Omg 8 - Mora IK - Skellefteå AIK - 13/10 kl 18:00

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

dovienya
Posts: 2235
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Mora - Skellefteå 13/10 kl 18:00

Post by dovienya »

Men tyvärr känns som att det är inskrivet i kontrakten att Jocke och Möller ska ha minst 80 sekunder i varje PP innan byte. Finns ingen fantasi, ingen lekfullhet, ingen rörelse. En stor försvarande spelare som kan täcka skott från målvaktens vänstra tekningscirkel = check. 0 mål insläppta i BP för motståndarna.

Jonte Berggren, Wingerli, Aaltonen, Bud och Filip i PP 1. I femton PP i rad. PRECIS SOM JOCKE/MÖLLER/DJUSE/whatever har fått chansen i femton PP i rad nu. Jag lovar att den konstellationen gör fler än 3 mål.
Andra PP kan bestå av Hedberg, Olimb, Dahlrot/Norén, Adam och Albin E. Låt Jocke/Möller/Djuse vila.
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Mora - Skellefteå 13/10 kl 18:00

Post by p-play »

medli wrote: 13 Oct 2018, 18:26 Tycker allt känns så fantasilöst. Känns som nu för tiden att spelare nästan blir sämre då dom kommer till Skellefteå. Liksom Olimb, kunde ju ändå producera/skapa någorlunda i Linköping.

Nu är vi bara inne på åttonde matchen men jag kan ju inte vara ensam att känna så här angående fantasin i spelet?
Olimb producerar ungefär på samma nivå som han gjorde de senaste två åren i Linköping. Han var inte bättre än så här i Linköping.
User avatar
kopitar
Posts: 2586
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Mora - Skellefteå 13/10 kl 18:00

Post by kopitar »

nishog04 wrote: 13 Oct 2018, 20:37 Jag har filat på ett nytt taktiskt upplägg för PP-spelet, så håll i hatten.

Låt Jocke Lindström ta ALLA skott och spela honom i princip oavbrutet. Motståndet kommer inte ha en chans!

Behöver man skriva *Obs! Ironi*?
Hahaha suverän strategi det är ju lite tragiskt att det faktiskt är så just nu.
dovienya
Posts: 2235
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Mora - Skellefteå 13/10 kl 18:00

Post by dovienya »

dovienya wrote: 13 Oct 2018, 20:38 Men tyvärr känns som att det är inskrivet i kontrakten att Jocke och Möller ska ha minst 80 sekunder i varje PP innan byte. Finns ingen fantasi, ingen lekfullhet, ingen rörelse. En stor försvarande spelare som kan täcka skott från målvaktens vänstra tekningscirkel = check. 0 mål insläppta i BP för motståndarna.

Jonte Berggren, Wingerli, Aaltonen, Bud och Filip i PP 1. I femton PP i rad. PRECIS SOM JOCKE/MÖLLER/DJUSE/whatever har fått chansen i femton PP i rad nu. Jag lovar att den konstellationen gör fler än 3 mål.
Andra PP kan bestå av Hedberg, Olimb, Dahlrot/Norén, Adam och Albin E. Låt Jocke/Möller/Djuse vila.
De behöver ju egentligen bara passa och lasta på mål och böka in returer... Jimmie kan stå framför istället för Aaltonen i PP1 om det skulle skita sig helt.
nishog04
Posts: 6221
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Mora - Skellefteå 13/10 kl 18:00

Post by nishog04 »

De senaste fem säsongerna har man med 90% säkerhet kunna se vart passningen kommer gå när AIK haft pucken. Det har skruvats väldigt lite i spelet de senaste åren och motståndet har inte varit dummare än att lära sig och anpassa sig. Målen idag kommer från lyckosamma studsar, alltså när pucken tagit en väg ingen kunnat räkna ut.

Alvarez gjorde mål för att pucken något turligt studsade in mellan backarna. Fint avslut däremot!

Möllers mål kommer från tidernas luftskott som ställde både målvakt och försvarare.


Och så undrar man vart publiken tagit vägen. Orsaken är lika självklar som AIK:s spel är förutsägbart, skulle jag vilja påstå. Det är inte värt 300+ kronor för att se en match man såg förra omgången, månaden, säsongen... för några år sedan.
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Mora - Skellefteå 13/10 kl 18:00

Post by p-play »

En ny sportchef som inte bara värvar kända namn utan har lite mer blick för vad som kan tänkas fungera i spelmodellen borde stå överst på listan av framtida värvningar. Sedan bör man försöka ta in en duktig tekare: Vi är nästan sämst i serien på det (12:a). Om inte Holloway börjar gå in ordentligt i närkamper så bör han skickas till valfri alpliga. Det var ju ett gäng tyska klubbar som ville ha Olimb innan säsongen så där borde det finnas en lösning om han inte får upp fysen.
User avatar
schteffe
Posts: 1925
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Mora - Skellefteå 13/10 kl 18:00

Post by schteffe »

Apropå power play... så har vi inte gjort nåt sånt mål på senaste 5 matcherna. Räknar man bort de två kassarna i första matchen mot jumbon Rögle så har vi sen dess haft ett PP på låga 4,5%!
dovienya
Posts: 2235
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Mora - Skellefteå 13/10 kl 18:00

Post by dovienya »

Kollar man på statistik så hade Jocke grundseriesäsongen 2013/14 knappt 18% av skotten i mål i PP, Möller knappt 22%. Jimmie hade knappt 19%, Melker 25%. Skarpskytten, hagelbrakaren, Holloway hade under 8%. Inte alls så mycket, alltså. Viktor Arvidsson som lirade gubbenilådanmycket i matcherna hade dock nästan lika mycket PP-tid som Jocke och gänget; men bara drygt 6% skotteffektivitet. Men de fyra första siffrorna är väl kanske anmärkningsvärt höga; å andra sidan så kom man till öppna skottlägen.

2013/14 sköt Jocke 56 skott totalt, Möller 69 totalt. Bud 51 och Arvidsson 47. Resten av PP-gängen sköt hälften av de siffrorna.
17/18 sköt Jocke 54 skott (5,6% av dem gick i mål), Möller 40 skott (12,5%). Bud 28 skott (7,1%) och Pär 29(13,8%). Sedan tre spelare kring 20.

I år är Jocke på 9% skotteffektivitet medans Möller fortfarande är på 20%. Bud har 0%.
Noterbart är att Nisse hade mest istid av backarna 2013/2014 med 1:34, först på tionde plats i laget.
I år är det Djuse med 3:22 (mest i AIK).

Tittar man på skott per spelad PP-minut i år jämfört 2013/14 så hade AIK ganska precis ett skott per minut 13/14, och i år ganska precis ett skott per minut.. Förra säsongen var det ganska exakt ett skott per PP-minut också.

Bryter man ner det på spelarnivå så sköt Möller ett skott var 160 PP-sekund 13/14 och var 230:e PP-sekund 17/18.
Jocke å sin sida sköt 13/14 ett skott var 234 PP-sekund och var 164 PP-sekund 17/18, alltså ombytta roller. Detta är egentligen rätt intressant eftersom det är Möller som är skarpskytten av de två om man ska vara krass..

Nu säger detta ingenting om hur verkligheten ser ut på planen; hur momentumet blir efter PP:t osv, men ändå ganska skoj att kolla upp såna här grejer.
/slut statistik
User avatar
nr86
Posts: 5386
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Mora - Skellefteå 13/10 kl 18:00

Post by nr86 »

Vi får verkligen hoppas att Olimb får en kick när man lättar på fysen inför de avgörande matcherna. Händer för lite kring en så kallad 1a center. Connely i lhf är mycket mer bang for the buck och det finns säkert fler exempel. Alvarez verkar vara på g nu. Albin E är också avig och bra med pucken. Kommer bli bra riktigt bra. Buds hjärn spöken tror jag sätter käppar i hjulen och han måste ha ett miljöombyte tror jag. Ge honom chansen med Jocke och Wingerli så kanske han kommer igång annars måste vi entlediga honom för annan spets.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Mora - Skellefteå 13/10 kl 18:00

Post by snorhyveln »

Pinsam skillnad.
Vi värvar (åtminstone ser det dyrt ut) och det floppar till 80%.
Växjö värvar (vad dom säger billigt) och det lyckas i 80% av fallen.
Brukar i vanliga fall ha redigt med tålamod, men nu börjar jag knorra både vad gäller sportchef och årets nyförvärv, undantaget Noren. Men han är ju å andra sidan hämtad från allsvenskan.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Mora - Skellefteå 13/10 kl 18:00

Post by svea_man »

Årens ny förvärv har så gott som floppa PG Norén o armalis, Hedberg har godkänt olimb aaltonen alvares inte levererat nått igentligen
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Mora - Skellefteå 13/10 kl 18:00

Post by Skidrow »

AIK PP känns statiskt och väldigt långsamma pass, vet inte varför man känner man måste slå pass som man kan åka ikapp.
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Mora - Skellefteå 13/10 kl 18:00

Post by p-play »

Jag är mest överraskad över alla som är överraskade att många av nyförvärven har levererat mindre bra insatser så här långt. Jag påpekade det redan när dessa värvningar gjordes och fick mobben efter mig. Man kommer först att veta framåt jul när Thomson har jobbat på fysen på Aaltonen och Olimb om det kommer att fungera tillfredsställande. Alvarez kommer säkert att bli nyttig i slutspelet och fungera bra i en tredje- eller t o m andrakedja där han hänger en och annan kasse. Hitintills har han gjort två mål vilket är i nivå med tidigare snitt. Hedberg behöver jobba på fundamenta som start- och stopp och det defensiva spelet, men det visste man ju innan. Han kommer säkert att fungera på lite sikt, om inte denna säsong så nästa. Lindgren har ganska mycket kapital uppbundet i Holloway, Aaltonen och Olimb och ingen ser speciellt bra ut på isen. Jag undrar hur mycket tålamod han kommer att ha med dem?
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Mora - Skellefteå 13/10 kl 18:00

Post by smogz »

Jag tror att det är en myt att alla andra kan är så mycket sämre tränade än AIK.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Mora - Skellefteå 13/10 kl 18:00

Post by p-play »

smogz wrote: 15 Oct 2018, 17:57 Jag tror att det är en myt att alla andra kan är så mycket sämre tränade än AIK.
Jag håller med. Däremot så tränar man annorlunda än en del andra klubbar (t ex Djurgården) som kör mer traditionell träning och det verkar ta tid för nya spelare att hantera det. Det är ett ganska tydligt mönster att många nya spelare får problem i början. Det har väl funnits ett antal undantag, t ex Hetta, men han var otroligt vältränad. Problemet i det här fallet är nog att Aaltonen och Olimb inte kört någon ordentlig försäsongsträning att tala om och då blir det problem.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Mora - Skellefteå 13/10 kl 18:00

Post by Lidlund »

Tror inte Altonen är spec. Dyr, han fick nog ett två års med låg 1 år och högre 2a på option.

Bud gissar jag har låg månadslön där mestadels av hans kontrakt betalades ut som sign-on med tanke på skatten!
User avatar
nr86
Posts: 5386
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Mora - Skellefteå 13/10 kl 18:00

Post by nr86 »

Där är du säkert rätt ute. Vi har säkert ”råd” med stort tålamod i båda fallen med tanke faktorerna du nämner Lidlund. Men nog skulle det vara bra om det börjar hända saker i offensiv riktning med båda de spelarna. Olimb värvningen förstår jag mig fortfarande inte på.
User avatar
ossian
Posts: 3706
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Mora - Skellefteå 13/10 kl 18:00

Post by ossian »

Holloway har bättre energi men får inte riktigt offensiven att lossna. Han är beroende av att någon jobbar fram pucken till honom.

Olimb är duktig med pucken och trixig med sina korta pass, men har inte riktigt hittat kemi ännu.

Aaltonen blixtrar till en gång per match men i övrigt gör han en väldigt slät figur.

Alvarez kämpar och är oöm, men spelar långt ifrån lika bra som han gjorde i Djurgården.

Alm ska inte ha pucken, tempoproblem i skallen ser det ut som. Skiljer en mil från när han var som bäst.

Dahlrot ser minst sagt darrig ut och bjuder på 2-3 grodor per match med liten istid.

I övrigt är jag väldigt nöjd. Får vi igång ovan spelare kommer vi att hota för guldet. Det tar tid för nya spelare att komma igång.
dovienya
Posts: 2235
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Mora - Skellefteå 13/10 kl 18:00

Post by dovienya »

ossian wrote: 15 Oct 2018, 20:01 Dahlrot ser minst sagt darrig ut och bjuder på 2-3 grodor per match med liten istid.
Tänk Heed, Klingberg, Rundblad.... Det blev rätt bra där också till slut, men fan vad nervös man var när pucken var i egen zon.
lobo
Posts: 1592
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Mora - Skellefteå 13/10 kl 18:00

Post by lobo »

Ja herregud.. Heed! är nog den jag minns som man var allra mest tokig på. Galet dålig innan det vände Vad hände när det lossnade?

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Mora - Skellefteå 13/10 kl 18:00

Post by p-play »

lobo wrote: 15 Oct 2018, 20:47 Ja herregud.. Heed! är nog den jag minns som man var allra mest tokig på. Galet dålig innan det vände ImageImage Vad hände när det lossnade?

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
Det var ett mirakel. :D Han gick ifrån att vara en av de sämsta skridskoåkarna i serien till en av de allra bästa. Jag tror dock att det är svårare att få ordning på Olimb och Aaltonen då de är äldre. Det är lättare att få utveckling på yngre spelare. Att ha förmågan att kunna hitta de där spelarna som kan ta nästa kliv om de får hjälp med fysträning är något av det viktigaste egenskaperna en sportchef bör ha. Det finns och har funnits en hel del intressanta prospekt i Allsvenskan. Tittar man på den senaste matchen så är Michael Haga en sån spelare. Han var dominant i Allsvenskan, men hade inte riktigt fysiken för SHL. Han kommer inte att spela i Mora nästa år. 8-)
User avatar
ossian
Posts: 3706
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Mora - Skellefteå 13/10 kl 18:00

Post by ossian »

Tycker Mora ser bättre ut än tidigare år, toppspelarna är duktiga och lagandan är väldigt stark. Tror inte de slutar i botten. Haga är otroligt bra.

Har även sett ett par matcher med Färjestad. Jesper Olofsson är lika dålig som han var hos oss om inte sämre. Tur att vi inte behöll honom.
Post Reply