Silly Season 2017/2018

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by p-play »

Han spelade ändå i landslaget ett par veckor efter det att han lämnade oss och gjorde det ganska bra. Han var ingen värvning som föll väl ut av ett antal orsaker, men det är ändå ganska hårt att jämföra honom med värvningar som Broadhurst och Koistinen.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Silly Season 2017/2018

Post by Lidlund »

Som någon skrev så har en GM/sportchef en spelstil att ”handla” spelare mot. En spelstil satt av han själv eller tränarna.

Lasse skulle aldrig ha signat Henrik. De som säger annorlunda kan inte heller säga att Vesce eller Koistinen var dåliga värvningar då båda presterat bra före och efter tiden i AIK.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly Season 2017/2018

Post by snorhyveln »

Förhandlingar med Jimmie.
Brashiervarning.
User avatar
Erwynn
Posts: 2440
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by Erwynn »

Angående Cumiskey var ju Bert rätt tydlig med vad som skett där på NP-mötet ifjol.
Hata allt.
User avatar
nr86
Posts: 5386
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2017/2018

Post by nr86 »

snorhyveln wrote:Förhandlingar med Jimmie.
Brashiervarning.
Ha ha vilken liknelse.

Tar emot Jimmie med öppna armar. Han kan vara injektionen som får fart på omgivningen. En stor ledare och pådrivare. Även om det inte blir så många poäng kommer fler att prestera hoppas jag. Han kan ALLA tjuvknep och kan prata med de randiga. En stor förstärkning om det löser sig.

Ang Lasse kontra Micke tycker jag att den stora skillnaden är hängivelsen och den tydliga idéen om hur man vill att hockey ska spelas. Lasse byggde mer eller mindre själv upp aik till den stormakt man var. Visst bidrog kullarna med fina juniorer men det ska sjösättas också vilket han gjorde. En del nitar gick han på i värvningsarbetet men det gjorde mindre skillnad när laget gick så bra. Nu blir det så tydligt när dyra importer floppar.
phx70
Posts: 194
Joined: 15 Jun 2011, 14:10
Location: Toronto, Ontario

Re: Silly Season 2017/2018

Post by phx70 »

Välkommen tillbaka #21
Chippen
Posts: 14322
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2017/2018

Post by Chippen »

-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
shaquille
Posts: 1986
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Silly Season 2017/2018

Post by shaquille »

:D
User avatar
nr86
Posts: 5386
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2017/2018

Post by nr86 »

Yes!!!

Blir säkert bra:)
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Silly Season 2017/2018

Post by Skidrow »

Säger det igen om du tittar på laget ser man att Lindgren har en ide där han vill ha in en del kraftigare backar för att klara slutspelet att sen Ellis slog väl ut är synd men lik förbannat är det hans plan, precis som LJ plan var små snabba backar som aldrig tacklar lr kan hålla rent framför eget mål.
User avatar
Jathy
Posts: 375
Joined: 15 Jun 2011, 23:59
Location: Göteborg / Kiruna

Re: Silly Season 2017/2018

Post by Jathy »

Mycket glädjande! Även om han kanske inte håller samma nivå som förut men tror han behövs i båset på ett eller annat sätt
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by p-play »

Skidrow wrote:Säger det igen om du tittar på laget ser man att Lindgren har en ide där han vill ha in en del kraftigare backar för att klara slutspelet att sen Ellis slog väl ut är synd men lik förbannat är det hans plan, precis som LJ plan var små snabba backar som aldrig tacklar lr kan hålla rent framför eget mål.
Att förstärka laget med ytterligare en större back är ingen spelidé även om det var helt rätt att göra. Växjö gjorde likadant som oss i år och tog in lite mer fysik på backsidan eftersom det är uppenbart att det behövs i slutspel när domarna höjer nivån. Växjö har inte ändrat nämnvärt i spelsystemet. Ellis är ingen jätteflopp spelmässigt (Han spelar säkert som en tränarna hade velat att en komplementback skulle göra.), men om man sätter prestationen i relation med lönen så kanske det är det. Lindgren målade upp bilden, rätt eller fel, av en stjärnback, men hans prestation hitintills hade kunnat matchas av en allsvensk back.
Gezim
Posts: 170
Joined: 03 Jul 2011, 17:49

Re: Silly Season 2017/2018

Post by Gezim »

smogz wrote:Samtidigt tycker jag att under Bert har vi gått från ett aggressivt försvarsspel med hård checking och press med understöd till styrspel och sporadisk enmanscheck.

Det har möjligen ger ordning men betyder också att man börjar alla sina anfall från egen zon, får nästan inga anfall som börjar redan i offensiv zon pga att man checkat till sig pucken. Inga billiga mål.

Nä tycker båda ska bort. Vill gärna se AIK spela framtidens version av Forsbergs hockey.
Tycker att det var efter att dom gjorde zoonerna större vi fick problem med pressspelet.
Både i egen zon och i forecheck.
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2017/2018

Post by smogz »

Visst var det så. Tycker man borde ha utvecklat presspelet istället för att dumpa det. Andra lag klarar det ju.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by p-play »

Gezim wrote:
smogz wrote:Samtidigt tycker jag att under Bert har vi gått från ett aggressivt försvarsspel med hård checking och press med understöd till styrspel och sporadisk enmanscheck.

Det har möjligen ger ordning men betyder också att man börjar alla sina anfall från egen zon, får nästan inga anfall som börjar redan i offensiv zon pga att man checkat till sig pucken. Inga billiga mål.

Nä tycker båda ska bort. Vill gärna se AIK spela framtidens version av Forsbergs hockey.
Tycker att det var efter att dom gjorde zoonerna större vi fick problem med pressspelet.
Både i egen zon och i forecheck.
Vi hade problem redan innan ändringen mot Frölunda som var det första laget att neutralisera vårt spel. Huruvida problemen ökade i och med ändringen eller att det bara var de andra lagen som utvecklades är svårt att säga. Någonting måste dock göras av tränarteamet för vi hamnar fel i matcherna mot vissa spelsystem.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1882
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Silly Season 2017/2018

Post by GroovyEd »

Snack om att Edwin Hedberg är på väg bort från Rögle. Kan AIK fortfarande vara intresserade? Känns kanske inte som spelartypen som behövs i år, men kanske någon att bygga vidare på?
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by p-play »

Det är rena rama gårdsförsäljningen. :D En skånsk loppmarknad. :D
Hedberg har uppsidor, men hans inställning eller snarare brist på densamma verkar vara det som gör att ryktena har dragits igång. Abbotts verkar inte gilla spelare som glider i backchecking eller ens till båset vid byte. Jag har tvekat och ändrat åsikt om Hedberg flera gånger, men det går inte att bortse från att han är en fantastisk skridskoåkare och det är extremt viktigt med tanke på hur spelet ser ut i SHL. Jag kan tänka mig att Färjestad är intresserade av Hedberg. De har officiellt sagt att de letar en forward och har nog råd att bjuda över de flesta andra klubbar. För övrigt verkar det även ryktas att ett antal andra spelare är på väg bort från Rögle. På något sätt måst man ändå gilla Abbotts för att de gör allt av chansen de har fått.
nishog04
Posts: 6221
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by nishog04 »

Hedberg vore ett fint tillskott. Men vem ska i sådana fall bort?

-----

UPPDATERING: Lindgren uttalar sig om Hedberg.
http://norran.se/hockeybloggen/aik-intr ... -pa-944918" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
nr86
Posts: 5386
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2017/2018

Post by nr86 »

nishog04 wrote:Hedberg vore ett fint tillskott. Men vem ska i sådana fall bort?

-----

UPPDATERING: Lindgren uttalar sig om Hedberg.
http://norran.se/hockeybloggen/aik-intr ... -pa-944918" onclick="window.open(this.href);return false;
Länka till plus artiklar är ingen hit! Vad säger han?

Men vem ska bort i så fall? Snart får vi in 21an i matchtruppen och vi är skadefria. Vi kan inte värva bara för ett annalkande OS och jwm. Hedberg kostar säkerligen lite kulor om vi inte får en bra deal med rbk vill säga. Kanske en trade med Ellis?
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Silly Season 2017/2018

Post by Lidlund »

Inget vettigt alls... Samma tunggung som alltid..

"– Det är en av flera spelare som vi har koll på. Det är en intressant spelare som jag haft ögonen på under en lång tid. Men det finns nog många som är intresserade där, säger Lindgren."
User avatar
Talbot25
Posts: 1084
Joined: 16 Jun 2011, 12:05

Re: Silly Season 2017/2018

Post by Talbot25 »

p-play wrote:Det är rena rama gårdsförsäljningen. :D En skånsk loppmarknad. :D
Hedberg har uppsidor, men hans inställning eller snarare brist på densamma verkar vara det som gör att ryktena har dragits igång. Abbotts verkar inte gilla spelare som glider i backchecking eller ens till båset vid byte. Jag har tvekat och ändrat åsikt om Hedberg flera gånger, men det går inte att bortse från att han är en fantastisk skridskoåkare och det är extremt viktigt med tanke på hur spelet ser ut i SHL. Jag kan tänka mig att Färjestad är intresserade av Hedberg. De har officiellt sagt att de letar en forward och har nog råd att bjuda över de flesta andra klubbar. För övrigt verkar det även ryktas att ett antal andra spelare är på väg bort från Rögle. På något sätt måst man ändå gilla Abbotts för att de gör allt av chansen de har fått.
Edwin är ett sk. problembarn som har svårt att ta order och instruktioner på så stort allvar. Kan inte Abbot få pli på grabben så kan ju knappast våra två mesproppar till tränare klara det.
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2017/2018

Post by smogz »

Jimmie var väl likadan stor del av sin tidiga karriär. Det gäller att fånga dom just innan de mognar, fattar och skärper sig. Det blir liksom att köpa renoveringsobjekt men här är det skallen som måste renoveras.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by p-play »

Dick Axelsson är en annan.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly Season 2017/2018

Post by snorhyveln »

Skulle Mora ramla ur borde vi nypa Isak Vallin i Modo. Bara 19 men vilken målis.
Ser han som backup till Gurra nästa år. Bort med Ortio å en massa pengar frigörs.
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: Silly Season 2017/2018

Post by LeeGoren »

Varningssignal på Hedberg. Klara Robin Kovacs-vibbar där. Ta in lite storlek istället, någon som är stark på puck och som kan se till att AIK får lite längre anfall. Något de enbart har när förstakedjan är inne.
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by p-play »

snorhyveln wrote:Skulle Mora ramla ur borde vi nypa Isak Vallin i Modo. Bara 19 men vilken målis.
Ser han som backup till Gurra nästa år. Bort med Ortio å en massa pengar frigörs.
Problemet med att värva en ung toppmålvakt är att de drar innan de har hunnit med att etablera sig i SHL. Det brukar ta tid för en målvakt att hitta stabilitet. Om det är en billigare målvakt som på sikt kan växa in i rollen som man är ute efter så skulle jag försöka värva Henrik Haukeland (Han ryktas dock spela i Finland nästa år.). Jag gillar verkligen vad jag ser där. Letar man efter en dyrare, mer etablerad målvakt så skulle jag inte säga nej till Johannes Jönsson.
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by p-play »

Sam Marklund är 6:a i poängligan i Allsvenskan. Den såg man inte komma!
User avatar
ossian
Posts: 3706
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2017/2018

Post by ossian »

Det skulle vara intressant att se hur juniorforwards Jonathan Berggren, Lias Andersson och Albin Eriksson klarade en ordinarie roll nästa år.
bruno
Posts: 576
Joined: 15 Jun 2011, 19:23

Re: Silly Season 2017/2018

Post by bruno »

ossian wrote:Det skulle vara intressant att se hur juniorforwards Jonathan Berggren, Lias Andersson och Albin Eriksson klarade en ordinarie roll nästa år.
Min gissning är att man kommer att släppa Wingerli, Ohlsson och Krekula nästa säsong och satsa på dessa tre herrar istället. Antar att du syftar på Linus Andersson och inte Lias :)
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by p-play »

Jag tycker att man borde behålla Ohlsson. Han offensiva uppsida är begränsad, men han är riktigt bra i BP. Hans framtid är nog som en rollspelare och då kan han lika gärna fortsätta i SHL. Han är en bra långsiktig ersättare för Pontus P. Wingerli och Krekula skulle må bra av att spela i Allsvenskan ett par år.
Locked