Publiken

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
ossian
Posts: 3706
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Publiken

Post by ossian »

Det här är väl något som det verkligen är värt att klaga på. Är det verkligen så ljummet intresse för ishockey i Skellefteå? Riktigt jäkla usla siffror och dålig uppslutning. Klart lagets prestation påverkas när det är halvljummet i hallen. Jämför med lag som HV, Färjestad, Frölunda, där är det ett jäkla tryck.
Sed
Posts: 1614
Joined: 15 Jun 2011, 22:42

Re: Publiken

Post by Sed »

Visst är det ståplats som tappat mest? Ser ofta ganska glest ut där. Även i andra lags hallar.

Man skulle också vilja se lite statistik från cmore och se hur många som kollar hemma.
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Publiken

Post by p-play »

ossian wrote:Det här är väl något som det verkligen är värt att klaga på. Är det verkligen så ljummet intresse för ishockey i Skellefteå? Riktigt jäkla usla siffror och dålig uppslutning. Klart lagets prestation påverkas när det är halvljummet i hallen. Jämför med lag som HV, Färjestad, Frölunda, där är det ett jäkla tryck.
Varken HV eller Färjestad har folk på marknadspositioner som nöjer sig med att sätta in en annons i lokaltidningen och tror att det skall lösa sig. Båda dessa klubbar som du tar upp har haft exakt samma problem som oss, men valde att göra förändringar. Färjestad valde att ta in nytt folk som ändrade arbetssätt. Om även HV genomförde förändringar på sin marknadssida låter jag vara osagt, men de ändrade åtminstone hur de arbetade för locka publik. Det finns mycket annat som lockar numera så om det inte är något exceptionellt event så måste man vara aktiv för att få folk att gå på matcherna. Klubben är tyvärr undermålig på det här området och har varit så länge. Frölunda har en ganska unik situation som ensam hockeyklubb i en storstadsregion så det fallet är nog inte jämförbart.
User avatar
ossian
Posts: 3706
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Publiken

Post by ossian »

Har HV haft liknande problem med 4600 i publiksnitt? När då?
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Publiken

Post by p-play »

Jag vet inte om de har haft just den siffran, men jag vet att de lade om arbetet för ett par år sedan när publikunderlaget började att svikta. En snabb googling gav följande artikel vilket bekräftar det.
https://www.jnytt.se/article/nya-grepp- ... -publiken/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Publiken

Post by Lidlund »

Ska man prata publik ska man aldrig jämföra publik med andra lag.. Andra lag har helt andra förutsättningar, tex så har Jönköpings kommun 137 481 invånare. Skellefteå kommun har hälften.. Men betydligt större yta..

Man kan absolut prata om att marknadsavdelningen borde göra mer.. Men VAD är mer?? Detta borde klubben ha en marknadsanalytiker som tittar på..
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Publiken

Post by p-play »

Man behöver inte han en marknadsanalytiker som tittar på det här. En person som är någorlunda kunnig och har jobbat med marknadssegmentering, paketering och driva försäljning via olika medier vet vad man skall göra. Jag vet inte om problemet är att de som jobbar med det i klubben inte är tillräckligt kompetenta inom området eller om de bara saknar drivkraft att ta tag i det?
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Publiken

Post by Lidlund »

Så man behöver inte en marknadsanalytiker, bara någon som kan göra en marknadsanalytikers jobb?
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Publiken

Post by snorhyveln »

Det är fan inte lätt ska ni veta.
Hade en sittning med marknads för 2 år sedan där jag framförde olika förslag. Allt från gratis program i dagstidningsformat med intervjuer, gamlaspelarevadgördunu, analyser, hemmahos, etc.
Underhållning före match/efter.
Utställningar (matchtröjor, målvaktsmasker, klubbor genom åren, utrustning etc).
Tävlingar med RIKTIGA vinster, inte ett MAXmål, utan chansen att vinna en bil, NHLresa eller liknande.
Jag hade allt klart i en portfölj men möttes bara av undrande, trötta blickar och slutligen floskeln
- Jag hör vad du säger och tar det med mig.

Har åkt världen runt på olika arenor och mästerskap och sett hur dessa aktiviteter haft genomslagskraft, men kraften hos de jag träffade var märkbart av digniteten hos en döende.
User avatar
ossian
Posts: 3706
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Publiken

Post by ossian »

p-play wrote:Jag vet inte om de har haft just den siffran, men jag vet att de lade om arbetet för ett par år sedan när publikunderlaget började att svikta. En snabb googling gav följande artikel vilket bekräftar det.
https://www.jnytt.se/article/nya-grepp- ... -publiken/" onclick="window.open(this.href);return false;
I år har de 6606 i snitt.
2016/2017 - när din artikel skrevs - hade de 6481
2015/2016 hade de 6537
2014/2015 hade de 6784

Hur långt ska jag gå tillbaka?

Men de kanske tycker att 6481 är en katastrof enligt deras mått mätt. Att jämföra det med 4600, okej!
User avatar
ossian
Posts: 3706
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Publiken

Post by ossian »

Vidare har Färjestad vart dåliga med deras mått mätt i flera år i rad, spelet har vart dåligt. Nu har de bytt ut hela klubbledningen och fått lite av en nystart. Inte konstigt att det kommer fler folk till arenan med den positivism som finns där nu.
Chippen
Posts: 14321
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Publiken

Post by Chippen »

Publiksnitt i all ära, men hur det ut i procentuell beläggning. Det ger ju ett mera rättvist begrepp om det hela. För jag menar, vi kommer ju aldrig att komma upp i ett snitt som t.ex HV rent personmässigt.
Så när man kollar på publiksnitt så borde vara i procent istället för antal.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
StigVig
Posts: 1578
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: Publiken

Post by StigVig »

snorhyveln wrote:Det är fan inte lätt ska ni veta.
Hade en sittning med marknads för 2 år sedan där jag framförde olika förslag. Allt från gratis program i dagstidningsformat med intervjuer, gamlaspelarevadgördunu, analyser, hemmahos, etc.
Underhållning före match/efter.
Utställningar (matchtröjor, målvaktsmasker, klubbor genom åren, utrustning etc).
Tävlingar med RIKTIGA vinster, inte ett MAXmål, utan chansen att vinna en bil, NHLresa eller liknande.
Jag hade allt klart i en portfölj men möttes bara av undrande, trötta blickar och slutligen floskeln
- Jag hör vad du säger och tar det med mig.

Har åkt världen runt på olika arenor och mästerskap och sett hur dessa aktiviteter haft genomslagskraft, men kraften hos de jag träffade var märkbart av digniteten hos en döende.
Tragiskt att de inte visade mer intresse, klubben är ju på väg att självdö
Krossa Skiten!!!!!
User avatar
ossian
Posts: 3706
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Publiken

Post by ossian »

Chippen wrote:Publiksnitt i all ära, men hur det ut i procentuell beläggning. Det ger ju ett mera rättvist begrepp om det hela. För jag menar, vi kommer ju aldrig att komma upp i ett snitt som t.ex HV rent personmässigt.
Så när man kollar på publiksnitt så borde vara i procent istället för antal.
HV är väl klubben som haft bäst beläggning av alla genom åren? I Jönköping konkurrerar de även med många andra idrotter.
User avatar
Scandic24
Posts: 1882
Joined: 30 Jul 2012, 20:07

Re: Publiken

Post by Scandic24 »

snorhyveln wrote:Det är fan inte lätt ska ni veta.
Hade en sittning med marknads för 2 år sedan där jag framförde olika förslag. Allt från gratis program i dagstidningsformat med intervjuer, gamlaspelarevadgördunu, analyser, hemmahos, etc.
Underhållning före match/efter.
Utställningar (matchtröjor, målvaktsmasker, klubbor genom åren, utrustning etc).
Tävlingar med RIKTIGA vinster, inte ett MAXmål, utan chansen att vinna en bil, NHLresa eller liknande.
Jag hade allt klart i en portfölj men möttes bara av undrande, trötta blickar och slutligen floskeln
- Jag hör vad du säger och tar det med mig.

Har åkt världen runt på olika arenor och mästerskap och sett hur dessa aktiviteter haft genomslagskraft, men kraften hos de jag träffade var märkbart av digniteten hos en döende.
Jag delar din erfarenhet. Jag har skickat förslag till strategier och tankesätt som framgångsrikt använts av andra klubbar för att skapa publikintresse (i syfte att leda in i nya tankebanor). Jag får dock intrycket av att de inte riktigt klarar av att ta in och förstå vad det hela handlar om.
I läget man befinner sig skulle klubben verkligen fokusera på att söka råd från omvärlden. Titta på andra klubbar, inte bara inom ishockeyn. Gör studiebesök, försök förstå vad som kittlar människor (det borde inte vara så svårt i Skellefteå, annonsera att det bjuds på något gratis att äta eller dricka så går folk "man ur huse").
lobo
Posts: 1592
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Publiken

Post by lobo »

kan tyvärr bara bekräfta vad Snorhyveln skriver, har också varit inbjuden, ända tillbaka på Robzons tid, har mailat PeA, har träffat Billing. Och det finns ca 1000 saker man kan välj att göra, allt från pyttesmå förbättringar i arenaupplevelse, till stoora saker prisjusteringar etcetc. Men det är väldigt lite verkstad. Min konklusion är att dom i stort sett bara tittar på sista raden, summerar, utvärderar, gör några justeringar inför nästa år.. Och hoppas. Inga VISIONER, ingen DRIV, inga "galna" ideer!!!. Det är ju tyvärr så man hamnar i en ond spiral och innan man gör nåt kan det vara för sent.
Nu skickade dom ju ut en kundenkät, men frågan är vad dom gör med den.....????? Jag gissar att typiska svar varför man stannar hemma är:
- För dyrt
- Inte spännande (min åsikt! SHL harförstört spänningen..). Jag tycker t.ex att Billing&CO ska skapa 45s videor med highlights och KÄNSLOR för alla motståndare, HV: ända från Törnbergs kneeing på Dimitrakos till senaste matchens superräddning. Linköping: ända från Koskenkorvas öt visnt till... tystnaden i SAAB arena.. Inte vet jag. Men det finns saker som väcker lite djävulen i alla. Den här stan älskar hockey och älskar AIK, men det är så jävla blasse..
- För bökigt, har det bättre i soffan.
- P
- Inte nog häftigt. Här säger alltid AIK att dom erbjuder en rolig hockey, MEN, sällanbesökar ser knappast det! Det är bara vi initierade som som fattar vad riktigt bra hockey är. MedelSvenne och MedelCarina måste få nåt mer, känna mer..

+ 987 saker till.
om man vill
Varför inte sätta upp en stor och jävligt tydlig målsättning: Bästa publikupplevelsen i SHL! Och så börja jobba från det!
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
Empress
Posts: 7165
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Publiken

Post by Empress »

lobo wrote:kan tyvärr bara bekräfta vad Snorhyveln skriver, har också varit inbjuden, ända tillbaka på Robzons tid, har mailat PeA, har träffat Billing. Och det finns ca 1000 saker man kan välj att göra, allt från pyttesmå förbättringar i arenaupplevelse, till stoora saker prisjusteringar etcetc. Men det är väldigt lite verkstad. Min konklusion är att dom i stort sett bara tittar på sista raden, summerar, utvärderar, gör några justeringar inför nästa år.. Och hoppas. Inga VISIONER, ingen DRIV, inga "galna" ideer!!!. Det är ju tyvärr så man hamnar i en ond spiral och innan man gör nåt kan det vara för sent.
Nu skickade dom ju ut en kundenkät, men frågan är vad dom gör med den.....????? Jag gissar att typiska svar varför man stannar hemma är:
- För dyrt
- Inte spännande (min åsikt! SHL harförstört spänningen..). Jag tycker t.ex att Billing&CO ska skapa 45s videor med highlights och KÄNSLOR för alla motståndare, HV: ända från Törnbergs kneeing på Dimitrakos till senaste matchens superräddning. Linköping: ända från Koskenkorvas öt visnt till... tystnaden i SAAB arena.. Inte vet jag. Men det finns saker som väcker lite djävulen i alla. Den här stan älskar hockey och älskar AIK, men det är så jävla blasse..
- För bökigt, har det bättre i soffan.
- P
- Inte nog häftigt. Här säger alltid AIK att dom erbjuder en rolig hockey, MEN, sällanbesökar ser knappast det! Det är bara vi initierade som som fattar vad riktigt bra hockey är. MedelSvenne och MedelCarina måste få nåt mer, känna mer..

+ 987 saker till.
om man vill
Varför inte sätta upp en stor och jävligt tydlig målsättning: Bästa publikupplevelsen i SHL! Och så börja jobba från det!

En sån här sak skulle man önska kom som en insändare i Norran så "massorna" får läsa om det.
Min egna teori (som kanske inte stämmer) är att om man lyckades göra ett droppnät i form av ett enormt plexi så man slapp se matchen genom fyrkanter så skulle man kunna sälja dom platserna bättre. Kortsidan sitt tycks vara ett impossible mission att sälja ut.

Sedan (nu trampar jag nog på en öm tå) så är gemene skellefteman och kvinna relativt snål/ekonomisk. Man vill äta kakan (se AIK vinna SM guld) och samtidigt spara kakan (inte betala för produkten)....Gratis är alltid godast, så därför ser man matchen hemma eller hos grannen.
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Publiken

Post by p-play »

Hockey är till skillnad från många andra vintersporter bäst live och på plats. Senaste derbyt mot Luleå på hemmaplan var ett exempel på hur bra det verkligen kan vara. Om man bortser från alla tillkortakommanden på marknadssidan så måste man dock erkänna att de flesta av våra matcher inte direkt får en att känna sig exalterad. Det var under OS-uppehållet som vi fick se lite av det där aggressiva spelsättet som jag tror många gillar. Annars så ställer vi för det mesta upp i styrspel och när vi erövrat pucken så blir det oftast puckdump, snurr i hörnen och sedan avslut i form av något alibiskott. Många av perioderna bjuder tyvärr på en ganska tråkig ishockey där vi har svårt att komma in på kassen och skapa något. Vi skulle verkligen behöva en nystart på den sportsliga sidan också.
Chippen
Posts: 14321
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Publiken

Post by Chippen »

ossian wrote:
Chippen wrote:Publiksnitt i all ära, men hur det ut i procentuell beläggning. Det ger ju ett mera rättvist begrepp om det hela. För jag menar, vi kommer ju aldrig att komma upp i ett snitt som t.ex HV rent personmässigt.
Så när man kollar på publiksnitt så borde vara i procent istället för antal.
HV är väl klubben som haft bäst beläggning av alla genom åren? I Jönköping konkurrerar de även med många andra idrotter.
Jo, men nu tog jag bara HV som exempel.
I vilket fall är procent bättre enhet tycker jag
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Publiken

Post by smogz »

Jag tror att nu när tidningarna tar betalt för allt och min generation (45-50) och neråt är för snåla att köpa tidningen så förlorar man i princip all insyn i föreningen. Därmed förlorar man engagemang. Ansvaret faller därför på föreningen att skapa insyn, få oss att lära känna spelare, ledare och klubb och därmed skapa vårt engagemang. Detta gör man via hårt arbete på sociala medier och hemsida med intervjuer, poddar, reportage etc. Varje dag ska jag överösas av intervjuer med spelare, med ledare, med supportrar, med experter som analyserar. Intervjuerna ska vara på video, i poddar, i text. Överallt, hela tiden. Man måste konkurrera med allt annat som lockar vår uppmärksamhet och engagemang. Netflix, HBO, datorspel, tv-spel, mobilspel, appar, champions League, Premier League, Swefilm osv.

Måste också hitta sätt att skapa evenemang som lockar folk. Ex vis som Färjestad gjort. Det har vi ju redan pratat mycket om här.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Empress
Posts: 7165
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Publiken

Post by Empress »

"Grymt tryck inför morgondagen! Antal sålda biljetter just nu uppgår till 8151, där det enda som finns kvar är 237 ståplatsbiljetter samt 112 biljetter till bortaståsektionen. Nu fyller vi Löfbergs Arena! För matchbiljetter "

AIK har en grymt viktig match i morgon för chans att gå om FBK! Kan vi maxa ihop 4500 i morgon?
Sed
Posts: 1614
Joined: 15 Jun 2011, 22:42

Re: Publiken

Post by Sed »

Allt över 4000 är man nog nöjd med....
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: Publiken

Post by BubbelVe »

Skellefteås helt ointressanta hockey som spelas nu är väl det största problemet . Jag hade sittplats under hela storhetstiden och slutade med det i rättan tid . Då var hockeyn så underhållande att till och med förlustmatcherna gick an (...eller....kanske inte ) Den här säsongen har man ju förrutom ströbyten av Olympicline och målvakterna till och med haft bitter smak i munnen efter segrar.
Självklart är man svart och gul in i märgen men att betala 2-300 spänn per match för att se 80 talshockey skulle inte falla mig in ...
Om inte laget börjar spela aggressiv fartfylld hockey igen så kommer jag nog inte ens orka se alla matcherna på tv nästa säsong .... Jag orkar inte bara med supporterkärlek försvara tiden man lägger ner om det inte ens är underhållande ....
Spelare som Alm , Lindgren , Pontus, Linus L och liknande spelare som skulle kunna spela pp en hel säsong och ändå inte nå upp till 30 poäng tillsammans är för mig RENT slöseri med lönemedel och bidrar till tomma säten i arenan och därmed ytterligare ekonomisk förlust .
Tränare som inte coachar ett dugg , inga bänkningar , inga timeouter , inte spela heta spelare mer då matcher ska avgöras .
Coacher som pratar om att skymma målvakter en hel säsong och inte får dit någon annat än om Jimmie är där på eget bevåg är inte attraktivt att titta på
Coacher som i intervjuer tycker att allt är bra och "åka mycket skridskor, lägga puckar på mål och skapa trafik" är det enda vi behöver höra kan fara åt ...... Luleås ståplats ...

Jag är INTE UNDERHÅLLEN och tänker således inte spendera pengar på Skellefteå AIK ...
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Publiken

Post by svea_man »

Nån som vet när dom släpper biljetter till kvarten?
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Publiken

Post by svea_man »

Önskelista till nästa år tänka om o börja spela en offensiv hockey igen med press hela banan inte den här jävla styrspelet o alibi presspelet som vi har nu.
Trollet
Posts: 8492
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Publiken

Post by Trollet »

svea_man wrote: 11 Mar 2018, 13:05 Nån som vet när dom släpper biljetter till kvarten?
Måndag.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Empress
Posts: 7165
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Publiken

Post by Empress »

4642 landade AIK på 17/18
En gratismatch 5801 i denna statistik.

Varför?

1) Tråkigare/sämre spel från aiks sida
2) Ensidig arenaprodukt (samma intro, samma musik etc)
3) TV-soffan är billigare och skönare
4) ?

Billing - du har lite att jobba med!
User avatar
nr86
Posts: 5386
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Publiken

Post by nr86 »

Ja det blir spännande att se om det kommer mycket publik i den stundande kvarten mot fbk. Det är ju långt ifrån säkert att vi passerar kvarten och de långa säsongerna vi haft tror jag gjort att publiken blivit bortskämd och tänkt " ingen ide att gå nu när semi och final känns mer kittlande". Måste bli drag direkt för att AIK ska få hjälp av den så viktiga 6e utespelaren.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Publiken

Post by svea_man »

Ja jag ska då dit o skrika mig röd fast jag inte varit nöjd med spelet man vet ju inte när nästa slutspel kommer om det fortsätter så här.
User avatar
Scandic24
Posts: 1882
Joined: 30 Jul 2012, 20:07

Re: Publiken

Post by Scandic24 »

Post Reply