Silly Season 2018/19

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
User avatar
ossian
Posts: 3667
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2018/19

Post by ossian »

Växkök lyckas igen knyta till sig en landslagsmeriterad spelar från KHL, en kille som alla lag i SHL vill ha. KHL och NLA verkar vara melodin.

Vågar man hoppas på en Östersund där inom en snar framtid? I så fall tycker jag att de också ska tvingas lämna tillbaka sina guld likt Ben Johnsson och Armstrong tvingades lämna tillbaka sina medaljer.
John
Posts: 257
Joined: 16 Jun 2011, 23:42

Re: Silly Season 2018/19

Post by John »

Berehowsky wrote: 24 Apr 2018, 18:03 Tycker att Burström är en fantastisk back, men om det nu är så att någon betalar 300 tusen i månaden för hans tjänster så kan jag bara gratulera för en kraftigt överbetald bra back :) Bra är han men inte så bra.
Nämn en SHL-back som är bättre och som vi kan bygga laget på 10 år. Lägg till parametern egen produkt.
Knut
Posts: 35
Joined: 29 Jul 2013, 23:16

Re: Silly Season 2018/19

Post by Knut »

John wrote: 24 Apr 2018, 20:06
Berehowsky wrote: 24 Apr 2018, 18:03 Tycker att Burström är en fantastisk back, men om det nu är så att någon betalar 300 tusen i månaden för hans tjänster så kan jag bara gratulera för en kraftigt överbetald bra back :) Bra är han men inte så bra.
Nämn en SHL-back som är bättre och som vi kan bygga laget på 10 år. Lägg till parametern egen produkt.
Granberg?
John
Posts: 257
Joined: 16 Jun 2011, 23:42

Re: Silly Season 2018/19

Post by John »

Knut wrote: 24 Apr 2018, 20:08
John wrote: 24 Apr 2018, 20:06
Berehowsky wrote: 24 Apr 2018, 18:03 Tycker att Burström är en fantastisk back, men om det nu är så att någon betalar 300 tusen i månaden för hans tjänster så kan jag bara gratulera för en kraftigt överbetald bra back :) Bra är han men inte så bra.
Nämn en SHL-back som är bättre och som vi kan bygga laget på 10 år. Lägg till parametern egen produkt.
Granberg?
Bra svar! Men Burström är i min bok klasser bättre. Allround. Skridskoskicklig. PP.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2018/19

Post by smogz »

Men han försvinner i slutspel. Det gör inte Granberg
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Gezim
Posts: 170
Joined: 03 Jul 2011, 17:49

Re: Silly Season 2018/19

Post by Gezim »

jensg wrote: 24 Apr 2018, 19:50
Berehowsky wrote: 24 Apr 2018, 18:53 Sant P-Play , men marknadslönerna på stadiga landslagsspelare ligger på mellan 200-250 t. Man såg bara på våran floppback Morgan Ellis enligt böterna som han fick för sin av avstängning i slutspelet så bör han har legat på ca 200 t så jag ser det inte som otroligt att Burström kommer att ligga i dom trakterna.

Enligt MrMadhawks tabell hade Ellis en lön på 80-120 tkr.
Kan vi sluta skjuta ut en massa gissningar/påhitt om löner?
Hur får du ihop den ekvationen?
Ellis fick 44 850 kronor i böter
Han ligger mellan 160 000 - 200 000.
https://bloggar.expressen.se/mrmadhawk/ ... mis-boter/
dovienya
Posts: 2218
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Silly Season 2018/19

Post by dovienya »

dovienya wrote: 24 Apr 2018, 17:16 Min gissning är detta kanske är lite för mycket ansvar att axla, samt sannolikt att Växjö, trots att de inte bjöd högst, erbjuder 30-50% mer per månad samt allt ovanstående (utom kultstatusen), i ett lag där han inte behöver jobba lika hårt för att nå framgång de närmaste tre åren...

Känns som att folk drog till med Nisses lön som att det var sant i ungefär fem inlägg. Det var det inte. Det var en grov gissning och och framförallt en jämförelseövning.. ber om ursäkt för att jag sade en siffra. Stämmer den är den ju skrämmande hög, kan jag tycka.


Sedan anser jag att det enda som kommer hända med CMorepengarna är att lönerna för mellanskiktet kommer öka markant. Junisarna har sina avtal med SHL, och eventuellt kan man pröjsa storstjärnor ännu mer. Men fler storstjärnor blir det inte, de åker ändå till Schweiz eller KHL. Möjligen, möjligen kan någon (svensk) spelare istället stanna kvar i Sverige för att pysa österut.

editerat bort mina siffror ;)
jensg
Posts: 12
Joined: 01 Jul 2011, 14:42

Re: Silly Season 2018/19

Post by jensg »

Frågade han på twitter och fick det svaret.
John
Posts: 257
Joined: 16 Jun 2011, 23:42

Re: Silly Season 2018/19

Post by John »

smogz wrote: 24 Apr 2018, 20:13 Men han försvinner i slutspel. Det gör inte Granberg
Jag vill känna som ni! Tycka att Burström är överskattad och att Granberg är en klassback, men jag är så fruktansvärt besviken. Egentligen bara på AIK:s hållning till sina egna produkter. Priset vi hittills betalat är att se Martin dra på sig guldhjälm på vår hemmaplan.

Precis som Lee Goren här på forumet skrev; det här är priset AIK betalar för att ha snålat med kontrakten på egna produkter. Inte när de var på väg upp, utan när de skulle skriva kontrakt som etablerade.
dovienya
Posts: 2218
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Silly Season 2018/19

Post by dovienya »

Jag håller med nästan alla hittills i denna fråga faktiskt.
Men framförallt försöker jag dölja min besvikelse ;)

Arvid och Martin och Nisse i Växjö är riktigt jobbigt. Arvid var en av mina favoriter hos oss, Martin likaså..
Calof var också en liten favorit, men han var inte direkt jättebra hos oss sista året. Samma med Emil Pettersson och Janne Pesosen (skadad iofs) som inte heller presterade efter lön hos oss.

Bara att hoppas på [P]Granberget (Umeåbor förstår) nu då..
Knut
Posts: 35
Joined: 29 Jul 2013, 23:16

Re: Silly Season 2018/19

Post by Knut »

Sanningen är väl att Burström fick nobben av KHL, för visst var det första prio?
Aja, vill inte fokusera mer på spelare som skiter i oss. Vill han förstöra sitt arv är det upp till honom. Hans karriär kommer inte bli mer än en fornot i historieböckerna, trist för han.

Tycker i övrigt att AIKs backsida ser bra ut. Granberg, Pudas, Djuse, Berglund (har sagt till Hockeysverige att han stannar), och Norén. Borde nog finnas lite pengar till en ytterligare hyfsad back, eller ger man Alm chansen?
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2018/19

Post by Chippen »

Det är så satans märkligt att vi inte kan göra som andra klubbar och knyta till oss fd spelare som kommer tillbaka till SHL. De förblir f.d spelare.

Vad är problemet? Kan inte vara Bert för det känns inte som om AIK som Förening bara skulle det passera.
Får vi lida för vår snålhet tidigare? Har Föreningen i sig blivit övermodig och lever på gamla meriter?

När vi inte ens kan behålla unga spelare som Tim och Ohlsson är det illa, riktigt illa då det går till andra klubbar i SHL.

Ni ska se att Granberg vänder hem till SHL men inte till AIK.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Silly Season 2018/19

Post by svea_man »

Kan inte förstå hur i helvete växköp kan få allt dom pekar på..
User avatar
ossian
Posts: 3667
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2018/19

Post by ossian »

Har du inte räknat ut det ännu? Kolla på deras laguppställning i SM-finalen och fundera igen!
Berehowsky
Posts: 216
Joined: 21 Jun 2011, 21:16

Re: Silly Season 2018/19

Post by Berehowsky »

Tror att Växjö har fått lite av den status vi hade för några år sedan, som sagt det lyser kring klubbar i medgång och då är det bra för spelare att vara där och synas för att sedan dra vidare. Sedan det här med klubbkänsla tror jag mer och mer kommer att försvinna ( tyvärr ), det är som med alla karriärsyrken. Att vara lojal en arbetsgivare är nästan aldrig lukrativt i längden. Och med det tror jag att ha spelare och tro att man kan bygga lag runt dessa i en massa år kommer nog också att vara en utopi inom kort. Tråkigt men jag tror att vi är på väg dit.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2018/19

Post by smogz »

Jag tror att Vida skog hostar upp sign on utanför Växjös budget och att det upptäcks inom några år och Växjö liksom Östersund blir en fotnot.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by nishog04 »

Observera dessutom att vi faktiskt har en hungrig, offensiv back i Berglund. Nästa säsong är det han som står på point, ska ni se. Man kan vända på hemvändarfrågan hur mycket som helst, men i slutändan kan vi inte ha alla gamla kungar kvar i laget om vi samtidigt vill se framtidsnamnen få sitt genombrott. Man kan inte både äta kakan och ha den kvar. AIK kommer måsta välja.

Att Nisse inte spelar för oss är förstås tråkigt, men det ger samtidigt så himla många möjligheter istället. Våga tro på juniorerna! Det kommer hålla vår ekonomi på rätt köl i längden.
Knut
Posts: 35
Joined: 29 Jul 2013, 23:16

Re: Silly Season 2018/19

Post by Knut »

Vi behöver inte oroa oss för Växjö i framtid. Under en säsong dom dominerat så har de haft ett av SHLs lägsta publiksnitt. Hockeyintresset där är inte tillräckligt stort.
Deras supportrar har blivit vanna med att vinna och har blivit extremt kaxiga, "SAIK-fans bleknar i jämförelse. De kommer hoppa skepp så fort de stöter på motgång, och då spelare det ingen roll hur mycket pengar man pumpar in.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Problemet är att den granskande journalistiken knappt finns längre. Växjös affärer med kommun och internbolag är ett smörgåsbord för den som vill gräva. Det känns som att lokaltidningen bara har skrapat på ytan. Förhoppningsvis kommer allt upp till ytan så småningom.
http://www.smp.se/inblick/lakers-icon-v ... t-av-oman/
http://www.smp.se/inblick/missade-miljo ... -historia/
http://www.smp.se/inblick/missade-miljo ... toppklubb/
http://www.smp.se/vaxjo/lakers-skuld-ti ... -miljoner/
marre
Posts: 3179
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 2018/19

Post by marre »

Var är Janne Josefsson när man behöver honom? ;)
User avatar
ossian
Posts: 3667
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2018/19

Post by ossian »

Knut wrote: 24 Apr 2018, 21:29 Vi behöver inte oroa oss för Växjö i framtid. Under en säsong dom dominerat så har de haft ett av SHLs lägsta publiksnitt. Hockeyintresset där är inte tillräckligt stort.
Deras supportrar har blivit vanna med att vinna och har blivit extremt kaxiga, "SAIK-fans bleknar i jämförelse. De kommer hoppa skepp så fort de stöter på motgång, och då spelare det ingen roll hur mycket pengar man pumpar in.
Spelar ingen roll att publiksnittet är lägst när du ändå kan trolla fram dubbelt så höga löner som alla andra, utan att ha en högre lönekostnad och därmed redovisa ett positivt eget kapital.

Östersund ligger pyrt till. Percy Nilegård fick en fängelsedom. PSG riskerar stängas ute från Champions League. Det finns hopp men SHL ser mellan fingrarna.
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Silly Season 2018/19

Post by schteffe »

Att sälja mark för billigt bryter mot EU:s statsstödsregler och kan om berörd part klagar till EU-kommissionen leda till att kommunen måste kräva stödet (underprissättningen) åter.
User avatar
karjala
Posts: 993
Joined: 18 Jun 2011, 12:56
Location: Centrum

Re: Silly Season 2018/19

Post by karjala »

Fruktansvärt trist gällande Burström.
Det Mrmadhawk skriver är ju att Växjös sätt att spela hockey på gör spelarna bättre och ger dom större alternativ att utvecklas och gå vidare i karriären.
Jag tror inte det är hela anledningen till varför vi nu missat en återkomst av bla Martin Lundberg och förmodligen Burström.
Snarare en mix av saker.

Jag är kluven ang Bert alltså. Jag tycker om honom. Han står för mycket som inte är det nya SHL.
Oavsett om ryktena om Bert stämmer eller inte kan man ju säga att Skellefteå AIK inte spelar en attraktiv ishockey på det sättet vi gjorde när vi vann gulden.
Där har Bert ett ansvar som tränare.
Vi går till final i år, bjuds på ett härligt slutspel som engagerar många och hade vi inte haft ett ihopvärvat superlag som motståndare hade vi haft chans på guldet.

Jag och många andra ber om att spelare som har varit egenproducerade publikfavoriter här borde visa klubbhjärta. Tyvärr tycker jag att det går stick i stäv med SHL i övrigt. Den sexigaste produkten vinner just nu. Vi kan bara spekulera i vad Växjö erbjuder förutom riktigt, riktigt bra betalt.
När det kommer till klubbhjärta vi söker så har ju Bert verkligen det.
Jag tycker det är kasst att han har blivit någon sorts seriefigur som man filmar varje gång vi släpper in ett baklängesmål eller det går dåligt i en match.

Med det sagt så funderar jag på om det bästa är i fall Bert kan vara kvar i klubben men ha en annan uppgift än tränare.

Förnyelse behövs i alla fall.



Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Silly Season 2018/19

Post by Trollet »

Han fick 15 % påslag vilket ger 39000 kr i böter. Böterna motsvarar tre matcher = 13000 kr per match, vilket placerar honom mellan 80k och 120k.

Tre matcher vet vi för att 39000 kr bara är jämnt delbart med 3 för att hamna på en av bötesnivåerna.

Gezim wrote: 24 Apr 2018, 20:16
jensg wrote: 24 Apr 2018, 19:50
Berehowsky wrote: 24 Apr 2018, 18:53 Sant P-Play , men marknadslönerna på stadiga landslagsspelare ligger på mellan 200-250 t. Man såg bara på våran floppback Morgan Ellis enligt böterna som han fick för sin av avstängning i slutspelet så bör han har legat på ca 200 t så jag ser det inte som otroligt att Burström kommer att ligga i dom trakterna.

Enligt MrMadhawks tabell hade Ellis en lön på 80-120 tkr.
Kan vi sluta skjuta ut en massa gissningar/påhitt om löner?
Hur får du ihop den ekvationen?
Ellis fick 44 850 kronor i böter
Han ligger mellan 160 000 - 200 000.
https://bloggar.expressen.se/mrmadhawk/ ... mis-boter/
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Silly Season 2018/19

Post by Trollet »

smogz wrote: 24 Apr 2018, 17:50 Trollet, du med kanske bäst insyn av oss här i klubben. Vad tror du det handlar om. Varför spelar inte klubbhjärta någon roll just för gamla AIKare? Eller är det just klubbhjärta som är en klyscha?
Jag vet inte om jag har så mycket mer insyn än många andra, men jag kan ju ge min bild för vad den är värd :)

Nånstans har vi (AIK) gått bort oss när det gäller "paketet" vi erbjuder. Lön, sign-on osv är en del. Jobb åt flickvännen? Bostad? Plats i laget? Känslan i truppen? Kemin med tränarna? Alla de där mjuka värdena är otroligt svåra att värdera, antagligen även för spelaren själv. Därför tycker jag det är lite huvudlöst att kasta belopp mot varandra. Till att börja med vet extremt få hur det ligger till.

Ta Martin-caset t.ex, hur många där VET hur AIK:s och Växjös förslag såg ut? Inte AIK, de vet sin del och vad Martins agent sa. Inte Växjö, de vet sin del och vad Martins agent sa. Så fort det går utanför de två personerna kommer det in andra faktorer.

Martin ville såklart inte framstå som girig och pekade i media på mjuka faktorer som "ny utmaning" och "ökat förtroende". Ryktena på byn från "hans sida" sade att AIK lade ett skambud. Alla dessa argument kan stämma, men räddar också Martin från att kallas Judas och annan skit.

AIK å sin sida sade att de lade ett bra bud, inte mycket lägre än Växjös, men att Martin trots det valde en annan väg. Även dessa skäl kan stämma, men räddar samtidigt AIK från att supportrarna ska börja ge upp.

Oavsett orsak är det jävligt oroande att det är just vi som ser såpass många tidigare spelare hamna i andra SHL-klubbar. I både Burströms och Martins fall handlade det om relativt unga spelare och bara en säsong borta, dvs långt ifrån att en spelare försvinner i unga år och vill avrunda karriären på äldre dagar (t.ex. Nicklas Danielsson).
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
StigVig
Posts: 1572
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: Silly Season 2018/19

Post by StigVig »

Något är helt galet då en spelare i en 4:e formation lyfter närmare 200.000 i månadslön. Den dagen Växköp åker hiss i seriesystemet då jublar jag.
Sen får vi tyvärr vänja oss med löner på 300.000 i månadslön och mer på grund av de extra 20 millarna som klubbarna får numera.
Hoppas verkligen att Tommy får välja sina assisterande tränare.
Sen anställ Lasse Johansson som scoutansvarig och assisterande sportchef
Sen se till att spelarlönerna blir offentliga
Krossa Skiten!!!!!
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2018/19

Post by smogz »

Precis, så alla som tycks veta slipper sitta och hitta på lönebelopp.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Miklosoft
Posts: 293
Joined: 16 Jun 2011, 12:13

Re: Silly Season 2018/19

Post by Miklosoft »

Gezim wrote: 24 Apr 2018, 20:16
jensg wrote: 24 Apr 2018, 19:50
Berehowsky wrote: 24 Apr 2018, 18:53 Sant P-Play , men marknadslönerna på stadiga landslagsspelare ligger på mellan 200-250 t. Man såg bara på våran floppback Morgan Ellis enligt böterna som han fick för sin av avstängning i slutspelet så bör han har legat på ca 200 t så jag ser det inte som otroligt att Burström kommer att ligga i dom trakterna.

Enligt MrMadhawks tabell hade Ellis en lön på 80-120 tkr.
Kan vi sluta skjuta ut en massa gissningar/påhitt om löner?
Hur får du ihop den ekvationen?
Ellis fick 44 850 kronor i böter
Han ligger mellan 160 000 - 200 000.
https://bloggar.expressen.se/mrmadhawk/ ... mis-boter/
Man ska nog inte stirra sig blinda på löner. OM Nisse nu tex har en månadslön på 5:- i månaden i 10 år. (Med en sign on bonus på 40 miljarders miljoner). Räknas sign on bonusen in i månadslönen eller ej? Av vad jag förstått så är en del klubbar väldigt generösa med Sign on bonusar vilket gör att månadslönerna ser låga ut. (Och sen heter det. "Dom spelar här pgs Utvecklingsmöjligheten", eller dyl).
----Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.---
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2018/19

Post by nr86 »

Kan inte annat än tänka mig in i Nisses, Martins och Arvids situation när de senast spelade hos oss. ALLA 3 var underbetalda. Framförallt Nisse hade inte den lön som motsvarade rollen han hade med landslagsmeriter inkluderade. Tror sådant spelar in hos en spelare/arbetstagare om man kan tänka sig att återvända eller ej. Han har varit i VLH tidigare och verkar bara ha positiva minnen från den tiden vilket också spelar in. Sedan det faktum att det är en AIK koloni med gamla spelare och att VLH blivit en stormakt i svensk hockey just nu gör valet än lättare. VLH kommer också att tappa spelare som känner att de skulle tjäna bättre pengar någon annanstans men stommen kommer att var intakt. Man har en tränare som verkar vara väldigt omtyckt och i mina ögon sveriges bäste coach taktiskt sett. MEN framförallt hav man Evertsson bakom spakarna! Den killen vet hur man bygger ett lag. Tror ändå att vi kommer att ställa ett bra lag på isen när det vankas premiär i höst. Jag gissar att backsidan kommer att se ut så här:
Alm, Djuse
Granberg, Pudas
Berglund, Norén
Danielsson, Granberg junior
Men vår käre sportchef har en del att bevisa kommande säsong! Vi har tappat MÅNGA spelare och omsättningen kommer att vara STOR. Vi har inte råd med fler "Ellis, Anderson" värvningar!
User avatar
ossian
Posts: 3667
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2018/19

Post by ossian »

Och bakom Evertsson finns Öhman.
Locked