Tankar inför 2018/2019

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
kriwi
Posts: 783
Joined: 21 Jun 2011, 19:35

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by kriwi »

Skriv nytt med Wingerli, Söderlund, Alm. Signa upp A.Eriksson, Berggren, Engarås. Låt resten gå.

Wingerli har lite spelsinne till skillnad från Ohlsson. Alm är en stadsbo som förtjänar en till chans. Dock med lägre lön. Hetta för begränsad. Jimmie och Pontus för gamla. Både Kotska och Katic är bra men kostar nog en del, ser hellre Granberg och A.Lundberg.
msoe
Posts: 1643
Joined: 10 Apr 2012, 14:52

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by msoe »

Känns det inte lite tidigt att såga Jimmie redan? Efter de skadeproblem han har haft borde han väl åtminstone få hela säsongen på sig innan man bedömer hans vara eller inte vara nästa säsong?
User avatar
ossian
Posts: 3706
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by ossian »

Olsson är väldigt bra defensivt och i BP, är orädd och jobbar väldigt hårt varje match. Kan utveckla målskyttet men tror på honom. Tror på alla ungdomar och vår prio borde vara att förlänga med alla dem.

Hetta, Petterström, Olofsson, Anderson och Ellis bör ej får förlängt, såvida de inte spottar upp sig å det grövsta i sluttampen.

Bland de vi hämtar in sen ser jag gärna att man lägger krutet på kreativa skickliga spelare på forwarden. Behöver vi hämta in en rollspelare kan vi göra det, men ser hellre att vi drar en chansning där än på de kreativa. Finns säkert många nordamerikaner som åker fort, tacklas och jobbar hårt men som är för dåliga för NHL. Någon som gärna skulle utvecklas i SHL men för en billig peng. Eller någon allsvensk rollspelargnuggare för den delen.
nishog04
Posts: 6221
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by nishog04 »

Jag tycker Jimmie sett bra ut på isen. Han har naturligtvis inte kommit upp i tempo än och formen har vi inte sett tillräckligt av för att bedöma än, men han verkar då vara fri från smärta i alla fall. Ifjol var han betydligt segare och mer hämmad av knäet som spökade.

Jag tycker det är grymt att se hur han sliter och kämpar i närkamperna. Han är inte lättflyttad när han ställer sig framför målvakten :)
User avatar
ossian
Posts: 3706
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by ossian »

Håller med om att Jimmie vart bra. Han har inte riktigt hittat timingen i spelet 5-5 ännu och orken tryter fort. Men har riktig spetskompetens i det han gör och gör inte bort sig i det övriga spelet. Ligger bakom många av våra mål framåt.
User avatar
Special Brew
Posts: 10088
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by Special Brew »

Kommer ihåg kvartsfinalserien mot LHC när vi till slut vann efter ÖT-mål av Koskenkorva. Det var väl den matchserien som vi låg jävligt pyrt till och LHC hade chansen att avgöra hemma. Men då ändrade vi spelet totalt och lyckades gneta till oss en 1-0 seger på bortaplan. Saknar att ha en coach som kan ändra matchplan från en match till en annan och på det viset överraska motståndarna.
Nu för tiden är vi nog SHL:s mest sönderlästa lag och vi bara gnetar på utan att göra ett skit för att komma på vinnarspåret.
lobo
Posts: 1592
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by lobo »

Jo vi önskar oss lite flow, och ska försöka snäppa upp oss ;-)

Skickat från min F5121 via Tapatalk
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
User avatar
nr86
Posts: 5386
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by nr86 »

Är det så att vi behöver värva från allsvenskan så är jag riktigt imponerad av Daniel Bertov Leksand. Han är rörlig och duktig på att flytta pucken.'
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=6929" onclick="window.open(this.href);return false;
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by snorhyveln »

Sedärja! Min favoritspelare Olle Liss till Rögle. Då får vi se om han duger i SHL eller är för otränad som p-play tror.
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by p-play »

Alsing, Bertov och Norén kommer att spela i SHL nästa säsong, antingen med Leksand eller något annat lag.
User avatar
nr86
Posts: 5386
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by nr86 »

Är det så att Bert fryser ut Söderlund och denne lämnar pga detta vet jag inte vad jag ska tro? Självklart ska Söderlund bita ihop och försöka men om denna stora talang lämnar pga ledarstaben vore det tragiskt. Vad sänder det för signaler till övriga hockey-Sverige? Nu går jag igång på rykten jag vet men att det ens viskas om detta visar på hur infekterad föreningen börjar bli. Jag hoppas och det grövsta att aik kan knyta till sig en tydlig huvudränare snarast, som får igång maskinen igen för nu känns vi som ett gäng individualister och inte som en ihopsvetsad grupp. Inte någon militärisk general som pekar utan mer en vidsynt person som får individen i kollektivet att blomma. Lät präktigt jag vet, men jag vet inte hur man ska formulera det bättre. Det är i kristider man får bekänna färg och nu får vi se hur svart gula aik är.
User avatar
ossian
Posts: 3706
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by ossian »

Söderlund har vart sådär på sista tiden, men inte ovanligt att ungdomar har en ojämn formkurva. Nästa år skulle jag kunna tänka mig honom i en andrakedja tillsammans med Bud och en spelskicklig center. Oerhört duktig på att bära upp pucken, snabb som en vessla, modig, släpper pucken på en bättre sätt än tidigare då det inte är läge att sola, har utvecklat skottet massor. Skulle Tim lämna föreningen blir jag väldigt besviken. Vi som förening måste tillåta olika personlighetstyper och låta människor vara som de är, och vi ska ta hand om våra talanger. Tim har en väldigt hög potential, högst bland våra forwards i laget och skrämmande om föreningen inte ser detta.
Chippen
Posts: 14321
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by Chippen »

Varitfrån komme detta om att Bert ska mobba alt frysa ut Söderlund?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
krysset
Posts: 2024
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by krysset »

Undrar om vi blev erbjudna Anton Hedman...... Ingen favorit men han kunde kanske skapat lite energi..............
User avatar
Markman
Posts: 7857
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by Markman »

krysset wrote:Undrar om vi blev erbjudna Anton Hedman...... Ingen favorit men han kunde kanske skapat lite energi..............
Men nej tack!! Betonghandleder och bara bra på att spela hjärndöd. Är väl bara en tidsfråga innan han gör någon annan det också...
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by svea_man »

tycker Linus linström är jävligt viktigt att förlänga med
User avatar
nr86
Posts: 5386
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by nr86 »

David Lindqvist i Löven spelar i SHL till hösten. Vi borde verkligen se över vår strategi ang värvningar från allsvenskan då vi sett flera fall av spelare som blommat i SHL. Helt andra pengar än dessa nordamerikanska importer vi ser i SHL. En heltidsanställd scout skulle vara att föredra i AIK. Skulle betala sig i längden det är jag övertygad om. Förr gjorde ju Lasse detta själv. Hur mycket ser Lindgren av sina nyförvärv? Ellis var välscoutad sägs det men vi ser hur det föll ut......
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by p-play »

Jag såg 10-15 minuter av andra perioden i Löven match igår och han är verkligen en mönsterbrytare. Han har brister i fysik och skridskokondition, men är otroligt avig. Hans roll i Löven borde vara betydligt större, men jag antar att den typen av spelare inte riktigt uppskattas av Fagervall.
MBB

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by MBB »

Chippen wrote:Varitfrån komme detta om att Bert ska mobba alt frysa ut Söderlund?
Detta. Vad äre för snack?
Chippen
Posts: 14321
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by Chippen »

MBB wrote:
Chippen wrote:Varitfrån komme detta om att Bert ska mobba alt frysa ut Söderlund?
Detta. Vad äre för snack?
Inte den blekaste. Stod om det i någon annan tråd oxå.
Vart kommer det ifrån?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
nr86
Posts: 5386
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by nr86 »

Blir till att titta på leksand - löven ikväll. Finns några riktigt bra spelare i båda lagen som säkert spelar i shl till hösten. Öhman har varit borta så jag vet ej om han spelar ikväll.
krysset
Posts: 2024
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by krysset »

De spelare jag vill ha utifrån ska förstärka. Behöver inte vara någon stjärnspelare.

Spelare jag däremot skulle försöka få något napp på är väl...........

Målvakt

Svensson
(om ortio drar)

Backar

Nisse Andersson
Rundblad
petter G
Arvid L

(tänk om vi fick två av dem)

Forwards

Sundqvist
Axel Holmström
Norman

(tänk om en skulle komma)

Detta innebär ju att vi måste skippa spelare. Har svårt se 23 om Rundblad ex skulle komma och om han o PG kommer då räcker det med Djuse, Pudas, Alm, Berglund.


Tips på mv, backar, forwards?
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by p-play »

nr86 wrote:David Lindqvist i Löven spelar i SHL till hösten. Vi borde verkligen se över vår strategi ang värvningar från allsvenskan då vi sett flera fall av spelare som blommat i SHL. Helt andra pengar än dessa nordamerikanska importer vi ser i SHL. En heltidsanställd scout skulle vara att föredra i AIK. Skulle betala sig i längden det är jag övertygad om. Förr gjorde ju Lasse detta själv. Hur mycket ser Lindgren av sina nyförvärv? Ellis var välscoutad sägs det men vi ser hur det föll ut......
Jag såg det mesta av matchen mot Leksand och hans kedja med Axel Ottosson matchas ganska återhållsamt av Fagervall trots att Björklöven tydligen skall ha ganska mycket folk borta. Fagervall verkar gilla brunkare. Lindqvist visade att han är en vass mönsterbrytare och hittade några gånger ytor som väldigt få hittar. Han gjorde dessutom ett riktigt snyggt mål. Han har dock fruktansvärt dålig fysik och positionsspelet lämnar mycket i övrigt att önska. Jag hoppas något SHL-lag plockar upp honom. Det skulle vara intressant att se om han kan utvecklas i en bättre omgivning.
User avatar
nr86
Posts: 5386
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by nr86 »

Både Öhman och Norén gjorde det bra mot MoDo ikväll. De kommer att bli fina SHL backar båda två. Undrar om AIK har med Öhman i sina planer eller om det bara är Norén som är aktuell? Jag tror att båda kan vara med i Lindgrens lagbygge. Då torde någon av Katic/Kostka ligga i farozonen.
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by p-play »

Skall man gå efter Leksandsfansen åsikter på deras forum om Öhman så vill de helst rulla honom i tjära och skicka honom norrut så snabbt som möjligt. Det är hans bristfälliga spel i egen zon som ställer till det för honom. Han kan mycket väl bli en toppback offensivt sett i SHL så småningom, men jag tror att han spelar i Allsvenskan nästa år.
User avatar
nr86
Posts: 5386
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by nr86 »

Som Ortio spelar nu tycker jag man ska ta en funderare om det inte är läge att förlänga? Visst Lindvall har nysignat och säkert dyrare kontrakt men Ortio är tungan på vågen när han är som bäst.
krysset
Posts: 2024
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by krysset »

Ortio om man inte har något likvärdigt på ingång.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3098
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by Foppas skridskocoach »

Dominik Kahun skulle nog platsa. :)
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
nr86
Posts: 5386
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by nr86 »

Så som Förre spelar nu hade jag gärna sett honom i dagens AIK. Om kroppen håller på gubben ser jag gärna att han avslutar med en säsong hos oss. Han spelar så klokt och verkar ha en grym skridskokondis. Skulle faktiskt hellre ha Forre än vår nuvarande 29a.
User avatar
Erwynn
Posts: 2440
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by Erwynn »

nr86 wrote:Så som Förre spelar nu hade jag gärna sett honom i dagens AIK. Om kroppen håller på gubben ser jag gärna att han avslutar med en säsong hos oss. Han spelar så klokt och verkar ha en grym skridskokondis. Skulle faktiskt hellre ha Forre än vår nuvarande 29a.
Grym skridskokondis är inte det man minns av honom sista året här
Hata allt.
Post Reply