Silly Season 2017/2018

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by p-play »

Special Brew wrote:
svea_man wrote:Finns en bra artikel om AIK på hockeysverige
http://www.hockeysverige.se/mans-karlss ... ni-pa-vag/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag tycker att han missar att stagnationen i spelet började tidigare (under Wallson och LJ) och man såg redan då vartåt det barkade.
User avatar
ossian
Posts: 3675
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2017/2018

Post by ossian »

p-play wrote:Ja, men du kan inte, lite förenklat, bygga ett lag med två producerande kedjor och juniorer och förstaårsseniorer som håller medioker allsvensk klass i de andra. Det fungerar inte och det påpekade jag redan förra säsongen. Om en av toppkedjorna inte fungerar eller om du åker på skador (vilket man gör varje säsong) så ser det ut som det gör nu. Det är ingen som sagt att det är fel väg att satsa på talangutveckling. De du beskriver är exakt det man gör och jag har inte hört en enda som inte tycker det är bra, men man måste också vara lite realistisk. Det är ett stort steg från J20 till SHL, t o m division ett är ett steg upp. Om vi är svaga på marknad så kanske man borde göra något åt det, istället för att bara acceptera det? Marknadssidan är undermålig på flera plan. Färjestad hade liknande problem och insåg det och tog in mer professionella ledare istället för traditionella föreningspersoner och gamla spelare. Jag tycker inte att det är någon orealistisk syn att vi skall ha bra publiksiffror då det inte finns någon konkurrens i staden från andra nöjen.
Varför bygger vi inte bara fyra producerande kedjor? Finns ju massor av bra spelare i AHL, KHL, SHL. Schweiz? Kan det vara så att vi inte har råd med lönerna? Kan det vara så att det finns flera andra klubbar i SHL som har mer folk, större näringsliv, större sponsring, mer åskådare? Kan det vara så att det finns en mängd städer som är mer attraktiva än Skellefteå för en ung människa?

Tror du att seriöst att vi har råd att värva in tre stycken producerande kedjor? Tror du att vi någonsin kommer att ha det?

Vi kan bli bättre på marknadsområdet, helt klart. Men vi kommer ALDRIG att vara i närheten av potentialen Frölunda, Malmö, HV eller Djurgården har. Satsar vi allt vårt krut här då blir det att tampas med lag som Örebro i framtiden.

Sen..."juniorer och förstaårsseniorer som håller medioker allsvensk klass i de andra."

Du underskattar våra ungdomar å det grövsta.

Här har du poängligatoppen i allsvenskan:

http://stats.swehockey.se/Players/Stati ... aders/8122" onclick="window.open(this.href);return false;

Hur många av dessa spelare tror du är bättre än Söderlund, Linus Lindström, Wingerli, förstaårssenioren Filip Berglund?

De som var bättre, vad kräver de för lön tror du? Har de större potential än våra 19-åringar som tillhör de bästa i landet och i världen på sina positioner menar du?

Ta och kolla upp statistiken på Melker Karlsson, Oscar Lindberg, David Rundblad, Oskar Sundqvist, Adam Pettersson, Martin Lundberg, Petter Emanuelsson och alla andra ungdomar som lämnat ett avtryck i föreningen. Inser du inte att det skulle vara väldigt dyrt att värva in sådana talangfulla spelare? Vad betalar Luleå för Emanuelsson, vad betalar Växjö till Lundberg. Vad betalade vi?

Kolla en spelare som Filip Berglund. Han var inte speciellt bra ifjol. Det skulle vara en av allsvenskans bästa backar nu, om inte den bäste.

Jag säger inte att det är fel att söka efter några guldkorn i allsvenskan, men det är en dyrare och mer kortsiktig strategi för oss än att utveckla egna ungdomar. Då känner vi spelaren och vet exakt hur bra spelaren är. Det är inte samma sak att scouta.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by p-play »

Du är hopplös. :D Jag har aldrig sagt att vi skall värva allsvenska spelare istället för att utveckla egna talanger. Det är en otrolig tillgång att ha billiga egenutvecklade spelare, men det fungerar inte att fylla tredje- och fjärdefemmor med i princip bara dessa, speciellt när man har några svaga årgångar. Vi har en bra lönebudget, en av de bästa i serien. Det finns några klubbar som ligger högre än oss. Djurgården är inte en av dem. Lindgren har dessutom en högre budget än LJ hade. Allt handlar hur man sätter lönestrukturen. Lindgren har valt att satsa stora pengar på Anderson, Holloway, Ellis och kanske även Kostka. Hetta är heller ingen billig spelare. Plocka bort en av de tre första och du hade fått två bra Allsvenska toppspelare och mycket mer djup i truppen. Det fungerar inte med att fylla två femmor med stjärnspelare och resten med egenproducerade talanger. Det måste finnas ett mellanskikt också. Framförallt vill jag se att vi överger strategin med transatlantbackar och satsar på säkrare kort. Jag vill också se att Lindgren plockar 1-2 spelare från Allsvenskan varje år som vi kan vidareutveckla. Fördelen är att man studera dessa noggrant på nära håll över en längre tidsperiod så att man vet exakt vad man får och hur de kan tänkas att passa in i spelsystemet.
phx70
Posts: 194
Joined: 15 Jun 2011, 14:10
Location: Toronto, Ontario

Re: Silly Season 2017/2018

Post by phx70 »

Hoppas Lindgren hugger på Marcus Björk i Oskarshamn, en oöm back med bra spelsinne. In med Björk och ut med djuse.
User avatar
ossian
Posts: 3675
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2017/2018

Post by ossian »

P-play, vad är det som är hopplöst i det jag skriver? Du skriver ju faktiskt att du vill låna ut Wingerli, Olsson och gänget till allsvenskan och skriver sedan att de håller en låg allsvensk klass. Jag skriver att de har vart bra och skulle tillhöra de bästa spelarna i allsvenskan. Marklund ligger sjua i poängligan i allsvenskan, och han är knappast en bättre spelare. Eller tycker du det? Vilka allsvenska spelare hävdar du är bättre? Vilka skulle det vara bättre att värva? Ska vi gå all in på Dahlen och punga ut ifall han vill ta ett till år i Sverige? Som MoDo gjorde med Nylander?

Men jag håller med dig om att vissa av nyförvärven inte hållt den nivå man förväntade. I Holloways fall misstänker jag att han har vart småskadad, men han har sett okej ut sista matcherna. Anderson har fått säsongen söderryckt av skador och avstängningar. Har förhoppningar att båda dessa kan komma igång i slutdelen av serien. Ellis har inte vart bra nog. Hetta, Olofsson och Petterström har inte heller vart bra nog. Där har du andra tredje. Ditt "mellanskikt".

Ungdomarna har däremot vart bra. Mycket bang for the buck när det gäller ungdomarna. Redo för större roller likt de tidigare kullarna.

Sen håller jag inte med om att transatlantbackarna har vart dåliga. Katic och Kostka har vart klart godkända. Backspelet överlag har definitivt hållt måttet och vi är starkare framför egen kasse än vad vi någonsin vart i klubbens historia, en akilleshäl tidigare.

Nog hade vi kunnat värva in ett gäng allsvenska toppspelare för att få mer djup. Det kanske hade blivit marginellt bättre balans ifall vi träffade rätt på scoutade spelare istället för spelare i föreningen som vi arbetar med dagligen. Men då hade inte Lindström, Wingerli, Olsson, Söderlund fått ordinarie roller. Då hade inte Krekula, Linus Andersson, Albin Eriksson känns på SHL-tempot. Förra året hade Filip Berglund inte fått utvecklats till den back han är idag. Samma sak varenda år om du går tillbaka i tiden. Det finns väldigt få spelare under de senaste 10 åren som hade fått utvecklats under ansvar i rätt takt. Några supertalanger som Adam Larsson och Viktor Arvidsson kanske. Men resten hade nog inte fått spela under din modell. Får ungdomarna heller inte spela så riskerar det att förstöra förenings rykte som en förening som utvecklar spelare, och då kan vi go full köpelag som många andra, och då kommer vi inte längre att konkurrera för guldet ur ett långsiktigt perspektiv eftersom vi är AIK från Skellefteå och inte Frölunda från Göteborg.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by p-play »

Ohlsson är definitivt någon som vi bör behålla. Wingerli tror jag skulle må bättre av att spela högre upp i hierarkin i Allsvenskan. Årets Allsvenska har många duktiga backar. Björk som nämns skulle vara ett bra nyförvärv. Söderberg i Pantern skulle vara en bra värvning som 7-8 back och skulle frigöra medel för spets. Leksand har troligtvis några backar som kommer att spela i SHL nästa år: Alsing, Nore'n och Bertov. Sellgren var bra i JVM. Det finns kanske inte lika många prospects på forwardssidan i Allsvenskan som ifjol, men Snorhyvelns förslag Hållander är inte dumt. Jesper Frödén är en intressant spelare. David Lindquist har ett passningsspel och en speluppfattning av SHL-klass, men har brister i fysen. Han skulle kunna vara ett mer långsiktigt Thomson-projekt. Lang kommer att spela i SHL nästa år, men där har vi redan många av hans spelartyp. Jag har inte sett lika många allsvenska matcher i år som brukligt så andra får fylla på med andra namn. Det finns många utvecklingsbara spelare i Allsvenskan som kan blomma ut om de kommer in i rätt omgivning.
User avatar
ossian
Posts: 3675
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2017/2018

Post by ossian »

Nästa år har vi Berglund, Djuse och Pudas och kontrakt. Skulle tänka mig att behålla Katic, Kostka och Alm om priset är rätt. Danielsson skulle nog må bättre av spel i allsvenskan då han inte imponerat på mig. Har inte stenkoll på juniorlaget, men har läst mig till att Häman-Aktell anses som en stor talang som har haft otur med skador. Stenvall har gjort mycket poäng.

Säg att vi behåller 1 eller 2 av Katic Kostka Alm, och ger en junior en ordinarie plats och kanske 1 eller 2 som reserver, då har vi 5-6 ordinarie backar under kontrakt varav minst 2 är rightare. Då behöver vi kanske 1-2 etablerade nyförvärv. Jag vill att en av dessa ska vara Granberg. Skulle också gärna se Arvid Lundberg. En skulle också kunna vara en från allsvenskan som du rekommenderade, som 6e 7e back.

Tycker bara att det var jäkligt tur att vi hade ett sådant tålamod med Filip Berglund som nu utvecklats till en toppback. Föreningen visste att han hade det i sig eftersom han vart så länge i föreningen, stor risk att han dumpats efter spelet han visade upp ifjol om han vart utifrån.

Jag hoppas att vi gör något liknande med Linus Andersson, Albin Eriksson, Berggren från juniorlaget. Ge dem chansen. Linus Andersson skulle verkligen vara en perfekt energispelare, har imponerat stort på mig. Funkar det inte med de egna produkterna kan vi alltid låna ut dem och värva in någon likt vi gjorde med Pesonen.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by p-play »

Jag skulle vilja se att vi kanske signar upp någon av de unga spelarna (t ex Öhman) på 2 år och sedan lånar ut denne helt och hållet det första året och att mottagande klubb då får står för lönekostnaderna från det att säsongen börjar. Fördelen skulle vara att vi slipper betala övergångssummor då spelaren kommer tillbaka. Fördelen för spelaren är att han får en bättre försäsongsträning underThomsons regi. Fördelen för lånande klubb är att de slipper några månaders lönekostnader och dessutom får en bra och genomtränad spelare. Jag gillade verkligen Granberg när han spelade hos oss, men han kommer att ha en skyhög prislapp och frågan är om han är värd det? Jag såg ett par matcher med honom ifjol och min spontana tanke är att det kanske, precis som i fallet med ML, är bättre att avstå. Han är trots allt en ganska enkelriktad defensiv back. Albin Eriksson och Berggren lär få A-lagskontrakt. Jag gillar Linus Andersson men det kanske är en spelare som skulle må bra av spel i Allsvenskan, men där tror jag inte att man tar beslut förrän ganska sent. Egentligen är det svårt att säga vilka av de mer etablerade spelarna som är värda att behålla då man inte vet prislappen på alla.
User avatar
ossian
Posts: 3675
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2017/2018

Post by ossian »

Bra och konstruktiva idéer p-play.
dovienya
Posts: 2222
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Silly Season 2017/2018

Post by dovienya »

p-play wrote:Han [Petter Granberg /dov] är trots allt en ganska enkelriktad defensiv back.
Minns hockey-VM när Granberget parades ihop med Frallan. Fransson som inte på något sätt var beredd på att uppspelen skulle startas direkt man vann pucken och Frallan hamnade i skiten hela tiden. Tog några matcher innan Fransson var van den spelstilen.

Vill med det ha sagt att Petter besitter en del speluppfattning och kan ta snabba beslut och dessutom ställa krav på medspelarna. Men ja, han är ingen fantom i anfallszon, det är sant :lol:
Dessutom var han uppväxt med Anders Forsbergs spelsystem.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Silly Season 2017/2018

Post by Skidrow »

Katic måste vi göra oss av med, okej framåt men vill inte jobba hemåt. Djuse är vår näst bästa back så varför alla vill göra sej av med honom vet jag inte, ni verkar se att han gör 1-2 missar per match nu på slutet inte dom 20 bra saker han gör.
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2017/2018

Post by Chippen »

Skidrow wrote:Katic måste vi göra oss av med, okej framåt men vill inte jobba hemåt. Djuse är vår näst bästa back så varför alla vill göra sej av med honom vet jag inte, ni verkar se att han gör 1-2 missar per match nu på slutet inte dom 20 bra saker han gör.
Näst backa back? Ojoj, skulle säga att han är typ farligaste back för vårt eget spel.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 2017/2018

Post by marre »

Både Katic och Djuse är bra tvåvägsbackar som är svåra hitta på marknaden,tyvärr tar speciellt Djuse lite för många felbeslut.Men hög potential på båda två.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Silly Season 2017/2018

Post by svea_man »

marre wrote:Både Katic och Djuse är bra tvåvägsbackar som är svåra hitta på marknaden,tyvärr tar speciellt Djuse lite för många felbeslut.Men hög potential på båda två.
Har gärna kvar bägge nästa år och byter ut Ellis o kostka mot Granberg o Rundblad :D för det kommer ju mer pengar nästa år
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2017/2018

Post by Chippen »

På ett sätt så vill jag naturligtvis ha tillbaka fd AIK:are, men samtidigt inte. Det är lätt att man slår sig till ro och vill minnas HUR det var, och kanske ställer för höga krav och att spelaren tror att det ska gå lätt etc.
Se på Alm t.ex. Han är ju inte i närheten av vad han var då han lämnade AIK.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
krysset
Posts: 2005
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 2017/2018

Post by krysset »

Katic hoppas jag vi kan behålla och Petter Granberg vore en dröm och en spelare vi behöver. Lugn i spelet gör få misstag. Rundblad gärna. Allt beror ju på om de skriver fast Katic och Kotska. Söderberg från Pantern/Malmö? Tim Erixon. Jag vill inte ha 8 backar som gör att lovande sidsteppas. Filip tror jag mycket på.
Petter-Pudas
Kostka-Rundblad
Filip-Katic
Alm
Djuse

Om inte Rundblad kommer så tar Alm eller Djuse platsen. Man gör sig av med kostka eller katic om någon kommer? Har noll koll på vad katic och kostka har i lön kontra övriga. Vad ska Petter ha för ett tre års eller Rundblad? Givetvis med klausuler.
dovienya
Posts: 2222
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Silly Season 2017/2018

Post by dovienya »

Ruggigt tveksam till Rundblad; känns som att han behöver helt fria tyglar och det tror jag inte han kommer få med dagens "spelsystem". Får han det och råkar få upp självförtroendet kommer han vara grymt grym.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by p-play »

Rundblad är en annan typ av spelare idag och det finns ingen anledning att betala stora pengar för honom. Han fortsätter nog i KHL eller NLA. Granberg kommer nog att bli så dyr som en defensiv back kan bli i SHL och det är ytterst tveksamt om han kommer att vara värd pengarna. Det är otroligt mycket svårare att hitta bra offensiva backar så pengarna bör läggas på det. Djuse bör man ha kvartssamtal med. Det är obegripligt att han tillåts spela så slarvigt. Det såg ut som att han hade börjat att städa upp misstagen i början av den här säsongen, men nu är han tillbaka i gamla hjulspår igen. I praktiken så slår han minst en indianare som sätter laget i en svår position i varje match. Lindgren är väl en okej sportchef, men han bör börja att bygga lag och inte bara värva en massa namn utan någon egentlig röd tråd. Om man mönstrar en lina med Hetta, Pontus P och Jesper O så är det ganska givet att det blir svårt att åstadkomma något. Det absolut viktigaste är dock att få ordning på spelsystemet och man bör börja där innan man ens värvar något. Med andra ord bör en huvudtränare vara högprioriterat.
User avatar
ossian
Posts: 3675
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2017/2018

Post by ossian »

Alm, Granberg och Söderberg i samma trupp låter lite väl defensivt. Två av dessa skulle vara riktigt bra att ha dock. Pudas, Djuse och Berglund har alla en offensiv uppsida, detsamma med Katic och Kostka om vi behåller dem.
päran
Posts: 539
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: Silly Season 2017/2018

Post by päran »

Självklart ska man satsa på Rundblad om han vill hem. Likt Jocke som inte direkt gjort succé någonstans i övriga världen behöver David mammas köttbullar. Stort ja tack!

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
lobo
Posts: 1576
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Silly Season 2017/2018

Post by lobo »

Har inte Magic #7 kommenterat nånstans att han minsann behövde, och har, lärt sig vad stabilt försvarsspel är? Typ i Chicago.. Nu har han hyfsat med poäng och +20 i SKA. Jag vill gärna se David i AIK igen. Har många år kvar

Skickat från min F5121 via Tapatalk
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
Balotelli
Posts: 327
Joined: 08 Mar 2012, 11:37

Re: Silly Season 2017/2018

Post by Balotelli »

Varför ska vi behålla Alm? Är vår näst sämsta back och dessutom väldigt skadebenägen. Har också hört att han har en rätt fet lön.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3066
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly Season 2017/2018

Post by Foppas skridskocoach »

Balotelli wrote:Varför ska vi behålla Alm? Är vår näst sämsta back och dessutom väldigt skadebenägen. Har också hört att han har en rätt fet lön.
Han behöver ju inte nödvändigtvis få en lika fet lön på nåsta kontrakt.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
nr86
Posts: 5355
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2017/2018

Post by nr86 »

Alm måste höja sig ordentligt om det ska bli tal om förlängning. Har garanterat bra betalt som hemvändande NHL proffs. Hans kreativa spel är under all kritik så här långt. Det defensiva har han höjt på slutet tycker jag men för att en förlängning ska vara aktuell måste han upp rejält. Tror det finns en hel del backar som kan vara möjliga i aik till hösten. Granberg, Nisse, Erixson mfl. Andra mer troliga än andra men att satsa på Alm igen med spelet han spelar nu vore tjänstefel. Då måste lönen ner rejält för vi har juniorer som kan fylla hans skridskor som läget är nu.
User avatar
ossian
Posts: 3675
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2017/2018

Post by ossian »

Vi vet alla att Alm är grym när han är i form. Form är dock en färskvara och han kan räkna med en lönesänkning var han än lirar. Men han har det i sig. Svårt att snabbt komma i form och få till timingen när du haft så allvarliga skadeproblem.

Skulle vara grymt kul att se Alm och Granberg nästa år.
Balotelli
Posts: 327
Joined: 08 Mar 2012, 11:37

Re: Silly Season 2017/2018

Post by Balotelli »

nr86 wrote:Alm måste höja sig ordentligt om det ska bli tal om förlängning. Har garanterat bra betalt som hemvändande NHL proffs. Hans kreativa spel är under all kritik så här långt. Det defensiva har han höjt på slutet tycker jag men för att en förlängning ska vara aktuell måste han upp rejält. Tror det finns en hel del backar som kan vara möjliga i aik till hösten. Granberg, Nisse, Erixson mfl. Andra mer troliga än andra men att satsa på Alm igen med spelet han spelar nu vore tjänstefel. Då måste lönen ner rejält för vi har juniorer som kan fylla hans skridskor som läget är nu.
Precis så, vi bör kunna få en spelare som matchar de kriterierna för ca 25% av kostnader ( A.Söderberg ) tex.
hellre det så vi får mer krut över till spets.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Silly Season 2017/2018

Post by svea_man »

Tycker endå att viktigast till nästa säsong är att titta över spelsystem o o ta in en till tränare som blir huvudtränare gärna nån lovande från allsvenska eller nått som har lite nya idéer gärna en mental tränare också i nån form...
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3066
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly Season 2017/2018

Post by Foppas skridskocoach »

Kan Jacob Olofsson i Timrå vara något till nästa säsong? Rankas högre än Lundeström på senaste rankingen och bördig från södra Norrbotten. Har själv aldrig sett honom spela därav frågan.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
nomercy
Posts: 546
Joined: 15 Jun 2011, 21:49

Re: Silly Season 2017/2018

Post by nomercy »

Foppas skridskocoach wrote:Kan Jacob Olofsson i Timrå vara något till nästa säsong? Rankas högre än Lundeström på senaste rankingen och bördig från södra Norrbotten. Har själv aldrig sett honom spela därav frågan.
Ser ju Timrå live då och då. Bor ju där man bor.... Och ja, Jacob är en synnerligen intressant lirare. Ser "välutbildad" ut och får mycket förtroende och ansvar i det unga Timrålaget. Även Filip Hållander (även han -00 tror jag) ser grymt lovande ut.
king_louie
Posts: 589
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Silly Season 2017/2018

Post by king_louie »

Men vi har ju några riktigt lovande forwards i J20 också som borde få kontrakt nästa år, hur ska alla rymmas?
Jonathan Berggren, Albin Eriksson och Filip Engarås bäst enligt vad jag hört, alla borde få kontrakt.
Linus Andersson har ett bra skott, borde också få chansen.
Ingen aning varför Enstrand fått chansen nu i stället för Engarås, men Enstrand är sista års junior så kanske vill man testa.
Krekula, Wingerli, Ohlsson måste vara redo att kliva upp ett snäpp i kedjehierarkin om de ska vara kvar för det är många som trycker på.
Angenäma problem och ska vi ta in någon fler ungdom utifrån måste de vara klart bättre än de vi redan har annars skickar AIK helt fel signaler.
Locked