Silly Season 2018/19

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
Gezim
Posts: 170
Joined: 03 Jul 2011, 17:49

Re: Silly Season 2018/19

Post by Gezim »

Ni med koll på NHL, hur ser Robert Häggs status ut? Får han nytt kontrakt där borta eller vänder han hemåt?
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 2018/19

Post by marre »

Enström?
eiderwall
Posts: 203
Joined: 16 Jun 2011, 12:55

Re: Silly Season 2018/19

Post by eiderwall »

Snackade med Robert Hägg efter en match i februari i år, fick verkligen inte känslan av att han skulle vara på väg hemåt. Har kämpat länge i AHL för NHL-drömmen och nu tagit en tröja i år. Tycker dessutom att han gjort en rätt bra säsong och borde kunna få ett nytt NHL-kontrakt.
Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Silly Season 2018/19

Post by Empress »

När Mr Madhawk går igenom de olika lagens centrar och namedroppar Adam Pettersson, Linus Lindström samt Andreas Wingerli - då tänker jag gå all in på en förstacenter.
Jag tar nästan tillbaka gamla jumbotronen och säljer den nya för en center.
En center,en center - ett kungarike för en center.
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 2018/19

Post by marre »

Cervenka och Azevedo sen är jag nöjd ;)
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2018/19

Post by ossian »

Empress wrote: 28 Apr 2018, 21:25 När Mr Madhawk går igenom de olika lagens centrar och namedroppar Adam Pettersson, Linus Lindström samt Andreas Wingerli - då tänker jag gå all in på en förstacenter.
Jag tar nästan tillbaka gamla jumbotronen och säljer den nya för en center.
En center,en center - ett kungarike för en center.
Vi behöver lägga en hel del krut på en center, och lite krut på en till center. Vi behöver starta serien med 5 centrar för ingen av ungdomarna underifrån är väl center? Alla tre du nämner kan också spela på forwarden.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Silly Season 2018/19

Post by jokarfo »

Empress wrote: 28 Apr 2018, 21:25 När Mr Madhawk går igenom de olika lagens centrar och namedroppar Adam Pettersson, Linus Lindström samt Andreas Wingerli - då tänker jag gå all in på en förstacenter.
Jag tar nästan tillbaka gamla jumbotronen och säljer den nya för en center.
En center,en center - ett kungarike för en center.
Bara att fylla luckan efter Lindholm är ju en heltidssyssla om man aka landa nånting som är ens i närheten av lika bra, håller helt med. Adam tror jag dock skulle kunna göra ett rätt bra jobb som center och det vill jag minnas att han visade förra säsongen vid några tillfällen. AIK har ju vana sen tidigare att omskola spelare så why not? Han kanske kommer mer till sin rätt som oöm center än checkande vinge?

Oavsett vilket, en förstecenter är ett måste. Tvivelsutan.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Silly Season 2018/19

Post by jokarfo »

snorhyveln wrote: 28 Apr 2018, 20:10 Men glöm Kabben för f..n.
Karln har en av vår samtids styggaste fotleder. Att han klarat några matcher detta år kan bara hänges år sprutor å en liga med segt tempo.

För mig är han spelaren som hyfsat oattackerad lyfte ut pucken över sargen när vi hade matchen som skulle ha gett SMguld mot Köpesjö. Behöver ni mer historia?

Märkligt hur en sådan medioker (men glad) ryss kan ständigt skapa komtillbakavibbar hos somliga. OK; spelar han mot mat och husrum kan jag ge honom en plats i femtefemman.
Haha, ja inte för att Kabanov vore ett förstahandsval för min del men skulle det bli tal om att spela för uppehället i 3-4 säsonger så är iaf jag hyfsat säker på att det skulle bli en ganska lyckad värvning. Kabanov har sina brister och kommer heller aldrig glömma puck outen som blev vändpunkten för avgörande finalen mot Växjö men hockey finns det i killen, det är tveklöst. Som sagt, det känns som en rent hypotetisk diskussion om just honom dock samtidigt som iaf jag är ganska nyfiken på att få se vad som blir Lindgrens signum som sportchef, renovera gammalt och beprövat som nötts med åren? Gå stenhårt på junisar och satsa på långsiktig föryngring även om det kostar i sportslig framgång på kort sikt? Blir förbannat intressant.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly Season 2018/19

Post by kopitar »

Är vi med och hugger på Lang eller Bertov?

http://www.hockeysverige.se/2018/04/29/ ... um=twitter
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Du hann före. :D Skall vi tro att Lindgren tar in Lang som ersättare till Söderlund? Om nu Lindgren skall bygga ett "svenskt lag" så finns det inte så många spelare tillgängliga som kan vara aktuella. Lang är en dyrare och sämre spelare än Söderlund, men lite av samma spelartyp och en rimlig värvning. Djurgården har tidigare varit intresserade av Lang så han kan även hamna där. Timrå kanske också är intresserade? Bertov har ryktats till HV i första hand och Rögle i andra hand. Både vi och HV var ju intresserade av Burström och Bertov är en liknande spelartyp så det är väl inte omöjligt att Lindgren kan tänka sig även Bertov. Jag tror dock att Bertov hamnar i HV.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

En spelare som skulle kunna vara ett långskott är Maksim Matushkin. Han verkar ha haft en riktigt stark säsong och är duktig offensivt. Jag vill minnas att han var svag i defensiven, men man kanske kan jobba bort en del av det.
sikt
Posts: 52
Joined: 16 Jun 2011, 22:44

Re: Silly Season 2018/19

Post by sikt »

Det tråkiga är att Agenterna styr det mesta. Det är ett fult spel. Agenterna har provision på spelar lönerna. Styr spelarna till den klubb där agenten tjänar mest och tror att spelaren kommer att synas mest för att sedan kunna gå till annan klubb där agenten kan tjäna ännu mer pengar på spelaren.

Spelarna får kanske inte ens veta allt kring alla bud och övrigt kring klubben. Det är agenten som silar och förmedlar till spelarna.

Agenten behöver inte vara någon hockeyexpert som vet vad som är bäst för en spelare. Agenten är en affärsman. Hans jobb är att tjäna pengar till sig själv.
Det är nog ofta därför vissa spelare hamnar i typ Växjö.
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2018/19

Post by ossian »

Tror Lang skulle funka bra i laget efter det jag sett av honom, snabb, teknisk, spelskicklig, men ser väldigt vek ut. Har verktygen men behöver fysas till.
User avatar
vonschnauser
Posts: 988
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: Silly Season 2018/19

Post by vonschnauser »

Agentens jobbeskrivning är knappast att "tjäna pengar till sig själv". Det du beskriver låter som en väldigt dålig agent! Tjänstefel att inte förmedla ett bud från en klubb till dess klient. Skulle det visa sig att spelaren får reda på det tror jag inte denna agent blir långvarig i branschen! :roll:
User avatar
Markman
Posts: 7836
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Silly Season 2018/19

Post by Markman »

vonschnauser wrote: 29 Apr 2018, 20:08 Agentens jobbeskrivning är knappast att "tjäna pengar till sig själv". Det du beskriver låter som en väldigt dålig agent! Tjänstefel att inte förmedla ett bud från en klubb till dess klient. Skulle det visa sig att spelaren får reda på det tror jag inte denna agent blir långvarig i branschen! :roll:
+1 på den
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
sikt
Posts: 52
Joined: 16 Jun 2011, 22:44

Re: Silly Season 2018/19

Post by sikt »

vonschnauser wrote: 29 Apr 2018, 20:08 Agentens jobbeskrivning är knappast att "tjäna pengar till sig själv". Det du beskriver låter som en väldigt dålig agent! Tjänstefel att inte förmedla ett bud från en klubb till dess klient. Skulle det visa sig att spelaren får reda på det tror jag inte denna agent blir långvarig i branschen! :roll:
Så klart agenten vill tjäna så mycket pengar som möjligt. Det vill väl alla. Och ja jag tror att det finns flera dåliga agenter. Som kan vinkla buden till det agenten tycker är det bästa. Dom har alldeles för stort inflytande och det är märkligt att dom aldrig ifrågasätts.
dovienya
Posts: 2222
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Silly Season 2018/19

Post by dovienya »

Jag tror än så länge att agenter inom ishockeyn omsätter för lite pengar i Sverige än.
Jämför hur smutsig Mino Raiola är med en ...
(avbryter mig lite här för att googla lite om Oscar Möllers agent Claes Elefalk)
Rätt intressant artikel:
http://iconmagazine.se/portfolio/claes-elefalk/
– Man ska komma ihåg att det är en affärsverksamhet vi håller på med, och min prestation mäts i mångt och mycket i hur framgångsrika mina klienter är – oftast i kronor och ören. Mitt jobb är att se till att de tjänar bättre än mina konkurrenters spelare.
[..] men Claes har vid ett par tillfällen avstått från att samarbeta med potentiella nhl-proffs eftersom de saknat den rätta inställningen eller helt enkelt inte haft en personlighet han trott på.
uppskattningsvis 4–6 procent av klienternas bruttolön som rullar in till agenturen varje år. Claes [Elefalk] själv är anställd av caa och det finns ingen insyn i hur agenturen kompenserar sina agenter.
Claes första förhandling i Elitserien landade på 10 000 kronor per månad. Samma klient är i dag [2012] den högst betalde spelaren i Elitserien med en lön på närmare en halv miljon kronor i månaden.
Claes Elefalk [..] representerar i dag [2012] tillsammans med sin kollega Peter Werner på caa:s Sverige-kontor ett 40-tal svenska ishockeyspelare.
Så två pers drar tillsammans in 160-240% av lönen. Det blir en hel del, men bara om de drar in mycket lön, dvs tar sig till NHL.
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2018/19

Post by nr86 »

Ska man bli riktigt orolig för AIKs ekonomi nu? Är det därför vi inte går ut med nya kontrakt? Känns inte alls bra det här! Hur kan det ha skötts så dåligt? Trodde inte historien skulle upprepa sig så snabbt.
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly Season 2018/19

Post by kopitar »

nr86 wrote: 30 Apr 2018, 08:26 Ska man bli riktigt orolig för AIKs ekonomi nu? Är det därför vi inte går ut med nya kontrakt? Känns inte alls bra det här! Hur kan det ha skötts så dåligt? Trodde inte historien skulle upprepa sig så snabbt.
Vi kommer få vandra genom öknen igen.
User avatar
smogz
Posts: 5694
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2018/19

Post by smogz »

Edit. Fel tråd
Last edited by smogz on 30 Apr 2018, 08:36, edited 1 time in total.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Os72
Posts: 922
Joined: 22 Jun 2011, 17:21

Re: Silly Season 2018/19

Post by Os72 »

Då var Edwin Hedberg klar officiellt också. https://www.skellefteaaik.se/artikel/xm ... yforvarvet

Välkommen!
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2018/19

Post by Chippen »

-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5694
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2018/19

Post by smogz »

Nu vill vi gärna ha in en överraskning också. En grym center tack.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly Season 2018/19

Post by kopitar »

Hedberg kommer bli de stora utropstecknet, den karln kan åka skridskor och tacklas många + på den värvningen.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Chippen wrote: 30 Apr 2018, 10:21 https://www.skellefteaaik.se/artikel/7q ... trik-noren

...och där kom Norén :)
Jag håller inte riktigt med om Lindgrens beskrivning av honom även om det känns som ett bra nyförvärv:
"– Han har varit Allsvenskans bästa back den här säsongen och han känns mogen att ta nästa steg i sin karriär.
Norén är en puckskicklig tvåvägsback som är bra på skridskorna förklarar Lindgren.
– Han har fin skridskoåkning och han är väldigt duktig att hantera pucken. Han är duktig offensivt och kan även spela fysiskt."

Björk och Kinnvall var i mitt tycke Allsvenskan bästa offensiva backar och Strömberg var nog den bästa defensiva. Bertov och Norén var bra och jag skulle ranka dem kanske topp 5. Jag skulle säga att Norén är hygglig (kanske t o m bra om man är väldigt positiv) på skridskorna men inte i klass med de bästa. Passningspelet är okej (i nivå med Alm), men inte så mycket mer. Han har i de matcher jag sett under säsongen gått bort sig emellanåt (tryckt upp utan täckning bakåt) och även slarvat i markeringen framför kassen (lite grann de brister som Djuse och Alm också har uppvisat). Han är dock väldigt bra i sargspelet och man-mot-man så han kommer att bli väldigt nyttig när laget hamnar under press. Han verkar också ha en riktigt bra inställning. Som sagt var en allsvensk spelare med betoning på allsvensk som kanske kan utvecklas till en landslagsman så småningom om han får var skadefri. Bertov hade varit en mer väntad värvning då det är den typen vi brukar leta, men jag kan tycka att Lindgren har gjort en bra värvning här.
User avatar
smogz
Posts: 5694
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2018/19

Post by smogz »

Vi får väl verkligen hoppas att passningsspelet är bättre än Alms
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

smogz wrote: 30 Apr 2018, 13:13 Vi får väl verkligen hoppas att passningsspelet är bättre än Alms
Okej då, han kanske är snäppet bättre, men jag tycker att han påminner lite grann om Alm i spelstilen även om han är mindre rent fysiskt. Alm hade varit en toppback i SHL om inte skadorna ställt till problem. Skadorna har påverkat skridskoåkningen och därigenom även passningsspelet då han inte alltid kommer rätt in och ut ur situationer.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly Season 2018/19

Post by snorhyveln »

p-play wrote: 30 Apr 2018, 12:28
Chippen wrote: 30 Apr 2018, 10:21 https://www.skellefteaaik.se/artikel/7q ... trik-noren

...och där kom Norén :)
Jag håller inte riktigt med om Lindgrens beskrivning av honom även om det känns som ett bra nyförvärv:
"– Han har varit Allsvenskans bästa back den här säsongen och han känns mogen att ta nästa steg i sin karriär.
Norén är en puckskicklig tvåvägsback som är bra på skridskorna förklarar Lindgren.
– Han har fin skridskoåkning och han är väldigt duktig att hantera pucken. Han är duktig offensivt och kan även spela fysiskt."

Björk och Kinnvall var i mitt tycke Allsvenskan bästa offensiva backar och Strömberg var nog den bästa defensiva. Bertov och Norén var bra och jag skulle ranka dem kanske topp 5. Jag skulle säga att Norén är hygglig (kanske t o m bra om man är väldigt positiv) på skridskorna men inte i klass med de bästa. Passningspelet är okej (i nivå med Alm), men inte så mycket mer. Han har i de matcher jag sett under säsongen gått bort sig emellanåt (tryckt upp utan täckning bakåt) och även slarvat i markeringen framför kassen (lite grann de brister som Djuse och Alm också har uppvisat). Han är dock väldigt bra i sargspelet och man-mot-man så han kommer att bli väldigt nyttig när laget hamnar under press. Han verkar också ha en riktigt bra inställning. Som sagt var en allsvensk spelare med betoning på allsvensk som kanske kan utvecklas till en landslagsman så småningom om han får var skadefri. Bertov hade varit en mer väntad värvning då det är den typen vi brukar leta, men jag kan tycka att Lindgren har gjort en bra värvning här.
Kinnvall är i mitt tycke årets raket. Hur Brynäs med så mediokra backar kunde släppa honom är ett jättelikt frågetecken.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Silly Season 2018/19

Post by svea_man »

Hoppas på nån kanon snart!
Locked