Silly Season 2018/19

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
User avatar
Erwynn
Posts: 2419
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by Erwynn »

Berggren 4p idag. Vågar vi hoppas på en ordentligt roll till nästa säsong.
Hata allt.
User avatar
nr86
Posts: 5355
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2018/19

Post by nr86 »

Är mer intresserad av hur hans kontrakt ser ut. Står Junior på eliteprospects. Men att ska ges chansen i A laget till hösten är ju en självklarhet.
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly Season 2018/19

Post by kopitar »

Erwynn wrote: 26 Apr 2018, 15:49 Berggren 4p idag. Vågar vi hoppas på en ordentligt roll till nästa säsong.
Gjuten plats i 4e som grinder/bp spelare, kommer få si så 6 minuter per match. Sen efter säsongen flyttar han tilö Frölunda/växjö och blir årets sensation. Flyttar vidare till NHL, kommer aldrig tillbaka, frågor på de ?
Fetisov
Posts: 131
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: Silly Season 2018/19

Post by Fetisov »

kopitar wrote: 26 Apr 2018, 13:27 Konstigt att de är så tyst från Lindgren de är skrämmande . Jag menar när blir de officielt med tex Hedberg Granberg osv.
I Granbergs fall torde vi få vänta till Predators har blivit utslagna iaf
User avatar
Miklosoft
Posts: 294
Joined: 16 Jun 2011, 12:13

Re: Silly Season 2018/19

Post by Miklosoft »

Fetisov wrote: 26 Apr 2018, 16:56
kopitar wrote: 26 Apr 2018, 13:27 Konstigt att de är så tyst från Lindgren de är skrämmande . Jag menar när blir de officielt med tex Hedberg Granberg osv.
I Granbergs fall torde vi få vänta till Predators har blivit utslagna iaf
Går inte NHL/AHL kontrakten ut i Juli eller så.. Alltså en spelare från AHL/NHL kan dröja from till Juli innan man får veta något. Eller?
----Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.---
John
Posts: 257
Joined: 16 Jun 2011, 23:42

Re: Silly Season 2018/19

Post by John »

Granberg - Pudas
Lindgren (värvning) - Berglund
Alm (värvning) - Djuse
Norén - junior
junior - junior

Detta förutsatt att Lindgren OCH Alm (eller ersätts av etablerad spelare) blir kvar, vilket känns tveksamt. Skön bredd, och bytet Kostka/Katic vs Granberg/Norén är väl överkomligt om man kalkylerar med att Pudas, Djuse och framförallt Berglund tar kliv. Sen skulle det vara trevligt om en av juniorerna utvecklas över förväntan.

Granberg - Pudas
Berglund - Alm/Lindgren (värvning)
Norén - Djuse
junior - junior
junior

Om en av Alm/Lindgren (värvning) blir kvar: Känns otroligt mycket tunnare och vi blir beroende av att en junior kliver fram ordentligt.

Granberg - Pudas
Djuse - Berglund
Norén - junior
junior - junior

Om varken Lindgren eller Alm blir kvar och ingen ersättare värvas. Då ligger vi risigt till, både spelarmässigt men förmodligen även ekonomiskt.

Jag anser att alternativ 1 måste bli av, men gissar på alternativ 2.

Avslutningsvis hur det kunde (borde) sett ut:

Granberg - Burström
Berglund - Djuse
Pudas - A. Lundberg
Norén - junior
junior - junior
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 2018/19

Post by marre »

Borde? Hade inte varit mycket deg kvar till forwardssidan..Bara inse vi har slut pengar :cry:
John
Posts: 257
Joined: 16 Jun 2011, 23:42

Re: Silly Season 2018/19

Post by John »

Granberg/Burström/Lundberg/Norén vs Alm/Ellis/Kosta/Katic är väl inte en extremt stor skillnad lönemässigt.

I och för sig har Djuses och Berglunds kontrakt blivit dyrare. På målvaktssidan sparar vi en slant.

Billiga Lindholm ska ersättas av högsta klass = högsta lön.

Nej, du har rätt. Pengarna är slut.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Silly Season 2018/19

Post by Trollet »

Tills du visar tillförlitlig statistik på "matchavgörande situationer då DjusePudas drällt med pucken" så är plusminus en betydligt bättre indikation än dina gissningar. Hur du nu ska få fram statistik på vad som är matchavgörande.

Jag säger följande: Djuse spelar i landslaget innan nästa säsong är slut och Pudas var ofantligt bra under grundserien, därefter ganska smärtsamt skadad mer än halva slutspelet.

Intressant också att du pratar om "de extra 20 miljonerna" trots att varken belopp eller fördelning är klara. Läs gärna på lite mer för, att orka svara dig får vara ett undantag precis nu för du svamlar ganska rejält.

StigVig wrote: 26 Apr 2018, 15:40
smogz wrote: 26 Apr 2018, 14:39 En annan av klubbens målsättningar är ju att inte gå i konkurs.

Jo vi hittar faktiskt pucktappen i +- statistiken, förutom i PP, BP och om de hunnit byta. Det säger inte allt, visst. Hur många mål orsakade de bakåt?

Den känns ändå pålitligare än ditt tyckande.


Jag håller med om att det finns potential att utveckla båda men jag tycker inne alls att de är nära så dåliga som du utmålar dom. Det är väl trots allt vår bästa och näst bästa back under grundserien vi pratar om.


Är fascinerad över att du vill bli av med dom två men gärna har Alm kvar som i princip varit kass hela säsongen.
I hastigheten skrivfel
Skulle vara kul att se statistik på matchavgörande situationer då DjusePudas drällt med pucken.
Då blev det mer rätt
Tycker jag svurit alldeles för många gånger åt dom i vinter
Om vi vill höja nivån på laget och verkligen utmana om Guldet så platsar inte DjusePudas.
Såna misstag som de gör måste man ha slipat bort i deras ålder.
Alm misstänker jag inte får ut sin vanliga kapacitet på grund av skada, läkarteamet får avgöra om det går att få ordning på han. Om Lindgren får köra Skellefteå (istället för Leksand) träning i sommar så platsar han i mitt lag.
Hur mycket pengar har man redan bränt av de 20 extra millarna?
Sen in med Lasse Johansson som ass sportchef & scoutansvarig
Attraktivare lag på isen = mer publik på läktaren
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
ossian
Posts: 3675
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2018/19

Post by ossian »

Djuse, Pudas, Berglund, Granberg, Lindgren, Noren, är en bra backsida. Skulle ha haft in en till spelskicklig back om det nu inte är Stenvall som tar steget?
krysset
Posts: 2005
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 2018/19

Post by krysset »

Norén, om han nu kommer, blir ett utropstecken.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

ossian wrote: 26 Apr 2018, 19:26 Djuse, Pudas, Berglund, Granberg, Lindgren, Noren, är en bra backsida. Skulle ha haft in en till spelskicklig back om det nu inte är Stenvall som tar steget?
Det är nog inte lätt att hitta den där rörliga "quarterbacktypen" till en rimlig kostnad. Öhman var lite grann åt det hållet, men fick aldrig chansen i den spelform som han är bäst i (PP). Man såg också att han saknade självförtroende när han spelade i Leksand. Jag tror att han kan blomma ut så småningom i Malmö om han får jobba med en backtränare som är lite mer delikat och positiv i sin approach och inte har humörsvängningar beroende på dagsform och situation. Jag var riktigt imponerad av Kinnvall i Timrå i kvalet och hade gärna sett honom hos oss. Helst vill man ju att en sportchef skall kunna hitta en spelare som andra förbisett, t ex en Tim Heed eller en Joel Persson. Det är i princip sådana värvningar som skiljer en riktigt duktig sportchef från en medioker. Jag har lite gett upp hoppet om Lindgren då det inte känns som han har den där inre lågan som LJ eller Evertsson har. Känslan är att Lindgren kommer att gå på mer säkra och kända kort blandat med kanske någon sen transatlantvärvning om han inte får de svenska spelarna som han vill ha. Sedan undrar man ju hur det är ställt med ekonomin? Jag skulle inte förvåna mig om det blir ett antal miljoner back trots finalplatsen.
Last edited by p-play on 26 Apr 2018, 20:37, edited 1 time in total.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Silly Season 2018/19

Post by Trollet »

Budget är -6 miljoner baserat på tre kvartsfinaler i slutspelet. Källa: årsmötet i fjol.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Trollet wrote: 26 Apr 2018, 20:25 Budget är -6 miljoner baserat på tre kvartsfinaler i slutspelet. Källa: årsmötet i fjol.
Klubben bör då i princip gå plusminusnoll eller något liknande baserat på antalet matcher i slutspelet. Vi får väl dessutom lite transferpengar, men det kanske var inkluderat i prognosen?
Rollie
Posts: 2053
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Silly Season 2018/19

Post by Rollie »

p-play wrote: 26 Apr 2018, 20:36
Trollet wrote: 26 Apr 2018, 20:25 Budget är -6 miljoner baserat på tre kvartsfinaler i slutspelet. Källa: årsmötet i fjol.
Klubben bör då i princip gå plusminusnoll eller något liknande baserat på antalet matcher i slutspelet. Vi får väl dessutom lite transferpengar, men det kanske var inkluderat i prognosen?
Pratar man inte om ca 1 mille per slutspelsmatch, så kanske en bit under miljonen när man blev av med kostnaden för Ellis
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Färjestad kommer att ha ett riktigt bra lag nästa år. Båda deras målvakter kommer vara bättre än de som de hade i år.
https://bloggar.expressen.se/mrmadhawk/ ... ktsfragan/
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Silly Season 2018/19

Post by Trollet »

Det är ju inte gratis att flyga charter fem gånger till Karlstad och Växjö.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Silly Season 2018/19

Post by Trollet »

Jesper Olofsson lämnar, bekräftat nu.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Silly Season 2018/19

Post by Trollet »

Jag spammar på. Budgeten är ju baserad på en viss publikintäkt och den är garanterat lägre än förväntat. Åtminstone ett par av intäkterna från kvartsfinalerna behövdes nog för att fylla det svarta hålet.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Å andra sidan höjde man väl biljettpriserna i slutspelet samtidigt som man borde ha fått ut mer av restaurangverksamheten. Med tanke på fjolårsresultatet har dock även jag farhågor att man backar i år.
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: Silly Season 2018/19

Post by LeeGoren »

Ludvig Stenvall bör få en ordentlig chans i höst. Rörlig, skicklig, bra skott och Rightare.
User avatar
ossian
Posts: 3675
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2018/19

Post by ossian »

Jag kan inte riktigt släppa att Ohlsson och Söderlund drar. Söderlund hade vart en spelare för andrakedjan, Ohlsson har haft en bra utvecklingskurva andra halvan. Riktigt jäkla tråkigt och ett underbetyg till föreningen att de egna talangerna lämnar. Jag ser det som större underbetyg än att äldre hemvändare som misslyckats utomlands går dit pengarna är störst.

Backsidan ser bra ut om Lindgren och Granberg skriver på, och vi har bra spets på forwarden. Centersidan och bredden i anfallet är dock obefintlig.

Hoppas att många juniorer får chansen i år.
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by nishog04 »

ossian wrote: 27 Apr 2018, 07:16 Jag kan inte riktigt släppa att Ohlsson och Söderlund drar. Söderlund hade vart en spelare för andrakedjan, Ohlsson har haft en bra utvecklingskurva andra halvan. Riktigt jäkla tråkigt och ett underbetyg till föreningen att de egna talangerna lämnar. Jag ser det som större underbetyg än att äldre hemvändare som misslyckats utomlands går dit pengarna är störst.

Backsidan ser bra ut om Lindgren och Granberg skriver på, och vi har bra spets på forwarden. Centersidan och bredden i anfallet är dock obefintlig.

Hoppas att många juniorer får chansen i år.
Gällande Söderlund sägs det från många håll vara ganska klart att det är pappa som varje gång klagat på både istid och lön. Istiden torde öka sanslöst mycket kommande säsong, lönen har han säkert en poäng i (men så är ju spelaren fortfarande också ung). Tim har ju turnerat runt rätt mycket under sin, hittills, korta karriär (AIK, Clemens, Luleå, AIK igen) och varje gång har det varit snack om att det är söte far som har varit missnöjd. Tråkigt som fan, men vad ska AIK egentligen göra? Laget har byggts kring Jocke. Man kan ju inte bara ställa om allt helt plötsligt och börja bygga kring Tim (som ändå kommer dra direkt någonting annat lockar). Jag menar, blir det spel i andrakedjan i år kommer förmodligen gnället om förstakedjespel att börja direkt Tim gjort sitt första mål för säsongen.

Att Ohlsson lämnar är också tråkigt, men där tycker jag ändå att Sebbes egna chanser till framgång och personlig utveckling måste få väga tyngst. Hur roligt kan det egentligen vara att spela i fjärde- eller högst tredjekedjan år ut och år in? Han vill väl försöka utveckla sin offensiva i Timrå och jag önskar honom all lycka i världen.
User avatar
ossian
Posts: 3675
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2018/19

Post by ossian »

Jag förstår också att Ohlsson ville lämna och det är inte så konstigt. Grämer mig bara något oerhört för jag tror på killen. Hoppas han utvecklas och vill komma tillbaka sen. Tråkigt att man inte kunde övertala Tim att stanna. Killen har mycket hockey i sig, men kan inte lycka honom lycka till i Frölunda. Jävligt dåligt att gå till en konkurrent.

Hoppas att det här inte blir någon trend bara, att talangerna drar till andra klubbar. Det är vårt triumfkort, utveckla talanger.
Mange
Posts: 99
Joined: 15 Jun 2011, 18:09

Re: Silly Season 2018/19

Post by Mange »

Söderlund bekräftat...
dovienya
Posts: 2222
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Silly Season 2018/19

Post by dovienya »

ossian wrote: 27 Apr 2018, 09:24 Jävligt dåligt att gå till en konkurrent.
Timrå då? :D
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by nishog04 »

Nåja, det kommer nya talanger och nya möjligheter i framtiden!

Jag tycker på sätt och vis att spelare med divafasoner (och för den delen pappor med divafasoner) kan ta sig i röven och dra åt helvete. Hockey bygger trots allt på ett kollektiv där individualismen inte ska inkräkta alldeles för mycket. Det ska handla om spelet, inte lönen och istiden för enskilda spelare.

Hoppas inte farsan fördärvar karriären för pojken bara. Vill minnas att Kabanov hade en pappa som brydde sig lite för mycket också. Vi ser ju hur hans NHL-satsning gick...
Last edited by nishog04 on 27 Apr 2018, 10:19, edited 1 time in total.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Silly Season 2018/19

Post by Trollet »

p-play wrote: 26 Apr 2018, 22:00 Å andra sidan höjde man väl biljettpriserna i slutspelet samtidigt som man borde ha fått ut mer av restaurangverksamheten. Med tanke på fjolårsresultatet har dock även jag farhågor att man backar i år.
Det finns inte en chans i världen att vi går plus i år. Jag tror vi låg flera miljoner efter budget vid grundseriens slut.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
nr86
Posts: 5355
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2018/19

Post by nr86 »

Ingen Weinstock i AIK i alla fall. Om vi nu var ute efter honom vilket jag tycker verkade lite konstigt.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Silly Season 2018/19

Post by svea_man »

Hur i helvete kan vi både gå back typ när man går till final
O lossa Tim Söderlund kan inte förstå varför han ska till frölunda
Locked