Silly Season 2017/2018

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Silly Season 2017/2018

Post by Trollet »

Att Ellis skulle vara kvar nästa år är HELT otänkbart. Spelar till valfritt odds att han försvinner.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by nishog04 »

Olofsson sägs enligt Norran uppvaktas av FBK till nästa säsong. Kanske AIK då har råd med en av Allsvenskans bättre spelare som nästa (och förhoppningsvis bättre) projekt.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Silly Season 2017/2018

Post by Trollet »

Bra. Bänka honom resten av säsongen som en rejäl markering. Allra helst kan han flytta till Värmland i morgon.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2017/2018

Post by Chippen »

Vore trevligt om vi på något sätt hade kunnat få tillbaka Arvid Lundberg
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by p-play »

Det är ett stort misstag att skeppa Olofsson. Man har lagt två år på att få ordning på hans svaga sidor. Han börjar få ordning på defensiven och är fysiskt starkare. Han har ett av seriens bästa skott. Jag tycker han gör en del bra saker i dagens match och skapar mer än ytterforwardsen i förstalinan. Som en jämförelse är dåde Anderson och Holloway kallare. Det spelar ingen roll vad man värvar då det är spelsystemet det är fel på.
lobo
Posts: 1576
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Silly Season 2017/2018

Post by lobo »

p-play wrote:Det är ett stort misstag att skeppa Olofsson. Man har lagt två år på att få ordning på hans svaga sidor. Han börjar få ordning på defensiven och är fysiskt starkare. Han har ett av seriens bästa skott. Jag tycker han gör en del bra saker i dagens match och skapar mer än ytterforwardsen i förstalinan. Som en jämförelse är dåde Anderson och Holloway kallare. Det spelar ingen roll vad man värvar då det är spelsystemet det är fel på.
Precis, nya ledare med modet att spela honom i lite olika konstellationer. Han har en stor uppsida om man kommer underfund med hans behov av omgivning är. Behåll honom och Hetta

Skickat från min F5121 via Tapatalk
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly Season 2017/2018

Post by kopitar »

lobo wrote:
p-play wrote:Det är ett stort misstag att skeppa Olofsson. Man har lagt två år på att få ordning på hans svaga sidor. Han börjar få ordning på defensiven och är fysiskt starkare. Han har ett av seriens bästa skott. Jag tycker han gör en del bra saker i dagens match och skapar mer än ytterforwardsen i förstalinan. Som en jämförelse är dåde Anderson och Holloway kallare. Det spelar ingen roll vad man värvar då det är spelsystemet det är fel på.
Precis, nya ledare med modet att spela honom i lite olika konstellationer. Han har en stor uppsida om man kommer underfund med hans behov av omgivning är. Behåll honom och Hetta

Skickat från min F5121 via Tapatalk
Men med dessa konservatister i båset, så kommer det inte bli någon ändring i femmorna. Vi tror på det gamla de har funkat förut, de har alltid varit så och så ska det alltid vara.
lobo
Posts: 1576
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Silly Season 2017/2018

Post by lobo »

Det är ju det jag menar, behåll jeppe, säg tack och adjö till bertstefan

Skickat från min F5121 via Tapatalk
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
dovienya
Posts: 2222
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Silly Season 2017/2018

Post by dovienya »

Fast jag har aldrig sett att Jeppe har ett av seriens vassaste skott om jag ska vara ärlig.
Ett skott är inte bra om det alltid missar mål, fastnar på täck, behöver lång förberedelsetid, eller är förutsägbart.
Att Jeppes handledsskott är hårt som fan när han kommer och åker i fart och är oattackerad, det köper jag, men inte att det är ett av seriens bästa skott.
Kolla då istället på Elias Pettersson som gör mål på vart femte skott ungefär, och träffar mål från halvdåliga lägen, med kort ansats, med variation (handledsskott, dragskott, slagskott, backhand, fjuttar) utifrån läget. Det är ett bra skott i mina ögon. Våran gamle Janne Pesonen å sin sida träffar mål vid 7 av 10 skottförsök. Ganska bra skott i mina ögon, eftersom returer fan alltid kan uppstå.
Eller Micke Lindqvist i Färjestad, som har gjort 20 jävla mål på 121 skottförsök (inkl täckta+missade).

Ovanstående är sjukt stor skillnad mot våran "seriens bästa skott"-Jeppe som har 171 skottförsök och gjort 7 mål.. hur man än hör rykten om att han har ett bra skott så stämmer det inte.

Visst är det så att POTENTIALEN att ha en av seriens bästa skott finns iom att hans skott är hårt, eller nåt. Självförtroende och rätt omgivning; flyt, bra inställning och jävlaranamma från resten av laget spelar också roll (vart går hopslagen, studsarna) och kan göra att det vänder. Men hittills på nästan hundra matcher i laget har det faktiskt inte hänt. Då behöver man pröva nåt nytt; matcha med Jocke + Pär (på hemmamatcher) och hoppas att han får renare lägen; låna ut till Allsvenskan eller Piteå så han får skjuta in sig och öka självförtroendet; detta behöver göras inför slutspelet eller inför nästa säsong om han ska bli kvar.. Eller nåt.
Klart är att nuvarande hjulspår inte funkar jättebra för Jeppe, även om defensiven blivit aningen bättre.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by p-play »

Han gjorde 23 mål på 50 matcher för Karlskoga i Allsvenskan och 13 för Karlskrona i SHL (spelade inte i förstakedjan) så nog är det en målfarlig spelare. Jag tycker att han är ljusår bättre defensivt jämfört med ifjol. Han sköter positionsspelet bättre och orkar gör långa åkningar. Man måste ha tålamod med spelarutveckling. Det är många andra spelare som också har problem att få ut sin potential. Egentligen har alla utom förstakedjan problem och det är knappast någon överraskning om man ser hur spelet ser ut.
User avatar
haggloader
Posts: 706
Joined: 18 Jun 2011, 22:34

Re: Silly Season 2017/2018

Post by haggloader »

Egentligen ska man inte dra några växlar utifrån en tidningsintervju, men jag tror att Jesper Olofsson är förlorad till nästa säsong.
Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Silly Season 2017/2018

Post by Empress »

Det enda som jag tror skulle kunna hända på silly fronten är att Walsson kommer in i någon form till AIK under balansen av denna säsong. Så länge vi inte är under plats 10 så finns väl inget som talar för någon form av förändring.
Lindgren hintade i CMore att man nog kommer testa Bud i förstakedjan och dra ner Möller till en andrakedja.
Är Bud spelbar på tisdag så tror jag det kommer ske.
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2017/2018

Post by nr86 »

Vi har tur om vi kan övertala wallson att komma tillbaka och få igång offensiven igen. Och jag hoppas du har rätt ang tänket kring Bud Empress. Men tyvärr verkar våra nuvarande tränare alldeles för tjurskalliga för att rucka på sin gameplan. Nästan så jag hoppas på 2 förluster till mot rbk och LHC. Kanske händer det något då.
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly Season 2017/2018

Post by kopitar »

nr86 wrote:Vi har tur om vi kan övertala wallson att komma tillbaka och få igång offensiven igen. Och jag hoppas du har rätt ang tänket kring Bud Empress. Men tyvärr verkar våra nuvarande tränare alldeles för tjurskalliga för att rucka på sin gameplan. Nästan så jag hoppas på 2 förluster till mot rbk och LHC. Kanske händer det något då.
Anders forsberg som fixade offensiven inte wallson. Mer troligt att han åker till Mora där just Anders forsberg är.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Silly Season 2017/2018

Post by Trollet »

kopitar wrote:
nr86 wrote:Vi har tur om vi kan övertala wallson att komma tillbaka och få igång offensiven igen. Och jag hoppas du har rätt ang tänket kring Bud Empress. Men tyvärr verkar våra nuvarande tränare alldeles för tjurskalliga för att rucka på sin gameplan. Nästan så jag hoppas på 2 förluster till mot rbk och LHC. Kanske händer det något då.
Anders forsberg som fixade offensiven inte wallson. Mer troligt att han åker till Mora där just Anders forsberg är.
Tror man att Wallson och Forsberg kommer jobba ihop är man snett på det. Så mycket kan jag säga.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
lobo
Posts: 1576
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Silly Season 2017/2018

Post by lobo »

Är det inte LJ vi helst vill ha tillbaka?
Om vi nu vill backa framåt så att säga.. Men han har väll familj och rötter kvar i Piteå? Schweiz var ett äventyr dags att bygga AIK 2, eller kanske stå i båset?

Skickat från min F5121 via Tapatalk
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2017/2018

Post by ossian »

Det är väl för fan inte Anders Forsberg som ligger bakom Skellefteås spelmodell. det är Lasse Johansson som byggt upp det. Forsberg kom in i en jävla drömsits med århundradets mest talangulla lag, men ändå misslyckades han ta guldet. Mycket pga väldigt bristfällig matchcoachning och en naiv spelplan utan plan b. Laget var helt jävla överlägset på papperet, och alla ungdomar visste i ryggmärgen hur de skulle agera eftersom de fostrats i Lasses hockey.
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2017/2018

Post by ossian »

Kan föreningen knyta till sig Lasse Johansson igen är det fan bara att punga ut. Ge honom vad han vill ha. Släpp all prestige och rulla ut den röda mattan.
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by nishog04 »

Man hade väntat sig lite mer i dagens Norran, än artiklar om slagskott i krysset och 'I den här kedjan går Bud in'. Huvva, så dött det blivit på Norrans sportredaktion! Inte ens AIK:s senaste superusla prestationer verkar väcka journalisterna. Savonen mumlade dock någonting osammanhängande om "...mffblbfr...förändring...brlifsirk..." strax efter matchen.

Var är ryktena, var är de galna spekulationerna, var är kritiken? Herregud, så den här staden kokar av hockey just nu!
Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Silly Season 2017/2018

Post by Empress »

nishog04 wrote:Man hade väntat sig lite mer i dagens Norran, än artiklar om slagskott i krysset och 'I den här kedjan går Bud in'. Huvva, så dött det blivit på Norrans sportredaktion! Inte ens AIK:s senaste superusla prestationer verkar väcka journalisterna. Savonen mumlade dock någonting osammanhängande om "...mffblbfr...förändring...brlifsirk..." strax efter matchen.

Var är ryktena, var är de galna spekulationerna, var är kritiken? Herregud, så den här staden kokar av hockey just nu!
Det kallas "Embedded journalism"....förvänta dig inga Janne Josefsson frågor.
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by nishog04 »

Empress wrote:Det kallas "Embedded journalism"....förvänta dig inga Janne Josefsson frågor.
Haha, sant. Janne slutar förvisso på Uppdrag granskning. Kanske han är klar för Norran? Kan det bli på sportredaktionen? :lol:

I dessa tiden hade man gärna varit en fluga på väggen på AIK:s kansli. Hur går snacket där, egentligen? Det kan ju omöjligt vara lugnt promenadtempo precis som förr i tiden. Någon kaffemugg måste ju ha kastats i golvet i ren frustration (allt annat vore väl knäppt egentligen?).

Vad ska bli av Ellis?
Överväger man en förändring i tränarkonstellationen?
Hur är tongångarna bland spelarna?

Vet någon här någonting, eller är det bara gubbarna på Ainas som sitter på information?
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2017/2018

Post by nr86 »

Sanny tror i sin krönika att något torde hända i Skellefteå snart. Ut med Ellis och upp med Marklund är hans profetia. Ja något måste hända det håller jag med om. Är rädd för att Ellis fick en saftig sign on bonus så den drog säkert det mesta av det han får hos oss därav en viss ovilja att sparka. Dvs man frigör inte så mycket pengar om man sparkar honom. Men han är ett sänke i backbeståndet just nu. Alm däremot har steppat upp senaste tiden även om uppspelen har en del övrigt att önska.
king_louie
Posts: 589
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Silly Season 2017/2018

Post by king_louie »

Ellis tror jag kan göra viss nytta i slutspelet om vi tar oss dit. Faktiskt. Knappast mycket att spara på att kicka honom nu.
Backarna har det inte så lätt heller med nuvarande spelsystem, tycker ofta det ser ut som att det inte finns en jäkel att spela upp pucken på om nu inte motståndarna åker och byter. Och nuvarande backuppsättning har inte tillräckligt med skills för att lösa upp den knuten.
Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Silly Season 2017/2018

Post by Empress »

king_louie wrote:Ellis tror jag kan göra viss nytta i slutspelet om vi tar oss dit. Faktiskt. Knappast mycket att spara på att kicka honom nu.
Backarna har det inte så lätt heller med nuvarande spelsystem, tycker ofta det ser ut som att det inte finns en jäkel att spela upp pucken på om nu inte motståndarna åker och byter. Och nuvarande backuppsättning har inte tillräckligt med skills för att lösa upp den knuten.
Jag tror inte all på Ellis längre. Det finns inget i hans spel som talar för att han kommer bli bättre. Han är sämst av alla 8 backar på rören, har uselt passningspel. Jag önskar han kunde motbevisa , men det är alldeles för kort tid kvar av säsongen. Vi saknar Buström/Aho backar som kan slå en snabb pass på forwards som går på fart i mitzon. Att åka längs sargerna är vi redan världsmästare på.
king_louie
Posts: 589
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Silly Season 2017/2018

Post by king_louie »

nishog04 wrote:Man hade väntat sig lite mer i dagens Norran, än artiklar om slagskott i krysset och 'I den här kedjan går Bud in'. Huvva, så dött det blivit på Norrans sportredaktion! Inte ens AIK:s senaste superusla prestationer verkar väcka journalisterna. Savonen mumlade dock någonting osammanhängande om "...mffblbfr...förändring...brlifsirk..." strax efter matchen.

Var är ryktena, var är de galna spekulationerna, var är kritiken? Herregud, så den här staden kokar av hockey just nu!
Norrans journalistik på hockeyfronten är mer på dagis-nivå, dvs till för de som går på hockey eller kollar på TV någon gång om man inte har något bättre för sig. Saknas totalt djup i form av analyser av olika delar i spelet. Mer bara en redovisning av vem som spelar med vem på träning och 'bra match' (vid vinst) eller 'dålig match' (vid förlust, ofta bortförklarat med att vi drog på oss utvisningar eller vi satte inte lägena eller vi utnyttjade inte PP eller något sådant). Den som förväntar sig något annat blir bara besviken.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by p-play »

Empress wrote:
king_louie wrote:Ellis tror jag kan göra viss nytta i slutspelet om vi tar oss dit. Faktiskt. Knappast mycket att spara på att kicka honom nu.
Backarna har det inte så lätt heller med nuvarande spelsystem, tycker ofta det ser ut som att det inte finns en jäkel att spela upp pucken på om nu inte motståndarna åker och byter. Och nuvarande backuppsättning har inte tillräckligt med skills för att lösa upp den knuten.
Jag tror inte all på Ellis längre. Det finns inget i hans spel som talar för att han kommer bli bättre. Han är sämst av alla 8 backar på rören, har uselt passningspel. Jag önskar han kunde motbevisa , men det är alldeles för kort tid kvar av säsongen. Vi saknar Buström/Aho backar som kan slå en snabb pass på forwards som går på fart i mitzon. Att åka längs sargerna är vi redan världsmästare på.
Jag har också gett upp hoppet om Ellis. Utvecklingen går snarare åt fel håll. Han hade någon bra match efter bänkningen, men sedan har det vänt ner igen. Faktum är att det ser ut som om han själv också har gett upp den här säsongen och bara spelar av den.
fralle73
Posts: 145
Joined: 16 Jun 2011, 18:55

Re: Silly Season 2017/2018

Post by fralle73 »

Trollet wrote:Bra. Bänka honom resten av säsongen som en rejäl markering. Allra helst kan han flytta till Värmland i morgon.
Det blev idag hihi ,måndag.https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... a--for-fbk" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
GroovyEd
Posts: 1866
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Silly Season 2017/2018

Post by GroovyEd »

fralle73 wrote:
Trollet wrote:Bra. Bänka honom resten av säsongen som en rejäl markering. Allra helst kan han flytta till Värmland i morgon.
Det blev idag hihi ,måndag.https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... a--for-fbk" onclick="window.open(this.href);return false;
"Nästa säsong"
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by p-play »

Det är ett misstag att skeppa honom. Problemet ligger på andra håll och så länge inte Lindgren adresserar det så spelar det ingen roll vilka spelare han värvar. Om han nu skall spela där nästa säsong är det lika bra att låta övergången ske omedelbart och värva in någon annan.
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: Silly Season 2017/2018

Post by don_tomassso »

Är vi så fattiga.Att vi måste släppa spelare redan nu?Eller har Lindgren någe annat på ingång.
Locked