Lagbygge/formationer 18/19

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by bsa »

På LJs tid kunde man missa på värvningar det stod tre juniorer på varje miss. Den otroliga breda topp på juniorsidan blir svårt att få till igen. Och då blir värvnings procenten svår att jämföra. Sen så lär inte AIKs fysiska status ligga över konkurrenterna nu mera. Vi är upphunna, storhetstiden förbi. Hårt men lågiskt, att tro att en liten stad ska kunna ligga ett steg före i tio år till, och tro att alla andra står still, funkar inte så.
eiderwall
Posts: 203
Joined: 16 Jun 2011, 12:55

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by eiderwall »

En skillnad mellan LJ och ML är hur man ser på risk. ML huvudmål verkar att minimera risk med att värva för ligan kända namn osv. Med den strategin får man som bäst exakt det man betalar för.

LJ värvade ofta spelare som han trodde skulle bli bra senare, ej färdiga spelare. Dvs högre risk högre reward. Med den strategin är det enligt mig mer OK att spelare floppar ibland.
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by nr86 »

Hockeymässigt är det en oroväckande utveckling som jag bevittnar. Det finns ingen tydlig koppling mellan sportchef och tränare om hur man vill att laget ska spela. ( Jag ser det inte i alla fall ) Lindgren går på dyra meriterade namn som INTE levererar/passar in. Det ser ängsligt ut och spelarna reagerar och agerar inte som jag vill att de ska göra. Jag hoppas Mora och TIK forsätter att ligga där det ligger för play in känns som bonus just nu. Hedberg, Aaltonen och Alvarez har inte alls levt upp till de förväntningar man kan tänkas ha på dem. Och det faktum att Lindgren missar så grovt med spetsspelare gör att jag verkligen hoppas han inte blir kvar nu när kontraktet går ut.
phx70
Posts: 194
Joined: 15 Jun 2011, 14:10
Location: Toronto, Ontario

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by phx70 »

Hedberg har potentialen att producera, men så som tränarna hattar hela tiden med laget så hinner dom ju aldrig börja producera innan någon ny kedjekamrat kommer in i bilden. Aaltonen var ju inne på det i någon intervju förra veckan, att när set började gå bra så fick han nya kedjekamrater.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by p-play »

phx70 wrote: 11 Dec 2018, 09:52 Hedberg har potentialen att producera, men så som tränarna hattar hela tiden med laget så hinner dom ju aldrig börja producera innan någon ny kedjekamrat kommer in i bilden. Aaltonen var ju inne på det i någon intervju förra veckan, att när set började gå bra så fick han nya kedjekamrater.
Här måste jag nog försvara Samuelsson: Holloway, Olimb och JMA var ingen bra komponerad kedja defensivt sett. Det är möjligt att de skulle klara spelet i egen zon bättre nu när Olimb har spelat sig i form och JMA åtminstone har tryck i skridskoåkningen i första halvan av matcherna, men jag är ändå tveksam.
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by ossian »

En skillnad mot tidigare år är att vi har ganska många forwards som är risiga på rören. Linus, Bud, Jimmie, Jocke är sannerligen inga raketer på rören och det blir problem att hinna ikapp pucken i anfallsszon såväl som spelvändningar emot. Utöver detta har vi många glamourforwards som ej har styrkan på egen planhalva, Aaltonen, Berggren, Holloway, Olimb. Summa summarum gör det att många kedjekombinationer blir för långsamma alternativt för svaga hemåt. Därför är det av yttersta vikt att vi är de som har pucken i ägo och passar trissan på bladet till en kedjekompis.
ante08
Posts: 2585
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by ante08 »

AIK testar ny pjäs i förstakedjan!

Linus Lindström och Mathis Olimb har båda testats mellan Jocke Lindström och Oscar Möller. Nu är det nye centern Albin Lundin som får chansen. Skellefteå AIK var tillbaka på isen sent under söndagseftermiddag.

– En av de bästa träningarna jag någonsin varit med om efter att man haft ledigt ett par dagar. Det var riktigt bra under den dryga timmen vi var igång, säger AIK-tränaren Tommy Samuelsson.

Backparen var desamma som tidigare, det vill säga att Jonathan Pudas och Emil Djuse, Johan Alm och Petter Granberg, Fredrik Lindgren och Filip Berglund spelade ihop. Lägg därtill att Felix Dahlroth var tillbaka efter sjukdom och gick i par med Patrik Norén.

Men på forwardssidan sker ett par intressanta förändringar. Bland annat flyttas Mathis Olimb tillbaka till kedjan med Jimmie Ericsson och Juhamatti Aaltonen samtidigt som Albin Lundin får chansen mellan Joakim Lindström och Oscar Möller.

– Den kedjan ska bli väldigt intressant att följa. Samtidigt tycker jag kedjan med Jimmie, Olimb och "Aalto" gjort det bra förut, säger Samuelsson.

Utveckla andravågen
Backparet med Jonathan Pudas och Emil Djuse har blandat och gett när de spelat tillsammans den senaste tiden, Men Samuelsson tror att duon kan bli en succé.

– I dagens SHL snackas det ju en hel del om trycket in på kassen, hur viktigt det är och så vidare. Det jag vill att vi ska utveckla framöver är vårt andravågsspel där spelare som just Pudas och Djuse är oerhört viktiga pjäser. Men för att det ska kunna bli framgångsrikt är förutsättningarna att vi släpper pucken snabbare i vår egen zon. Vi måste spela enklare och effektivare där, och lyckas vi med det kommer vi i nästa steg bli ett betydligt farligare lag i offensiv zon där andravågen är en viktigt nyckel, säger Samuelsson, som också vill se en bra mix mellan snabba avslut och trafik mot kassen och kontrollerat spel:

– Givetvis vill vi ha en dynamik i spelet. Har man inte det blir man väldigt lättlästa. Och i vissa matcher den här säsongen har vi haft väldigt mycket puck men utan att skapa särskilt mycket farliga målchanser. Så för oss gäller det att hitta en bra dynamik i vårt spel. En variation som gör att vi blir oerhört svårlästa.

Två matcher innan tomten
AIK spelar två matcher i veckan, hemma mot Linköping på onsdag och Örebro borta på fredag. Efter det är det juluppehåll till 26 december då AIK åker till Mora för match. Så ställde AIK upp:

Målvakter: Armalis, Lindvall

* Pudas, Djuse – Möller, Lundin, J Lindström

* Lindgren, Berglund – Ericsson, Olimb, Aaltonen

* Alm, Granberg – Alvarez, Pettersson, Holloway

* Norén, Dahlroth – L Lindström, Wingerli, Eriksson

Saknas: Berggren
Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by Empress »

ante08 wrote: 16 Dec 2018, 22:01 AIK testar ny pjäs i förstakedjan!

Linus Lindström och Mathis Olimb har båda testats mellan Jocke Lindström och Oscar Möller. Nu är det nye centern Albin Lundin som får chansen. Skellefteå AIK var tillbaka på isen sent under söndagseftermiddag.

– En av de bästa träningarna jag någonsin varit med om efter att man haft ledigt ett par dagar. Det var riktigt bra under den dryga timmen vi var igång, säger AIK-tränaren Tommy Samuelsson.

Backparen var desamma som tidigare, det vill säga att Jonathan Pudas och Emil Djuse, Johan Alm och Petter Granberg, Fredrik Lindgren och Filip Berglund spelade ihop. Lägg därtill att Felix Dahlroth var tillbaka efter sjukdom och gick i par med Patrik Norén.

Men på forwardssidan sker ett par intressanta förändringar. Bland annat flyttas Mathis Olimb tillbaka till kedjan med Jimmie Ericsson och Juhamatti Aaltonen samtidigt som Albin Lundin får chansen mellan Joakim Lindström och Oscar Möller.

– Den kedjan ska bli väldigt intressant att följa. Samtidigt tycker jag kedjan med Jimmie, Olimb och "Aalto" gjort det bra förut, säger Samuelsson.

Utveckla andravågen
Backparet med Jonathan Pudas och Emil Djuse har blandat och gett när de spelat tillsammans den senaste tiden, Men Samuelsson tror att duon kan bli en succé.

– I dagens SHL snackas det ju en hel del om trycket in på kassen, hur viktigt det är och så vidare. Det jag vill att vi ska utveckla framöver är vårt andravågsspel där spelare som just Pudas och Djuse är oerhört viktiga pjäser. Men för att det ska kunna bli framgångsrikt är förutsättningarna att vi släpper pucken snabbare i vår egen zon. Vi måste spela enklare och effektivare där, och lyckas vi med det kommer vi i nästa steg bli ett betydligt farligare lag i offensiv zon där andravågen är en viktigt nyckel, säger Samuelsson, som också vill se en bra mix mellan snabba avslut och trafik mot kassen och kontrollerat spel:

– Givetvis vill vi ha en dynamik i spelet. Har man inte det blir man väldigt lättlästa. Och i vissa matcher den här säsongen har vi haft väldigt mycket puck men utan att skapa särskilt mycket farliga målchanser. Så för oss gäller det att hitta en bra dynamik i vårt spel. En variation som gör att vi blir oerhört svårlästa.

Två matcher innan tomten
AIK spelar två matcher i veckan, hemma mot Linköping på onsdag och Örebro borta på fredag. Efter det är det juluppehåll till 26 december då AIK åker till Mora för match. Så ställde AIK upp:

Målvakter: Armalis, Lindvall

* Pudas, Djuse – Möller, Lundin, J Lindström

* Lindgren, Berglund – Ericsson, Olimb, Aaltonen

* Alm, Granberg – Alvarez, Pettersson, Holloway

* Norén, Dahlroth – L Lindström, Wingerli, Eriksson

Saknas: Berggren
Från center i Almtuna till ersättare för Pär Lindholm...
Ingen dålig höst för Albin!!
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by p-play »

Han började i förstakedjan i Djurgården också men droppade till slut till fjärde. Innan det började han högt upp i hierarkin i Almtuna och droppade till tredje. Han är en stabil balansspelare som tar ansvar defensivt så det är väl anledningen till att han får chansen att gå med offensiva ytterforwards.
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by marre »

Är Hedberg skadad?
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by bsa »

I brist på en toppcenter så varför inte, om han tar djup hem så kan Möller och Jocke ta hand om defensive. Olimbs offensive behövs troligen bättre någon annan stans.
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by Chippen »

Det jag funderar mest på är vad ledarna ser i Pudas-Djuse som ingen annan ser.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Anti Allo
Posts: 647
Joined: 16 Jun 2011, 09:52

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by Anti Allo »

Sammansättningen av backparen kan man fundera över. Djuse-Pudas ihop och sedan Alm-Granberg. Djuse och Pudas två backar som båda gärna följer med framåt i samma backpar och sedan Alm och Granberg där båda främst är att betrakta som defensiva backar.
Borde väl vara mer naturligt med att spela Pudas-Granberg och Alm-Djuse. En offensiv och en defensiv pjäs i vardera backpar.
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by schteffe »

Hoppas man fortsätter lira 21-46-37 ihop, känns som en harmonisk lina som inte är beroende av fart.
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Lagbygge/formationer 18/19

Post by schteffe »

Möller som C, Pets som FW, Djuse/Pudas fortfarande ihop, splittring av Bud-Pets-Alvarez som varit bästa linan över senaste 5 matcherna. Nu börjar även jag bli fundersam över ledarskapet. Känns nästan försäsong över Tommys Tombola.
Senpai
Posts: 32
Joined: 24 Apr 2018, 18:24

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by Senpai »

Wingerli gjort samtliga 12 mål i spel 5 mot 5. Tredje plats i skytteligan i SHL. Leder interna med flera mål tillgodo. Inte med i två formationer i ett av ligans sämsta PP. Hur tänker tränarna där?
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by Skidrow »

Varför tjatar ni om Wingerli.s PP spel det har inte varit så bra, lr har ni inte sett att han har spelat i pp?
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by svea_man »

Förstår inte varför man förlänger med Albin Lundin sen petar han i nästa match,, eller jag förstod inte varför vi tog in han alls tycker det måste vara bättre o lyfta nån junior eller nån annan i allsvenska ..
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by p-play »

svea_man wrote: 05 Jan 2019, 12:44 Förstår inte varför man förlänger med Albin Lundin sen petar han i nästa match,, eller jag förstod inte varför vi tog in han alls tycker det måste vara bättre o lyfta nån junior eller nån annan i allsvenska ..
Han har enligt Norran legat sjuk i veckan och därför låter man han vila.
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by krysset »

Hade givetvis spelat annars.
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by ossian »

Wingerlis kedja är riktigt bra i 5-5 och skapar mycket. Ser spelsugna ut och Hedberg/Söderlund kan hantera mer speltid känns det som.

Möller som center känns som en god idé, kedjan känns vass.

Däremot kan jag inte riktigt förstå varför Tommy splittrar på Holloway, Alvarez, Adam som vart grymma på slutet?
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by bsa »

Det behövs fortfarande en förstacenter, som tekar + 50%.
Vi har fått en box spelare till, behövligt.
Wingerli + Tim + nn lär bli giftig.
Sen är det bara att bota backviruset.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by p-play »

Det är ganska anmärkningsvärda siffror angående speltid om man tittar på top 30-målskyttar. Minst speltid förutom Bemström (som är junior och debutant i SHL och antagligen har ganska svårt att klara mer speltid ur ett defensivt perspektiv) har Wingerli och Alvarez. Med tanke på hur vältränad Wingerli är och hur svajig vår offensiv är så borde han kunna matchas mer.
User avatar
tazman
Posts: 2046
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by tazman »

Nu trollas det mycket med kedjorna, saknar struktur och långsiktighet. Skulle göra på detta sätt:

Möller-Petterson-Holloway
Kommentar: Känns som en välkomponerad formation. Har FU gerat utmärkt och såg egentligen anledning att de splittrades.

Alvarez-Olimb-Lindström
Kommentar: Känns som en kedja som skulle kunna producera en hel poäng. Framförallt Lindström behöber en nytändning.

Hedberg-Wingerli-Söderlund
Kommentar: Fungerade förra matchen, bör ges ytterligare speltid.

A.Eriksson-L.Lindström-Ericsson
Kommentar: Tung kedja att möta, kan förhoppningsvis få det välbehövligt tryck i anfallszon.

Aalthonen bör ses som ett fullvärdigt och gångbart alternativ så snart möjligheten ges. Vad tycks?
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by p-play »

Den första kedjan har ju gått tillsammans tidigare och fungerat hyfsat, så visst kan formationerna fungera. Jag skulle dock sätta Holloway- Pettersson-Alvarez tillsammans igen som startformation då den konstellationen fungerade riktigt bra. Olimb har inte varit dålig, men jag tycker inte att han passar in i lagbygget och då han ändå kan ha ett ganska högt värde på transfermarknaden så skulle jag nog försöka få in en mer fungerande center, d v s värva en till center utöver den planerade. Dessutom skulle jag försöka få in en billig BP-spelare som kan gå som extraforward (istället för Lundin). Aaltonen skulle jag behålla då han ändå har visat att han fortfarande har ett stort spel i sig och det liksom var väntat att det skulle ta lång tid att få ordning på fysen. Vårt största problem är tekningar och numerärt underläge, samt strukturen i spelet. Två nya centrar och en BP-spelare skulle lösa de första två problemen. Sedan bör man ändra i backparen och inte låta Djuse och Pudas spela ihop. Alm bör också få gå som extraback med begränsad speltid.
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by ossian »

Så här hade jag formerat forwards med fyra kedjor som få dela på speltiden i fem mot fem.

Alvarez Pettersson Holloway
Lindström Möller Jimmie
Albin E Olimb Aaltonen
Hedberg Wingerli Söderlund
Albin L/Linus
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by schteffe »

Fullt rimliga formationer.

Men - några funderingar:
1. J. Lindström - jag tycker Jocke har kört fast spelmässigt, även om poängen fortsatt ändå trillar in. För mycket stillastående vid egen blå vid sarg och väntar på puck. För mycket åka hemåt längs sarg i motståndarnas zon och sen tappa puck eller skvätta iväg den med tveksam adress. För svag i närkamperna. För få mål. Och så vidare. Det behövs något som ruskar om lite. Kanske genom att köra Jocke som C, åtminstone för en tid, så han får komma bort från sargspelet och får en mer central roll. Hellre Jocke där än Möller, som är en utomordentlig sargspelare, och som passar bättre i en friare ytterroll där han kan ta yta nära cirklarna för instick och direktskott.
2. Varför ska Jocke och Möller lira ihop? Ingen av dem går särskilt bra ihop just nu, Jocke spelar förutsägbart och Möller gör för få kassar. De båda är de två spelare som skjuter överlägset flest skott på mål, 76 respektive 73 i 5 mot 5, varför ha sådana spelare i samma formation?
3. Vi är för svaga i tekningsstatistiken, så då bör vi väl om möjligt låta våra starkaste tekare lira i olika formationer? Bästa tekare är Jimmie och Möller med ca 55 %, därefter Olimb med 52 % - dock blir Olimb bortplockad från väldigt många tekningar och ska gärna ha en hyfsad backup. Adam har godkända 48 %, men Linus på 45%, Wingerli på 42 % och Albin Lundin på 38% ("bra tekare"?!?) är direkt svaga i cirkeln. Kanske skulle man kunna testa Alvarez som tekare? Storlek och styrka kan vara en faktor när pucken släpps. Min slutsats gällande tekningar - om man vill ha upp vår statistik så bör inte Jimmie och Möller lira ihop.

Bara utifrån dessa parametrar (som förstås inte betyder allt, men som ändå är intressanta) så skulle en något justerad uppställning kunna vara

Möller Pettersson Holloway (Möller tekar i anfallszon, bäst i laget på 61%, och Adam i försvarszon, bäst i laget på 50%)
Albin E Lindström Jimmie (Jimmie tekar)
Alvarez Olimb Aaltonen (Olimb tekar, Alvarez backup)
Hedberg Wingerli Söderlund
Albin L/Linus

Skulle gärna ha en annan tekare än Wingerli, för den kedjan skulle vinna mycket på att få starta med pucken oftare, men ser inte något bra alternativ som också är tillräckligt skridskostark. Wingerli får snäppa upp tekandet helt enkelt.

Ytterligare en fördel med ovanstående är att vi skulle ha minst en rightare i formation 1-3 (två i första).
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by nr86 »

Håller med om beskrivningen av Jocke. Han är inte alls lika dominant som han varit de senaste säsongerna. Har för mig att avsaknaden av en stark center som också kan göra mål är största orsaken. Lundin är inte den där kreativa spelaren direkt och allt hänger liksom på Jocke om det ska produceras. Just att vinna puck i anfallszon och ge Jocke tid och yta skulle var guld värt då vi vet vad han kan uträtta då.....
En centerroll? Jag vet inte jag men tanken är lite intressant. En säkerhetsrisk kanske men då skulle han hamna mer i mitten/högre upp i banan och inte hamna så mycket i sargen som han gör titt som tätt när han som nu ofta står och väntar vid blå vid uppspelen. Just det att han ofta hamnar stillastående vid sarg och ofta blir uppäten av checkande forwards är ett problem som vi måste få bukt med.
User avatar
Miklosoft
Posts: 293
Joined: 16 Jun 2011, 12:13

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by Miklosoft »

Spännande med Jensen nu.

Vi saknar den drivande Centern som ska få fart på Jocke och Möller. Kan Jensen vara den?
Gissar att det kommer att se ut så här: (Ej rangordnade kedjor)

Möller, Jensen, Lindström Som jag ser det så har Jocke och Möller saknat en bra center. Olimb är duktig på små ytor etc men är lite för kladdig med pucken. Jag hoppas Jensen är den som kompletterar M och J.

Aaltonen?, Olimb, Ericsson, Olimb skulle egentligen behöva 2 stycken "Tuffare" forwards. Skulle helst sett Alvarez och Ericsson men man ska inte splittra kedjor som funkar. Så Jimmie och en annan. Aaltonen ser jag ingen mer plats än här just nu. Om Aaltonen ska flyttas så sätter jag nog in Lundin eller Eriksson.

Hedberg, Wingerli, Söderlund Grym kedja som inte ska röras. :D

Alvarez, Pettersson, Holloway Denna kedja funkar också bra.. Borde inte röras. :D
Extra:
Lundin,
Eriksson

Just nu har vi 2 bra kedjor. (Myggorna och Holloway kedjan). Får man igång en "1:a kedja" med Jocke och Möller så kan detta bli riktigt bra.

Backar
Här blir det lite svårare.. Oftast kör man med 7 backar men oftast 6 backar som får den mesta istiden.
Senast har man kört:
Lindgren, Berglund,
Alm, Granberg
Pudas, Djuse

Tycker dock att Alm+Granberg samt Pudas+Djuse blir lite för samma backtyp som spelar med varandra.
Skulle hellre sett:

Lindgren, Berglund, Berglund har en klassisk mellan säsong och Lindgren är ett bra komplement.
Granberg, Djuse Djuse är lite mer "Riskabel" än Pudas offensivt och Granberg är bättre än Alm i Defensiven.
Pudas, Alm Pudas är lite bättre defensivt än Djuse så Alm borde passa bättre med Alm (Som spelat bra de senaste matcherna).
7:e back: Norén, Dahlroth

Känns som jag glömt någon spelare.. hmm..
----Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.---
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by ossian »

Kloka tankar, skulle formera laget EXAKT likadant
Post Reply