Omg 18 - Skellefteå AIK - Färjestads BK - 16/11 kl 19:00

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3063
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Omg 18 - Skellefteå AIK - Färjestads BK - 16/11 kl 19:00

Post by Foppas skridskocoach »

p-play wrote:
snorhyveln wrote:Allting är relativt.
Restaurangbyggena kommer att skörda stålar vad det lider. Säljer man varor med minimum 400% vinst kommer slantarna att rulla in.
Damlaget som skulle vara en ekonomisk katastrof har redan ombesörjt sin budget med de intäkter som strömmat in på läktarplats. Satsar man inte kommer man ingenvart.
Jag håller med dig i mångt och mycket, P-play, men att ständigt söka guldkornet i en grusgrop stor som Långviken leder ingenvart. Med offensivt tänk kommer publiken åter och folket som fyller vattenhålen som är byggda för inkomst, inte utgift.
Ja, det är kul att damlaget har lyckats så bra, men det är först när man tar steget upp som man vet om de klarar av att bära sina kostnader över tid. Jag tror att alla håller tummarna för att det skall gå vägen. Det gynnar även herrhockeyn om intresset breddas. Och, ja restaurangen behövs, men man hade kanske inte behövt göra ett designinriktat lyxbygge utan hade kunnat gå mer på funktionalitet och sparat lite pengar. Med tanke på att ekonomin är lite skral så får man försöka hitta de där guldkornen. De finns där ute för en skicklig sportchef. Vi backade 17 mille ifjol och vi vet ju hur det slutade för Modo så lite återhållsamhet är bra. Jag har inte glömt vår ökenvandring så jag tar hellre något mellanår än riskerar något.
Men om vi hellre ska ta ett mellanår än riskera något (vilket jag för övrigt helt håller med om); varför då värva överhuvudtaget? Vi ligger inte i farozonen för att åka ur, vi har redan bredd, och vi har intressanta talanger i juniorleden att tillgå om något skulle inträffa.

Jag håller med Ossian; ska vi värva ska det vara en superstjärna (som vi sannolikt inte har råd med, så det är mer på ett hypotetiskt plan), eller någon med lokal förankring/kulturbärarmaterial såsom Burström eller Jimmie. Hedberg till nästa säsong? Absolut ett alternativ. Hedberg idag? Jag ser inte poängen.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
Special Brew
Posts: 10060
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Omg 18 - Skellefteå AIK - Färjestads BK - 16/11 kl 19:00

Post by Special Brew »

Vad var publiksiffran?
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Omg 18 - Skellefteå AIK - Färjestads BK - 16/11 kl 19:00

Post by nishog04 »

Nu har man fått sova på saken och såhär dagen efter måste jag säga att gårdagens match är en av de märkligaste matcher jag sett AIK spela på läääänge. 30 sekunder i första perioden var bra och efter det var det slarv och elände nästan hela matchen ut. Sista minuterna av matchen vänder allt. Jag begriper inte hur AIK lyckades gå segrande ur denna drabbning. Försvarsspelet var stundtals så taskigt, att man nästan trodde backarna försökte göra självmål.

Roligt att få se en upphämtning var det också. Det har varit glest på den fronten sista tiden.
User avatar
Special Brew
Posts: 10060
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Omg 18 - Skellefteå AIK - Färjestads BK - 16/11 kl 19:00

Post by Special Brew »

nishog04 wrote:Nu har man fått sova på saken och såhär dagen efter måste jag säga att gårdagens match är en av de märkligaste matcher jag sett AIK spela på läääänge. 30 sekunder i första perioden var bra och efter det var det slarv och elände nästan hela matchen ut. Sista minuterna av matchen vänder allt. Jag begriper inte hur AIK lyckades gå segrande ur denna drabbning. Försvarsspelet var stundtals så taskigt, att man nästan trodde backarna försökte göra självmål.

Roligt att få se en upphämtning var det också. Det har varit glest på den fronten sista tiden.
Håller med. Patetiskt slarvigt i egen zon. När man passar pucken på Lindholms vader och friställer en FBK:spelare så ville man bara dra skämskudden över huvudet.
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Omg 18 - Skellefteå AIK - Färjestads BK - 16/11 kl 19:00

Post by nr86 »

Katic gjorde några riktigt dåliga beslut igår. Kunde renderat i fler baklängesmål efter hans flipp pass som Fbk kunde ta fast pucken i anfallszon och skapa tryck/kontra. Nu var han långt ifrån ensam men han gjorde en av sina sämre insatser igår. Att vi vann är närmast ett mirakel. När jag tänker efter gjorde väl aldrig Fbk mål efter långt tryck i anfallszon? Målen kom nästan bara till efter spelvändningar och kontringar. Känns lite som när vi var på väg att bygga upp vårt spel med kortpass i egen zon med massor av misstag som följd ( år 10-12 ) innan vi kom till rätta med detta och klarade detta med bättre avvägningar/samlade uppspel från bakplan.

Hoppas vi kan kontra sönder vlh på lördag och vara lite mer samlade som lag.
User avatar
Oliman
Posts: 363
Joined: 15 Jun 2011, 23:06

Re: Omg 18 - Skellefteå AIK - Färjestads BK - 16/11 kl 19:00

Post by Oliman »

Det som jag tycker känns nytt från förra året är att det liksom aldrig känns oroligt att ligga under längre (om det inte är mot djurgården)
Chippen
Posts: 14285
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Omg 18 - Skellefteå AIK - Färjestads BK - 16/11 kl 19:00

Post by Chippen »

Oliman wrote:Det som jag tycker känns nytt från förra året är att det liksom aldrig känns oroligt att ligga under längre (om det inte är mot djurgården)
Jag håller med. För antingen förlorar vi eller så vinner vi.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Sed
Posts: 1613
Joined: 15 Jun 2011, 22:42

Re: Omg 18 - Skellefteå AIK - Färjestads BK - 16/11 kl 19:00

Post by Sed »

Special Brew wrote:Vad var publiksiffran?
4100. Riktigt dåligt för att vara mot Färjestad.

Jao. Mycket märklig match igår. Efter 2-4 hade jag räknat med en klar förlust.
User avatar
kopitar
Posts: 2583
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Omg 18 - Skellefteå AIK - Färjestads BK - 16/11 kl 19:00

Post by kopitar »

Sed wrote:
Special Brew wrote:Vad var publiksiffran?
4100. Riktigt dåligt för att vara mot Färjestad.

Jao. Mycket märklig match igår. Efter 2-4 hade jag räknat med en klar förlust.
Sänk priserna radikalt på sittplats då kommer folket. Fullt på sitt medför mer folk på ståplats till slut. Vilket i sig ökar intresset. Det börjar likna mer och mer NHL. Folk går inte på hockey om det inte är bekvämt. Sad but true, ståplats känns lite passé.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1866
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Omg 18 - Skellefteå AIK - Färjestads BK - 16/11 kl 19:00

Post by GroovyEd »

Håller med. Jag tror att priset är det överlägset största hindret, särskilt nu när Cmore har blivit hutlöst dyrt.
Karius
Posts: 30
Joined: 23 Jun 2011, 22:26

Re: Omg 18 - Skellefteå AIK - Färjestads BK - 16/11 kl 19:00

Post by Karius »

Det tror jag också. Dessutom förstår jag fortfarande inte varför en lördagsmatch mot Luleå ska kosta det samma som en torsdagsmatch mot Rögle (vilket det gör, va, eller har jag missat nåt? Själv får man ju bara gått på Hemvändarmatch i mellandagarna.)

I alla fall, jag nöjer mig med att spekulera på internet, det är inte mitt jobb att ta reda på vad det faktiskt beror på och göra någonting åt det. Men jag hoppas föreningen har en strategi.
User avatar
ossian
Posts: 3669
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Omg 18 - Skellefteå AIK - Färjestads BK - 16/11 kl 19:00

Post by ossian »

Foppas skridskocoach wrote:Men om vi hellre ska ta ett mellanår än riskera något (vilket jag för övrigt helt håller med om); varför då värva överhuvudtaget? Vi ligger inte i farozonen för att åka ur, vi har redan bredd, och vi har intressanta talanger i juniorleden att tillgå om något skulle inträffa.

Jag håller med Ossian; ska vi värva ska det vara en superstjärna (som vi sannolikt inte har råd med, så det är mer på ett hypotetiskt plan), eller någon med lokal förankring/kulturbärarmaterial såsom Burström eller Jimmie. Hedberg till nästa säsong? Absolut ett alternativ. Hedberg idag? Jag ser inte poängen.
Tycker inte vi ska sikta på något mellanår, utan att vi ska sikta på guld. Tycker vi har ett nog bra lag för att tampas om guldmedaljen, även om det är lite djupa dalar emallanåt. Igår var försvaret fullständigt katastrofalt, men iom att vi har så många skickliga spelare kunde vi ändå vinna. Det var inte tur, utan det var jävulskt vassa avslut.

Hedberg är en bra spelare som skulle passa fint in i vårt lag. En annan som jag tycker skulle vara intressant är Timashov som lirade i juniorkronorna innan, riktigt bra fart och fin teknik.

Men ingen av dessa är någon som går in och höjer andra/tredjekedjan i dagsläget. Jeppe Olofsson har vart grym på slutet, Holloway vet vi är bra och han har verkligen höjt sig från en kass start, Hetta bidrar med fysik och krig, Söderlund är magisk framåt när det stämmer, och sen kan Adam Pettersson eller Pontus lira där ifall man vill ha en mer defensiv kugge i en kedja. Det skulle i så fall vara nästa år dessa är aktuella. Sen gör Wingerli, Olsson, Lindström + juniorerna ett bra jobb i fjärde. Ser absolut ingen anledning att ersätta dessa.

De som jag tycker har det tungt är Öhman och Danielsson, och de lär få smaka bänk när alla är tillbaka. Ellis blir bättre och bättre och han var bästa back igår.
p-play
Posts: 6794
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Omg 18 - Skellefteå AIK - Färjestads BK - 16/11 kl 19:00

Post by p-play »

En av anledningarna till att andrakedjan fungerat så bra (förutom att vissa spelare har hittat formen) kan vara att andra lag inte har hunnit läsa sig in på åkmönster. När man väl är framme i slutspelstider är det inte alls lika säkert att det rullar på lika bra och man blir tvingad att söka nya formationer. Det är inte ovanligt att unga killar får soppatorsk efter jul så man skall nog vara försiktig med att kräva alltför mycket av Söderlund och Linus L. Dessutom så kommer det säkert att tillkomma en del skador. En av sakerna som kännetecknar de senaste årens vinnare är bred produktion. Timashov går för övrigt alldeles för bra i AHL för att vara aktuell.
User avatar
Erwynn
Posts: 2418
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Omg 18 - Skellefteå AIK - Färjestads BK - 16/11 kl 19:00

Post by Erwynn »

kopitar wrote:
Sed wrote:
Special Brew wrote:Vad var publiksiffran?
4100. Riktigt dåligt för att vara mot Färjestad.

Jao. Mycket märklig match igår. Efter 2-4 hade jag räknat med en klar förlust.
Sänk priserna radikalt på sittplats då kommer folket. Fullt på sitt medför mer folk på ståplats till slut. Vilket i sig ökar intresset. Det börjar likna mer och mer NHL. Folk går inte på hockey om det inte är bekvämt. Sad but true, ståplats känns lite passé.
Skippat att kolla helt i år eller? Ståplats om något är väl det som kontinuerligt vart välbefolkat när andra sektioner gapat tomma.
Hata allt.
User avatar
Randcorn
Posts: 6
Joined: 05 Oct 2013, 21:55

Re: Omg 18 - Skellefteå AIK - Färjestads BK - 16/11 kl 19:00

Post by Randcorn »

kopitar wrote:
Sed wrote:
Special Brew wrote:Vad var publiksiffran?
4100. Riktigt dåligt för att vara mot Färjestad.

Jao. Mycket märklig match igår. Efter 2-4 hade jag räknat med en klar förlust.
Sänk priserna radikalt på sittplats då kommer folket. Fullt på sitt medför mer folk på ståplats till slut. Vilket i sig ökar intresset. Det börjar likna mer och mer NHL. Folk går inte på hockey om det inte är bekvämt. Sad but true, ståplats känns lite passé.
Visst skulle billigare priser öka publikmängden. Men jag tror inte det skulle bli någon radikal skillnad. Jag tror tid och bekvämlighet är det största problemet. Skulle det vara fullsatt varje match om det var gratis att gå på hockey? Jag tror inte det.

Någon som har uppgifter på hur många som köpt ståplatskort i år jämfört med året före? Där sänkte man ju faktiskt priset.
User avatar
kopitar
Posts: 2583
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Omg 18 - Skellefteå AIK - Färjestads BK - 16/11 kl 19:00

Post by kopitar »

Jao. Mycket märklig match igår. Efter 2-4 hade jag räknat med en klar förlust.[/quote]
Sänk priserna radikalt på sittplats då kommer folket. Fullt på sitt medför mer folk på ståplats till slut. Vilket i sig ökar intresset. Det börjar likna mer och mer NHL. Folk går inte på hockey om det inte är bekvämt. Sad but true, ståplats känns lite passé.[/quote]

Visst skulle billigare priser öka publikmängden. Men jag tror inte det skulle bli någon radikal skillnad. Jag tror tid och bekvämlighet är det största problemet. Skulle det vara fullsatt varje match om det var gratis att gå på hockey? Jag tror inte det.

Någon som har uppgifter på hur många som köpt ståplatskort i år jämfört med året före? Där sänkte man ju faktiskt priset.[/quote]


Priset är en av bovarna, även parkeringar det är ju löjligt att det ska ta 45 minuter att ta sig från parkeringen till e4an.
p-play
Posts: 6794
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Omg 18 - Skellefteå AIK - Färjestads BK - 16/11 kl 19:00

Post by p-play »

kopitar wrote:Jao. Mycket märklig match igår. Efter 2-4 hade jag räknat med en klar förlust.
Sänk priserna radikalt på sittplats då kommer folket. Fullt på sitt medför mer folk på ståplats till slut. Vilket i sig ökar intresset. Det börjar likna mer och mer NHL. Folk går inte på hockey om det inte är bekvämt. Sad but true, ståplats känns lite passé.[/quote]

Visst skulle billigare priser öka publikmängden. Men jag tror inte det skulle bli någon radikal skillnad. Jag tror tid och bekvämlighet är det största problemet. Skulle det vara fullsatt varje match om det var gratis att gå på hockey? Jag tror inte det.

Någon som har uppgifter på hur många som köpt ståplatskort i år jämfört med året före? Där sänkte man ju faktiskt priset.[/quote]


Priset är en av bovarna, även parkeringar det är ju löjligt att det ska ta 45 minuter att ta sig från parkeringen till e4an.[/quote]
Det går inte att parkera däruppe för då blir man fast. Det är bättre att ställa sig längre ned mot stan och promenera 5 minuter till arenan. Då slipper man kaoset. Man borde framförallt sänka priserna rejält på platser med dålig sikt. Det är bättre att få in folk i arenan och att de kanske handlar för några kronor än att de sitter hemma. Man bör ta bort gratismatchen och istället ha permanent låga priser på dessa sittplatser. Tyvärr så trampar man bara på i gamla fotspår (precis som det inom det sportsliga).
User avatar
kopitar
Posts: 2583
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Omg 18 - Skellefteå AIK - Färjestads BK - 16/11 kl 19:00

Post by kopitar »

Priset är en av bovarna, även parkeringar det är ju löjligt att det ska ta 45 minuter att ta sig från parkeringen till e4an.[/quote]
Det går inte att parkera däruppe för då blir man fast. Det är bättre att ställa sig längre ned mot stan och promenera 5 minuter till arenan. Då slipper man kaoset. Man borde framförallt sänka priserna rejält på platser med dålig sikt. Det är bättre att få in folk i arenan och att de kanske handlar för några kronor än att de sitter hemma. Man bör ta bort gratismatchen och istället ha permanent låga priser på dessa sittplatser. Tyvärr så trampar man bara på i gamla fotspår (precis som det inom det sportsliga).[/quote]


Håller med! Riktigt tragiskt att det är så.
User avatar
karjala
Posts: 993
Joined: 18 Jun 2011, 12:56
Location: Centrum

Omg 18 - Skellefteå AIK - Färjestads BK - 16/11 kl 19:00

Post by karjala »

Randcorn wrote:
Visst skulle billigare priser öka publikmängden. Men jag tror inte det skulle bli någon radikal skillnad. Jag tror tid och bekvämlighet är det största problemet. Skulle det vara fullsatt varje match om det var gratis att gå på hockey? Jag tror inte det.

Någon som har uppgifter på hur många som köpt ståplatskort i år jämfört med året före? Där sänkte man ju faktiskt priset.
Spot on. Vi skulle inte ens ha fullsatt om resterande biljetter som inte sålts delades ut gratis innan match.
Många har blivit ”fans” under våra framgångsår. Det här betyder att man stoltserar med att man håller på Skellefteå AIK (läs SAIK). Ett SAIK-fans kan bo vart som helst i landet och har gärna en omslagsbild på Facebook där man ser att den personen håller på ”SAIK” Det är med en oerhörd stolthet dom håller på SAIK.

Tyvärr kommer aldrig den stoltheten i uttryck genom att man stöttar laget på plats. Genom att föra liv, visa att man håller på laget i fråga.

Det här är ett enormt problem. Vi har en massa ”supporters” både lokalt och ute i landet som ska snacka hockey och vara stolta fans för ”Skellefteå är bäst! Titta på hur många finaler vi har varit i senaste åren!”

Där ligger lite av problemet också. Skellefteå tar hockeylaget för givet. ”Varför sjunger folk inte på hockeyn? Det här är inte den klack jag är van med”, kan en ”supporter” som är på hockey säga. Den personen tycker att klacken inte var lika bra som den har varit förr. Som på finalmatcherna. Kanske dom enda matcherna personen besökt arenan på någonsin för att stötta sitt favoritlag.

Skellefteå har varit en hockeystad. Just nu är Skellefteå en stad som förväntar att hockeylaget ska spela final år efter år. Men det enda engagemang många kan lägga på hockeyn är att stötta laget genom att visa sig vara den bästa supportern på Facebook. För mer behöver man ju inte göra. Vi är ju ändå i final snart.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Locked