Lagbygge/formationer 18/19

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by Skidrow »

Du glömde Pontus som var AIK.s största slitvarg.
lobo
Posts: 1576
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by lobo »

Puff
Kan nån ordna så att Olimb, Aaltonen och Capten Ericsson kommer in under Truppen 18/19
Pleeze
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
Senpai
Posts: 32
Joined: 24 Apr 2018, 18:24

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by Senpai »

Hoppas verkligen att Bud får chansen från blålinjen (till vänster såklart) i PP! Miss those days!
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by Chippen »

Senpai wrote: 17 Aug 2018, 21:25 Hoppas verkligen att Bud får chansen från blålinjen (till vänster såklart) i PP! Miss those days!
Han kan ju börja med att göra sig förtjänt av att ens få spela PP...
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
krysset
Posts: 2005
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by krysset »

Tror vi har många varianter på kedjor. Tror inte vi blir helt berornde av en kedja i poängprotokollet.
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by Snuskhummern »

krysset wrote: 18 Aug 2018, 12:27 Tror vi har många varianter på kedjor. Tror inte vi blir helt berornde av en kedja i poängprotokollet.
Med tanke på vad som kommunicerats utåt så lär det vara så. Samuelsson pratade ju någonstans om att i t.e.x PP inte bara ha en A-plan, utan även en B, C och även D. Tränarstaben är nog väl medveten om förra årets problematik där det inte bara utifrån och i media pratades om "OS-kedjan" utan även satte sig i laget med tilldelning av speltid och en generell känsla av irrelevans hos en del andra spelare.
SimonL
Posts: 89
Joined: 10 Jun 2017, 18:36

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by SimonL »

Överlag känns det ändå positivt inför säsongen. Det krävs förvosso att en del spelare blommar ut för att det ska bli ett guld men det är ju så verkligheten ser ut numera. Konkurrensen från andra ligor är för stor för att man ska kunna värva ett topplag med enbart etablerade namn. Jag hade gärna sett en forward till men det kanske kommer.

Viktigaste värvningen är dock Samuelsson, att få in en i båset som kan styra upp grunderna. Med en komplett tränarstab tycker jag att det finns all anledning att vara optimist.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by Skidrow »

Börjar känna mej positiv inför åretslag nu, känns som vi kommer att ha 4kejdor som kan producera och tillslut kan vi få ett PP som vi hade 2013/2014 där man är farliga i varje pp.
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by Chippen »

Skidrow wrote: 07 Sep 2018, 11:03 Börjar känna mej positiv inför åretslag nu, känns som vi kommer att ha 4kejdor som kan producera och tillslut kan vi få ett PP som vi hade 2013/2014 där man är farliga i varje pp.
Medhåll där och jag hoppas att man låter Berggren fortsätta i en producerande kedja även när Alvarez är tillbaka.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by Snuskhummern »

Holloway har som bekant ett ruggigt skott, varför spelas han då i Jockes plats fast på motsatt sida i PP? Vill minnas att han spelade mer från blålinjen under sin mest framgångsrika säsong.
Senpai
Posts: 32
Joined: 24 Apr 2018, 18:24

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by Senpai »

Stämmer. Nu spelar Möller på hans tidigare plats och Holloway till vänster om målet. Tror vi skulle få ut betydligt mer av vårt PP genom att byta plats på dom två.

Sedan förstår jag inte varför man väljer att spela honom där. Finns väl betydligt bättre spelare att ha så pass nära målet än Holloway.
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by marre »

Såg inte matchen mot Bolzano,var verkligen Linus bra?? Skulle mycket hellre ha Adam i första...
Simpan
Posts: 25
Joined: 23 Feb 2013, 23:18

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by Simpan »

Tycker mig se fina tendenser från Linus.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by marre »

Ok,kanske måste ge killen en chans,den enda på forwardssidan jag har lite svårt för...
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by Snuskhummern »

Tycker jag verkligen att han var, han skyddade pucken väl vid 1-1 målet och lyckades spela fram till Möller trotts uppvaktning, han satte även viktiga 2-1. Överlag en bra insatts matchen igenom.

Klart han är ju ingen Pär än, men genom att ha honom i första så blir laget överlag jämnare. Känner inte heller att han tynger ner formationen på något sätt utan verkar kunna hantera det bra.
päran
Posts: 539
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by päran »

Man häpnar över vilken solid trupp AIK har. Alla förtjänar än stor roll i laget.

Vi har fjärdekedjespelare sin skulle kunna testas i förstaline. Vi har en 13:e forward som borde få flyttas upp, men vem ska han ersätta?? Vi har tuffa backar, vi har en drös backar som funkar i pp. Vi har en Lindvall som utvecklats massor. En bra ledarstab som blivit ännu bättre med Tommy som coachar och vågar att göra förändringar under matchens gång, vilket vi saknade förra året.

Det ser oförskämt bra ut överlag. Nu gäller det att få leverans, alla samtidigt.

Mina kedjeförslag: (tankarna kring detta är verkligen färskvara eftersom vi har så jämn och bra trupp, men just nu känns detta bäst)

1. 45. 12. 10.
2. 71. 24. 21.
3. 4. 46. 20
4. 27. 16. 48
Extra 37


Skickat från min moto g(6) play via Tapatalk

User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by smogz »

Nya Corsi, Fenwick och POD statistiken på SHLs hemsida är intressant. Filip Berglund i topp i allt.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
ossian
Posts: 3675
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by ossian »

Mitt förslag till framtida kedjeformationer:

Möller - Linus - Jocke

Bra balans i kedjan när defensivt starke Linus spelar där, men han måste bidra mer i produktionen. Kedjan skapar ändå många målchanser.

Aaltonen - Olimb - NY

NY = En mer fysik rivig leftare som söker sig på kassen när pucken är i anfallszon.

Bud - Wingerli - Jimmie

Tröga ytterforwards kräver en enormt rörlig center, Jimmie söker sig på kassen.

Hedberg/Berggren/Albin - Adam - Alvarez

Stabil fjärde där Alvarez söker sig på kassen.

13e Hedberg/Berggren/Albin

In framför kassen och härja är melodin i dessa uppställningar! Sen ska Alm max vara 7e med max 10 min speltid. Han får stå framför mål i BP, förutom det ska istiden minimeras fram tills han spelar som en SHL-back.
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by Chippen »

Ossian:
Alltså jag skulle faktiskt utanvidare kunna testa en 1:a med Möller-Jimmie-Jocke
2:a Aaltonen-OlimbAlvarez
3:e Holloway-Wingerli-Hedberg
4: e Berggren-Linus-Adam
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by svea_man »

Chippen wrote: 04 Nov 2018, 21:52 Ossian:
Alltså jag skulle faktiskt utanvidare kunna testa en 1:a med Möller-Jimmie-Jocke
2:a Aaltonen-OlimbAlvarez
3:e Holloway-Wingerli-Hedberg
4: e Berggren-Linus-Adam
+1
Men skicka holloway o ta in nått nytt
User avatar
nr86
Posts: 5355
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by nr86 »

Det är bara det att Jimmie inte orkar tyvärr annars vore det en bra idé.
Bud kommer man inte att göra sig av med tror jag. Man har investerat så mycket i honom i pengar och hård träning redan.
Enda sättet att få igång honom tror jag är att sätta honom med Jocke. Kanske båda kommer igång då?
Bud, Adam, Jocke
Möller, Olimb, Aaltonen
Hedberg, Wingerli, Alvarez
Eriksson, Linus, Ericsson
Berggren
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by svea_man »

Brynäs agerar men vi sitter lungt i båten, int för att jag tycker vi ska sparka tränarna men nått måste göras på uppehållet ..
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by kopitar »

På måndagens isträning testade Tommy Samuelsson ett gäng nya formationer i kedjorna. Bland annat särade AIK-coachen på Joakim Lindström och Oscar Möller. Samuelsson berättar att kedjorna från måndagens träning även gäller i första mötet mot Storhamar.

– Just nu är det ingen som levererar skulle jag säga, så det är väl inte så mycket att vänta på.

Tisdagens match startar 18.30.
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by schteffe »

Grattis alla som gillar när det "rörs om i grytan", vi verkar ha (åter)fått en tränare som gärna vill blanda friskt i uppställningen, till synes helt utan genomgående tanke och strategi. Givetvis.
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by schteffe »

Största hotet mot föreningens framgångar är om läget beskrivs som värre än var det är, och att det blir tombola och Brynäs-reaktion på situationen.

Bara för att ta ett exempel, vi har 12 skott i målramen, näst flest av alla. Säg att vi haft 7-8 stycken istället, vilket är mer genomsnittligt, så hade bara det kunnat vända på två matcher till seger. 6 ytterligare poäng hade betytt plats 6 istället för 11 och allt hade varit frid och fröjd.

Och beklagligt att "media" (Norran) spär på paniken med helt felaktiga uppgifter om att vi inte tar många avslut från slottet. Beaktat antal spelade matcher så är det bara DIF och FHC som tar fler avslut från skottsektorn.

Puckarna kommer trilla in, bara föreningen fortsatt tror på spelet och spelarna och peppar istället för spär på okunniga "analyser" om hur dåligt läget är.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by p-play »

schteffe wrote: 05 Nov 2018, 21:24 Grattis alla som gillar när det "rörs om i grytan", vi verkar ha (åter)fått en tränare som gärna vill blanda friskt i uppställningen, till synes helt utan genomgående tanke och strategi. Givetvis.
Helt rätt gjort av tränarna. Det är under grundserie och speciellt CHL man skall pröva olika formationer så att man vet vad som fungerar och inte när man kommer till slutspelet. När lagen spelat ett par matcher på raken mot varandra i slutspelet så börjar formationerna att ta ut varandra och då kan små (fungerande ) ändringar vara skillnaden. Senaste två åren har man fått börja experimentera i slutspelet, vilket inte direkt är någon bra situation. Man kan ha en del synpunkter på vissa delar av spelsystemet, men vi har åtminstone en huvudtränare som förstår matchcoachning i år. Nu vet jag inte vilka formationer man ställer upp med, men det skulle vara intressant (som någon tidigare påpekade) att se Hedberg som center. Han har kanske inte de bästa handlederna, men han är skridskostark och har ett bra skott.
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by LeeGoren »

Hedberg har ju inga attribut som gör att han ska spela center. Han har två bra egenskaper, snabb på skridskorna och ett bra skott när han viker in i banan. Det sker dock en gång var tredje match ungefär att han kommer loss och kan utnyttja skottet i en sådan manöver.
I övrigt har han noll hockey IQ, inget passningsspel att tala om och svagt positionsspel.
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by marre »

Tycker Hedberg var bättre än Linus varit nån match,lika ofarlig offensivt ,men Hedberg kan ju åka skridskor iaf så hann ju med i hemjobbet..
dovienya
Posts: 2222
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by dovienya »

Boxen i 3v5 ser oftast mkt bra ut dock. Borde gå lösa.
addebeck
Posts: 538
Joined: 28 Sep 2011, 08:20

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by addebeck »

Linus kan säkert bli en bra elitseriespelare med tiden. Men att han ska vara förstacenter i en offensivt lagd kedja är ju bortkastat. Förstakedjan kan behöva någon som är starkare på puck och snäppet snabbare för att hinna med hemåt. Om han ska utvecklas till en defensiv roll får han väl spela i en fjärdekedja. Vem som är bättre lämpad i rollen är väl svårt o säga. Centersidan är ju den svagaste på år och dagar
Post Reply