Silly Season 2017/2018

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
User avatar
ossian
Posts: 3668
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2017/2018

Post by ossian »

Menade såklart Linus Andersson. Är Wingerli lika bra i slutspelet som ifjol finns det inte en chans att vi släpper honom. Olsson är väldigt bra i BPoch är en perfekt forward för en fjärdelina, troligtvis slutar Petterström nästa år.

Varför ska vi släppa våra egna unga spelare? Dessa kan ta jättekliv senare och bli dominanta SHL-spelare likt Melker Karlsson blev, han var t ex inte med i JVM vilket Olsson, Söderlund, Wingerli, L Lindström vart.

De som känns mer tveksamma att förlänga med tycker jag är Olofsson och Hetta som är äldre och dyrare spelare.
bruno
Posts: 572
Joined: 15 Jun 2011, 19:23

Re: Silly Season 2017/2018

Post by bruno »

ossian wrote:Menade såklart Linus Andersson. Är Wingerli lika bra i slutspelet som ifjol finns det inte en chans att vi släpper honom. Olsson är väldigt bra i BPoch är en perfekt forward för en fjärdelina, troligtvis slutar Petterström nästa år.

Varför ska vi släppa våra egna unga spelare? Dessa kan ta jättekliv senare och bli dominanta SHL-spelare likt Melker Karlsson blev, han var t ex inte med i JVM vilket Olsson, Söderlund, Wingerli, L Lindström vart.

De som känns mer tveksamma att förlänga med tycker jag är Olofsson och Hetta som är äldre och dyrare spelare.
Dom har helt enkelt inte tagit dom kliv jag hoppats på. Tror dessutom dessa skulle må bra av att gå ner i Allsvenskan nåt år för att få spela i mer offensiva femmor. Jag undrar nästan om dom inte själva vill det också för deras egna utveckling då båda har spelat 3 säsonger i SHL och nästan uteslutande harvat på i fjärdefemman. Titta bara på Sam Marklund som nu spelar i Modos förstafemma och ligger sexa i Allsvenskans poängliga efter att ha gått ner ett kliv. Jag är i vanliga fall en stor lokalpatriot när det gäller egna spelare men i dessa fall tycker jag det är dags att gå vidare. Alternativet att vi skriver fast nån av dom och lånar ut till att börja med.

Jag har sett några J20-matcher denna säsong där Krekula varit med och jag kan säga att han är KLART överglänst av en två år yngre Jonathan Berggren (och även av Andersson och Albin). Så Krekula tror jag verkligen Allsvenskan är rätt nivå för.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by p-play »

ossian wrote:Menade såklart Linus Andersson. Är Wingerli lika bra i slutspelet som ifjol finns det inte en chans att vi släpper honom. Olsson är väldigt bra i BPoch är en perfekt forward för en fjärdelina, troligtvis slutar Petterström nästa år.

Varför ska vi släppa våra egna unga spelare? Dessa kan ta jättekliv senare och bli dominanta SHL-spelare likt Melker Karlsson blev, han var t ex inte med i JVM vilket Olsson, Söderlund, Wingerli, L Lindström vart.

De som känns mer tveksamma att förlänga med tycker jag är Olofsson och Hetta som är äldre och dyrare spelare.
Olofsson har vi lagt två år på att bygga upp fysen på så om han inte är jättedyr så är det dumt att släppa honom nu när det kan börja att betala av sig. Tålamod är viktigt vid spelarutveckling.
Last edited by p-play on 17 Dec 2017, 23:18, edited 1 time in total.
User avatar
ossian
Posts: 3668
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2017/2018

Post by ossian »

Säger inte emot dig om Krekula och har sett för lite j20 för att avgöra, så där har du säkert rätt. Men tycker nog att wingerli, Olsson, L Lindström och och Söderlund är bättre spelare än vad du tycker.

En 20-årig Wingerli har nu gjort 7 poäng på 25 matcher i en defensiv roll.

Oscar Lindberg gjorde som lika gammal 10 på 46.
Melker Karlsson gjorde som lika gammal 6 poäng på 40.
User avatar
ossian
Posts: 3668
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2017/2018

Post by ossian »

P-play, håller med dig om Olofsson. Har mycket talang och är grym när han är het, tyvärr lite ojämn. Men vill han stanna till en skälig lön så tycker jag absolut vi ska satsa på honom. Men känner mig ändå rätt övertygad om att han är dyrare än de fyra nämnda juniorprodukterna.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by p-play »

ossian wrote:P-play, håller med dig om Olofsson. Har mycket talang och är grym när han är het, tyvärr lite ojämn. Men vill han stanna till en skälig lön så tycker jag absolut vi ska satsa på honom. Men känner mig ändå rätt övertygad om att han är dyrare än de fyra nämnda juniorprodukterna.
Han är definitivt dyrare än dem, men har också kommit längre i utvecklingen. Han är nog bra mycket billigare än Anderson och Holloway.
bruno
Posts: 572
Joined: 15 Jun 2011, 19:23

Re: Silly Season 2017/2018

Post by bruno »

ossian wrote:Säger inte emot dig om Krekula och har sett för lite j20 för att avgöra, så där har du säkert rätt. Men tycker nog att wingerli, Olsson, L Lindström och och Söderlund är bättre spelare än vad du tycker.

En 20-årig Wingerli har nu gjort 7 poäng på 25 matcher i en defensiv roll.

Oscar Lindberg gjorde som lika gammal 10 på 46.
Melker Karlsson gjorde som lika gammal 6 poäng på 40.
L.Lindström och Söderlund har jag inte sagt att vi ska göra oss av med.
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2017/2018

Post by nr86 »

Tycker hela junior kedjan med 24, 33, och 74 gör det bra. Med tanke på istid och roll för laget tycker jag de kommer undan med beröm godkänt. De är ofta de lämnar isen med tekning i anfallszon och Olssons jobb i pk är grymt. Linus L räknar jag inte dit för han känns redan som en renodlad SHL spelare som kommer att få ännu mer förtroende till hösten. Annars vill jag att truppen får utstå så små förändringar det bara är möjligt. Lindholm kommer att lämna kännas självklart och Matt kommer inte heller att vara kvar. Om vi inte kan göra "oss av med" Ellis nu så kan ju vem som helst räkna ut att det kommer att ske när optionen för nästa år ska avhandlas. Kostka tycker jag vi ska förlänga med om nu inte han har för höga löneanspråk. Jag drömmer fortfarande om Nisse och hoppas att han kommer hem efter detta KHL äventyret.

Vad beträffande tränarsidan hoppas jag verkligen att något händer! ( Jag har tydligt ventilerat detta tidigare ) Bert vill jag gärna ha kvar för i egen zon finns det inte många som slår honom på fingrarna. Nej det är i det kreativa spelet och förmågan att ta AIK framåt spelmässigt vi behöver nytt blod.
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: Silly Season 2017/2018

Post by Colton »

nr86 wrote:Tycker hela junior kedjan med 24, 33, och 74 gör det bra. Med tanke på istid och roll för laget tycker jag de kommer undan med beröm godkänt. De är ofta de lämnar isen med tekning i anfallszon och Olssons jobb i pk är grymt. Linus L räknar jag inte dit för han känns redan som en renodlad SHL spelare som kommer att få ännu mer förtroende till hösten. Annars vill jag att truppen får utstå så små förändringar det bara är möjligt. Lindholm kommer att lämna kännas självklart och Matt kommer inte heller att vara kvar. Om vi inte kan göra "oss av med" Ellis nu så kan ju vem som helst räkna ut att det kommer att ske när optionen för nästa år ska avhandlas. Kostka tycker jag vi ska förlänga med om nu inte han har för höga löneanspråk. Jag drömmer fortfarande om Nisse och hoppas att han kommer hem efter detta KHL äventyret.

Vad beträffande tränarsidan hoppas jag verkligen att något händer! ( Jag har tydligt ventilerat detta tidigare ) Bert vill jag gärna ha kvar för i egen zon finns det inte många som slår honom på fingrarna. Nej det är i det kreativa spelet och förmågan att ta AIK framåt spelmässigt vi behöver nytt blod.
Alltså kanske fel tråd för denna diskussion men, huuuur kan du hävda att de kommer undan med beröm godkänt? Markus Kristoffersson och Tomas Larsson skapade mer som en fjärdekedja än de gör idag. Jag hävdar att vårt stora problem i år är att vi har en tredje och fjärdefemma som är totalt uddlösa. Jag förstår inte varför vi satsar på spelare som Krekula och Ohlsson som båda helt saknar offensiv potential. I Wingerli finns det lite spelsinne och han kan säkert bli en OK spelare i SHL på sikt.

Tycker att det vore bättre att låna ut 74 och 33 till Allsvenskan och ta in till exempel Hedberg. Jag är övertygad om att han skulle göra en stor skillnad. sedan under OS/JVM kan vi låta juniorer med potential som Eriksson, L Andersson och Berggren lira.
User avatar
ossian
Posts: 3668
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2017/2018

Post by ossian »

bruno wrote:L.Lindström och Söderlund har jag inte sagt att vi ska göra oss av med.
Wingerli är mer produktiv än vad Melker Karlsson och Oscar lindberg var i samma ålder. Sebbe Olsson är otroligt vass i BP och är en perfekt forward för fjärdefemman. Båda dessa är säkert ganska billiga också. Vansinnigt att göra sig av med dem enligt mig.

Sebbe Olsson riskerar att vara en av dem som får spela som 13e eller sitta på bänken när vi har fullt lag, samma sak med Linus Lindström och Wingerli. Men ser vi framåt till nästa säsong blir jag förbannad om ledningen resonerar som dig.

Enligt mig är det absolut ingen av dessa fyra som vi ska skylla på när spelet hackat. Bristerna är snarare i andra och tredjefemman. Ifall det ska göras någon förändring tycker jag att den ska göras bland dessa forwards, det är de som inte dragit sitt strå till stacken, det har då verkligen ungdomarna gjort tycker jag.
User avatar
vonschnauser
Posts: 985
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: Silly Season 2017/2018

Post by vonschnauser »

Colton wrote:
nr86 wrote:Tycker hela junior kedjan med 24, 33, och 74 gör det bra. Med tanke på istid och roll för laget tycker jag de kommer undan med beröm godkänt. De är ofta de lämnar isen med tekning i anfallszon och Olssons jobb i pk är grymt. Linus L räknar jag inte dit för han känns redan som en renodlad SHL spelare som kommer att få ännu mer förtroende till hösten. Annars vill jag att truppen får utstå så små förändringar det bara är möjligt. Lindholm kommer att lämna kännas självklart och Matt kommer inte heller att vara kvar. Om vi inte kan göra "oss av med" Ellis nu så kan ju vem som helst räkna ut att det kommer att ske när optionen för nästa år ska avhandlas. Kostka tycker jag vi ska förlänga med om nu inte han har för höga löneanspråk. Jag drömmer fortfarande om Nisse och hoppas att han kommer hem efter detta KHL äventyret.

Vad beträffande tränarsidan hoppas jag verkligen att något händer! ( Jag har tydligt ventilerat detta tidigare ) Bert vill jag gärna ha kvar för i egen zon finns det inte många som slår honom på fingrarna. Nej det är i det kreativa spelet och förmågan att ta AIK framåt spelmässigt vi behöver nytt blod.
Alltså kanske fel tråd för denna diskussion men, huuuur kan du hävda att de kommer undan med beröm godkänt? Markus Kristoffersson och Tomas Larsson skapade mer som en fjärdekedja än de gör idag. Jag hävdar att vårt stora problem i år är att vi har en tredje och fjärdefemma som är totalt uddlösa. Jag förstår inte varför vi satsar på spelare som Krekula och Ohlsson som båda helt saknar offensiv potential. I Wingerli finns det lite spelsinne och han kan säkert bli en OK spelare i SHL på sikt.

Tycker att det vore bättre att låna ut 74 och 33 till Allsvenskan och ta in till exempel Hedberg. Jag är övertygad om att han skulle göra en stor skillnad. sedan under OS/JVM kan vi låta juniorer med potential som Eriksson, L Andersson och Berggren lira.
Här tycker jag du är ute & cyklar. Inte många lag som har en produktiv 4:e lina. Man måste förstå att ett lag behöver flera olika kvalitéer.

Vårt problem sitter inte i 4:e utan i 2:a. De ska däremot producera. De har betalt för de. Att byta ut en av våra billiga 4:e lina spelare mot dyrare Edvin Hedberg vore katastrof! Att ta in Hedberg är istället i mina ögon att ge upp antingen Olofsson eller Holloway. Eftersom Hedberg behöver spela högre upp i hirarkin.... & att någon av Olofsson eller Holloway skulle gnugga i 3e eller 4e är varken ekonomiskt eller särskilt effektivt :roll:
king_louie
Posts: 589
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Silly Season 2017/2018

Post by king_louie »

Det beror på vad man menar. Tror knappast någon har kravet på 4e att de ska producera nämnvärt.

Det är mer frågan "Jag förstår inte varför vi satsar på spelare som Krekula och Ohlsson som båda helt saknar offensiv potential", och där håller jag med. Bättre satsa på de som kan bli bra på sikt. Ohlsson tror jag inte blir det, Krekula möjligen.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by p-play »

Det är inte helt lätt att utveckla sin offensiva potential från en plats i en fjärdefemma. Varken Wingerli eller Krekula ser ut att kunna ta ett steg upp i hierarkin och ta en plats i en tredjekedja så för deras egen skull är det bättre att ta något år i Allsvenskan. Ohlsson är en rollspelare och han skulle vara en rollspelare även i Allsvenskan. Han gör det bra hos oss så jag ser ingen anledning att inte skriva kontrakt där. Linus L har redan etablerat sig i ligan och visat att han klarar av centerpositionen i en tredjelina, vilket innebär att han har en plattform från vilken han kan utvecklas.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly Season 2017/2018

Post by snorhyveln »

Kul att folk tycker olika, annars hade vi väl inget att diskutera om.
Personligen tycker jag Krekula är det menlösaste som presenterats de senaste 6 åren (utan att nämna någon specifik spelare för 6 år sedan) för någon sådan kan jag inte minnas.
Sedan,,,,, uppriktigt. Jag kan inte se någon som helst storhet i Linus, men uppenbarligen finns det andra som gör det.
Som sagt, kul vi tycker olika och inte bor i NordKorea.
dovienya
Posts: 2218
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Silly Season 2017/2018

Post by dovienya »

Tyckte Sebbe Ohlsson hade störst potential av ynglingarna ifjol, men att han har tappat "satansjävlarihelvetet-läget" lite från förra året?? Ifjol tyckte jag han försökte bryta in på mål med puck och vara allmänt jävlig och lite Jimmie-aktig i att sticka in hakan där det fan gör ont. Har han fått nån smäll som kan ha satt griller i huvudet på honom?
I år har han förändrats till en vändautmotkanterna-spelare när han har puck, precis som resten av AIK. Däremot tycker jag han tillsammans med Adam är den bästa checkingspelaren vi har.
Saknar ett farligt skott; nästan Linkanklass på skottet. Behöver stå och nöta skott och skott-teknik med Jocke, Möller och Bud i en timme - med fokus på kvalitet i utförandet - efter varje träning resten av säsongen.

Linus Lindström gör otroligt mycket bra, det märks inte att han väger som en fluglort, utan han vinner mycket puck, vinner rätt mycket tekningar och han spelar oerhört smart utifrån sina förutsättningar. Han behöver 10kg till dock.

Wingerli har riktigt go speluppfattning men inte (ännu, förhoppningsvis) tekniken att utföra det han tänkt på ett bra sätt. Bra workrate, men vänder också ut mer mot sarg i år än tidigare. Behöver han en större roll för att kunna utveckla den tekniken i matchtempo, kanske?

Krekula behöver växa på sig 15kg styrka, och en massa självförtroende; han visar gott gry, men är alldeles för svag i kroppen än, vilket gör att han... wait for it... vänder ut mot sarg för mycket. Låna ut eller ge honom mer protein. Ställ honom från träningar och/eller matcher så han hinner återhämta sig och bulka på sig lite. I den åldern skulle han lätt kunna bygga 6kg på en säsong.

Tim Söderlund å sin sida har speeden, och griten. Gjorde också en massa mål i början på säsongen, snygga inbrytningsmål och kontringsmål och något skitmål, men vad har hänt? Jo, han har helt plötsligt börjat vända ut mot sarg, han också, och gått från en Arvidssonspelartyp till en Antosspelartyp på tio matcher. In och kötta och stå på, skjut mer slagskott från överallt, osv.. kom igen nu för fan!

Jeppe behöver självförtroende. Inställning och åkhastighet och skott har han, men försvarsspel och självförtroende saknas helt. Låna ut honom. Leksand, Modo eller Timrå kör med rätt ok försvarsstruktur där han kan lära sig grunderna i lite lägre tempo. Tillbaks till Modo i tio-tjugotalet matcher vore nyttigt. Och mer gröt.

Edit: Känns som att hela laget har gått från vilja att göra rätt, till ovilja att göra fel, och att det bara är förstakedjan som har fria tyglar än; de å andra sidan kommer vara så sönderlästa i slutspelet så fler måste steppa upp.
Detta innebär att fler måste släppa på tyglarna och våga skita i om det blir fel; våga dribbla sin kille på blå och släppa frilägen om det fuckar sig (minns Rundblad, eller Jocke denna säsong för övrigt). Vi kan inte ha tre kedjor som ska spela 0-0, det håller inte. Jag tror däremot att det rent mentalt har blivit så.
Detta i sig innebär inte att vi ska splitta förstakedjan, utan att resten av laget måste börja spela hockey. Det finns inte på kartan att Holloway, Anderson, Söderlund, Hetta, Olofsson, Pettersson mfl saknar den offensiva förmågan att producera. Lattja hockey; börja ha KUL igen; kanske ska Alm börja ta straffar med meningslösa slagskott (Minns Majeskys straff i Modo-matchen, tex).

edit2: det var fan vad text det blev.

edit3: med det kom jag nog fram till att det inte spelar någon roll vilka vi byter ut eller tar in, sålänge det inte är en stor karaktär som kan ändra hela lagets inställning till spelet; någon som kan gå i bräschen och visa hur det ska gå till, böka framför mål osv... Wait a minute... ?
marre
Posts: 3180
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 2017/2018

Post by marre »

Intressanta tankegångar! Kul läsning!
User avatar
kopitar
Posts: 2575
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly Season 2017/2018

Post by kopitar »

2 lite större forwards/bumlingar som kan trycka in mot mål och försvara puck. Skicka holloway åt fanders likaså hetta,
Det är vad vi behöver. Hoppas det blir lite attityd förändring när jimmie är tillbax det behövs verkligen. Vi behöver en kapten som vill vinna till varje pris. Inte en tam petterström som står och ber om ursäkt efter varje match. Petterström är extremt bra i bp och döda tid thats it.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by p-play »

Joel Kellman skulle kunna vara en bra värvning om Karlskrona åker ur till våren.
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: Silly Season 2017/2018

Post by Colton »

Här tycker jag du är ute & cyklar. Inte många lag som har en produktiv 4:e lina. Man måste förstå att ett lag behöver flera olika kvalitéer.

Vårt problem sitter inte i 4:e utan i 2:a. De ska däremot producera. De har betalt för de. Att byta ut en av våra billiga 4:e lina spelare mot dyrare Edvin Hedberg vore katastrof! Att ta in Hedberg är istället i mina ögon att ge upp antingen Olofsson eller Holloway. Eftersom Hedberg behöver spela högre upp i hirarkin.... & att någon av Olofsson eller Holloway skulle gnugga i 3e eller 4e är varken ekonomiskt eller särskilt effektivt :roll:[/quote]
´
Jag håller inte med dig, en fjärdekedja är i många fall avgörande ifall det blir guld eller inte. Ska vi vinna så måste de komma produktion från tredje- och fjärdefemman. Om man tittar på de lag som var i final ifjol till exempel, Brynäs och HV, hade de båda väldigt bra utveckling på djupet i formationerna. När vi vann våra två år hade vi också spelare långt nere i hierarkin som levererade. Ta till exempel första året när vi hade Arvidsson som 13onde forward. Visst, vi hade enormt bra lag då men skulle ändå säga att ska man vinna guld krävs det kvalitet rakt igenom. Just ni är vår tredjefemma en halvdan fjärdefemma. Jag tror att en värvning av Hedberg skulle göra en stor skillnad på djupet i formationerna. tänk en tredjefemma med Jimmie-Anderson-Hedberg, det är ju en riktigt bra femma på SHL nivå. Lite skillnad mot dagens Hetta-Lindström-Petterström.
User avatar
ossian
Posts: 3668
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2017/2018

Post by ossian »

Jag har svårt att se att Anderson-Jimmie och Hedberg skulle trivas med att spela i fjärdefemman och lira BP. Jag har också svårt att se att det skulle lämna något löneutrymme till kanoner i första-andra femman? Något som är värt att tänka på är att värdlens bästa hockeylag Kanada inte plockar ut "de bästa spelarna" även om de kan. De plockar ut det lag som de tror har störst chans att vinna, och det laget innehåller även några grisar, BP-spelare, tekare etc.

Tror att Petterström, Olsson och dylikt gör ett bättre jobb i en sådan roll än Anderson som har andra kvalitéer.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2017/2018

Post by smogz »

Nu är det väl iofs ingen som säger att Jimmie-Andersson-Hedberg ska vara fjärdekedja.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2017/2018

Post by nr86 »

Är LHF ute efter Granberg!!!! Vill inte se honom i andra färger än våra! Skeppa Alm eller Ellis i så fall gör vad som helst!
Alm har inte varit den spelare han en gång varit så han tror jag hur som får svårt att spela till sig nytt kontrakt om han inte går med på en rejäl löne sänkning.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by p-play »

Alla lag i SHL kommer att buda på honom om han vänder tillbaka och för att han skall komma till oss måste vi erbjuda ganska nära det högsta budet. Det är så marknaden ser ut.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1866
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Silly Season 2017/2018

Post by GroovyEd »

Tror inte hans flickvän vill till Luleå. Det blir antingen Skellefteå eller någon av storstäderna.
User avatar
vonschnauser
Posts: 985
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: Silly Season 2017/2018

Post by vonschnauser »

Vi måste sätta ner foten & få hemvändarna att välja oss. Det är betydligt viktigare än någon legoknekt väljer oss...
User avatar
Erwynn
Posts: 2418
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by Erwynn »

vonschnauser wrote:Vi måste sätta ner foten & få hemvändarna att välja oss. Det är betydligt viktigare än någon legoknekt väljer oss...
Samtidigt ska de inte vända hem enbart för att vi erbjuder mest. Det blir ju ett enkelt sätt för t.ex. Växjö att buda på varenda spelare för att trycka upp lönen.
Hata allt.
User avatar
kopitar
Posts: 2575
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly Season 2017/2018

Post by kopitar »

Erwynn wrote:
vonschnauser wrote:Vi måste sätta ner foten & få hemvändarna att välja oss. Det är betydligt viktigare än någon legoknekt väljer oss...
Samtidigt ska de inte vända hem enbart för att vi erbjuder mest. Det blir ju ett enkelt sätt för t.ex. Växjö att buda på varenda spelare för att trycka upp lönen.
Man vill inte ha spelare som väljer laget pga pengarna. Dom spelarna som inte gör det är dock sällsynta.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3063
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly Season 2017/2018

Post by Foppas skridskocoach »

kopitar wrote:
Erwynn wrote:
vonschnauser wrote:Vi måste sätta ner foten & få hemvändarna att välja oss. Det är betydligt viktigare än någon legoknekt väljer oss...
Samtidigt ska de inte vända hem enbart för att vi erbjuder mest. Det blir ju ett enkelt sätt för t.ex. Växjö att buda på varenda spelare för att trycka upp lönen.
Man vill inte ha spelare som väljer laget pga pengarna. Dom spelarna som inte gör det är dock sällsynta.
Det beror väl på hur man ser det. Vi kommer inte att få hit en enda hemvändare om vi inte erbjuder konkurrenskraftiga löner. Sedan kanske vi inte alltid behöver bjuda högst av alla, men det är naivt att tro att vi ska kunna plocka hem spelare om vi inte visar att vi också värdesätter deras tjänster tillräckligt högt för att betala för dem.
Tigerränderna går aldrig ur.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by p-play »

Om en spelare kan tänka sig att spela för en diktatur som Kazakstan för rätt pengar är det nog naivt att tro att val av klubb i SHL inte huvudsakligen styrs av lönenivå. Klubbar som är attraktiva för spelaren av olika anledningar kan nog få till stånd ett avtal på en lite lägre nivå, men det är nog på marginalen. Det ryktas till exempel att Hetta hade bättre anbud från andra klubbar.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Silly Season 2017/2018

Post by Lidlund »

Foppas skridskocoach wrote: Det beror väl på hur man ser det. Vi kommer inte att få hit en enda hemvändare om vi inte erbjuder konkurrenskraftiga löner. Sedan kanske vi inte alltid behöver bjuda högst av alla, men det är naivt att tro att vi ska kunna plocka hem spelare om vi inte visar att vi också värdesätter deras tjänster tillräckligt högt för att betala för dem.
Tror vi alla är överens om att en spelare ska ha bra och skälig marknadslön för den rollen spelaren är tilltänkt.

T.ex så med dom FW vi har i laget är det inte rimligt att ge Martin L en plats i de 2 första kedjorna, och ska därför ha en lön för att spela i 3e kedjan med ambition på andra kedjan.

Det intressanta är också att jag tror AIK såg Martin som en C för andra kedjan med tanke på Matt blev klar för AIK veckan efter (Martin 5/5, Matt 10/5).

Kommer Petter så ser jag honom som en back för 2a backpar samt 1a BP. Jag anser inte att AIK ska betala honom i linje med "1a point back", för sån spelare är han inte.

Jag vill att Petter, Martin, Marcus P, ska välja AIK för det är här dom vill spela inför AIK fansen. AIK ska alltid ge dom ett vettigt och bra bud. Om man är ute efter att tjäna dom där extra 10-15% för att spela i FBK/VLH/LHF så blir dom för mig som vilken spelare som helst.. Jag anser Martin Lundberg och Patrik Zackrisson är samma samma.. En hockey-arbetare, medan killar som Jimmie E och Jocke är hockey-spelare!
Locked