Silly Season 2017/2018

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
p-play
Posts: 6801
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by p-play »

Den mest intressanta frågan är vilken väg sportchefen vill gå, d v s vilken typ av spelare han letar?
Han har verkligen ett drömläge att sätta sin prägel på laget då det finns utrymme för att göra förändringar, samtidigt som han inte behöver känna någon stress eftersom han redan har både en bra stomme och spets i truppen och det både på forwardssidan och backsidan. http://www.eliteprospects.com/team.php? ... atus=stats" onclick="window.open(this.href);return false;
Om han vill så kan han fortfarande värva lite mer fysiska spelare (som vi hade för ett par år sedan) och få ett tungt lag liknande det Frölunda har och som uppenbart fungerar bra i slutspel när domarna höjer nivån eller så kan han fortsätta på den inslagna vägen som vi följt de senaste åren där laget har blivit mindre och mindre fysiskt och kanske mer puckkontrollerande.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Silly Season 2017/2018

Post by svea_man »

Skulle vara nice med nån ny spelare snart
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Silly Season 2017/2018

Post by jokarfo »

Som vanligt när hans kontrakt går ut börjar man drömma om Justin Azevedo. Ett longshot och billig blir han inte men det vore ett jävligt välsmakande nyförvärv, det kan man inte förneka. In med Avokado!
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Silly Season 2017/2018

Post by svea_man »

Eller varför inte Rundblad :)
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2017/2018

Post by ossian »

Hoppas Lindgren har is i magen. Vi har verkligen ett bra utgångsläge i år.

Hur ser det ut på hemvändarsidan? Någon som kommer loss?
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Silly Season 2017/2018

Post by svea_man »

Tim Erixon , Melker , Ogge , alla har utgående
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Silly Season 2017/2018

Post by svea_man »

SJ hoppas jag som fan på Lill Dahlén men lär ju hamna i Frölunda
p-play
Posts: 6801
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by p-play »

Jag tror knappast att vi värvar en som Dahlén eftersom vi antagligen håller oss ganska hårt till principen om rookie-avtal. Hela vår verksamhet bygger på att vi satsar mycket pengar och resurser på unga spelare underifrån och de får igen det via utveckling och vi får igen det eftersom vi inte behöver gå in i lönemässiga budgivningar eller värva dyra spelare för bredden. Ett lag som Växjö har inte den traditionen. Vi kommer säkerligen inte att riskera den modellen för en spelare som Dahlén som ändå kommer att dra direkt när Vancouver signalerar att de vill ha över honom. Ingen av Oscar, Tim, Melker eller Rundblad är nog aktuella för nästa år. Azevedo är en grym spelare (dock säkerligen alldeles för dyr) om man har rätt omgivning för honom, d v s killar med lite fysik som kan skapa ytor. Frölunda har varit bra på att hitta mixen i sådana kedjor, med Wellman i år och Lasch ifjol. Vi fyller dock hela kedjor med sådana spelare och då fungerar det inte då de helt kommer bort när det blir fysiskt spel. Det viktigaste för sportchefen på forwardssidan är att få in är en bra, naturlig center (spelfördelare) som klarar slutspel och kan spela i viktiga moment, samt spelare med fysik (och skridskoåkning) på ytterforwardssidan som kan göra ett eller annat mål. Det är bara att titta på Frölunda hur effektivt det är. De bryter ned Brynäs på samma sätt som de tröttade ut oss. Martin Lundberg är nog den den mest möjliga exil-AIK:aren nästa år av de som är därborta. För Jimmies lön kan man kanske få honom plus en fysik import med lite målskytte och bra skridskoåkning.
User avatar
smogz
Posts: 5694
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2017/2018

Post by smogz »

Petter G då? Hur mycket har han fått spela i NHL i vinter?
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2017/2018

Post by nr86 »

Petter vore ett grymt förvärv om han kom hem igen. Petter Pudas och mark som komplement till de som stuckit vore en uppgradering helt klart.
lobo
Posts: 1576
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Silly Season 2017/2018

Post by lobo »

Melker, Ogge måste ju vara helt orealistiska. Dom går ju bra som mer eller mindre ordinarie i NHL.
Jag är annars oerhört svag för hemvändare (obs, unga!) typ Petter G, Tim, sur-Martin. Skulle vara drömvärvningar.
Katic måste bara signas!

Väldigt spännande silly måste jag säga, och vi har ett mycket bra utgångsläge.
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
User avatar
smogz
Posts: 5694
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2017/2018

Post by smogz »

Bryggmans kontrakt går ut. Är inte han lite Powerforwardtyp? Med bakgrund i Skellefteå

Ersättare till Pontus P?
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3063
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly Season 2017/2018

Post by Foppas skridskocoach »

Borde vi inte sikta högre än Bryggman?
Tigerränderna går aldrig ur.
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: Silly Season 2017/2018

Post by LeeGoren »

Intressant att läsa norranbloggen och kommentarerna där. Folk verkar ju panikslagna över läget. Helt oförstående till det.
En av ligans bästa målvakter är klar. Aho, Djuse, Pudas, Alm klara. Katic kan man nog räkna in. Ser bra ut, krydda med en storväxt tvåvägsback så har man en mkt bra uppsättning.

Jocke, Möller, Lindholm, Holloway klara. Grymt bra. En riktigt bra center och ytter in så är ju läget riktigt bra även där. Den jag har frågetecken kring är Jesper Olofsson och vilken roll han ska ha/ta nästa säsong. Har fortfarande väldigt svårt att placera honom i lagbygget.

Med lite is i magen tror jag att Lindgren kan få till något riktigt bra av det här. Men han måste lyckas hitta en bra tvåvägsback, en center och en ytter som kan ersätta/uppgradera Calof.
p-play
Posts: 6801
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by p-play »

Faktum är att man nästan skulle kunna börja säsongen med det här laget. Hur många lag har en förstakedja som oss? Hur många lag har lika många bra offensiva backar (Aho, Pudas, Djuse, Berglund och Öhman)? Lägg därtill till två defensiva pjäser som Alm och Urbom som står under kontrakt och en eventuell signing av Katic. Jag skulle vara rätt nöjd om backbesättningen såg ut så. :) Urbom lär dock blir kvar i Djurgården.
Jag har också svårt att få in Jesper Olofsson i laget men man får nog se honom som ett gubben-i-lådan-projekt. Om han får till fysen så finns det mycket hockey i honom. Om han inte tar ett steg till i utvecklingen så kanske han hamnar i någon storsatsande allsvensk klubb under säsongen och vi får lite pengar över till en januarivärvning. Det bästa Lindgren kan göra i nuläget är att hålla sig kall och se till att han har pengar i fickan när ett fyndläge uppstår för det vet vi att det kommer att göra (lex Ortio).
macken999
Posts: 23
Joined: 30 Jun 2011, 04:25

Re: Silly Season 2017/2018

Post by macken999 »

Signar de Katic och Pudas har de 5 etablerade backar i dessa två samt Alm, Aho och Djuse, de bör vara nog. Berglund och Öhman måste få speltid för att ta steg samtidigt som t ex Anton Danielsson från j20 bankar på dörren. Det är mycket tjat om stora tunga backar, personligen föredrar jag pucksäkra backar som faktiskt hinner till båset i andra perioden. (Snittvikten på de nämnda är trots allt 86kg) Urbom tror jag inte spelar i Skellefteå AIK nästa säsong.

På forwardssidan ser jag gärna en värvning av Nick Johnsson, han tror jag kan ta fighten framför kassen i pp samtidigt som han är obekväm och har näsa för målet. Mustonen på det och truppen känns klar för start med utrymme för fyndvärvningar a la ortio. Wingerli visade i slutspelet att han förtjänar att prova på spel lite högre upp i hierarkin. Adam P får plats pga en annars ganska orutinerad center-uppställning. Han har fått många chanser att visa upp sig men som det känns nu skulle han kunna vara utanför laget, finns många riktigt bra juniorer på forwardssidan.


Djuse-pudas
Katic-Aho
Alm-Öhman
Danielsson-Berglund

Möller-Lindholm-Lindström
Holloway-Mustonen-Johnsson
Hetta-Wingerli-Olofsson
Olsson-Pettersson-Söderlund
Engarås-L.Lindström-Krekula/Andersson/Ibrahim
p-play
Posts: 6801
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by p-play »

Jag ser ingen plats för Mustonen. Inget ont om honom, men nu har vi redan Wingerli och Linus Lindström som gör samma jobb och det billigare samtidigt som de har en större utvecklingspotential. Engarås kan med lite utveckling mycket väl även han vara bättre än Mustonen nästa säsong. Mustonen har spelat i de översta femmorna i Örebro (och har antagligen betalt därefter) utan att gjort speciellt mycket väsen av sig förutom i matcherna mot oss. Adam P är en användbar allroundspelare och är stark BP och kommer att kunna ta över Pontus P:s roll som ledande spelare i den spelformen. Vi behöver få in en bra, positionssäker center som är stark på puck och förutom skridskoåkning även har bra spelsinne. Mustonen är definitivt inte den spelartypen.
Last edited by p-play on 12 Apr 2017, 12:36, edited 2 times in total.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1866
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Silly Season 2017/2018

Post by GroovyEd »

Jag tycker också det ser bra ut. Skulle "bara" vilja ha in en mer kvalitetscenter. Gärna en som kan teka och bruschla framför mål.
p-play
Posts: 6801
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by p-play »

Tom Hedberg? Jag undrar om Lindgren kan vara en av de som är med och hugger på honom. Jag gillade skarpt det jag såg av honom i Leksand för drygt ett år sedan. Han vore ett perfekt utvecklingsprojekt på ett billigt rookie-kontrakt.
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 2017/2018

Post by krysset »

Perra Johnsson har ätit lunch med Pea på Skandic idag.
macken999
Posts: 23
Joined: 30 Jun 2011, 04:25

Re: Silly Season 2017/2018

Post by macken999 »

Kan till viss del hålla med i det du säger om Mustonen,han känns dock som en trolig värvning, att han är uppvuxen här osv, tror det var elithockeybloggen som nämnde att det var på g också, vet inte hur mycket som ligger bakom det. Samtidigt har han gjort 41 poäng på 90 matcher under hans två säsonger i Örebro, 15 mål 2015/2016 är bra, potentialen finns där. Vilka linor han spelade i vet jag inte men efter förra säsongen som var lite sämre poängmässigt är jag tveksam till att han ska ha så otroligt hög lön. Anser ändå att det är ett bra alternativ.
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2017/2018

Post by ossian »

Ifall vi får in en av Katic och Burström samt Pudas, så behöver vi komplettera med en defensivt skicklig back som kan logga minuter. Drömbacken där är väl Petter Granberg som är ok på rören och även har ett bra förstapass. En annan skulle kunna vara Melart som även är duktig framåt, men det lär kosta. Ett billigt alternativ skulle kunna vara Andreas Söderberg som verkar ha utvecklats i positiv riktning.

Framåt är det väl oklart vilka som fortsätter av veteranerna. Det som saknades ifjol var en skicklig spelcenter samt yttrar som driver på mål.
lobo
Posts: 1576
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Silly Season 2017/2018

Post by lobo »

Var Brithen bara taget ur luften?
Spännande också att se vad dom gör med Jimmie.

Skickat från min F5121 via Tapatalk
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
Chippen
Posts: 14287
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2017/2018

Post by Chippen »

Utan att ha koll på kontraktsstatus men jag tror att jag läst att kontraktet går ut, så borde väl Erik Chrtisten vara ett bra förvärv som center? Lär ju iofs kosta en hel del, men tycker att han spelat bra i HV iaf.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
vonschnauser
Posts: 987
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: Silly Season 2017/2018

Post by vonschnauser »

Chippen wrote:Utan att ha koll på kontraktsstatus men jag tror att jag läst att kontraktet går ut, så borde väl Erik Chrtisten vara ett bra förvärv som center? Lär ju iofs kosta en hel del, men tycker att han spelat bra i HV iaf.
Chrtisten kan bli svår men Christensen kan vara ett alternativ ;)
User avatar
Erwynn
Posts: 2418
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by Erwynn »

Rögle har förlängt med Edwin Hedberg
Hata allt.
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Silly Season 2017/2018

Post by Lubbe »

Sebastian Wännström kanske? Kom inte överens med Rögle, så blir tydligen ingen fortsättning där.
Vore en typisk Skellefteåvärvning i och med att han gått skadad sen november.
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2017/2018

Post by nr86 »

Trodde Hedberg var i princip klar för oss. Blev säkert lovad en större roll och mer pengar i RBK. Blir intressant att höra podden i morgon med Micke. Vad händer med Jimmie, Pontus och Katic? Jimmie och Katic är två högavlönade spelare så om dessa inte fortsätter måste de ersättas och då är frågan vilka "stjärnor" vi rycker i ?? Jimmie hoppas jag vi tackar för lång och trogen tjänst medan jag gärna ser Katic på förlängning men inte till vilket pris som helst förstås. Spelande backar av hans kaliber växer inte på träd om man säger så. Vi har visserligen ganska bra beställt på den fronten med Pudas, Aho och Öhman men Katic visade vilken grym speluppfattning han hade. Jag gillade dessutom de offensiva räderna han gav sig ut på. Blev farligt ( framåt ) varenda gång:) Wännström tror jag åker hem till Brynäs igen. Men finns det möjlighet att rehaba en spelare kanske vi hugger.........
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by nishog04 »

Alm var Katics motpol med andra ord; det blev farligt bakåt varje gång han rörde pucken :lol:

Wännström är för mesigt, om vi ska prata renoveringsobjekt. Vladimir Konstantinov - där har AIK någonting att bita i. Han har dessutom rejält med rutin!
p-play
Posts: 6801
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by p-play »

Lindgren verkar ha fått nej från både Carl Persson och Edwin Hedberg, men det ger åtminstone en indikation på vad han verkar söka. Båda två hade varit rätt så bra värvningar, men vi vet inte vilka alternativ han har. En kille som Sweatt är en likartad spelartyp och han är också ute på marknaden och kan kanske bli aktuell även om han ryktas gå till Örebro. Jag tycker att Rögle har värvat ganska bra sista året och de kan nog överraska nästa säsong.
Locked