Silly Season 2018/19

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Silly Season 2018/19

Post by Empress »

Grattis Löven får man väl med viss beskhet säga då.
Inte ens dom kan väl fucka upp denna värvning?
number 7
Posts: 778
Joined: 15 Jun 2011, 23:11

Re: Silly Season 2018/19

Post by number 7 »

Empress wrote: 18 Dec 2018, 09:29 Grattis Löven får man väl med viss beskhet säga då.
Inte ens dom kan väl fucka upp denna värvning?
Time will tell..
Men jag skulle inte förvånas om de åker ur hickeyallsvenskan våren 2020..
Skönt vi slapp Kenttä ivf..
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Silly Season 2018/19

Post by svea_man »

Jag hoppas dom vågar o inte bara verva nån skön snubbe som har anknytning till klubben ...
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Den "fula ankungen" fortsätter att jobba sig uppåt, budget för budget (lag för lag). :D Den bästa chans han kommer att få att komma till SHL är väl om han själv tar klubben dit. :)
Styrelser vill gärna presentera ett "namn" med diger meritlista så Kenttä ger lite av ett "bonnlurksintryck" med sin dialekt. Jag skulle inte bli förvånad om vi väljer ett "namn" före någon som faktiskt har presterat i en exakt yrkesroll som sportchef. Wallson kompletterat med någon gammal spelare känns som sådana där typiska rekryteringar som klubbens makthavare skulle kunna dra till med då de egna reviren skall försvaras och inga alltför drastiska förändringar skall få genomföras.
cleo
Posts: 720
Joined: 17 Aug 2011, 11:23

Re: Silly Season 2018/19

Post by cleo »

sju-t wrote: 18 Dec 2018, 09:21 Kenttää på väg till Löven enligt Madhawk.
Man får ju f*n hoppas att Madhawk har fel nångång...
Kenttää anser jag vara det hetaste namnet idag på marknaden.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Silly Season 2018/19

Post by svea_man »

Wikegård
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly Season 2018/19

Post by kopitar »

svea_man wrote: 18 Dec 2018, 11:22Wikegård
Vore ju lite klämmigt
Ripper83
Posts: 117
Joined: 31 May 2014, 08:39

Re: Silly Season 2018/19

Post by Ripper83 »

https://www.eliteprospects.com/transfer ... -bk/370700

Tomi Sallinen hade det varit något? Eller ska han till Örebro?

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

Senpai
Posts: 32
Joined: 24 Apr 2018, 18:24

Re: Silly Season 2018/19

Post by Senpai »

Ripper83 wrote: 18 Dec 2018, 14:57 https://www.eliteprospects.com/transfer ... -bk/370700

Tomi Sallinen hade det varit något? Eller ska han till Örebro?

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Har inte sett honom spela den här säsongen, men han var så jävulskt bra i Leksand och Djurgården. Karln kan åka skridskor, men det kunde ju Cumiskey också tills han kom hit. Känns ju som en Micke Lindgren-värvning det här. Det gör det.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Silly Season 2018/19

Post by Skidrow »

Varför lämande han Färjestad?
User avatar
nr86
Posts: 5356
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2018/19

Post by nr86 »

Det var lite oväntat att Fbk och Sallnen går skilda vägar. Han lär inte sakna anbud och jag misstänker att vi säkert hör oss för.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly Season 2018/19

Post by snorhyveln »

Såg gärna Lasse Marklund som GM.
Få jag träffat som kan sin hockey som han + att han kan säga ifrån på ett sätt som gör nedskrapande av tapeter onödigt.
Han kan klubben och behöver inte klappa någon på axeln för att bevisa att han har rätt.
Annars kanske en utländsk röst vore nåt, typ Jalonen.
User avatar
nr86
Posts: 5356
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2018/19

Post by nr86 »

Tror inte vi ser Lasse i aik något mer tyvärr. Han känner nog att han gjort sitt i klubben och söker sig andra utmaningar.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly Season 2018/19

Post by snorhyveln »

nr86 wrote: 18 Dec 2018, 19:53 Tror inte vi ser Lasse i aik något mer tyvärr. Han känner nog att han gjort sitt i klubben och söker sig andra utmaningar.
Menar du Johansson eller ??? Marklund?? Ska han sluta?
User avatar
nr86
Posts: 5356
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2018/19

Post by nr86 »

Sorry för otydligheten. Johansson tror jag inte kommer tillbaka.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Jag hoppas verkligen att klubben ser Wikegårds klipp och fattar vilken typ av person (eller rättare sagt vilka personer) det krävs att man får in. Brynäs är på rätt spår med Dackell (och förmodligen också Sundlöv som nog skall in), d v s man tar in en duo som kan jobba tillsammans och fördela bördan jämnt. Det värsta vore om klubben skapar en strikt hierarki där den översta positionen är en administrativ pappersvändarposition och sportchefen ändå får allt jobb med att bygga laget. Lite oroväckande är att man redan lyckats att ställa till det en aning genom att inte kommunic3ra beteckningarna rätt. GM är per definition den överordnade personen, lite som att man skulle ha skrivit att man skall ha en marknadschef överst och sedan två VD:ar under. Det ger minst sagt ett lite amatörmässigt intryck och skapat förvirring. För övrigt hoppas jag att man får in den nya sportchefen så snabbt som möjligt och kan entlediga Lindgren omedelbart bums så att han får minimalt med inflytande över nästa års trupp.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Nu vet jag inte om Elefalk har några affärer ihop med Kenttä, men han har ganska höga tankar om honom på Twitter: "Per Kenttä är en av de skickligaste tränarna/scout/sportchefer i Sverige. Önskar honom endast det bästa 👏".

Kenttä har för övrigt också en en civilekonomexamen, så han har inte bara sysslat med ismaskinskörande och drift av camping. Löven förtjänar verkligen inte att få en sportchef med den potentialen med tanke på hur de misskött föreningen.
User avatar
nr86
Posts: 5356
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2018/19

Post by nr86 »

Ja det blir avgörande hur framtiden i aik kommer att se ut med kommande rekrytering. Så viktig kommer den att vara! Föreningen står och faller med sportchefen allt annat är skitsnack.
krysset
Posts: 2005
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 2018/19

Post by krysset »

Kent Norberg.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Silly Season 2018/19

Post by svea_man »

Han kommer nog inte bryta med Timrå aldrig
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Norberg är knappast aktuell. Om jag kommer ihåg rätt så har han ett rätt så bra civilt jobb som han är tjänstledig från. Att riskera det jobbet för att gå till ett annat lag känns inte troligt. Bengtzén gjorde det bra i Allsvenskan och jag trodde att han skulle göra bra ifrån sig i Brynäs, men internpolitik och situationen i sig med press gjorde att han spred värvningarna lite grann hur som helst. Han har dessutom en förkärlek för brunkare så han passar heller inte in i AIK:s filosofi. Jag hoppas att man i den lägre rollen går för någon ung kille som har drivkraften och familjesituationen att kunna lägga ned tiden som krävs. Nu tror jag tyvärr att klubben på typiskt svenskt vis kommer att gå på något bekvämt och känt namn så att man minimerar kritiken som kan komma med valet. Det hade varit kul om man hittar en person som är okänd för allmänheten och som gått under radarn, typ något liknande som en Daniel Stolt som lyckats bra med väldigt små medel
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly Season 2018/19

Post by kopitar »

Tomi Sallinen behöver i alla fall inte oroa sig för att hitta ny klubb. Enligt uppgifter till HockeyNews.se har åtminstone Mora, Skellefteå och Växjö visat intresse för finländaren. 

– Jag har fått en del erbjudanden från Sverige tidigare under säsongen. Men då var vi inte klara med Färjestad över hur vi skulle göra. Det finns intresse härifrån, men jag har inte bestämt mig än, säger han och fortsätter:

– Jag kommer att ta ett break nu och vill se lite hur marknaden är och sen kommer jag ta ett beslut kring var jag ska spela. Jag ska försöka hitta bästa möjliga ställe att avsluta säsongen på. 

När vill du ta ett beslut?

– Jag har ingen tidtabell på det sättet, men jag tror nog att det är bäst att ta lite vila och fundera över vad jag vill göra.

Hur ser du tillbaka på din tid i Färjestad?

– Det var lite speciellt. Jag spelade bara nio matcher, och fick inte spela så mycket. Jag har ingenting dåligt att säga, men det är såklart aldrig kul när det slutar som det gjorde. Jag har fått många vänner som jag kommer ta med mig. 
Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Silly Season 2018/19

Post by Empress »

Finns (!) det någon finsk connection mellan JMA och Tomi
Sallonen? Har dom spelat ihop i något finskt landslag eller typ sett en Hanoi Rocks konsert tillsammans?
Kan ju inte vara en nackdel att redan ha en landsman i den klubb han kan tänkas gå till.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Sallinen var riktigt bra för ett par år sedan, men det känns inte som den förstacenter som vi behöver. Vi behöver en Händemark-typ. Frågan är också vilken status han har efter sin skada. Jag skulle dock kunna tänka mig att skicka Olimb och ta in Sallinen som andracenter. Som någon påpekade så skulle det vara en ganska typisk Lindgren-värvning. Växjö sitter på en enorm hög med pengar till förfogande så för dem är det inte lika viktigt att man träffar rätt. De har råd att justera truppen ytterligare ett par gånger.
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly Season 2018/19

Post by kopitar »

p-play wrote: 19 Dec 2018, 13:15 Sallinen var riktigt bra för ett par år sedan, men det känns inte som den förstacenter som vi behöver. Vi behöver en Händemark-typ. Frågan är också vilken status han har efter sin skada. Jag skulle dock kunna tänka mig att skicka Olimb och ta in Sallinen som andracenter. Som någon påpekade så skulle det vara en ganska typisk Lindgren-värvning. Växjö sitter på en enorm hög med pengar till förfogande så för dem är det inte lika viktigt att man träffar rätt. De har råd att justera truppen ytterligare ett par gånger.
Sant! Men vi behöver allt vi kan få, för just nu är det hönshus.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Men blir det bättre av att man tar in något som kan visa sig vara ytterligare en höna? Kanske man måste skicka någon så att det sänds ut signaler om att bekvämlighetens tid är över. Det är alldeles för många som är nöjda i klubben med att saker bara rullar på som det är.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Silly Season 2018/19

Post by svea_man »

Erik Granqvist kanske i nån roll riktig hockey nörd!
Inte för att jag tror dom skulle våga prova de men som sportchef tror jag han skulle vara nått
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

svea_man wrote: 19 Dec 2018, 15:30 Erik Granqvist kanske i nån roll riktig hockey nörd!
Inte för att jag tror dom skulle våga prova de men som sportchef tror jag han skulle vara nått
Inte ens en mikroprocents chans att han skulle ta ett sportchefsjobb. Han hoppade av tidigare jobb p g a för hög arbetsbelastning och den positionen var ingenting jämfört med en sportchefsroll skulle innebära. Han lever ett ganska bekvämt liv och är nog rätt så nöjd med det.
VonCheese
Posts: 791
Joined: 15 Jun 2011, 17:31

Re: Silly Season 2018/19

Post by VonCheese »

Jonas Andersson kanske kan vara ett namn!
Locked