Omg 50 - Linköping HC - Skellefteå AIK - 26/1 kl. 19.00

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Omg 50 - Linköping HC - Skellefteå AIK - 26/1 kl. 19.00

Post by p-play »

Ja, vi såg trötta ut. Jag tror också att man har haft sjukdomsproblem. Ja, laget blir långt och därför kan man inte täta mittzonen. Problemet är dock att man bara checkar med egentligen en forward då den andra ligger i skuggan av den första. Jag antar att det är tänkt som överbelastning, men den forwarden fyller ingen roll utan hamnar i en alibiposition allt som oftast. Motståndarna spelar bara back-back och och då skall vi flytta över och checka på liknande sätt. Oftast hinner vi dock inte flytta över och då blir det gata i mittzonen. Och om vi hinner flytta över så spelar motståndarna back-back tills vi inte längre orkar checka. Orsaken till att det ser bättre ut med knattarna är att de är så snabba på så att det nästa ser ut som att vi checkar med båda forwards. Ändrar vi vår forecheck och flyttar upp backarna samtidigt en aning så förändras allt. Laget blir betydligt mindre kort och man tätar mittzonen, samtidigt som man sätter press på motståndarna och vi inte behöver jobba lika hårt för att erövra puck. Jag håller med om att spelet i egen zon är bättre än tidigare på säsongen då vi sorterar bättre. Det stora problemet är att vi förlorar spelet i mittzonen taktiskt sett och att det är det som gör att vi måste slita så hårt i matcherna.
burk
Posts: 668
Joined: 18 Mar 2012, 18:58

Re: Omg 50 - Linköping HC - Skellefteå AIK - 26/1 kl. 19.00

Post by burk »

Den höga och aggressiva forecheking försvann med Forsberg
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Omg 50 - Linköping HC - Skellefteå AIK - 26/1 kl. 19.00

Post by p-play »

burk wrote:Den höga och aggressiva forecheking försvann med Forsberg
Ja, och togs över av Rönnberg. Bristerna i modellen maskerades i flera år av det faktum att vi hade ett helt otroligt lag samtidigt som i princip alla andra ställde upp i styrspel och gav oss tid att bygga fart Det var bara Rönnqvist (spelade som oss) och Rönnberg (spelade som Forsberg) som hade avvikande spelmodell.
User avatar
vonschnauser
Posts: 987
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: Omg 50 - Linköping HC - Skellefteå AIK - 26/1 kl. 19.00

Post by vonschnauser »

Någon som fattar varför SHL lagt AIK's möte med Linköping i omgång 38 den 3/1, sedan när alla andra lag spelar omgång 38 så spelar AIK återigen mot Linköping borta men nu i omgång 50? :lol:

Bara för att de MÅSTE blanda omgångar & göra det krångligt?

:roll:
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Omg 50 - Linköping HC - Skellefteå AIK - 26/1 kl. 19.00

Post by p-play »

p-play wrote: Kyle Cumiskey bör kanske inte heller spela med tanke på hur det ser: Det är uppenbart att han är mycket hämmad och har ont. P g a backproblematiken så tvingas Emil Djuse att logga lite mer tid än han egentligen klarar av. Även när Burström kommer tillbaka har man problem med att man har ett antal backar som inte riktigt klarar av att logga sina minuter och det av olika skäl. Nu är man väl medveten om att man har problem i de bakre leden och funderar kring det. Cumiskey har en ruskig potential och glimtar till emellanåt, men om det skall fortsätta med de här problemen (och det inte finns chans till förbättring) är det bättre att få till en deal och avsluta samarbetet och få loss lite pengar. Ingen part gynnas av att det ser ut som det gör. .
Helt rätt gjort av Lindgren! Jag skrev redan i november att man skulle försöka få till en deal och med upprepning häromveckan. Man har visserligen skickat någon miljon rakt ned i ingenstans genom dålig screening vid värvningstillfället vilket jag påpekade när han presenterades då det gick rykten om att han i princip var slut i kroppen redan innan den här säsongen. Det är dock bra gjort att inse misstaget och försöka rädda så mycket pengar som möjligt även om det troligtvis bara rör sig om en bråkdel av kontraktsvärdet. Nu lär det säkert snart presenteras någon värvning. Jag hoppas dock mest av allt att Lindgren tar tag och försöker styra upp forecheck och mittzonsspelet. Hur som helst, bra agerat!
Locked