Omg 41 HV 71 - Skellefteå AIK 25/1 19.00

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

User avatar
Larstage
Posts: 685
Joined: 15 Jun 2011, 22:41

Re: Omg 41 HV 71 - Skellefteå AIK 25/1 19.00

Post by Larstage »

kopitar wrote:Vill bara att denna säsong ska ta slut, så vi kan rensa lite spelare och folk högre upp. Hoppas vi hamnar i ingemansland, för i ett slutspel har vi inget att göra...
Du har rätt. Inget mer behöver läggas till. Säger man mer då känner man sig som en gnällspik och det mesta i den vägen är redan sagt av många på forumet.
I en tid av universellt bedrägeri är sanningen en revolutionär handling - George Orwell
User avatar
Special Brew
Posts: 10050
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Omg 41 HV 71 - Skellefteå AIK 25/1 19.00

Post by Special Brew »

nishog04 wrote:
kopitar wrote:Vill bara att denna säsong ska ta slut, så vi kan rensa lite spelare och folk högre upp. Hoppas vi hamnar i ingemansland, för i ett slutspel har vi inget att göra...
+1
Vi lär hamna i play in.
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Omg 41 HV 71 - Skellefteå AIK 25/1 19.00

Post by nishog04 »

Special Brew wrote:
nishog04 wrote:
kopitar wrote:Vill bara att denna säsong ska ta slut, så vi kan rensa lite spelare och folk högre upp. Hoppas vi hamnar i ingemansland, för i ett slutspel har vi inget att göra...
+1
Vi lär hamna i play in.
Plats 12 vore kanske en väckarklocka för föreningen.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Omg 41 HV 71 - Skellefteå AIK 25/1 19.00

Post by p-play »

Jag tror att de flesta, om inte alla, som skriver här är överens om att något måste göras inför nästa säsong. Sedan kan man ha olika åsikter om enskilda spelare eller detaljer. Vi spelar otroligt enkelriktat där en stor del av offensiven består av puckdump och att man försöker låsa fast pucken och sedan bygga ett spel i anfallszonen utifrån ytterzonerna. Det känns som man helt kört fast systemtaktiskt. Det kan inte nog påpekas hur viktig nästa tränare kommer att vara. Det behövs nya fräscha idéer. Det är nästan läskigt hur betydelsefull sportchef- och huvudtränarpositionen är i ett SHL-lag.
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Omg 41 HV 71 - Skellefteå AIK 25/1 19.00

Post by nr86 »

p-play wrote:Jag tror att de flesta, om inte alla, som skriver här är överens om att något måste göras inför nästa säsong. Sedan kan man ha olika åsikter om enskilda spelare eller detaljer. Vi spelar otroligt enkelriktat där en stor del av offensiven består av puckdump och att man försöker låsa fast pucken och sedan bygga ett spel i anfallszonen utifrån ytterzonerna. Det känns som man helt kört fast systemtaktiskt. Det kan inte nog påpekas hur viktig nästa tränare kommer att vara. Det behövs nya fräscha idéer. Det är nästan läskigt hur betydelsefull sportchef- och huvudtränarpositionen är i ett SHL-lag.
Spot on!
User avatar
tazman
Posts: 2045
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Omg 41 HV 71 - Skellefteå AIK 25/1 19.00

Post by tazman »

Spelare vinner medan coacher förlorar matcher åt lag, känns den igen.

AIK har helt enkelt inte tillräckligt med resurs, inför säsongen satsade mycket på backsidan (där Ellis nu floppar rejält).

Framåt läggs allt krut på OS-kedjan, om inte Joakim Lindström producerar så vinns inte matcherna. Fler kedjor måste vara aktiva och göra mål/poäng. När den kedjan inte gör poäng (8 matcher) har laget tagit en poäng och gjort sex mål (framåt). Det är en av de största orsakerna till de många förlusterna.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Omg 41 HV 71 - Skellefteå AIK 25/1 19.00

Post by Skidrow »

AIK gör en svag första en bra andra och svagare tredje, men varför ni klagar på Pontus Petterström förstår jag inte, han gör allt man kan begära av honom medans resten av laget med undantag av Jimmie mest åker omkring och tittar.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3061
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Omg 41 HV 71 - Skellefteå AIK 25/1 19.00

Post by Foppas skridskocoach »

Om det inte vore för OS skulle jag nog föreslå att man provat splitta förstaformationen i 5 mot 5 för att om möjligt lyckas kombinera ihop fler än en halvhyfsad kedja. Men det vore tämligen poänglöst såhär tätt inpå OS.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
ossian
Posts: 3668
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Omg 41 HV 71 - Skellefteå AIK 25/1 19.00

Post by ossian »

Skidrow wrote:AIK gör en svag första en bra andra och svagare tredje, men varför ni klagar på Pontus Petterström förstår jag inte, han gör allt man kan begära av honom medans resten av laget med undantag av Jimmie mest åker omkring och tittar.
Är du seriös nu med "allt man kan begära"? Ramlar matchen igenom, felpass i egen zon, noll stycken tacklingar, noll stycken vunna närkamper, missar fritt läge, klarar ej av att lägga ut pucken ur egen zon, klarar inte ens av att oattackerad dumpa pucken - för svår manöver.
User avatar
Oliman
Posts: 363
Joined: 15 Jun 2011, 23:06

Re: Omg 41 HV 71 - Skellefteå AIK 25/1 19.00

Post by Oliman »

kopitar wrote:Skrattar gott åt #låtdomfundera vilket geni som kom på den slogan. :lol:
orka.
User avatar
Oliman
Posts: 363
Joined: 15 Jun 2011, 23:06

Re: Omg 41 HV 71 - Skellefteå AIK 25/1 19.00

Post by Oliman »

ossian wrote:Inledningen är katastrofalt dålig, men sista 50 är godkända mot ett duktigt HV. Pontus Petterström. Kvällens insats av honom ligger på topp 5 av de sämsta matcherna jag någonsin sett en svartgul spelare göra. Otroligt värdelös! Varför får han spela? Det finns 10 stycken juniorforwards i föreningen som är klasser bättre. Tror Petterström skulle få problem att platsa i SK Lejon ifall han spelar som ikväll. Plocka av gubben Cet, nu!
Jag tror att Petterström spelar för att han är en som alltid gett allt för oss, att han varit känd i detta forumet som en som aldrig gör en dålig match, att han varit skadad och att han definitivt behövs i form inför ett eventuellt slutspel och OS-uppehåll.

Jag är rätt säker på att vi inte har 10 juniorforwards i föreningen som är klasser bättre.

Är villig att slå vad om att han inte skulle få problem att platsa i SK Lejon.
User avatar
Oliman
Posts: 363
Joined: 15 Jun 2011, 23:06

Re: Omg 41 HV 71 - Skellefteå AIK 25/1 19.00

Post by Oliman »

p-play wrote:Jag tror att de flesta, om inte alla, som skriver här är överens om att något måste göras inför nästa säsong. Sedan kan man ha olika åsikter om enskilda spelare eller detaljer. Vi spelar otroligt enkelriktat där en stor del av offensiven består av puckdump och att man försöker låsa fast pucken och sedan bygga ett spel i anfallszonen utifrån ytterzonerna. Det känns som man helt kört fast systemtaktiskt. Det kan inte nog påpekas hur viktig nästa tränare kommer att vara. Det behövs nya fräscha idéer. Det är nästan läskigt hur betydelsefull sportchef- och huvudtränarpositionen är i ett SHL-lag.
Nyanserat och verklighetsenligt. Skönt att se.
User avatar
Oliman
Posts: 363
Joined: 15 Jun 2011, 23:06

Re: Omg 41 HV 71 - Skellefteå AIK 25/1 19.00

Post by Oliman »

Måhända är jag en godhetsapostel (förutom mot Chippis..;) och vår sportchef.. )

Men fattar inte i vad tjusningen består i att överdriva, hata, förlöjliga och smutskasta vårt lag.

Fair enough, säsongen är inte vad den borde vara, föreningen har baksmälla från de magiska åren.
Något är fel, det klickar inte som det brukar.
Rätt vad det är så förlorar vi på bortaplan mot regerande svenska mästarna. Givet hur denna och förra säsongen såg ut, hur kan det skapa sån frustration?

Merparten av de matcher vi spelar är mot ett motståndarlag. Dessa lag drivs av personer som har som sitt heltidsarbete att göra sin förening bättre. Att utveckla spelare, spel och hockey för att nå framgångar. Samtliga lag har läst vår storhet, samtliga lag har snott delar av den, samtliga lag har haft möjlighet att bygga en förening utan att bli brandskattade på den nivån vi blivit. Vi har gamla egna spelare som fyllt de andra lagen med sin talang, sin insikt i hur vi blev stora och sin insikt i hur lagen ska rubba oss.

Att förlora matcher är något som vi alltid gjort. Ser denna förlust inte som jordens undergång. Är inte villig att sparka vår kapten när han bygger matchform efter skada pga en skitmatch.

Vad spelare och laget och ledare behöver nu är mer stöd än någonsin. Inte mindre. De spelar inte dåligt med flit för att de vill att ni ska hata och förlöjliga dem. Jag väljer att se det som att laget och föreningen är min familj, mina barn. Några jag kommer önska det går bra för och stötta så långt det går. Att stå och skrika på dem och ständigt visa missnöje gör aldrig i helvetet att de kommer spela bättre.
Om vi däremot fyllde ladan i slutet på februari och skrek oss hesa med hyllande tifon och ren pur stöttning till en vanlig skitmatch så skulle alla i föreningen än en gång kanske yppa de magiska orden: "med en publik som denna är vi oslagbara".
User avatar
ossian
Posts: 3668
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Omg 41 HV 71 - Skellefteå AIK 25/1 19.00

Post by ossian »

Jag brukar vara positiv och försöka vara nyanserad Olli. Tycker inte att vi var så dåliga igår även om inledningen är usel. Vi skapar många bra lägen men avsluten är för tama. De flesta försöker och kämpar.

Men håller med om viss kritik. Varför ska Olofsson teka i egen zon i slutet? Varför ska L Lindström gå in med tek i anfallszon när vi jagar kvittering? Varför väntar vi tills slutet innan vi plockar målvakten när vi ligger under med två mål? Lite smartare coachning där tack.

Svagt att vi inte klarar att sätta mer press på HVs backar när de ställer upp med 5 backar varav en är Zanetti som är en kass spelare.

Sen var faktiskt Petterström helt otroligt dålig igår. Han klarar inte ens av att dumpa pucken. Han är vår kapten. Han ska gå i bräschen. Sagolikt dålig igår.
User avatar
Oliman
Posts: 363
Joined: 15 Jun 2011, 23:06

Re: Omg 41 HV 71 - Skellefteå AIK 25/1 19.00

Post by Oliman »

ossian wrote:Jag brukar vara positiv och försöka vara nyanserad Olli. Tycker inte att vi var så dåliga igår även om inledningen är usel. Vi skapar många bra lägen men avsluten är för tama. De flesta försöker och kämpar.

Men håller med om viss kritik. Varför ska Olofsson teka i egen zon i slutet? Varför ska L Lindström gå in med tek i anfallszon när vi jagar kvittering? Varför väntar vi tills slutet innan vi plockar målvakten när vi ligger under med två mål? Lite smartare coachning där tack.

Svagt att vi inte klarar att sätta mer press på HVs backar när de ställer upp med 5 backar varav en är Zanetti som är en kass spelare.

Sen var faktiskt Petterström helt otroligt dålig igår. Han klarar inte ens av att dumpa pucken. Han är vår kapten. Han ska gå i bräschen. Sagolikt dålig igår.
Vet, du är en av de mest nyanserade, tillslut rinner väl en bägare över, ifrågasätter främst det överdrivna, och de, vars bägare rinner över kväll efter kväll, och även i vinstmatcher främst kommenterar om vem som var sämst, vem som ska sparkas etc.

Frågetecknen kring varför Olofsson ska teka i egen zon i slutet, varför L Lindström ska gå tek i anfallzon när vi jagar kvittering är sakliga frågor. den typen av efter-match-kommentarer är varför jag gå in på detta forumet efter matcher. Hade varit nice om det fanns ett sätt att kunna få svar på såna sakliga frågetecken från ledarna.
User avatar
StigVig
Posts: 1573
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: Omg 41 HV 71 - Skellefteå AIK 25/1 19.00

Post by StigVig »

Oliman wrote: Rätt vad det är så förlorar vi på bortaplan mot regerande svenska mästarna. Givet hur denna och förra säsongen såg ut, hur kan det skapa sån frustration?
Beroende möjligtvis på att HV hade enbart 5 backar och har förlorat många matcher på slutet. Man har även släppt in många puckar. Två lag har gjort fler mål än vi. Så allt pekade på en vinst ifall vi gjort en hygglig insats. Därav besvikelsen från supportrar & läktarcoacher
Krossa Skiten!!!!!
User avatar
StigVig
Posts: 1573
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: Omg 41 HV 71 - Skellefteå AIK 25/1 19.00

Post by StigVig »

Enda positiva med matchen var intervjuen med Bert efter matchen där han bl.a. tyckte att det var en medioker insats av laget. En rejäl sågning men inga överdrifter utan en bra beskrivning av matchen.
Krossa Skiten!!!!!
Rollie
Posts: 2049
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Omg 41 HV 71 - Skellefteå AIK 25/1 19.00

Post by Rollie »

Självklart får lag säsonger där det blir mellanmjölk, AIK är inget undantag. Går inte att hålla ett lag som toppresterar i all oändlighet, men vad man kan kräva oavsett skickligheten är att vara ödmjuka och göra jobbet. Det gjorde man inte igår, och det gör mig förbannad. Sällan man på förhand får såna lägen att besegra ett skadeskjutet HV borta. Om det sen är spelarna eller coacherna eller båda parter det beror på kan inte jag säga, men det är fan inte okej oavsett.
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Omg 41 HV 71 - Skellefteå AIK 25/1 19.00

Post by nishog04 »

Rollie wrote:Självklart får lag säsonger där det blir mellanmjölk, AIK är inget undantag. Går inte att hålla ett lag som toppresterar i all oändlighet, men vad man kan kräva oavsett skickligheten är att vara ödmjuka och göra jobbet. Det gjorde man inte igår, och det gör mig förbannad. Sällan man på förhand får såna lägen att besegra ett skadeskjutet HV borta. Om det sen är spelarna eller coacherna eller båda parter det beror på kan inte jag säga, men det är fan inte okej oavsett.
Jo, det är det som retar en som fan. Inställningen kan ifrågasättas under rätt många matcher denna säsong - det måste åtminstone publiken få kräva. Man får, som åskådare, intrycket av att det betydligt oftare än för bara ett par säsonger sedan spelas "på talang".
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Omg 41 HV 71 - Skellefteå AIK 25/1 19.00

Post by schteffe »

Oliman wrote:Måhända är jag en godhetsapostel (förutom mot Chippis..;) och vår sportchef.. )

Men fattar inte i vad tjusningen består i att överdriva, hata, förlöjliga och smutskasta vårt lag.

Fair enough, säsongen är inte vad den borde vara, föreningen har baksmälla från de magiska åren.
Något är fel, det klickar inte som det brukar.
Rätt vad det är så förlorar vi på bortaplan mot regerande svenska mästarna. Givet hur denna och förra säsongen såg ut, hur kan det skapa sån frustration?

Merparten av de matcher vi spelar är mot ett motståndarlag. Dessa lag drivs av personer som har som sitt heltidsarbete att göra sin förening bättre. Att utveckla spelare, spel och hockey för att nå framgångar. Samtliga lag har läst vår storhet, samtliga lag har snott delar av den, samtliga lag har haft möjlighet att bygga en förening utan att bli brandskattade på den nivån vi blivit. Vi har gamla egna spelare som fyllt de andra lagen med sin talang, sin insikt i hur vi blev stora och sin insikt i hur lagen ska rubba oss.

Att förlora matcher är något som vi alltid gjort. Ser denna förlust inte som jordens undergång. Är inte villig att sparka vår kapten när han bygger matchform efter skada pga en skitmatch.

Vad spelare och laget och ledare behöver nu är mer stöd än någonsin. Inte mindre. De spelar inte dåligt med flit för att de vill att ni ska hata och förlöjliga dem. Jag väljer att se det som att laget och föreningen är min familj, mina barn. Några jag kommer önska det går bra för och stötta så långt det går. Att stå och skrika på dem och ständigt visa missnöje gör aldrig i helvetet att de kommer spela bättre.
Om vi däremot fyllde ladan i slutet på februari och skrek oss hesa med hyllande tifon och ren pur stöttning till en vanlig skitmatch så skulle alla i föreningen än en gång kanske yppa de magiska orden: "med en publik som denna är vi oslagbara".
Detta inlägg kan inte nog lyftas fram, något av det bästa jag läst på detta forum!
Locked