Analyser säsongen 16/17

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Analyser säsongen 16/17

Post by schteffe »

Vore intressant att höra era reflektioner om säsongen/slutspelet - om spelet, spelarnas prestationer, vad som varit bra/dåligt, läropengar inför framtiden osv.

Några snabba tankar från mig:

- FHC har vi haft problem med i många säsonger - tycker vi gjorde ett starkt slutspel, problemet var snarare att vi behövt ta fyra poäng till under grundserien för att på så vis få möta LHC istället.
- Spelet i fem mot fem fallerade. Bara åttonde lag vad gäller gjorda mål samt insläppta mål. Samtidigt bäst i både PP och BP. Visst är det bra att vara vass i special teams, men det är ändå oroväckande att vi inte presterade bättre med lika många på banan.
- 10:a i tekningsstatistiken i grundserien är inte bra för ett lag som vill hålla i pucken och vara spelförande.

Till nästa säsong behövs färre skador och bättre tekningar som de första självklarheterna, men vad mer?
Os72
Posts: 922
Joined: 22 Jun 2011, 17:21

Re: Analyser säsongen 16/17

Post by Os72 »

Mindre antal duttpassar i egen zon med resultatet att vi blir fast och att orken tryter efter en stund. Alltså rakare spel ut (som i de första fyra mot FHC i kvarten).
Rollie
Posts: 2053
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Analyser säsongen 16/17

Post by Rollie »

Många små detaljer men 3 saker jag ser kan förbättras:
1) vinna pucken högre upp och därigenom skapa "gratisläge" Hård forecheck!
2) för liten box som sjunker för lågt mot egen mv
3) med så små tekniska backar så ska man låta dessa delta mer när vi har pucken i motståndarnas zon och inte bara parkera på blå. Skapar kaos i motståndarnas försvarsspel
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Analyser säsongen 16/17

Post by p-play »

Utvecklingen av våra unga forwards måste hyllas. Linus Lindström gick in och klarade av att centra i SHL. Wingerli och Ohlsson lämnade slutspelet med bäst plusminus och ett imponerande spel i fem mot fem där de överglänste många andra.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Analyser säsongen 16/17

Post by jokarfo »

Ett par reflektioner, intressant att läsa er andras också!
- Tekningsstatistiken talar sitt tydliga språk, Forre är saknad i cirkeln. Plus att Jimmie varit frånvarande till och från och han är ju en inte helt kass tekare. Sen är väl Pär och Linus rätt bra men i ligans topp ligger de kanske inte riktigt än. Följden blir ju naturligtvis att AIK börjar med puck i mindre utsträckning än vad spelsystemet och ambitionerna bygger på.
- AIK hade en period under senare halvan av grundserien där spelet liknade det vi såg nu i slutspelet. En av de största uppsidorna med spelet då tycker jag var att för första gången på länge så sökte man en snabb vändning på spelare i fart istf att söka burskydd. Man var helt enkelt snabba nog att gå genom mittzon för att ta emot pass upp i banan för att motståndarna inte skulle hinna stänga mittzon och tvinga fram burskydd och start från noll.
- I princip alla lag i spelar nu med den Hallamska styrpressen med tre spelare högt som pressar puckhållare samtidigt som passningsvägarna stängs av. AIK har alltid haft svaret att farten måste upp så pressen inte hinner komma men avvägningarna måste bli bättre ändå. Ffa blir det svårt att spela konstruktivt under hård press när tröttheten kommer och inte sällan sent i matcherna då avgörandet kryper närmare, Lex Alm. Behöver även fysen ses över så att AIK faktiskt orkar spela 60+ minuter konstruktiv hockey även då motståndarna lyckas med att dumpa puck och komma med fart på back som vänder upp djupt i egen zon? Behövs nog en kombination av det och en ordentlig tankeverksamhet kring hur det här spelet ur pressen ska gå till.
- Håller med om att Wigerli och Olsson borde hyllas. Sjukt imponerad av deras utveckling och insats. De visade vägen in i kvartsfinalserien och gav AIK chansen att vinna kvartsfinalserien med bästa möjliga utgångsläge inför period 3 i sista matchen. Tror dessutom att Wingerli är en framtida Forre och visar upp en jävla smartness på isen. Sebbe är ett krutpaket och han kan bli riktigt hård framgent. Tim och Linus? Ja vad säger man? De tog sina chanser och gjorde det riktigt bra. Fantastiskt lovande.
- Kvalité på backsidan är en nyckel för hela AIK:s sätt att spela. Man såg de få gånger när Kyle spelade hur mycket bra förstapass och fin skridskoåkning betyder för AIK:s corsi och när Katic som kunde gå för 100% kom in hände nåt riktigt spännande. Lägg därtill en frisk Nisse som så sakteliga började hitta tillbaka.
- Sett över hela säsongen har AIK haft för få fungerande offensiva hot. Vi är vana att se som sämst två producerande linor och under stora delar av säsongen har vi haft en. När Frölunda stängde ner förstalinan räddades vi av att junisarna plus Axel klev fran och att Adam, Hetta och Jimmie hittade kemi i nån match. Fler måste kliva fram i mer än enstaka matcher för att laget ska kunna bli ett sånt maskineri och där får man nog erkänna att målformen på vissa helt enkelt gjorde laget nog så trubbigt under vissa stunder.

Finns massor mer att fundera på men summarum, sjukt bitter över det sätt som säsongen slutar på men sett till det större sammanhanget så kanske det här är mellansäsongen många väntat på att AIK ska få efter de två gulden? Ett par år för sent men kanske blir det här nästa era av det svartgula maskineriets motsvarighet till finaltorsken mot Färjestad. Erfarenhetsbringande förluster som lär blivande hjältar vad som krävs för kommande segrar. Vem vet, hoppas kan man i alla fall göra.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Analyser säsongen 16/17

Post by Skidrow »

Sannolikslära för spelarna och vara i rörelse hela tiden så dom inte blir så passiva i egen zon.
User avatar
StigVig
Posts: 1577
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: Analyser säsongen 16/17

Post by StigVig »

Var Axel med sista matcherna?
Han "försvann" efter att Detroit synat han i en match och att de efter matchen haft ett långt samtal
Vissa spelare klarar av att fokusera på närliggande uppgift och då är det ju inga problem med NHL scouter som pratar med sina spelare mellan slutspelsmatcherna​. I detta fall funkade det inte så bra. AIK bör i framtiden göra klart med sina spelare som är på väg till NHL att under slutspelet måste ALLT fokus ligga på dessa matcher, NHL scouterna​ får återkomma och prata med spelarna efter AIK spelat klart slutspelet :evil:

Sen vi var ett bra lag när vi var skadefria och alla spelare hade fokus på slutspelet, vi kunde ha gått hela vägen om inte SHL, fusklunda och CMore ville annat. Vi blev grymt bortdömda i de 2 sista matcherna, precis allt var riggat för att fusklunda skulle vinna de 2 sista matcherna. Så visst känns det surt :twisted:
Krossa Skiten!!!!!
Bob Probert
Posts: 255
Joined: 15 Jun 2011, 22:59

Re: Analyser säsongen 16/17

Post by Bob Probert »

Snälla visst får vi slippa konspirationsteorier á la Lulefans angående "alla är enot oss, buhu buhu".
User avatar
StigVig
Posts: 1577
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: Analyser säsongen 16/17

Post by StigVig »

Bob Probert wrote:Snälla visst får vi slippa konspirationsteorier á la Lulefans angående "alla är enot oss, buhu buhu".
Älskar konspirationsteorier men som alltid gynnas storstadslag gentemot lag från mindre orter när det står och väger.
Av vilken anledning skickade man iväg den finske domaren som var så bra?
Efter att han lämnat vår slutspelsserie så började helt plötsligt domarna ge oss betydligt fler BP (sista 2 matcherna) känslan var och är att Fusklunda måste vidare till varje pris.
Såg även att Nyström i Expressen var förbannad i en krönika angående Jimmies avstängning, med all rätt.
Krossa Skiten!!!!!
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Analyser säsongen 16/17

Post by p-play »

StigVig wrote:Var Axel med sista matcherna?
Samma fråga kan ställas till Möller och Holloway och svaret är samma, d v s att alla tre inte hade tillräckligt bra skridskokondition. De dog mer eller mindre i de sista matcherna. De här tre spelarna imponerade kanske inte heller i de första matcherna förutom då i PP. Adam P var direkt dålig i sista tre matcherna, både offensivt och defensivt. Även Hetta var ganska osynlig offensivt under sista halvan av kvarten. Jag tyckte det såg bra ut inledningsvis med Adam P som center, men efter kvartsfinalspelet är jag mer tveksam. Han har många positiva egenskaper, men har inte riktigt spelförståelsen för att det ska vara en optimal position för honom.
Last edited by p-play on 02 Apr 2017, 19:48, edited 1 time in total.
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Analyser säsongen 16/17

Post by Markman »

p-play wrote:
StigVig wrote:Var Axel med sista matcherna?
Samma fråga kan ställas till Bud och Holloway och svaret är samma, d v s att alla tre inte hade tillräckligt bra skridskokondition. De dog mer eller mindre i de sista matcherna. De här tre spelarna imponerade kanske inte heller i de första matcherna förutom då i PP. Adam P var direkt dålig i sista tre matcherna, både offensivt och defensivt. Även Hetta var ganska osynlig offensivt under sista halvan av kvarten. Jag tyckte det såg bra ut inledningsvis med Adam P som center, men efter kvartsfinalspelet är jag mer tveksam. Han har många positiva egenskaper, men har inte riktigt spelförståelsen för att det ska vara en optimal position för honom.
Menar du att vi ska klona Holloway, eller varför ska han få frågan två gånger? ;)
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Analyser säsongen 16/17

Post by p-play »

Ha, ha. Hans alter ego kan möjligtvis få en fråga. :D
Det var Möller jag hade i åtanke. Det är nog dags att börja korrekturläsa inläggen noggrannare. 8-)
User avatar
ossian
Posts: 3675
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Analyser säsongen 16/17

Post by ossian »

En svår säsong att analysera med alla dessa skador, sjukdomar och strul. Men faktum är att det är missflyt och domarhjälp till Frölunda som ser till att vi inte är med och krigar om guldmedaljen.

PP, BP och målvaktsspel är yttersta toppklass hela säsongen. Kraftiga förbättringar under säsongen i försvarsspel, kämpaanda och forecheck.

I slutspelet så kliver fjärdekedjan fram med ett storartat jobb, även försvaret och Ortio spelar bra. Förstafemman har hård bevakning. Tyvärr avlastar inte andra och tredjekedjan något vidare över 7 matcher.

Det som jag tycker saknas är precis det som andra har vart inne på. Det saknas en naturlig center som kan hålla i pucken, producera och teka. Det behöver inte vara någon världsstjärna utan det skulle räcka med en spelare som Fillpula i Malmö, Christensen i HV eller Matt Andersson i Djurgården. Adam Pettersson och Petterström är väldigt duktiga spelare men de har ej den offensiva kraften som vi och Bud behövde.

En annan sak som brister är att vi inte riktigt har kriget in på kassen. För få spelare som ger sig in i hettan framför mål, och det behövs för att vi ska klara av att översätta ett spelövertag till vinst.

Så en producerande naturlig center och en grisig forward som krigar in på kassen är vad ossian ordinerar tillsammans med att försöka behålla befintligt lag.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1866
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Analyser säsongen 16/17

Post by GroovyEd »

Är det för mycket att hoppas på att Olofsson höjer sig ett par tre snäpp till nästa säsong? Han skulle kunna vara väldigt giftig om han bara blev starkare och fick lite mer pannben.
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Analyser säsongen 16/17

Post by nishog04 »

Jag hoppas man inte går in i nästa säsong med något 574-tänk. Det är en lika stor förbannelse att uttala någonting sånt, som att Luleå målade omklädningsrummet i guld. Huvva!

Köp rollen som halvfavoriter (spela på det, var taktiska!), förbättra det som många av er redan nämnt (t.ex. spelet framför kassen, tempot i uppspelen, spelvändningarna osv) och gå in för att "tävla om guldet", som man sa innan det där hemska "574".
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Analyser säsongen 16/17

Post by Chippen »

nishog04 wrote:Jag hoppas man inte går in i nästa säsong med något 574-tänk. Det är en lika stor förbannelse att uttala någonting sånt, som att Luleå målade omklädningsrummet i guld. Huvva!

Köp rollen som halvfavoriter (spela på det, var taktiska!), förbättra det som många av er redan nämnt (t.ex. spelet framför kassen, tempot i uppspelen, spelvändningarna osv) och gå in för att "tävla om guldet", som man sa innan det där hemska "574".
Jag hoppas att Föreningen tar denna säsong rätt och precis som du är inne på hittar tillbaka till ödmjukheten.
För på något sätt tycker jag att 574 och "låt dem fundera" är lite för mycket övermod/övertro. Man blev helt enkelt för kaxiga och mediamatade.
Vet inte riktigt hur jag ska förklara på ett vettigt sätt, förutom att jag tycker att ödmjukheten mot uppgiften och SHL försvann och det måste tillbaka. Vi är inte Sverigeledande längre och inte de som blir jagade utan de som jagar.

Så jag hoppas denna säsong vara en nyttig läxa för alla.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Analyser säsongen 16/17

Post by Hank »

Nu har både Växjö och Frölunda åkt ur, med genierna Hallam och Rönnberg i respektive bås.

Växjös facit efter att ha tagit guld är alltså ut i semin året efter och därefter ut i kvarten. Frölunda ut i semin året efter guldåret.

Det är fruktansvärt svårt att vara bra år efter år, och det är svårt att få in vad den här föreningen lyckats med. Ja, det är små marginaler, men argument som att om man bara gjorde X så skulle... riskerar att missa den större bilden och vad som faktiskt gjort oss framgångsrika.

Jag håller med om många saker som skrivits här (forumet i stort), bl.a. om detaljer i spelet och bristande ödmjukhet från föreningens sida. Den ödmjukheten skulle jag dock önska även för forumets del.
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Analyser säsongen 16/17

Post by smogz »

+1 Hank. Och med tanke på hur det såg ut i slutspelet så gissar jag ändå att man vill spela ett intensivare spel än det vi såg under serien.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Oliman
Posts: 363
Joined: 15 Jun 2011, 23:06

Re: Analyser säsongen 16/17

Post by Oliman »

smogz wrote:+1 Hank. Och med tanke på hur det såg ut i slutspelet så gissar jag ändå att man vill spela ett intensivare spel än det vi såg under serien.
Det känns som om en del av intensiteten och det fysiska saknades under grundserien, men då bör vi tänka på att Jimmy, Hetta, Holmström i var skadade/rehab/avstängda rätt mycket. Samt att Katic när han kom ikapp och in i slutspelet höjde den delen rejält.

Jag hoppas att juniorkedjan fortsätter utvecklas och tar för sig ännu mer nästa säsong. Långa stunder var de ledande lina i junior-vm och dess spelare bröt rejält med mönster i kvartfinalserien mot frölunda, hoppas det har satt sig i huvudet. En grym sommar på detta så tror jag de kommer bli grymma.

Jag är grym optimist, men är nog för första gången på länge riktigt tidigt laddad inför nästa säsong.
phx70
Posts: 194
Joined: 15 Jun 2011, 14:10
Location: Toronto, Ontario

Re: Analyser säsongen 16/17

Post by phx70 »

Hoppas AIK börjar spela som Nashville nästa säsong, jävlar vilken fart dom har
Locked