Silly Season 2018/19

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 2018/19

Post by marre »

Varför?
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Jag har enorm respekt för Samuelsson och vad han har åstadkommit. Han är en slipad och driven tränare. Det kommer att bli mycket lugnare kring coachteamet. Nackdelen är att det inte är en person som kliver upp ur sängen för småpengar och med tanke på att tidigare tränare antagligen delat på tränarpotten så kommer vi att ha en väldigt dyr tränarkonstellation. Pengar som kunde ha lagts på nyförvärv. En annan nackdel är att man inte har en aning om vilken spelmodell han kommer att använda sig av. Idealet hade varit att hitta en ung, banbrytande tränare med nya idéer, men den personen hade antagligen fått det svårt med Bert-Stefan. Tommy Samuelsson kan de nog inte ge sig på på samma sätt. Det är också en ganska väntad värvning av Lindgren då han har en förkärlek för "posterboys". Att leta upp det där fyndet efter att ha sett streamade matcher mitt i natten i flera månader i sträck stämmer inte riktigt överens med vem han verkar vara. Han verkar inte ha den där besattheten som LJ eller Evertsson har. Det var med andra ord ganska väntat att han skulle gå på ett känt namn. Nackdelen är som sagt var att det kostar extra att gå på kända namn.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly Season 2018/19

Post by snorhyveln »

p-play wrote: 02 May 2018, 11:27
kopitar wrote: 02 May 2018, 11:21 Då var de klart att Hetta lämnar. Synd en av dom bästa i slutspelet, inte lika bra i grundserien.
Han är en slutspelsspelare. Han var bra även ifjol i slutspelet. Jag skulle gissa att ML kommer in i stället på det löneutrymmet. Det verkar fortfarande vara aktuellt att han lämnar Växjö.
Dagen är räddad.
Två bra besked.
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly Season 2018/19

Post by kopitar »

Calle Riderwall klar för Dusseldorf.
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: Silly Season 2018/19

Post by don_tomassso »

marre wrote: 02 May 2018, 12:04Varför?
Fick senast kicken från FBK Misslyckades Tyskland nu senast...Han e väl en mjukis.Och skall tygla Bert.Därför e jag tveksam.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Silly Season 2018/19

Post by Trollet »

p-play wrote: 02 May 2018, 12:05 Jag har enorm respekt för Samuelsson och vad han har åstadkommit. Han är en slipad och driven tränare. Det kommer att bli mycket lugnare kring coachteamet. Nackdelen är att det inte är en person som kliver upp ur sängen för småpengar och med tanke på att tidigare tränare antagligen delat på tränarpotten så kommer vi att ha en väldigt dyr tränarkonstellation. Pengar som kunde ha lagts på nyförvärv. En annan nackdel är att man inte har en aning om vilken spelmodell han kommer att använda sig av. Idealet hade varit att hitta en ung, banbrytande tränare med nya idéer, men den personen hade antagligen fått det svårt med Bert-Stefan. Tommy Samuelsson kan de nog inte ge sig på på samma sätt. Det är också en ganska väntad värvning av Lindgren då han har en förkärlek för "posterboys". Att leta upp det där fyndet efter att ha sett streamade matcher mitt i natten i flera månader i sträck stämmer inte riktigt överens med vem han verkar vara. Han verkar inte ha den där besattheten som LJ eller Evertsson har. Det var med andra ord ganska väntat att han skulle gå på ett känt namn. Nackdelen är som sagt var att det kostar extra att gå på kända namn.
Vi har ju haft Öbba på kontrakt fram till nu, så den ökade kostnaden nästa säsong blir skillnaden upp till Tommys högre lön (vilket säkert är en del).

De två senaste åren har Bert haft bäst betalt av de tre.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Trollet wrote: 02 May 2018, 12:26
p-play wrote: 02 May 2018, 12:05 Jag har enorm respekt för Samuelsson och vad han har åstadkommit. Han är en slipad och driven tränare. Det kommer att bli mycket lugnare kring coachteamet. Nackdelen är att det inte är en person som kliver upp ur sängen för småpengar och med tanke på att tidigare tränare antagligen delat på tränarpotten så kommer vi att ha en väldigt dyr tränarkonstellation. Pengar som kunde ha lagts på nyförvärv. En annan nackdel är att man inte har en aning om vilken spelmodell han kommer att använda sig av. Idealet hade varit att hitta en ung, banbrytande tränare med nya idéer, men den personen hade antagligen fått det svårt med Bert-Stefan. Tommy Samuelsson kan de nog inte ge sig på på samma sätt. Det är också en ganska väntad värvning av Lindgren då han har en förkärlek för "posterboys". Att leta upp det där fyndet efter att ha sett streamade matcher mitt i natten i flera månader i sträck stämmer inte riktigt överens med vem han verkar vara. Han verkar inte ha den där besattheten som LJ eller Evertsson har. Det var med andra ord ganska väntat att han skulle gå på ett känt namn. Nackdelen är som sagt var att det kostar extra att gå på kända namn.
Vi har ju haft Öbba på kontrakt fram till nu, så den ökade kostnaden nästa säsong blir skillnaden upp till Tommys högre lön (vilket säkert är en del).

De två senaste åren har Bert haft bäst betalt av de tre.
Utan att veta är det nog en ganska stor skillnad på vad Öberg hade och vad Samuelsson kommer att ha. Hade det varit LJ som varit sportchef så hade vi säkert fått se ett namn som är "up- and coming" både av ekonomiska skäl och för att få nya impulser, men nu är det Lindgren som är ansvarig och då är det här antagligen det bästa man kunde hoppas på. Samuelsson borde ha en lugnande effekt på Bert.
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly Season 2018/19

Post by kopitar »

don_tomassso wrote: 02 May 2018, 11:48 Ytterst tveksam till Tommy.
Sanny är inte tveksam ;)

https://bloggar.expressen.se/sannylinds ... orandring/
Sportis
Posts: 692
Joined: 15 Jul 2012, 15:20

Re: Silly Season 2018/19

Post by Sportis »

Ett tifo dr vi tackar honom för senast bör vara på sin plats lagom till första isträningen .
User avatar
nr86
Posts: 5355
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2018/19

Post by nr86 »

Som Trollet skriver har vi ju haft Öbba på kontrakt fram tills nu och det tar ju bort en del av lönen men det är säkert så att Tommy lyfter en bra slant med den erfarenhet han besitter. MEN hur vill AIK spela hockey? Vi leder inte utvecklingen direkt utan försöker snarare anpassa oss efter motståndet. Jag gillar inte den väg föreningen tagit ur den aspekten. Kan Tommy tillsammans med övriga hitta en "ny" väg för AIK framåt? Utveckla ett spel som kanske inte är det där klassiska styrspel vi sett det senaste året. Skapa ett sug kring hockeyn i norra västerbotten och media börjar skriva om den nya modell AIK så framgångsrikt utövar. Tror GM måste driva den frågan och det tror jag INTE Lindgren gör. Fixar man det inte själv får man ta hjälp av andra.

Nu när man läst Sannys krönika blir man ju lite lugnare:) " Jag tror dessutom han blev aningen bakbunden 2014 i samband med en trög poängmässig start med just Färjestad och att dåvarande sportchefen Leif Carlsson klev ned i båset och styrde om den offensiva och fartfyllda ambition som Tommy ville implementera. Där och då var min uppfattning att Tommy tappade lite av den hockey han ville spela som hade inspirerats av några tränar-år i Europa."

Hoppas den fartfyllda hockey kommer till oss då!
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

kopitar wrote: 02 May 2018, 12:36
don_tomassso wrote: 02 May 2018, 11:48 Ytterst tveksam till Tommy.
Sanny är inte tveksam ;)

https://bloggar.expressen.se/sannylinds ... orandring/
Samuelsson är ingen person som ramlar in oförberedd. Otroligt seriös person som gör allt han kan för att nå framgång. Jag gillar verkligen mycket med Samuelssons ledarskap. Frågan är bara om han klarar av att återuppfinna en modern spelmodell? Väldigt få tränare klarar av att tänka om och tänka i nya banor. Ofta fortsätter de med exakt samma upplägg om hur spelet skall spelas. Jag hoppas verkligen att han har detaljstuderat Växjös spel utan puck för spelet utan puck i mittzonen var vårt största problem.
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2018/19

Post by ossian »

Ingen kan väl ifrågasätta kompetensen hos Tommy, som dessutom ger ett väldigt sympatiskt och lugnt intryck. Trygghet personifierad. Huvudtränaren är väldigt viktig! Lika viktig som den viktigaste spelaren i laget. Jag är nöjd, men orosmolnet för mig är ifall vi bjuder på en mer underhållande hockey och inte bara safe och styrspel och förlita sig på individuella prestationer av lagets stjärnor. Jag vill se en hockey där vi spelar offensivt och kreativt, inte bara jaga efter pucken gärnet alkternativt dumpar och ställer upp i styrspel. Hoppas Tommy tänker likadant. Visst är pängen viktiga, men publikfrieri och utveckling hos spelarna är minst lika viktiga.

Sen att Hetta lämnar, verkar vara en bra kille och höjde sig i slutspelet där han var helt okej. Men tycker inte vi ska lägga stora pengar på en sådan spelare. Ganska begränsad. Där kan man ta in en doldis istället för en billigare peng och spara slantar till offensiv kraft.
ante08
Posts: 2586
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Silly Season 2018/19

Post by ante08 »

Hetta går som väntat till Malmö.
https://bloggar.expressen.se/mrmadhawk/ ... for-malmo/
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

ante08 wrote: 02 May 2018, 13:05 Hetta går som väntat till Malmö.
https://bloggar.expressen.se/mrmadhawk/ ... for-malmo/
De kommer att ha seriens fysiskt starkaste forwardssidan. Det blir intressant att se ett sådant lagbygge i slutspelet.
User avatar
nr86
Posts: 5355
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2018/19

Post by nr86 »

Men Hetta kom aldrig riktigt loss hos oss. Tror han lyfte ganska bra med pengar också då flera klubbar drog i honom för 2 år sedan. Han kämpar och sliter men det är lite som kommer ut av det. Tror han nått sin peak hockeymässigt och har svårt att se med än 15-20 poäng från hans klubba. Vi har flera tomma poster kvar att fylla och det är luckan efter nr17 som kommer att vara den viktigaste att fylla då lönebilden på ersättaren kommer att vara hög. Då har vi inte råd med fler Anderson värvningar.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

nr86 wrote: 02 May 2018, 13:20 Men Hetta kom aldrig riktigt loss hos oss. Tror han lyfte ganska bra med pengar också då flera klubbar drog i honom för 2 år sedan. Han kämpar och sliter men det är lite som kommer ut av det. Tror han nått sin peak hockeymässigt och har svårt att se med än 15-20 poäng från hans klubba. Vi har flera tomma poster kvar att fylla och det är luckan efter nr17 som kommer att vara den viktigaste att fylla då lönebilden på ersättaren kommer att vara hög. Då har vi inte råd med fler Anderson värvningar.
Jag håller med. Vi behöver få in åtminstone två spetsvärvningar, samt några smarta budgetvärvningar. En förstacenter samt någon spelare som är stark i spelet runt kassen vore väldigt välkommet. Jag kan tänka mig att Lang är på ingående då han inte presenterades av Djurgården. Jag hoppas verkligen att Lindgren kan få till någon lite okänd värvning som slår väl ut.
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2018/19

Post by ossian »

En ny Calof skulle sitta som smäck. Borde också finnas en mängd brunkartyper där över med fysik och skridskoåkning som ej är nog bra för NHL.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Det kommer att bli intressant att se vad Abbotts i Rögle kommer att komma upp med. De verkar kolla på spelare på nivåerna under AHL, dv s collegespelare och spelare från ECHL och jumiorligorna. Man kan nog hitta en ny Calof där om man har ett bra nätverk. Det är viktigt att fynda någon riktigt bra spelare till en lägre kostnad. Det gör väldigt mycket för ett lagbygge. Det är också där man skall göra chansvärvningarna. Det slår inte riktigt lika hårt som om man misslyckas med stjärnvärvningar (läs: Anderson och Ellis).
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2018/19

Post by ossian »

Håller med dig där p-play. Har själv lagt några förslag på svenska spelare vi skulle kunna få hit som breddspelare. Den där mörke gamle MoDo-spelaren samt Movevare. Men finns såklart betydligt fler nordamerikaner om man har ett bra nätverk. Mycket smartare att värva därifrån än att lägga dyra pengar på SHL-spelare som ej är bättre.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Det finns nog en del bra transatlanter i KHL också som kanske inte kommer till sin rätt i den ligan och inte får nytt kontrakt. De är naturligtvis lite dyrare, men inte nödvändigtvis i premiumsegmentet. Med sign-on kan man få till en ganska rimlig genomsnittslön på dessa spelare. Katic var en bra värvning. Nick Ebert verkar ha gjort det bra i Örebro. Det är viktigt att Lindgren får till ett bra djup i forwardsbesättningen så att vi inte är lika beroende av en kedja.
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Silly Season 2018/19

Post by Markman »

Lite name-dropping:
Kim Johansson - http://www.eliteprospects.com/player.php?player=3703 - C/W - ersättare till Hetta
Johansson is a real two-way player who checks hard in both zones. A speedy skater that accelerates well, Johansson also likes to play physical, despite lacking some strength. He has good timing in his hits and is a highly-skilled penalty killer. Offensively, he has decent tools including a good passing game, but should be thought of more as a future role and team player.

Roman Cervenka - http://www.eliteprospects.com/player.php?player=15130
Behöver knappast mer förklaring.

Kristian Vesalainen - http://www.eliteprospects.com/player.php?player=222125 - LW/RW - istället för Jimmie, 18 år och förstarundare, kan väl sättas i facket "osannolik"
Plays a versatile, high-tempo offensive game…battles for pucks and space…a beast along the wall and difficult to move in front of the net, Futureconsiderations.ca 2017
Kristian is a big, forward with good offensive tools including a powerful shot. His release is heavy and he can get it off fairly quickly, Hockeyprospect.com 2017

Sami Sandell - http://www.eliteprospects.com/player.php?player=4681 - LW/C - ersättare till Jimmie
Sandell is a rugged offensive minded forward. Primarily a winger, but has also seen ice time as a center. His large frame and strength make him formidable along the boards and in the slot. Has a good set of hands and is a fast skater despite his rugged build. Not a particularly good shooter, but works hard to score goals. Could improve defensively. (EP 2014)

Michael Keränen - http://www.eliteprospects.com/player.php?player=16456 - W/C
Keränen is a skilled offensive minded forward. A fast and flashy dangler who likes to challenge the opponents. Able to set up his team mates with deft passes, but also to score by himself. Not a slouch defensively, but his talent goes to waste as a bottom six. A bit of a late bloomer.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Markman wrote: 02 May 2018, 14:47 Lite name-dropping:
Kim Johansson - http://www.eliteprospects.com/player.php?player=3703 - C/W - ersättare till Hetta
Johansson is a real two-way player who checks hard in both zones. A speedy skater that accelerates well, Johansson also likes to play physical, despite lacking some strength. He has good timing in his hits and is a highly-skilled penalty killer. Offensively, he has decent tools including a good passing game, but should be thought of more as a future role and team player.

Roman Cervenka - http://www.eliteprospects.com/player.php?player=15130
Behöver knappast mer förklaring.

Kristian Vesalainen - http://www.eliteprospects.com/player.php?player=222125 - LW/RW - istället för Jimmie, 18 år och förstarundare, kan väl sättas i facket "osannolik"
Plays a versatile, high-tempo offensive game…battles for pucks and space…a beast along the wall and difficult to move in front of the net, Futureconsiderations.ca 2017
Kristian is a big, forward with good offensive tools including a powerful shot. His release is heavy and he can get it off fairly quickly, Hockeyprospect.com 2017

Sami Sandell - http://www.eliteprospects.com/player.php?player=4681 - LW/C - ersättare till Jimmie
Sandell is a rugged offensive minded forward. Primarily a winger, but has also seen ice time as a center. His large frame and strength make him formidable along the boards and in the slot. Has a good set of hands and is a fast skater despite his rugged build. Not a particularly good shooter, but works hard to score goals. Could improve defensively. (EP 2014)

Michael Keränen - http://www.eliteprospects.com/player.php?player=16456 - W/C
Keränen is a skilled offensive minded forward. A fast and flashy dangler who likes to challenge the opponents. Able to set up his team mates with deft passes, but also to score by himself. Not a slouch defensively, but his talent goes to waste as a bottom six. A bit of a late bloomer.
Bättre kan du! :D Ingen av de här känns sannolika av olika skäl.
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Silly Season 2018/19

Post by Markman »

Jag köper att Cervenka och Vesalainen är osannolika, Keränen också lite av ett långskott, men Sandell och Johansson ser jag inte vad som är så osannolikt med.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Lindgren hade nog valt Sebastian Selin före Kim Johansson. Sandell är en bra spelartyp och är väl kanske den som är minst osannolik av de uppräknade, men han har varit skadeförföljd med om jag kommer ihåg rätt en mindre bra hjärnskakningshistorik. Jag har svårt att se att Lindgren skulle chansa på honom.
ante08
Posts: 2586
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Silly Season 2018/19

Post by ante08 »

Bekräftat: Markus Svensson klar för Färjestad.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly Season 2018/19

Post by snorhyveln »

Antoine Laganiere.
Kille som slaskar in 40 poäng oavsett omgivning. Nu senast i Ässät, vanligtvis ett mediokert Liigalag.

Tja, ville bara droppa ett namn eftersom alla andra fiskar i grumliga vatten.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

snorhyveln wrote: 02 May 2018, 17:55 Antoine Laganiere.
Kille som slaskar in 40 poäng oavsett omgivning. Nu senast i Ässät, vanligtvis ett mediokert Liigalag.

Tja, ville bara droppa ett namn eftersom alla andra fiskar i grumliga vatten.
Varför inte? Laganière är bra i spelet runt kassen och stark man-mot-man, något som vi har saknat. Han är lite gänglig och seg på rören, men Olle Liss är ju numera stekhet bland NHL-scouter om skall tro ryktena så vad vet jag. :D
ante08
Posts: 2586
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Silly Season 2018/19

Post by ante08 »

Officiellt. Niclas Burström klar för Växjö.
VanDamme
Posts: 10
Joined: 19 Dec 2015, 15:06

Re: Silly Season 2018/19

Post by VanDamme »

Möller - Ny - Lindström
Ny - Ny - Holloway
Hedberg - Pettersson - Wingerli
Albin Eriksson - Lindström - Berggren

Ny - Ny
Pudas - Berglund
Djuse - Noren

Ny
Lindvall
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly Season 2018/19

Post by kopitar »

ante08 wrote: 02 May 2018, 18:35 Officiellt. Niclas Burström klar för Växjö.
Japp mrmadhawk har aldrig fel.
Locked