Lagbygge/formationer 16/17

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

User avatar
ossian
Posts: 3676
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by ossian »

Hoppas på mer istid på Katic som ser grymt vass ut. Även Djuse, Aho och Burström är riktiga toppbackar. Dessa fyra borde få mer istid, och sen får Lindgren, Alm och kanske Berglund avlasta lite.

Framåt så måste bara Holmström få lira ytter med lite mer kroppskontakt och sargspel, grisa runt kassen där han är vass. Petterström, Hetta, Wingerli, Linus Lindström är samtliga bättre som centrar i kedja 3 och 4. Holmström kan dock teka även om han lirar ytter.
User avatar
smogz
Posts: 5698
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by smogz »

ossian wrote:Tycker inte att Lindvall ska gå in och centra förstafemman, även om han säkert kan vinna ett par viktiga tekningar med spaden. :D
Aj då.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
päran
Posts: 539
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by päran »

Få matcher att experimentera på men det är många fw som underpresterar:

Bud - Lindholm - J Lindström
Calof -Holmström - Möller
Ericsson -A Pettersson - Olofsson
Hetta- Wingerli - Petterström
Olsson

1:a vet vi fungerar
2:a består av tre spelare som underpresterar, men har grym kapacitet. Kan de få igång varann. Chansning.
3:e Olofsson har ett vasst skott och skral defensiv. Han får spela med våra två starkaste fw defensivt som dessutom vinner puckar och serverar.
4:e Här kommer ingen förbi.
Olsson slängs in med samma coachning som vanligt och lirar bp
User avatar
ossian
Posts: 3676
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by ossian »

Jag tycker att vi har ett bra läge med kontrakt och så har vi många unga/utvecklingsbara spelare som kan explodera. Några har brister som borde vara mindre svårt att utveckla individuellt. Några exempel:

Hetta - utveckla spelet framför mål och gå hårdare på kassen
Jeppe Olofsson - utveckla defensiven till en acceptabel nivå, bättre rörelsemönster i egen zon
Berglund - jobba på explosiviteten första skären, anpassa sig till SHL-tempo
Olsson - jobba på avslut, beefa
Wingerli - skottramp, beefa
Söderlund - avslut, släpp pucken oftare i rätt läge, beefa
L Lindström - explosiviteten första skären, beefa
Öhman - fysik
User avatar
Miklosoft
Posts: 294
Joined: 16 Jun 2011, 12:13

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Miklosoft »

Med Andersson i truppen så har vi 2 producerande centrar/Kedjor

Frågan är hur man ställer upp det.. .

J.Lindström - Lindholm - Möller (Given första kedja)
?? - Andersson- Holloway (Vem ska leka med Andersson och Holloway? Olofsson/Hetta/Jimmie?)
Olofsson - Hetta - A.Pettersson
Söderlund-L.Lindström-Wingerli

Krekula
Olsson
----Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.---
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by marre »

Känns som det fattas iaf en klassforward och en breddforward,men lär väl knappast bli så....


Skickat från min iPhone med Tapatalk
User avatar
Oliman
Posts: 363
Joined: 15 Jun 2011, 23:06

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Oliman »

J.Lindström - Lindholm - Möller
Olofsson - Andersson(osignad)- Holloway
Hetta - L.Lindström - A.Pettersson
Olsson - Wingerli - Söderlund

Krekula
+petterström(osignad)
Jonathan Berggren
Filip Engarås

En stor nyckel till nästa års säsong är att Olofsson gör det som hans företrädare gjort, dvs växer som faan säsong två.
Lex Norman. Lindholm och Calof (och JA, jag vet att hans andra säsong var sämre framåt, men, hans defensiv blev sjukt mycket bättre och han jobbade hårdare, vilket är det Olofsson behöver mest) gör han inte det så kommer han nog plockas bort, för bra juniorer som fyller hans plats annars.

Förstkedjan känns given, andra får sjuukt mycket firepower, tredje kan bli en ruskigt smart defensiv kedja med offensiv uppsida, och 4e blir kedjan som kör över allt med sin nashvillespeed.

Pontus kan spela bp plus extra allt,

skador kommer så 4 på bänken känns lagom.
User avatar
ossian
Posts: 3676
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by ossian »

Jag skulle nog sätta Tim Söderlund med Anderson och Holloway. Som tredje skulle jag sätta Adam Pettersson som center mellan Hetta och en ny fysik, tung och aggressiv snabbskrinnare likt Hetta.
User avatar
smogz
Posts: 5698
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by smogz »

Var skulle du placera Olofsson?

Jag tycker det är svårt. Han är ju en snubbe som skulle kunna producera riktigt bra. Frågan är bara om en kedja med Holloway, Anderson och Olofsson skulle bli för lätta bakåt. Och samma sak gäller ju om man byter plats på Andersson och Lindholm. Blir JL, OM och MA för dåliga bakåt. Spontant hade det känts bättre med en center i Lindholms mall än en i Anderssons mall ur nån sorts truppdynamisk synvinkel. Men jag har hyfsat förtroende för att ledningen löser det på ett bra sätt.

Det är kanske Holloway - Anderson - Pettersson som är lösningen andrakedjan.

Och Olofsson - Wingerli/L Lindström- Hetta som tredje.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
GroovyEd
Posts: 1866
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by GroovyEd »

Kanske får Adam P det där genombrottet som det snackats om i 5-6 år? Isf känns Holloway-Anderson-AP som en given andra kedja.
User avatar
ossian
Posts: 3676
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by ossian »

Smogz, just nu skulle jag sätta Olofsson som 13e forward med mycket speltid. Gubben i lådan roll. En väldigt talangfull offensiv forward som är jättebra röd linje och framåt men värdelös på egen planhalva.
User avatar
smogz
Posts: 5698
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by smogz »

GroovyEd wrote:Kanske får Adam P det där genombrottet som det snackats om i 5-6 år? Isf känns Holloway-Anderson-AP som en given andra kedja.
Han skulle dessutom få en Lindholm roll i en sån kedja. Han är ju jävligt jobbig att möta med sin tyngd, sin skridskoåkning och aggressivitet. Han är dessutom stark bakåt med viss känsla för mål. Lite defensiv avlastare för Matt och Bud.

Och därmed en hyfsat balanserad andralina.

Just nu är det mitt förslag.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Oliman
Posts: 363
Joined: 15 Jun 2011, 23:06

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Oliman »

ossian wrote:Smogz, just nu skulle jag sätta Olofsson som 13e forward med mycket speltid. Gubben i lådan roll. En väldigt talangfull offensiv forward som är jättebra röd linje och framåt men värdelös på egen planhalva.
jag tror han kommer göra det "defensivt fulländade andra året". .som så många andra newbies gjort.
om inte, så tror jag han ryker.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by p-play »

Om man nu sätter ihop Holloway med Anderson behövs det nog någon konditionsstark ytter som kan ta ett defensivt ansvar. Hetta eller Adam P känns möjliga. Nackdelen är att de inte riktigt har den offensiva kvaliteten i passningsspelet som man skulle vilja se. Det är väl tveksamt om vi har så mycket pengar kvar så någon välscoutad AHL-värvning med bra passningsspel och som klarar att gå i trafik vore det ultimata. Jag håller med tidigare inlägg om att Jesper Olofsson är svår att placera för helst vill man ju också ha en tredjelina som kan matchas mot andra lags förstalina och stänga ned den. Hetta, Adam P och ML hade ju varit det optimala, men nu kanske Linus Lindström får den centerplatsen. Jag är lite tveksam till att Jesper Olofsson kan ta det där steget redan nästa år. Han är dock en grym talang i offensiv zon, så om man visar tålamod där kan man få fram en spelare för de två översta kedjorna så småningom och som dessutom helst vill bo i norra Sverige.
User avatar
ossian
Posts: 3676
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by ossian »

När jag tänker efter så skulle nog Andersson passa ännu bättre med Möller och Jocke. Jocke har ju både kanonbra avslut och magiska jäkla pass. När han har pucken under kontroll på högerkanten i anfallszon kan de inte släppa hans avslut utan de måste gå på, så Möller söker hela tiden fri yta för direktskott. Anderson kanske inte är lika fysisk, bra framför kassen eller bra på att gräva fram puckarna som Lindholm, men Anderson är en högerskytt med ett riktigt vasst avslut. Lindström, två högerskyttar med bra avslut, mums!

Även Holloway har ju ett otroligt bra skott likt Möller, och skulle nog säga bättre passningar. Däremot har Holloway inte ett lika bra lagspel, och han är beroende av att någon av lagkompisarna ger honom puckarna. Den mannen skulle kunna vara Lindholm som jobbar stenhårt, dessutom kan Lindholm vara där och peta in någon retur. Sen finns det flera kandidater till vinge på högerkanten i den formationen.
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Markman »

ossian wrote:När jag tänker efter så skulle nog Andersson passa ännu bättre med Möller och Jocke. Jocke har ju både kanonbra avslut och magiska jäkla pass. När han har pucken under kontroll på högerkanten i anfallszon kan de inte släppa hans avslut utan de måste gå på, så Möller söker hela tiden fri yta för direktskott. Anderson kanske inte är lika fysisk, bra framför kassen eller bra på att gräva fram puckarna som Lindholm, men Anderson är en högerskytt med ett riktigt vasst avslut. Lindström, två högerskyttar med bra avslut, mums!
Fast om du har Jocke på höger, Möller på vänster, Anderson i slottet, Aho/Katic (?) på blå? Vem har du mer i formationen? Vem skymmer målvakten och vem jobbar tillbaka eventuella andrapuckar?
Min känsla är att det blir för många spelare som "måste ha puck" för att vara som bäst... Lex "ju fler kockar". Jag blir gärna överbevisad om motsatsen, men jag förespråkar nog en modell där vi har 10-45-17-63 och kanske 16 som jobbar på rörlighet, typ in framför mål, ut bakom som passningsalternativ, in framför mål igen etc. Sen får vi då ett andra-PP med 4-29-92-23 och kanske 11 framför kassen där då. Två kedjor som båda har kvalificerade hot och bra med offensiv potential! Vem ska annars styra andra-PP, om Anderson är i första? Lindholm känns inte riktigt gjuten i den rollen, Pettersson får inte ut sin potential, Holloway ska väl helst skjuta, Olofsson lite likaså etc...
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
ossian
Posts: 3676
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by ossian »

Bra poänger. Ser Jocke och Möller som bättre defensivt och bättre lagspelare än Holloway. Men Holloway och Anderson i andra kan också bli riktigt bra, snacka om drömläge för en passningsskicklig vänsterfattad forward där.
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by marre »

Eller en 95kg powerforward


Skickat från min iPhone med Tapatalk
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by marre »

Tror det är det man söker,med tanke på att man ville ha Martin i laget.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by p-play »

ossian wrote:Bra poänger. Ser Jocke och Möller som bättre defensivt och bättre lagspelare än Holloway. Men Holloway och Anderson i andra kan också bli riktigt bra, snacka om drömläge för en passningsskicklig vänsterfattad forward där.
Anderson är en spelare som är ganska beroende av sin omgivning och har lite svårt att producera på egen hand. Holloway är lite likadan. När han flyttades från förstalinan i slutet av grundserien så upphörde produktionen helt och hållet. Rent teoretiskt borde de två komplementera varandra bra som avslutare och framspelare, men om de inte gör det i praktiken så sitter man på ett litet problem. Jag är tveksam till att Anderson är tillräckligt bra defensivt för att kunna balansera upp Möller och Lindström så Lindholm är nog ganska gjuten där om man skall fortsätta med den formationen. Jag tror också att om Holloway och Andersson skall spela ihop så måste den tredje länken vara en ansvarstagande forward beträffande defensiven.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by p-play »

marre wrote:Tror det är det man söker,med tanke på att man ville ha Martin i laget.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag skulle inte bli förvånad om Lindgren tar in en till center.
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by marre »

Ja,då kan ju Adam gå vinge.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Locked