Silly Season 2018/19

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

LeeGoren wrote: 10 May 2018, 09:38 Marcus ”Messy” Jonsson är intressant. Spelartyp som inte funnits i laget på länge. Skaver konstant på motståndarna, både med fysiskt spel och trashtalk. Skön karaktär off ice också.
Han är i mitt tycke en begränsad spelare och lyckades inte "skava" Björklöven speciellt långt när det väl gällde. Han är ju inte direkt någon Marchand som även levererar offensivt. Faktum är att han inte ens är stabil defensivt. Vi kommer antagligen att behöva fylla på med någon billig spelare för en fjärdefemma men lite bättre spelare än Jonsson och Granlund borde Lindgren kunna hitta.
User avatar
ossian
Posts: 3705
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2018/19

Post by ossian »

Just den spelartypen borde det finnas en uppsjö av i nordamerika. En kille som är stor, ful, har få tänder och är ok på rören. En grinder som är för dålig för NHL men som är ung och vill utvecklas som hockeyspelare. Blir inte dyrt heller med en sådan.
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: Silly Season 2018/19

Post by LeeGoren »

ossian wrote: 10 May 2018, 12:09 Just den spelartypen borde det finnas en uppsjö av i nordamerika. En kille som är stor, ful, har få tänder och är ok på rören. En grinder som är för dålig för NHL men som är ung och vill utvecklas som hockeyspelare. Blir inte dyrt heller med en sådan.
Varför värva en sån spelartyp från Nordamerika när du har en i närheten som dessutom är bekant med halva laget och som smälter in på en gång?
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: Silly Season 2018/19

Post by LeeGoren »

p-play wrote: 10 May 2018, 10:57
LeeGoren wrote: 10 May 2018, 09:38 Marcus ”Messy” Jonsson är intressant. Spelartyp som inte funnits i laget på länge. Skaver konstant på motståndarna, både med fysiskt spel och trashtalk. Skön karaktär off ice också.
Han är i mitt tycke en begränsad spelare och lyckades inte "skava" Björklöven speciellt långt när det väl gällde. Han är ju inte direkt någon Marchand som även levererar offensivt. Faktum är att han inte ens är stabil defensivt. Vi kommer antagligen att behöva fylla på med någon billig spelare för en fjärdefemma men lite bättre spelare än Jonsson och Granlund borde Lindgren kunna hitta.

Vem tycker du själv att Skeå ska ta in på den positionen som accepterar 30/mån och som tar den rollen? Som dessutom är en ”Brad Marchand”?
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Jag är tveksam till att någon spelare från Allsvenskan som är äldre än 25 accepterar 30' i månaden för spel i SHL numera. Det enda jag säger är Jonsson är en begränsad spelare och då kan man kanske lika gärna lyfta upp någon junior. Om man nu hade letat utfyllnadsspelare så hade man nog hellre huggit på ett namn som Alexander Viklund som åtminstone LJ hade under uppsikt och om jag kommer ihåg det rätt uttryckte visst intresse för.
User avatar
ossian
Posts: 3705
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2018/19

Post by ossian »

LeeGoren wrote: 10 May 2018, 13:17
ossian wrote: 10 May 2018, 12:09 Just den spelartypen borde det finnas en uppsjö av i nordamerika. En kille som är stor, ful, har få tänder och är ok på rören. En grinder som är för dålig för NHL men som är ung och vill utvecklas som hockeyspelare. Blir inte dyrt heller med en sådan.
Varför värva en sån spelartyp från Nordamerika när du har en i närheten som dessutom är bekant med halva laget och som smälter in på en gång?
Därför att killen från Nordamerika är en ca 100 gånger bättre hockeyspelare. Kolla en som Martin Lundberg och hans statistik när han lirade i AHL (21 poäng och +1). Just den där grisiga spelartypen finns det hur många som helst av. Har de inte bra statistik kan de inte heller kräva hög lön. Läge för fynd i en sådan roll.
dovienya
Posts: 2235
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Silly Season 2018/19

Post by dovienya »

apropå Alexander Viklund så finns ju en gammal Skellefteåprodukt i Tobias Viklund som kanske inte skulle göra succé i Skellefteå, men apropå Tobias så finns det ju en gammal (22 år) storväxt Djurgårdare som harvar på i AHL som kanske vill få igång karriären och skulle funka som nätkraschare; Tobias Lindberg?

Han gick tidigt över Atlanten och vill säkert prova lyckan ett par år till innan han ger upp, men ändå.
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: Silly Season 2018/19

Post by LeeGoren »

p-play wrote: 10 May 2018, 14:20 Jag är tveksam till att någon spelare från Allsvenskan som är äldre än 25 accepterar 30' i månaden för spel i SHL numera. Det enda jag säger är Jonsson är en begränsad spelare och då kan man kanske lika gärna lyfta upp någon junior. Om man nu hade letat utfyllnadsspelare så hade man nog hellre huggit på ett namn som Alexander Viklund som åtminstone LJ hade under uppsikt och om jag kommer ihåg det rätt uttryckte visst intresse för.
”Lyfta upp en junior”. Klassiker. Finns ingen junior som är redo att ta en sån roll.
Jag vet att det finns många 25+ are i HA som tar 30 i månaden för att få chansen.
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: Silly Season 2018/19

Post by LeeGoren »

ossian wrote: 10 May 2018, 16:31
LeeGoren wrote: 10 May 2018, 13:17
ossian wrote: 10 May 2018, 12:09 Just den spelartypen borde det finnas en uppsjö av i nordamerika. En kille som är stor, ful, har få tänder och är ok på rören. En grinder som är för dålig för NHL men som är ung och vill utvecklas som hockeyspelare. Blir inte dyrt heller med en sådan.
Varför värva en sån spelartyp från Nordamerika när du har en i närheten som dessutom är bekant med halva laget och som smälter in på en gång?
Därför att killen från Nordamerika är en ca 100 gånger bättre hockeyspelare. Kolla en som Martin Lundberg och hans statistik när han lirade i AHL (21 poäng och +1). Just den där grisiga spelartypen finns det hur många som helst av. Har de inte bra statistik kan de inte heller kräva hög lön. Läge för fynd i en sådan roll.
En smart organisation tar inte in en import på den positionen. Kan lova att de hellre tar en spelare från länet, betydligt smartare long term dessutom.
User avatar
Markman
Posts: 7857
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Silly Season 2018/19

Post by Markman »

Jag tror att du är väldigt fel ute i din prisbild. Min gissning är att det inte är många AS-spelare som spelar under 30 k, och gör man det i AS lär man inte gå ner i lön i en högre liga...
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: Silly Season 2018/19

Post by LeeGoren »

Markman wrote: 10 May 2018, 17:27 Jag tror att du är väldigt fel ute i din prisbild. Min gissning är att det inte är många AS-spelare som spelar under 30 k, och gör man det i AS lär man inte gå ner i lön i en högre liga...
Du har fel.
Knut
Posts: 35
Joined: 29 Jul 2013, 23:16

Re: Silly Season 2018/19

Post by Knut »

LeeGoren wrote: 10 May 2018, 17:29
Markman wrote: 10 May 2018, 17:27 Jag tror att du är väldigt fel ute i din prisbild. Min gissning är att det inte är många AS-spelare som spelar under 30 k, och gör man det i AS lär man inte gå ner i lön i en högre liga...
Du har fel.
Nej! Jag har rätt och du har fel (Källa "Jag är speciell och vet saker")...
User avatar
ossian
Posts: 3705
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2018/19

Post by ossian »

LeeGoren wrote: 10 May 2018, 17:24
ossian wrote: 10 May 2018, 16:31
LeeGoren wrote: 10 May 2018, 13:17

Varför värva en sån spelartyp från Nordamerika när du har en i närheten som dessutom är bekant med halva laget och som smälter in på en gång?
Därför att killen från Nordamerika är en ca 100 gånger bättre hockeyspelare. Kolla en som Martin Lundberg och hans statistik när han lirade i AHL (21 poäng och +1). Just den där grisiga spelartypen finns det hur många som helst av. Har de inte bra statistik kan de inte heller kräva hög lön. Läge för fynd i en sådan roll.
En smart organisation tar inte in en import på den positionen. Kan lova att de hellre tar en spelare från länet, betydligt smartare long term dessutom.
Jag tycker precis tvärtom än dig vad som är smart. Satsa på säkra kort för producerande spelare med mycket istid, gärna svenska och med vana vid stor rink. Dra en chansning på rollspelare och lägg inte så mycket pengar på dessa. Finns oerhört många gnuggare i AHL som spelar med energi, tuffhet, attityd och driver rakt på mål. Det ligger i deras DNA. Däremot kanske de inte är lika bra på att utbilda spelskickliga spelare som passar in på stor rink.

Just därför är jag tveksam på spelare som Martin Lundberg och Hetta. Visst är de bra i sina roller med det är inte mycket bang-for-the -buck.
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: Silly Season 2018/19

Post by LeeGoren »

Knut wrote: 10 May 2018, 17:53
LeeGoren wrote: 10 May 2018, 17:29
Markman wrote: 10 May 2018, 17:27 Jag tror att du är väldigt fel ute i din prisbild. Min gissning är att det inte är många AS-spelare som spelar under 30 k, och gör man det i AS lär man inte gå ner i lön i en högre liga...
Du har fel.
Nej! Jag har rätt och du har fel (Källa "Jag är speciell och vet saker")...
Jag känner runt 20 spelare i hockeyallsvenskan och har en väldigt klar bild över lönerna där och hur många som dessutom skulle offra någon tusenlapp för att få chansen i SHL. Men visst Knut, upplys mig hur det egentligen är.
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: Silly Season 2018/19

Post by LeeGoren »

ossian wrote: 10 May 2018, 18:09
LeeGoren wrote: 10 May 2018, 17:24
ossian wrote: 10 May 2018, 16:31

Därför att killen från Nordamerika är en ca 100 gånger bättre hockeyspelare. Kolla en som Martin Lundberg och hans statistik när han lirade i AHL (21 poäng och +1). Just den där grisiga spelartypen finns det hur många som helst av. Har de inte bra statistik kan de inte heller kräva hög lön. Läge för fynd i en sådan roll.
En smart organisation tar inte in en import på den positionen. Kan lova att de hellre tar en spelare från länet, betydligt smartare long term dessutom.
Jag tycker precis tvärtom än dig vad som är smart. Satsa på säkra kort för producerande spelare med mycket istid, gärna svenska och med vana vid stor rink. Dra en chansning på rollspelare och lägg inte så mycket pengar på dessa. Finns oerhört många gnuggare i AHL som spelar med energi, tuffhet, attityd och driver rakt på mål. Det ligger i deras DNA. Däremot kanske de inte är lika bra på att utbilda spelskickliga spelare som passar in på stor rink.

Just därför är jag tveksam på spelare som Martin Lundberg och Hetta. Visst är de bra i sina roller med det är inte mycket bang-for-the -buck.
Håller med om att både Hetta och Martin är övervärderade och för lite bang for the buck. Gnuggare ska inte ha så mkt betalt, det ska de off stjärnorna ha. Men det är en helt annan diskussion. Det här handlar om fw-plats 11-12. Där får du heller inte in en AHL-spelare för 30000 brutto. Du får däremot in en allsvensk spelare eller junior(om Skellefteå nu haft någon sådan spelartyp som är redo, vilket de inte har. Albin och JB konkurrerar inte om den rollen).
User avatar
ossian
Posts: 3705
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2018/19

Post by ossian »

Vi har just nu Linus Lindström, Wingerli och Adam som BP forwards. Vi behöver minst en bra defensiv forward till när Hetta, Ohlsson och eventuellt Petterström försvinner. Jag har för mig att AHL lönen är $50 per år, $80 per år eller något sådant? Det är inte mycket. Snittlönen i SHL är 100 i månaden, vilket är betydligt högre. Säg att vi värvar in en duktig AHL-spelare för 50-100 i månaden, det är en låg lön!
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Timrå tvingas justera upp lönenivån på ganska många av spelarna då existerande kontrakt gäller allsvenskt spel och det är inte de spelarna som per automatik skulle kunna få ett SHL-kontrakt någon annanstans. Så, ja det är skillnad bara beroende på liga. Sedan finns det säkert de som skulle ta chansen att visa upp sig för en mindre lön. Min bild är att löneskillnaderna är ganska stora i Allsvenskan. Vissa lag som Leksand har höga lönenivåer på en hel del spelare medan andra har väldigt låga på många spelare. Min poäng var egentligen inte gällande om Jonsson och Granlund skulle spela för den lönenivån utan att de är begränsade spelare och det borde gå att hitta bättre komplementspelare i Allsvenskan. Jag såg ganska många Löven-matcher och det var två forwards som jag tyckte stack ut, David Lindquist och Axel Ottosson. Det hade säkert gått att få Lindquist för en rimlig penning.
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: Silly Season 2018/19

Post by LeeGoren »

Äpplen och päron. Messy och Axel O/Linkan konkurrerar inte om samma position. Tar man in
Linkan tex ska han konkurrera om istid med Linus/Albin/Jonte. Är det värt det? Dessutom är det loppet ändå kört med Axel/Linkan. Andra klubbar pröjsar mer och lovar mer.
Försvinner PP så finns egentligen inga naturliga spelare för fjärdeline förutom Wingerli. Därför uppkommer diskussionen om en sån som Messy. Tyvärr finns inga spelare i juniorlaget efter Albin/Berggren och de ska inte spela fjärdeline.Linus A möjligen närmast men honom tror de inte speciellt mkt på och han har inte självbilden för att spela fjärdeline. Visst finns det bra spelare i HA som tex Oskar Lang, Immo, Valkvae Olsen osv. Men var skulle såna killar sättas in? Vågar Lindgren sätta tex Lang bredvid Adam P och Bud tex? Mkt mindre risk att värva en gnuggare för fjärde, dessutom billigare.
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

För att var lite konstruktiv så skulle Emil Forslund kunna vara en billig rollspelare för en fjärdefemma (med huvudsaklig uppgift att spela BP).
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

LeeGoren wrote: 10 May 2018, 19:29 Äpplen och päron. Messy och Axel O/Linkan konkurrerar inte om samma position. Tar man in
Linkan tex ska han konkurrera om istid med Linus/Albin/Jonte. Är det värt det? Dessutom är det loppet ändå kört med Axel/Linkan. Andra klubbar pröjsar mer och lovar mer.
Försvinner PP så finns egentligen inga naturliga spelare för fjärdeline förutom Wingerli. Därför uppkommer diskussionen om en sån som Messy. Tyvärr finns inga spelare i juniorlaget efter Albin/Berggren och de ska inte spela fjärdeline.Linus A möjligen närmast men honom tror de inte speciellt mkt på och han har inte självbilden för att spela fjärdeline. Visst finns det bra spelare i HA som tex Oskar Lang, Immo, Valkvae Olsen osv. Men var skulle såna killar sättas in? Vågar Lindgren sätta tex Lang bredvid Adam P och Bud tex? Mkt mindre risk att värva en gnuggare för fjärde, dessutom billigare.
Nej, ingen av de du nämner är spelare för en fjärdelina. Man skall dock komma ihåg att man behöver lite bredd på truppen då man nästan alltid har 1-2 forwards skadade. Vi skulle för övrigt behöva någon spelare som är duktig i spelet runt kassen, men det kanske är en annan diskussion.
Knut
Posts: 35
Joined: 29 Jul 2013, 23:16

Re: Silly Season 2018/19

Post by Knut »

LeeGoren wrote: 10 May 2018, 18:25
Knut wrote: 10 May 2018, 17:53
LeeGoren wrote: 10 May 2018, 17:29
Du har fel.
Nej! Jag har rätt och du har fel (Källa "Jag är speciell och vet saker")...
Jag känner runt 20 spelare i hockeyallsvenskan och har en väldigt klar bild över lönerna där och hur många som dessutom skulle offra någon tusenlapp för att få chansen i SHL. Men visst Knut, upplys mig hur det egentligen är.
Bra! Det var det jag ville få fram :) nu blir ditt påstående mycket mer intressant och trovärdigt
User avatar
ossian
Posts: 3705
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2018/19

Post by ossian »

Vi saknar spelskickliga centrar och forwards, gnuggarbpkillar samt så har vi lite klen fysik på forwarden. Minst en kanon eller helst två framåt hoppas jag på, och för att det ska bli möjligt behöver vi fylla på underifrån samt hämta in någon billig rollspelare utifrån. Om det finns någon som håller måttet i allsvenskan kan jag inte svara på. Men just det här med fysiskt spel, driva på kasse, grisa, det är de väldigt duktiga på i nordamerikansk hockey, och dra en chansning därifrån måste vara väldigt mycket billigare än att hämta in Martin Lundberg, Hetta eller någon etablerad svensk spelare i samma roll?
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: Silly Season 2018/19

Post by LeeGoren »

Nu blandar du återigen in Hetta/Lundberg.
Det finns spelare i HA som kommer för 30 000 i månaden. Som går in och gör ett bra jobb i en fjärdeline i SHL. Tex Messy, Kim Tallberg och några fler.
User avatar
ossian
Posts: 3705
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2018/19

Post by ossian »

Det finns också spelare i Piteå div 1 som kommer för 10 000.
User avatar
kopitar
Posts: 2586
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly Season 2018/19

Post by kopitar »

Och tillbaka till sillyn, några nya lögner/skvaller ?
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2018/19

Post by smogz »

LeeGoren wrote:Nu blandar du återigen in Hetta/Lundberg.
Det finns spelare i HA som kommer för 30 000 i månaden. Som går in och gör ett bra jobb i en fjärdeline i SHL. Tex Messy, Kim Tallberg och några fler.
Jag säger inte att du inte vet saker. Men jag funderar så smått på vilka av mina polare som jag vet lönen på. Jag vet fan inte lönen på nån. Jag kan gissa troligen inom 10-15 tusen från rätt. Och om jag gissar vidare så känner jag antagligen mina polare bättre än du känner de 20 spelarna du säger att du känner, du lär ju knappast umgås med dom om du inte är en själv och de 20 är resten av ditt lag. Då backar jag bandet lite. Sitter ni och flashar lönebesked när ni tar en öl ihop?
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Timrå sänkte enligt egen utsago snittlön från 100' när de spelade i högsta divisionen till på 20' i Allsvenskan 2016 (även om jag snarare skulle tro att det är medianlön som nämndes). De har säkert lyckats höja spelarlönerna lite grann när ekonomin förbättrades, men det stämmer nog att det är många spelare som har låga summor i Allsvenskan och då framförallt de yngre spelarna. Samtidigt finns det också en del spelare som har bra betalt.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=6516386
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: Silly Season 2018/19

Post by LeeGoren »

p-play wrote: 10 May 2018, 23:22 Timrå sänkte enligt egen utsago snittlön från 100' när de spelade i högsta divisionen till på 20' i Allsvenskan 2016 (även om jag snarare skulle tro att det är medianlön som nämndes). De har säkert lyckats höja spelarlönerna lite grann när ekonomin förbättrades, men det stämmer nog att det är många spelare som har låga summor i Allsvenskan och då framförallt de yngre spelarna. Samtidigt finns det också en del spelare som har bra betalt.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=6516386
Skiljer väldigt mycket mellan klubbarna. I Modo och Leksand finns det toppspelare som har 50000/mån på 12 månader medan de flesta ligger runt 30-35.De yngre lägre.
Björklöven har dålig lönespridning. De allra flesta ligger runt 30, de nya från div 1 på drygt 20. Lite typisk Fagervall-mentalitet.
Det finns 5,6lag som inte har spelarlöner över hela året utan istället 9,10 månader pga avsaknad av intäkter under sommaren. Tex Västervik och Taif.
User avatar
kopitar
Posts: 2586
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly Season 2018/19

Post by kopitar »

Jaha okej Karin Granberg tackar för sig.
User avatar
nr86
Posts: 5385
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2018/19

Post by nr86 »

För att sonen ska slippa mamma i aik?
Locked