Silly Season 2018/19

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

bsa wrote: 18 Jun 2018, 09:45 Han var bra i Frölunda, halv flopp i KHL, sådär i Linköping, men vem lyckas i Linköping. Och varför skulle han vara jättedyr?
Han passade tydligen i Frölunda, så varför skulle han inte passa i AIK. Är det inte dom som kopierat AIK mest. Men hitta en center som är billigare och inte ett riktigt långskott så kan ni försörja er på er hobby.
Vänd på det. Varför skulle han vara billig? Han var i praktiken klar för Eisbären Berlin (som har en större spelarbudget än oss). Sedan klev Kölner Haie in som snittar 12 000 på hemmamatcherna och bjöd över. De meddelade emellertid att Olimb ville avvakta ett tag då han helst ville gå till NLA då lönerna är ännu högre där. Olimb är i den åldern där det är dags att casha in de stora pengarna så pengar är nog typ allt som spelar in här. Lindgren kommer nog att få betala en rejäl slant för den här underskriften.
https://www.bz-berlin.de/berlin-sport/e ... n-wechseln
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2018/19

Post by smogz »

Alla tycks tro att spelare är detsamma som varor. Även om det funnits spelare som AIK vill ha och som är mer bang för the buck så måste ju också spelaren vilja komma. För vissa spelare kanske Skellefteå rent geografiskt eller av andra skäl inte är aktuellt.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly Season 2018/19

Post by snorhyveln »

Tomas Vincour lämnar Lukko.
Där är mannen som kunde ha varit aktuell.
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 2018/19

Post by krysset »

Tydligen är tanken på att köra try oit med transatlant i augusti. Låter ok. Jimmie forsätter ju antagligen.
User avatar
Miklosoft
Posts: 294
Joined: 16 Jun 2011, 12:13

Re: Silly Season 2018/19

Post by Miklosoft »

Fasen var kul det är att läsa i detta forum. Vi har varit i final rätt ofta senaste åren men det grinas ändå.
Visst saknas spelare men det är inte ens Juli. :) Fast det är ju alltid lättare att klaga förståss.
----Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.---
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 2018/19

Post by krysset »

Olimb officiellt klar nu
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly Season 2018/19

Post by kopitar »

Miklosoft wrote: 19 Jun 2018, 10:54 Fasen var kul det är att läsa i detta forum. Vi har varit i final rätt ofta senaste åren men det grinas ändå.
Visst saknas spelare men det är inte ens Juli. :) Fast det är ju alltid lättare att klaga förståss.
Man måste få vara kritisk i förväg :roll:
eiderwall
Posts: 203
Joined: 16 Jun 2011, 12:55

Re: Silly Season 2018/19

Post by eiderwall »

Hur många forwards är det tänkt att vi ska ha i truppen? Som jag förstår det är det tänkt att vi ska förlänga med Jimmie och sen värva en spelare till? Jag får det då till 13 forwards. Jag tycker att det är alldeles för få, Timrå tex kör 16 forwards på kontrakt. Vi kommer vara ruggigt skadekänsliga igen, särskilt med tanke på chl.
Mange
Posts: 99
Joined: 15 Jun 2011, 18:09

Re: Silly Season 2018/19

Post by Mange »

Kan tycka att det är pinsamt att kvällstidningarna har citat från Olimb om hans syn på nya klubben men inte Norran...

(Sen är det ju lite pinsamt att Aftonbladet har gjort Fredrik Lindgren till Sportchef också, men det är väl mer ett misstag.)

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... skelleftea
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Tunn trupp är väl ett understatement med tanke på Jimmie inte kommer att spela alla matcher och att det finns en del andra som har dragits med skador. En skada i CHL (vilket alltid brukar inträffa) och vi står där med i princip 11 man och onödigt nötande på toppspelare. Lindgrens filosofi är att huvudsakligen värva kända, etablerade namn som är hyfsat i ropet och priset man får betala är att budgeten inte räcker så långt beträffande bredd. Lindgren uttalade sig ju om Olimb häromdagen: "Varit i SHL i flera år vilket gör att man vet vad man får."
Jag tycker att det sammanfattar Lindgren som sportchef ganska bra då han går på relativt säkra värvningar som är kända för alla. Personligen tycker jag att det känns som att han ser alldeles för lite hockeymatcher utanför SHL och det är antagligen orsaken till att han kör på säkra kort som han har koll på: han har ju också blivit bränd ett par gånger (Elllis, Cumiskey etc.) Frågan är också vem som skall ta hand om BP? I dagsläget ser jag bara tre självklara BP-forwards. Hedberg ser nog sig själv i en annan roll.
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2018/19

Post by ossian »

BP är oroande, håller med. Där ser jag gärna en chansning på en okänd AHL-gnuggare som är ung, snabb och tuff. Finns ingen anledning att splasha ut på en sådan spelartyp.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Mitt förslag var Emil Forslund. Jag tror att det är lättare att få en svensk spelare att underkasta sig en sådan roll (åtminstone blir det mindre missförstånd).
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3066
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly Season 2018/19

Post by Foppas skridskocoach »

Men att truppen är tunn just nu är väl inget jätteproblem? Räknar ni förresten in Albin och Berggren i forwardsantalet som nämns?
Tigerränderna går aldrig ur.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Foppas skridskocoach wrote: 19 Jun 2018, 12:15 Men att truppen är tunn just nu är väl inget jätteproblem? Räknar ni förresten in Albin och Berggren i forwardsantalet som nämns?
Nä, vi klarar oss nog över midsommar. ;) Ja, 13 med juniorerna är det Lindgren sagt skall in innan truppen stängs.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3066
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly Season 2018/19

Post by Foppas skridskocoach »

p-play wrote: 19 Jun 2018, 12:24
Foppas skridskocoach wrote: 19 Jun 2018, 12:15 Men att truppen är tunn just nu är väl inget jätteproblem? Räknar ni förresten in Albin och Berggren i forwardsantalet som nämns?
Nä, vi klarar oss nog över midsommar. ;) Ja, 13 med juniorerna är det Lindgren sagt skall in innan truppen stängs.
Mmm, ok. Ja, det känns ju väldigt tunnt det får jag hålla med om. 13 + junisarna hade däremot varit fullt tillräckligt om vi (vilket jag förmodar) vill ge dem en ärlig chans att spela sig in i laget.

Sen är ju frågan hur många ytterligare junisar som man tror sig kunna spela vid skador utan att kvaliteten sjunker alltför mycket.
Tigerränderna går aldrig ur.
ante08
Posts: 2586
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Silly Season 2018/19

Post by ante08 »

Anton Holmberg ifrån Burträsk som inte tog en plats i AIK J18-lag är på väg till Växjö J20-lag. Är visst Växjö som hörde av sig till honom. Ganska märkligt han platsar inte AIK men han platsar i Växjö. Är det så AIK ska ta hand om sina egna spelare ifrån bygden? Bygdens lag jo tjena!
https://www.eliteprospects.com/player/3 ... n-holmberg
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2018/19

Post by Chippen »

ante08 wrote: 20 Jun 2018, 11:40 Anton Holmberg ifrån Burträsk som inte tog en plats i AIK J18-lag är på väg till Växjö J20-lag. Är visst Växjö som hörde av sig till honom. Ganska märkligt han platsar inte AIK men han platsar i Växjö. Är det så AIK ska ta hand om sina egna spelare ifrån bygden? Bygdens lag jo tjena!
https://www.eliteprospects.com/player/3 ... n-holmberg
Det var alltså inför säsongen 16/17 som han inte tog plats i J18 och efter det gick till Clemens/Burträsk. Förstår inte vad du vill säga med ditt inlägg, för generellt sett skulle AIK´s J18 vinna mot Clemens A-lag och Burträsk A-lag 9 av 10 ggr.
Att han sedan kanske har utvecklats under dessa två säsonger till att ta plats i ett J20 lag är ju bra gjort av honom, riktigt bra gjort. Att du däremot jämför kommande säsongen med vad som hände inför 16/17 känns ju ytterst märkligt. Så vart vill du komma med ditt inlägg? Att AIK gjorde fel som inte tog upp honom i J18 inför 16/17 eller att Växjö har ett så genomusel J20 lag att de måste ta spelare som är ratade i andra föreningar?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Musslan
Posts: 367
Joined: 20 Jun 2011, 22:10

Re: Silly Season 2018/19

Post by Musslan »

Oblind värvningen ger ju mer av ett bastusvaj än ett morronfjång måste man ju säga .Oerhört osexig värvning av Mr Ajaur.
Känns som en lat dryg spelare som lånar Harry Potters mantel i slutspelet.
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 2018/19

Post by krysset »

Olimb är inget tokigt förvärv.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Jag undrar om inte Wingerli sitter hemma och jublar och det inte över segern i Thomson Trophy utan snarare för möjligheterna med tanke på hur centersidan ser ut. Wingerli har nog kanske t o m en chans att konkurrera ut en halvslö Olimb. Adam P och Linus Lindström är ju helt andra centertyper och Berggren är nog knappast redo för att leda en toppkedja.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Intressant värvning av Örebro (Shane Harper). Det är möjligt att jag lägger för mycket vikt vid det, men jag gillar verkligen spelare som tävlar fullt ut och spelar med attityd.
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 2018/19

Post by marre »

Är ju därför vi spelade SM-final igen.Vi har spelare som höjer sig och tävlar,kommer vara likadant i år,sitter i väggarna.
fralle73
Posts: 145
Joined: 16 Jun 2011, 18:55

Re: Silly Season 2018/19

Post by fralle73 »

Chippen wrote: 20 Jun 2018, 15:28
ante08 wrote: 20 Jun 2018, 11:40 Anton Holmberg ifrån Burträsk som inte tog en plats i AIK J18-lag är på väg till Växjö J20-lag. Är visst Växjö som hörde av sig till honom. Ganska märkligt han platsar inte AIK men han platsar i Växjö. Är det så AIK ska ta hand om sina egna spelare ifrån bygden? Bygdens lag jo tjena!
https://www.eliteprospects.com/player/3 ... n-holmberg
Det var alltså inför säsongen 16/17 som han inte tog plats i J18 och efter det gick till Clemens/Burträsk. Förstår inte vad du vill säga med ditt inlägg, för generellt sett skulle AIK´s J18 vinna mot Clemens A-lag och Burträsk A-lag 9 av 10 ggr.
Att han sedan kanske har utvecklats under dessa två säsonger till att ta plats i ett J20 lag är ju bra gjort av honom, riktigt bra gjort. Att du däremot jämför kommande säsongen med vad som hände inför 16/17 känns ju ytterst märkligt. Så vart vill du komma med ditt inlägg? Att AIK gjorde fel som inte tog upp honom i J18 inför 16/17 eller att Växjö har ett så genomusel J20 lag att de måste ta spelare som är ratade i andra föreningar?
Nu vet ju inte jag vilket lag växjö får i J20 elit i år men växjö har varit i sm final 2 säsonger i rad i J20 elit.Så tror knappast dom behöver jaga spelare från norrland för att fylla laget om inte spelaren är bra.Helt klart har han utvecklats en hel del sen AIK tiden genom att kliva ned lite och lär komma till ett bra lag och där han troligstvis kommer utvecklas ännu mer i deras organisation.Spelsinnet är ju ruskigt bra om jag inte minns fel tex.Bygga muskler blir väl prio 1.Sen att både evertsson och Janne Karlsson ringt och velat ha han betyder ju en hel del vid en ev flytt till småland.
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2018/19

Post by Chippen »

fralle73 wrote: 21 Jun 2018, 23:44
Nu vet ju inte jag vilket lag växjö får i J20 elit i år men växjö har varit i sm final 2 säsonger i rad i J20 elit.Så tror knappast dom behöver jaga spelare från norrland för att fylla laget om inte spelaren är bra.Helt klart har han utvecklats en hel del sen AIK tiden genom att kliva ned lite och lär komma till ett bra lag och där han troligstvis kommer utvecklas ännu mer i deras organisation.Spelsinnet är ju ruskigt bra om jag inte minns fel tex.Bygga muskler blir väl prio 1.Sen att både evertsson och Janne Karlsson ringt och velat ha han betyder ju en hel del vid en ev flytt till småland.
Tror inte heller att Växjö har ett dåligt J20, men det fråntar inte faktumet att det är ett ytterst märkligt inlägg från den gode ante08.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly Season 2018/19

Post by kopitar »

p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Svårbedömd värvning om man inte har sett honom spela. Växjö har värvat "klart" och truppen ser rejält försvagad ut. De har dock seriens bästa spelsystem så de lär ändå gå bra. Dessutom kommer de säkert att lyfta in 3-4 spelare innan slutspelet startar. Färjestad ser bäst ut på papperet, men deras spelsystem känns inte helt fräscht. Det kommer att bli en jämn serie igen.
Last edited by p-play on 24 Jun 2018, 12:27, edited 1 time in total.
User avatar
nr86
Posts: 5355
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2018/19

Post by nr86 »

Vlh kommer att spetsa lager i vanlig ordning under resans gång. De har ändå ett så pass bra lag som håller dem på övre halvan av serien.
Sed
Posts: 1613
Joined: 15 Jun 2011, 22:42

Re: Silly Season 2018/19

Post by Sed »

Enligt initierade källor är Juhamatti Aaltonen överens med Skellefteå AIK.
Skellefteå har sökt efter en toppforward för de två toppkedjorna, och nu ska alltså 33-årige Aaltonen fylla ytterforwardsplatsen.
– Ingen kommentar, säger Mikael Lindgren, sportchef i Skellefteå AIK.

från mrmadhawk!
Last edited by Sed on 25 Jun 2018, 12:27, edited 1 time in total.
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly Season 2018/19

Post by kopitar »

svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Silly Season 2018/19

Post by svea_man »

Ja känns på förhand som en ganska bra chans värvning nog tror jag Bert o Samuelson kan få han o rätta sig i leden för potential har han.
Skulle jämföra han med Dick Axelsson humör spelare men får man han o ställa in sig i leden så är det en jävla uppsida
Locked