Überstatistiktråden

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Überstatistiktråden

Post by Markman »

Oliman wrote:Att årligen, de senaste 8 säsongerna så har vi antingen vunnit, eller blivit utslagna av vinnaren. Så, vi har med andra ord antingen varit 1a eller 2a. .:) SJUKT STARKT.
Det beror ju lite på var man blir utslagen, åker man i semin mot slutvinnaren är jag benägen att säga att man blir trea, åka i kvarten mot vinnaren femma osv. Oavsett så är det ju ett bra facit dock.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
smogz
Posts: 5684
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Überstatistiktråden

Post by smogz »

Såg jag rätt nånstans att AIK leder tacklingsligan? Det gillar jag isåfall.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Überstatistiktråden

Post by Markman »

smogz wrote:Såg jag rätt nånstans att AIK leder tacklingsligan? Det gillar jag isåfall.
Korrekt, 95 hits på 7 matcher, 2:an Malmö har 90 hits på 7 matcher och 3:an HV71 har 83 hits på 8 matcher.
Föga överraskande är Hetta meste tacklare med 16, sen Djuse på 9 och Katic på 7, innan fem andra AIK:are har 6 vardera.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Überstatistiktråden

Post by marre »

Dessutom tunga tacklingar av Hetta!!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
User avatar
GroovyEd
Posts: 1828
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Überstatistiktråden

Post by GroovyEd »

Markman wrote:
smogz wrote:Såg jag rätt nånstans att AIK leder tacklingsligan? Det gillar jag isåfall.
Korrekt, 95 hits på 7 matcher, 2:an Malmö har 90 hits på 7 matcher och 3:an HV71 har 83 hits på 8 matcher.
Föga överraskande är Hetta meste tacklare med 16, sen Djuse på 9 och Katic på 7, innan fem andra AIK:are har 6 vardera.
Det enda jag blir förvånad över här är att Hetta bara har 16. Kändes nästan som att han satte in 10 stycken bara i Malmömatchen.
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Überstatistiktråden

Post by Larzon »

Sen gammalt att statistikräknare bara trollar. :)
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
craft
Posts: 37
Joined: 14 Sep 2016, 02:35

Re: Überstatistiktråden

Post by craft »

En tredjedel av säsongen har gått och jag tycker det ser riktigt bra ut. Sammanfattningsvis kan man säga att AIK spelar en publikfriande anfallshockey med stort puckinnehav, många skott, mål och mycket tacklingar.

AIK skjuter mest och gör även mest mål - 63 mål på 564 skott. Med det är man tvåa i skotteffektivitet på 11,17%.
AIK tekar bäst i serien - 53,7% vunna tekningar.
AIK har bäst boxplay 93,18%.
AIK tacklar mest - 244st.
AIK ligger på delad 3:e plats i Corsi med 53%.
Bara FHC har fler antal tillfällen i målmässigt underläge (22) och AIK har 20st. Det ser jag som en styrka med tanke på tabelläget och ovan statistik, att vi klarar av att äta oss tillbaka in i matchen och vinna.

Med tanke på spelarmaterialet som finns till PP så måste det finnas förbättringspotential där! AIK ligger för närvarande på 12:e plats med 17,65%. Vi ligger 3:a i antal skott på mål i PP med 84st.

Baserat på dagens tabell, corsi och PDO tycker jag det ser ut som Skellefteå kommer landa på plats 2-4, vilket torde innebära semifinal, kanske final och i en final kan vad som helst hända :twisted:

Listan är sorterad på dagens tabelläge och bredvid kan ni läsa Corsi och PDO.
  • 1  Växjö Lakers 57% - 103,08
    2  Färjestad 50% - 103,63
    3  Djurgården 51% - 102,12
    4  HV71 53% - 99,09
    5  Skellefteå 53% - 102,59
    6  Linköping 51% - 100,65
    7  Malmö 53% - 99,4
    8  Luleå 46% - 100,49
    9  Örebro 50% - 101,68
    10  Frölunda 55% - 97,86
    11  Mora 46% - 99,03
    12  Karlskrona 42% - 98,21
    13  Brynäs 49% - 96,26
    14  Rögle 45% - 96,11
DIF har överpresterat, och kanske även FBK.
MIF, FHC och BIF kommer klättra.

Men får vi till vårat powerplay och vrider till defensiven kan det bli riktigt trevligt i vår!

*edit* Uppdaterade Corsi efter dagens matcher.
Last edited by craft on 18 Nov 2017, 04:40, edited 4 times in total.
Bob Probert
Posts: 255
Joined: 15 Jun 2011, 22:59

Re: Überstatistiktråden

Post by Bob Probert »

Vart hittar du corsi och pdo-statsen?
craft
Posts: 37
Joined: 14 Sep 2016, 02:35

Re: Überstatistiktråden

Post by craft »

Tagit statistik från shl.se och klippt in i Excel som räknat ut det. Tyvärr finns inte underlag till personlig Corsi och PDO.
Bob Probert
Posts: 255
Joined: 15 Jun 2011, 22:59

Re: Überstatistiktråden

Post by Bob Probert »

Snyggt och gediget arbete! Mycket intressant. Kikade och hittade först in "skott utanför" men såg till slut att det gick att hitta om man gick in på matcherna en och en (som jag antar du att du gjort?)
craft
Posts: 37
Joined: 14 Sep 2016, 02:35

Re: Überstatistiktråden

Post by craft »

Nej jag har gått in på lagstatistik och hämtat allt från de olika rubrikerna man kan välja på i "rullgardinen" där det står resultat, där kan man ändra till offensivt/deffensivt osv.

På Corsin har jag lagt ihop respektive lags skott på mål(SOG), skott utanför mål och blockerade skott(MS), minus lagets skott på mål i PP(SOG PP). Sen har jag dividerat det med summan av SOG+MS-SOG PP+SOGA+MSA-SOGA PK.

Det som kan bli fel är att man ser inte hur många skottförsök som gjorts i PP/BP och jag vet inte om det räknas in i statistiken men jag antar det. Men jag har sett att andra i Sverige räknar såhär.

PDO är bara skotteffektivitet(S%)+räddningsprocent(SVS%).
User avatar
smogz
Posts: 5684
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Überstatistiktråden

Post by smogz »

Grymt bra jobbat. Tack. Detta är en av anledningarna till att jag fortfarande hänger på forum.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Überstatistiktråden

Post by p-play »

Först och främst, bra jobbat!
Jag misstänker dock att vi har haft ännu bättre Corsi tidigare säsonger då vi hade ännu större puckinnehav? Vissa spelsystem leder till högre Corsi-tal, men inte nödvändigtvis till mer framgång. Puckkontrollerande lag som kommer till skottlägen kommer att få bra Corsi, men vi vet ju också hur mycket alibiskott vi har tagit de senaste åren. Fyller man laget med en viss typ av spelare så kommer man att få en bra Corsi-statistik, men inte nödvändigtvis stor framgång i ett slutspel. Jag vet inte om LJ tittade mycket på Corsi när han var sportchef, men det kändes som faktorer som ger bra Corsi var grunden i hans tänkande. Corsi är ett ganska intressant mått och säger en del om spelstyrka, men man skall nog vara lite försiktig med långtgående tolkningar, som med alla nyckeltal.
User avatar
ossian
Posts: 3603
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Überstatistiktråden

Post by ossian »

Fantastiskt inlägg och bra jobbat!

Förstärker det jag själv tänkt och känt. Vi har spelat bra men inte riktigt fått poängutdelning sett efter spelet i alla matcher, ganska många tunga uddamålsförluster där vi förtjänat poäng. Vi har bra corsi, vi skjuter mest, tänk även på att vi har gjort flest mål och har bäst målskillnad. BP är gudomligt och vi har ruggigt vassa forwards för BP med Pettersson, Petterström, Olsson, Wingerli och gänget.

Vi är klart bättre i år än ifjol, och det är framför allt försvarsspelet som är bättre. Hur många matcher likt den mot Färjestad hade vi ifjol med värdelöst positionsspel, slarv, bjudningar, där vi var söndercheckade? Ifjol var spelet framför egen kasse uselt och i år är det klasser bättre. Dessutom är uppspelen bättre i år och kommer oftare till rätt gubbe med fart så att vi kan ta in pucken med kontroll, men vi kan förbättra båda dessa detaljer under resten av säsongen. En annan viktig detalj är att vi vinner mer tekningar och då blir spelförande.

Med den offensiva talangen och individuella skickligheten vi har i laget kommer vi att göra många mål, och spelmässigt är vi bättre än de flesta. Vi har bra fart, gubbarna tävlar och försöker kriga in på mål.

Det man kan klaga på är att vi allt för ofta släpper till sylvassa lägen till motståndaren alldeles för enkelt, och sådant kommer inte upp i statistiken. Det är en chip ut ur egen zon och så kommer de 3-1 eller 2-0 eller så slås det blindpass i egen zon, och sådant håller inte i längden. Motståndaren ska spela bra för att göra mål på oss. Nu i senaste matcherna har vi fått produktion från någon annan är förstafemman, och det måste fortsätta om det ska bli guld.
User avatar
mysko
Posts: 74
Joined: 08 Mar 2016, 14:35

Re: Überstatistiktråden

Post by mysko »

Med tanke på att vi, med i stort sett samma trupp, hade ligans bästa PP tidigare, så är det ju ännu mer imponerande.
Jag tänker så här: att om/när PP:t kommer igång, som kommer vi oftare ta ledningar, vilket gör att det är motståndarna som måste jaga, och blotta sig, vilket kommer ge oss än bättre statistik/resultat. (Kanske inte fler skott då, men bättre skottprocent iaf, än fler mål och segrar..)

Det är ändå häftigt att det känns som en pers ofta nuförtin att älska laget, men på så många sätt är AIK bäst!? Tror att det varit nyttigt för klubben och oss alla med kvartsfinaluttåget och att inte vinna serien. Lite mer ödmjukhet nu, vilket är vad som krävs för att ta guldet igen...
craft
Posts: 37
Joined: 14 Sep 2016, 02:35

Re: Überstatistiktråden

Post by craft »

Tack för alla värmande kommentarer!
p-play wrote:Först och främst, bra jobbat!
Jag misstänker dock att vi har haft ännu bättre Corsi tidigare säsonger då vi hade ännu större puckinnehav? Vissa spelsystem leder till högre Corsi-tal, men inte nödvändigtvis till mer framgång. Puckkontrollerande lag som kommer till skottlägen kommer att få bra Corsi, men vi vet ju också hur mycket alibiskott vi har tagit de senaste åren. Fyller man laget med en viss typ av spelare så kommer man att få en bra Corsi-statistik, men inte nödvändigtvis stor framgång i ett slutspel. Jag vet inte om LJ tittade mycket på Corsi när han var sportchef, men det kändes som faktorer som ger bra Corsi var grunden i hans tänkande. Corsi är ett ganska intressant mått och säger en del om spelstyrka, men man skall nog vara lite försiktig med långtgående tolkningar, som med alla nyckeltal.
Som du säger är Corsi inte facit, men det är sannolikhet.
Den här bloggaren är/har varit konsult till Frölunda och tar upp mycket kring dina funderingar. Han postade mer förut innan han blev konsult till FHC, nu verkar det vara locket på. Han är såvitt jag förstår ledande i Sverige inom fancystats.
https://numerartovertag.wordpress.com/2 ... 5-matcher/
Corsi% vid ~15 matcher förutspår framtida poäng mycket bättre än Poäng% vid ~15 matcher
AIK's Corsi tidigare säsonger:
  • 17/18 - 52,9%
    16/17 - 51,2%
    15/16 - 53,2%
    14/15 - 55,4%
    13/14 - 53,5
    12/13 - 56,1%
bruno
Posts: 565
Joined: 15 Jun 2011, 19:23

Re: Überstatistiktråden

Post by bruno »

p-play wrote:Först och främst, bra jobbat!
Jag misstänker dock att vi har haft ännu bättre Corsi tidigare säsonger då vi hade ännu större puckinnehav? Vissa spelsystem leder till högre Corsi-tal, men inte nödvändigtvis till mer framgång. Puckkontrollerande lag som kommer till skottlägen kommer att få bra Corsi, men vi vet ju också hur mycket alibiskott vi har tagit de senaste åren. Fyller man laget med en viss typ av spelare så kommer man att få en bra Corsi-statistik, men inte nödvändigtvis stor framgång i ett slutspel. Jag vet inte om LJ tittade mycket på Corsi när han var sportchef, men det kändes som faktorer som ger bra Corsi var grunden i hans tänkande. Corsi är ett ganska intressant mått och säger en del om spelstyrka, men man skall nog vara lite försiktig med långtgående tolkningar, som med alla nyckeltal.
Vi har skjutit fjärde mest skott i skottsektorn (32,5% av våra totala skott, Växjö har tex 31% av deras totala skott skjutna från skottsektorn) och har trea bäst corsi i skottsektorn (55,6%), Frölunda (56,7%) och Växjö (55,7%) är dom som är före oss. Nu har SHL ingen statistik där så man kan exkludera powerplayskott i skottsektorn (eller har du hittat något sådant craft?), så blir väl inte riktigt korrekt corsi SS då när även PP-skott blir inblandat.

Det jag ville säga med detta är att jag inte riktigt köper det du skriver om alibiskott. Även det du skriver
Fyller man laget med en viss typ av spelare så kommer man att få en bra Corsi-statistik, men inte nödvändigtvis stor framgång i ett slutspel.
går ju också emot fakta då det i NHL och SHL visat sig att det allt som oftast är lag med hög corsi i grundserien som också går långt och vinner Stanley cup samt Le Mat.

Detta arbete av Mattias Zackrisson tar upp detta rätt mycket. Väldigt intressant.
http://www.swehockey.se/globalassets/sv ... risson.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Überstatistiktråden

Post by p-play »

Det är bra att du tar upp det för att jag tycker faktiskt att vi skjuter mindre alibiskott i år än tidigare och att vi attackerar kassen betydligt bättre. Håller du inte med om att vi tidigare säsonger (efter SM-gulden) har tillbringat mycket tid ute i sarghörnen?

Spelmässigt starka (oavsett sport) kommer sannolikhetsmässigt att över tid gå bättre än de som inte är det. De som är spelmässigt starka kommer oftast också att välja att föra matcher och ha större puckinnehav och därmed få bättre Corsi. Corsi säger inte så mycket om skottkvalitet utan ger snarare en bild om skottkvantitet. Det jag lite grann vill påpeka är att man inte riktigt kan vända på det och bygga spelsystemet utifrån att maximera Corsin och tro att det är nyckeln till framgång: Det man kommer att maximera är puckinnehavet och det leder inte automatiskt till titlar. LA Kings är väl ett exempel på det. Lag som har som system att spela tight, få till takeaways/turnovers, vända snabbt i kontringar etc. kommer att få ett dåligt Corsi, men kan mycket väl vinna ett slutspel. Samma lag hade mycket väl kunnat få ett bra Corsi om de valt att föra matcherna, men det innebär inte per automatik att det är en bättre strategi för dem att nå framgång.
dovienya
Posts: 2169
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Überstatistiktråden

Post by dovienya »

Vore intressant att se skott i sektorn / corsi / pdo mot topp 6 vs bottom 6 och se om det är ngn skillnad..
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Überstatistiktråden

Post by p-play »

Det vore nog bättre att jämföra topp 8 eller något liknande och sedan även ta vilket spelsystem de utnyttjar i beaktande. Topplagen har rent generellt bättre spelare vilket jag tror kommer att ge utslag i statistiken. Det är mellan"likvärdiga lag" som det är mest intressant att mäta.
bruno
Posts: 565
Joined: 15 Jun 2011, 19:23

Re: Überstatistiktråden

Post by bruno »

p-play wrote:Det är bra att du tar upp det för att jag tycker faktiskt att vi skjuter mindre alibiskott i år än tidigare och att vi attackerar kassen betydligt bättre. Håller du inte med om att vi tidigare säsonger (efter SM-gulden) har tillbringat mycket tid ute i sarghörnen?

Spelmässigt starka (oavsett sport) kommer sannolikhetsmässigt att över tid gå bättre än de som inte är det. De som är spelmässigt starka kommer oftast också att välja att föra matcher och ha större puckinnehav och därmed få bättre Corsi. Corsi säger inte så mycket om skottkvalitet utan ger snarare en bild om skottkvantitet. Det jag lite grann vill påpeka är att man inte riktigt kan vända på det och bygga spelsystemet utifrån att maximera Corsin och tro att det är nyckeln till framgång: Det man kommer att maximera är puckinnehavet och det leder inte automatiskt till titlar. LA Kings är väl ett exempel på det. Lag som har som system att spela tight, få till takeaways/turnovers, vända snabbt i kontringar etc. kommer att få ett dåligt Corsi, men kan mycket väl vinna ett slutspel. Samma lag hade mycket väl kunnat få ett bra Corsi om de valt att föra matcherna, men det innebär inte per automatik att det är en bättre strategi för dem att nå framgång.
Kan nog vara som du säger, men det beror nog mycket på att vi helt enkelt hade så sjukt bra lag på SM-guldsäsongerna.

Vet inte om jag missuppfattar det du skriver men jag tolkar det som att du vill påskina att Kings hade ett spel som gav dåligt corsi de åren dom vann Stanley cup? 2012 var dom tvåa i ligan på 54,7% och 2014 var dom etta på 56,8 % .
craft
Posts: 37
Joined: 14 Sep 2016, 02:35

Re: Überstatistiktråden

Post by craft »

bruno wrote: Vi har skjutit fjärde mest skott i skottsektorn (32,5% av våra totala skott, Växjö har tex 31% av deras totala skott skjutna från skottsektorn) och har trea bäst corsi i skottsektorn (55,6%), Frölunda (56,7%) och Växjö (55,7%) är dom som är före oss. Nu har SHL ingen statistik där så man kan exkludera powerplayskott i skottsektorn (eller har du hittat något sådant craft?), så blir väl inte riktigt korrekt corsi SS då när även PP-skott blir inblandat.
Nej SS PP/BP verkar inte finnas.
Din Corsi SS verkar då ändå inte vara speciellt påverkad av SS PP/BP med tanke på att Frölunda ligger sjua i SOG PP (81) och Växjö sexa (84). Frölunda har högst SOGA i BP (103) och förövrigt AIK lägst (60). Lägg därtill att vi ligger nia i antal numerära överlägen.

Eftersom matcher spelas både i 5v5 och specialteams så är din Corsi SS korrekt, men den preciserar inte i vilken spelform vi kan förbättra oss i i det avseendet. Däremot visar den att vi spelar bra matcher! Och andra nyckeltal visar redan att vi gör det bra i 5v5 och BP. Det som saknas är ett bra PP och det är jag övertygad om att vi kommer få till!

Hög Corsi, bra special teams och en bra målvakt vinner matcher.
Sen kommer man inte ifrån det pplay var inne på i en annan tråd; man kan inte släppa till frilägen och enkla misstag som renderar i motståndarmål.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Überstatistiktråden

Post by p-play »

Nej, Kings har i princip alltid bra Corsi även då de går mindre bra resultatmässigt, vilket var det jag ville belysa. De har varit kända som kanske det bästa puckkontrollerande laget ("Kings of Corsi"), men har missat slutspel två av de senaste tre åren.
Last edited by p-play on 20 Nov 2017, 00:30, edited 1 time in total.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Überstatistiktråden

Post by p-play »

craft wrote:
bruno wrote: Hög Corsi, bra special teams och en bra målvakt vinner matcher.
Sen kommer man inte ifrån det pplay var inne på i en annan tråd; man kan inte släppa till frilägen och enkla misstag som renderar i motståndarmål.
Lag som spelar en tight defensiv och snabb kontringshockey kommer antagligen inte ha så bra Corsi, men det kan vara ganska effektivt då de målchanser som skapas kan vara ganska kvalitativa. Corsi är ett kvantitetsmått och så man måste nog titta på en del andra andra nyckeltal för att få en total bild. Takeaways och Turnovers skulle vara intressant mått då de säger lite grann hur bra ett lag är på vända spelet respektive vårda spelet och undvika farliga lägen emot. Frilägen för och emot är ett annat. Det sistnämnda skulle vi ha ett starkt minus på i år.
craft
Posts: 37
Joined: 14 Sep 2016, 02:35

Re: Überstatistiktråden

Post by craft »

p-play wrote: Lag som spelar en tight defensiv och snabb kontringshockey kommer antagligen inte ha så bra Corsi, men det kan vara ganska effektivt då de målchanser som skapas kan vara ganska kvalitativa. Corsi är ett kvantitetsmått och så man måste nog titta på en del andra andra nyckeltal för att få en total bild. Takeaways och Turnovers skulle vara intressant mått då de säger lite grann hur bra ett lag är på vända spelet respektive vårda spelet och undvika farliga lägen emot. Frilägen för och emot är ett annat. Det sistnämnda skulle vi ha ett starkt minus på i år.
Självklart är det så men nu tycker jag du förminskar betydelsen av Corsi lite väl mycket även om du kanske inte menar det.
Här är en matnyttig artikel om vad som krävs för att vinna.
http://www.thehockeynews.com/news/artic ... here-s-how
Om än de bara har behandlat sex kategorier så visar det att Corsi har väldigt hög betydelse.

Det gör även nedre lista.

Årtal, StanleyCup-vinnare, Corsi% och Corsi% placering.
  • 14/15 Chicago Blackhawks 54.0% 1st
    13/14 L.A. Kings 55.6% 1st
    12/13 Chicago Blackhawks 53.4% 5th
    11/12 L.A. Kings 53.4% 3rd
    10/11 Boston Bruins 50.6% 14th
    09/10 Chicago Blackhawks 56.2% 1st
    08/09 Pittsburgh 48.0% 22nd
    07/08 Detroit Red Wings 59.1% 1st
Jag ser ett starkt samband.
Säsongen som sticker ut 08/09 gick Pittsburgh horribelt och sparkade sin huvudtränare varpå de förändrade sitt spel (troligtvis med mycket bättre Corsi) och började vinna.

F.ö. var meningen med mitt första inlägg att påskina att vi spelar bra i många moment och spelar en underhållande ishockey, till skillnad motför hur det brukar låta här på forumet.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Überstatistiktråden

Post by p-play »

Nej, det är inte min mening att förminska betydelsen. Min poäng är att det i princip är ett mått på puckinnehav och inte på framgång som det framställs i media och lite varstans. Bara för att man maximerar puckinnehavet innebär det inte att man man per definition maximerar sin framgång och vinner titlar. I grunden är puckinnehav en bra sak eftersom motståndarna får försvara sig (vilket kräver mer energi) och inte kan göra något konstruktivt, men min poäng är att man inte kan tolka det på det sätt som det görs där varje procent upp ses som ett steg närmare framgång. Optimering av Corsi är en suboptimering, för att tala mattespråk.
Last edited by p-play on 20 Nov 2017, 16:05, edited 1 time in total.
User avatar
ossian
Posts: 3603
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Überstatistiktråden

Post by ossian »

Puckinnehav är bra när man har en offensiv arsenal likt oss, men spelar mindre roll när man helt gratis bjuder motståndaren på 5 frilägen per match.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Überstatistiktråden

Post by p-play »

Jag vill bara tillägga att Corsi antagligen ber bäst prediktering om lag med fullständigt identisk spelmodell och ungefär lika bra spelare spelar mot varandra. Brynäs och Malmö är de lag som de senaste åren har spelat med en identisk spelmodell som oss och där har vi över tid väldigt bra resultat. Luleå kommer antagligen vara en klubb som vi levererar bra mot framöver.
bruno
Posts: 565
Joined: 15 Jun 2011, 19:23

Re: Überstatistiktråden

Post by bruno »

Uppdaterad corsi och PDO-statistik samt statistik för skott i skottsektorn/match i alla spelformer. Grafen för skott i skottsektorn sorterad efter differansen mellan skott i SS för och emot (gröna staplarna). Färjestad fortsatt relativt låg corsi kombinerat med hög PDO. Kommer nog att dala i tabellen vad det lider.

Image
Image
craft
Posts: 37
Joined: 14 Sep 2016, 02:35

Re: Überstatistiktråden

Post by craft »

Dags att damma av denna tråd!
Serien haltar tyvärr kraftigt men det går ändå läsa ut en del intressant procentstatistik från shl.se.

På pluskontot:
+ AIK skjuter flest skott i skottsektorn (SS), 488st. Detta är även sant om man dividerar lagens SS mot spelade matcher (GP). Tycker den tabellen är så intressant att jag lägger den längst ner i detta inlägg.
+ AIK har bäst Corsi när ställningen i matchen jämn (CCF%), 56,90
+ AIK har bäst boxplay (PK%), 87,10, och bäst special teams (ST%), 113,76.
+ 3:a i räddningsprocent (SVS%), 91,17.

På minuskontot:
- Man ligger näst sist i skotteffektivitet (S%), 8,31, dock har man bättre än tabellettan Frölunda, 8,10.
- 9:a i serien i tekniksstatistik (FO%), 49,34. (Men man tekar mycket bättre i offensiv zon där man ligger 3:a på 56,98%)
- 11:a i tabellen för antal matcher man gjort första målet i matchen trots flest spelade matcher.

Kan det vara så att vi har haft väldigt otur hittills? Våran PDO ligger t ex lägst i hela serien på 98,02 och det brukar ses som ett mått på hur tur ett lag har.

Tabellen för SS dividerat med GP:
Skellefteå 24,40
Frölunda 21,75
Leksand 21,18
Rögle 18,64
Linköping 18,53
Brynäs 17,69
Djurgården 17,50
Örebro 17,44
Oskarshamn 17,41
Malmö 16,47
Växjö 16,28
Luleå 15,81
Färjestad 15,73
HV71 13,70
Post Reply