Skellefteå AIK i media

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Skidrow »

stigVig vi har ett dam lag men ingen som vill spela http://www.laget.se/CHCDAM/news/4795977 ... en-2016-17" onclick="window.open(this.href);return false;
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Skellefteå AIK i media

Post by p-play »

Årets debattinlägg i Norran av Röda Nejlikan: :D
"Sjuktalen är för höga i Skellefteå AIK den saken är helt klar.
Vore det moderater i ledningsgruppen skulle de utförsäkras och arbetslinjen gälla.

Vore det MUF-s ordförande skulle de
tvingas spela för enormt sänkta löner.
och även om då de är sjuka.

Antingen måste reglerna inom Hockeyn göras om så ex. tacklingar inte får ske och sargerna är av typ bandysnitt eller så måste man sluta medicinera spelarna och låta bara de naturligt friska spela.
Så vill ju Björn Ferry.

Ja det är underliga tider vi lever i.
När Skellefteå var i topp på 60-talet då jobbade spelarna till vardags och de var aldrig skadade .
Man spelade t.o.m på utomhusrinkar vilket kanske gjorde att den friska luften höll dem friska.

De hade tunga klubbor utan hook men nog orkade man finta för det.
Och huvudskydden var bara en Unitskiva fram och en bak sen några små på sidorna. Tur Scarins fanns på den tiden.
Där tillverkade man just dessa unitskivor.

Dagens unga verkar veka. man har det för varmt och ombonat när man spelar sen slipper man ju jobba till vardags.

Det kanske gör att de är lite för otränade för en match där man oftats inte spelar mer än en kvart

Jag tycker de verkar för stressade. Se Tim Söderlund han åker ju som attan vilken energi. Förr tog man det mycket lugnare.

Sen kolla Fredrik Lidngren då han åker bakåt.
herregud vilket tramp han kör med. han är ju slut efter 30 sek.

Förr snirklade man sig bakåt med bägge skridskorna på isen och det gick lungt och städat till sen bytte man då Domaren blåste. Nu åker man in och ut ur båset precis som Båset är så himla intressant tillbringa tiden i.

Nä det var bättre förr. det kan nog alla hålla med om.
En "åkerbrasa " och en halva renat höll även publiken varm.
Nu kör man med öl för att släcka törsten detta enbart för att hockeylokalerna är så varma. Trist."
User avatar
StigVig
Posts: 1576
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: Skellefteå AIK i media

Post by StigVig »

Skidrow wrote:stigVig vi har ett dam lag men ingen som vill spela http://www.laget.se/CHCDAM/news/4795977 ... en-2016-17" onclick="window.open(this.href);return false;
Känner till detta men jag litar på Tindras ord, hon bör ha koll om någon att intresse finns
"Det skulle ha varit många tjejer som spelat hockey i Skellefteå om det funnits ett damlag att se upp till."

Skellefteå har alltså 1 ishall mer än vad Örnsköldsvik har.
Modo har ett damlag och ett flicklag och man fixar detta fast man har 1 ishall mindre.
Så i mina ögon är det bara Bullshit att AIK pratar om att man behöver mer isyta om man skall ha ett damlag.
http://www.folkbladet.nu/1556929/fler-i ... verksamhet" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorerna gillar idén
http://norran.se/sport/skelleftea-aik/s ... ing-528738" onclick="window.open(this.href);return false;

Isyta finns, intresse finns, sponsorer försöker övertala AIK att satsa på damhockeyn.
Så man undrar ju vad f***n det sitter i :?
Krossa Skiten!!!!!
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: Skellefteå AIK i media

Post by BigGuyJohan »

Stigvig. har Modo krav från kommunen om att kommunen ska ha delar av tiden? vi har alltså, hockeyskolan, diverse ungdomslag, U16, J18, J20, A-laget, SK lejon, konståkning m.m som tar upp istider. att jämför med Modo blir felaktigt om man inte har all info om hur det ser ut för dom som helhet, alltså kring hur dom har möjlighet till att styra istider osv. Utan att veta Modos parametrar så är det omöjligt att göra en rak jämförelse. Så jag vet inte direkt om man kan påstå att det är bullshit att det skulle behövas fler isytor..
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Skellefteå AIK i media

Post by snorhyveln »

Klart det är bullshit. AIK VILL inte och kommer aldrig att vilja ha ett damlag.
Själv skulle jag vilja att dom hade det som part i målet. Hatar att flickan ska sitta i bil 3-4 ggr i veckan för att träna och spela med Röbäckarna. Å andra sidan måste man se med öppna ögon på det hela. Ska AIK satsa på ett damlag och spela i riksserien så måste man värva åtminstone 2 femmor från andra sidan atlantiska träsket.
Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Empress »

När Luleå drog igång sin damsatsning så var det väl efter Frukthamster & gänget pumpade in pengar i föreningen.
Sedan har dom fått mkt beröm för sin satsning på damlag. Men antar det var en förutsättning från sponsorn-har svårt se
att Luleå skulle satsat på damhockey ur "egen ficka"
Vad gäller Modo så kanske en del av satsningen också är styrd av kommunens pengar.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3065
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Foppas skridskocoach »

Luleå köpte ju MSSK's plats i Riksserien. Märkligt, för övrigt, att ingen gnällde på att MSSK inte hade något herrlag när det begav sig.
Tigerränderna går aldrig ur.
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Chippen »

Om nu AIK ska starta ett Damlag så skulle de få börja i lägsta divisionen. Är det attraktivt och något man ser upp till? Tydligen inte, för det är samna Division som Clemens lämnade pga spelarbrist.

Leker man med tanken att AIK startat ett lag, vart skulle de få spelare ifrån? Verkar ju inte finns gott om Damspelate i stan och så många finns väl inte ute i landet heller?

Att titta på Luleå blir skevt, då de tog över en fungerande verksamhet och inget som de skapade på egen hand.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Skellefteå AIK i media

Post by snorhyveln »

Chippen wrote:Om nu AIK ska starta ett Damlag så skulle de få börja i lägsta divisionen. Är det attraktivt och något man ser upp till? Tydligen inte, för det är samna Division som Clemens lämnade pga spelarbrist.

Leker man med tanken att AIK startat ett lag, vart skulle de få spelare ifrån? Verkar ju inte finns gott om Damspelate i stan och så många finns väl inte ute i landet heller?

Att titta på Luleå blir skevt, då de tog över en fungerande verksamhet och inget som de skapade på egen hand.
Precis vad jag skriver.
Ska AIK Spela i Riksserien så måste dom värva 2 femmor transatlanter. 2 femmor går förmodligen locka hem från de exporterade tjejerna som numera är spridda över Sverige och världen. 1 femma transingar kanske räcker för att ta upp laget i riksserien, men sedan behövs minimum 2.
Men sammanfattningsvis:
AIK vill inte och kommer aldrig att satsa på ett damhockeylag, åtminstone så länge PeA och nuvarande styrelse sitter.
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Chippen »

Jo, verkar som vi delar många åsikteri denna fråga.
Vad jag däremot inte fått svar är: varför AIK måste ha ett Damlag.
Tycker som sagt att allt grundar sig i att "alla andra lag i SHL har det" och det tycker jag är väldigt vaga grunder.

Sedan, om man leker med tanken att Clemens fanns kvar och AIK startar upp i samma serie så skulle det garanterat sänka Clemens då alla Damspelare verkar bry sig väldigt mycket om klubbmärket.
Hade det inte varit bättre att AIK ökat stödet till Clemens och på så sätt hjälpt det laget till Riksserien?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Skellefteå AIK i media

Post by snorhyveln »

Så du menar att klubbmärket och framförallt organisationen inte betyder något? Jag har personligen jobbat kring och för Clemens dam sedan starten. Hur tror du det känns för ledare, spelare etc. att ständigt jobba TOTALT utan resurser. Där man ser injobbade pengar gå till klubbor och resor till andra lag, där stora delar av styrelsen fullständigt skiter i damlagets existens, bara AIK pyntar in sina 50 papp om året ( som ska vara öronmärkta för damlaget) så att a-laget kan betala mattis å tränare + andra skitutgifter som laget aldrig skulle lägga 2 fingrar i kors för att själv arbeta in?
Ingen, säger ingen tjej är det minsta intresserade av att spela för Clemens (ytterligt få herrar heller). Alla drar till gymnasiestäder så fort tillfälle ges vad gäller damerna.

Skulle tro Clemens faktiskt skulle ha haft ett riksserielag idag om det inte varit för den sunkiga organisationen i föreningen där det ständigt gapande svarta hålet slukar varje sekin som råkar landa innanför dörrarna. Under åren som gått har enorma talanger slutat i förtid eller flyttat pga det meningslösa med att spela i en förening där bara tränare, lagledare och mattis är de som jobbar och bryr sig, alla andra i föreningen ser tjejerna som en inkomst.
Tyvärr är den våta drömmen för damerna i Skellefteå, att få komma till en förening som vill dom väl, vill få dom att utvecklas och inte minst slippa betala för varje detalj ända ner till skosnörens bara det.
En våt dröm.
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Chippen »

Självklart finns det brister i Clemens Damhockey oxå och jag är rätt säker på att Clemens Dam fått lägga ner oavsett inom kort. Var väl bara en tidsfråga iofs.

Men om så många tjejer vill ha ett Damlag, varför ibte starta ett eget lag under t ex Lejon?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
StigVig
Posts: 1576
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: Skellefteå AIK i media

Post by StigVig »

BigGuyJohan wrote:Stigvig. har Modo krav från kommunen om att kommunen ska ha delar av tiden? vi har alltså, hockeyskolan, diverse ungdomslag, U16, J18, J20, A-laget, SK lejon, konståkning m.m som tar upp istider. att jämför med Modo blir felaktigt om man inte har all info om hur det ser ut för dom som helhet, alltså kring hur dom har möjlighet till att styra istider osv. Utan att veta Modos parametrar så är det omöjligt att göra en rak jämförelse. Så jag vet inte direkt om man kan påstå att det är bullshit att det skulle behövas fler isytor..
Finns ett avtal mellan kommunen och Modo gällande istider och det gäller alltså Fjällräven Center.
Ett avtal som handlar om allmänhetens åkning osv. Kommunen har ju stoppat in en hel del kosing i bygget och man vill ha nåt tillbaka. Vet att det pratas i övik om att Modo blöder något enormt man sparkade nyss sportchefen och de 2 som har ansvaret för juniorverksamheten. Tipset är att kommunen lär få ta hand om nycklarna till arenan under våren.

Vad jag vet så ser det liknande ut för Modo gällande U16, J18, J20, A-laget.
ÖHK spelar matcher i FC och Hockeygymnasiet håller till i FC. Sen har du Dam och flicklagets träningar och matcher.
Spelas en del cuper också i arenan och den hyrs ofta ut till mässor mm.
Arenan används väldigt effektivt vill jag påstå av det jag hört.
Läge för AIK att åka ner till Övik och se hur Modo löser det hela med sitt dam och flicklag kanske ;)

Hur många större arrangemang sker i Skellefte Kraft Arena?
I Fjällräven Center så är det hyllningskonserter till Queen, Kentkonserter, Takida konserter, Julkonserter mm.
Hög aktivitet i arenan med tanke på att Övik är ju en liten byhåla jämfört med Umeå t.ex. och när det förbereds inför större event så får hockeyn flytta sina träningar till Modohałlen (låg tidigare i kloss med Kempehallen)
Last edited by StigVig on 04 Jan 2017, 20:53, edited 1 time in total.
Krossa Skiten!!!!!
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Skellefteå AIK i media

Post by snorhyveln »

Chippen wrote:Självklart finns det brister i Clemens Damhockey oxå och jag är rätt säker på att Clemens Dam fått lägga ner oavsett inom kort. Var väl bara en tidsfråga iofs.

Men om så många tjejer vill ha ett Damlag, varför ibte starta ett eget lag under t ex Lejon?
Bättre organisation där?
Tjena.
Sprang å sålde lotter åt dom för att dom skulle ha råd med bussen till Kalix i kvalet.
Lejon,,,, ptfffhhh.....
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Special Brew »

Inget damlag som ska betalas av AIK:s a-lag. Tar hellre en spelare till A-laget en ett helt damlag.
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Chippen »

snorhyveln wrote: Bättre organisation där?
Tjena.
Sprang å sålde lotter åt dom för att dom skulle ha råd med bussen till Kalix i kvalet.
Lejon,,,, ptfffhhh.....
Det sa jag aldrig att det var, men finns ju inget som säger att det blir bra organisation runt ett Damlag i AIK heller.

Nu är väl iofs en utopi att det blir ett Damlag i AIK även om det ibland finns tjejer som vill det.
Tindra var väl senast ut, mem hon går väl till Luleå snart och jag betvivlar att hon stannat och spelat i Div 1 om ett damlag startat upp. Då hade det väl hetat: "jag byter för min utveckling".

På ett sätt verkar det som om alla de som anser att AIK ska ha Damlag tror att de får börja i Riksserien direkt, både spelare och folket runt om i stan.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
StigVig
Posts: 1576
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: Skellefteå AIK i media

Post by StigVig »

snorhyveln wrote:Klart det är bullshit. AIK VILL inte och kommer aldrig att vilja ha ett damlag.
Själv skulle jag vilja att dom hade det som part i målet. Hatar att flickan ska sitta i bil 3-4 ggr i veckan för att träna och spela med Röbäckarna. Å andra sidan måste man se med öppna ögon på det hela. Ska AIK satsa på ett damlag och spela i riksserien så måste man värva åtminstone 2 femmor från andra sidan atlantiska träsket.
Så jävla bedrövligt att tjejen din måste åka söderut till de onämnbara för att få spela hockey.
Sen när nu AIK startar upp ett damlag så lär man hitta en del sponsorer som vill stötta ett sånt här lag.
Om inte annat kan väl stormrika Skellefte Kraft gå in med kulor.
Krossa Skiten!!!!!
User avatar
StigVig
Posts: 1576
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: Skellefteå AIK i media

Post by StigVig »

Empress wrote: Vad gäller Modo så kanske en del av satsningen också är styrd av kommunens pengar.
Vet att politiker i oppositionen höjde rösten nu senast i höstas då nya fräscha skattepengar skulle ges till Modo.
Man ville ha mer jämställhet mellan damhockeyn och herrhockeyn inom modos organisation.
Men det visade sig vara tomma floskler, men läget kan bli annorlunda då kommunen troligen snart tar över ägandet av arenan. Kommunen och Modo förhandlar om detta i dagsläget.
Kommunen ställer vad jag vet i dagsläget inga krav på Modo gällande vad klubben använder bidraget till.
Krossa Skiten!!!!!
User avatar
StigVig
Posts: 1576
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: Skellefteå AIK i media

Post by StigVig »

Chippen wrote:Jo, verkar som vi delar många åsikteri denna fråga.
Vad jag däremot inte fått svar är: varför AIK måste ha ett Damlag.
Tycker som sagt att allt grundar sig i att "alla andra lag i SHL har det" och det tycker jag är väldigt vaga grunder.

Sedan, om man leker med tanken att Clemens fanns kvar och AIK startar upp i samma serie så skulle det garanterat sänka Clemens då alla Damspelare verkar bry sig väldigt mycket om klubbmärket.
Hade det inte varit bättre att AIK ökat stödet till Clemens och på så sätt hjälpt det laget till Riksserien?
Jävligt dumt skrivet för då skulle man lika gärna kunna fråga: varför AIK måste ha ett herrlag?
Bort med skygglapparna och försök att se brett och framåt i tiden.
Då är det självklart att vill ungdomarna (flickor som pojkar) dansa Hambo, samla frimärken eller spela hockey så måste dom få resurser så att de kan göra det. Jag litar på Tindra, hon anser att det finns ett stort intresse hos yngre tjejer att få spela och vill de det så måste de självklart få spela i den vackraste matchtröjan som finns.
Krossa Skiten!!!!!
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Skellefteå AIK i media

Post by p-play »

Jag vill också spela i den vackraste matchtröjan. I sådana fall borde väl AIK starta ett oldboyslag och sponsra resor och klubbor? Som jag ser det är det inte någon mänsklig rättighet att få sin sport betald för när man passerat 15 års ålder och utövningen börjar kosta stora pengar. Flickor skall självklart ha samma möjligheter som pojkar upp till 15, men sedan måste verksamheten bära sig själv i någon form. Om man inte kan generera biljettintäkter eller sponsorer så kan man knappast kräva att pengar skall tas från annan verksamhet, vilket skulle bli fallet.
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Chippen »

StigVig wrote: Jag litar på Tindra, hon anser att det finns ett stort intresse hos yngre tjejer att få spela och vill de det så måste de självklart få spela i den vackraste matchtröjan som finns.
Varför måste det vara en självklarhet? Begriper inte det.
Om intresset vore så stort som du vill ge sken av borde det väl vara flera tjejlag i AIK eller i någon annan klubb, eller är deras intresse bara så stort att en klubb räknas?

Jag tycker nog att det är du som borde ta bort skygglapparna och se utanför boxen.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Skellefteå AIK i media

Post by snorhyveln »

Har funderat på det under ett par sekunder, men du pplay är faktiskt dum på riktigt.
Det handlar inte om den snyggaste matchtröjan. Damerna kan säkert spela i Skellefteå Hockeys ( fö de fulaste i modern tid) utan i en organisation där det är säkert från match till match att inte vänsterforwarden i andrafemman ska behöva gå upp till kansliet och tigga pengar till bussrean trots att hon betalat 2000 i spelaravgift för en vecka sedan.
Kom igen och spy ut lite mer begåvat eller gå över till ditt favoritämne, Bad Holloway.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Skellefteå AIK i media

Post by p-play »

snorhyveln wrote:Har funderat på det under ett par sekunder, men du pplay är faktiskt dum på riktigt.
Det handlar inte om den snyggaste matchtröjan. Damerna kan säkert spela i Skellefteå Hockeys ( fö de fulaste i modern tid) utan i en organisation där det är säkert från match till match att inte vänsterforwarden i andrafemman ska behöva gå upp till kansliet och tigga pengar till bussrean trots att hon betalat 2000 i spelaravgift för en vecka sedan.
Kom igen och spy ut lite mer begåvat eller gå över till ditt favoritämne, Bad Holloway.
Det handlar om vem som skall betala för verksamheten. Spelaravgifter brukar för övrigt gå till att täcka licensavgifter, medlemsavgifter, serieavgifter, domaravgifter och dylikt. Det kostar för klubbarna att överhuvudtaget delta med ett lag. Alla klubbar tar ut spelaravgifter.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Skellefteå AIK i media

Post by snorhyveln »

Svänger fort, pplay.
Nyss var det tröjor, plötsligt spelaravgifter. Gäller även detta, men om som i detta fallet damerna pyntar in 40 å 20 behövs. Föreningen som sådan är så skakig att man tar ut ett överskott för att täcka sitt sunkiga a-lags utgifter,,,, tro faan tjejerna blir less å flyttar eller lägger av.
OK, nytt ämne, jag kan besvara. Har varit i denna skit i 10 år.
Flickan spelar numera i Björklöven pga Skellefteåbygdens skitbehandling av damhockeyn. Hur tror du det känns både för mig och henne? Åtminstone är Löven en förening som är välskött och där hon känner sig välkommen enligt henne.
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Larzon »

Hahah. Löven är en välskött förening alltså? Jag anser att det är jävulskt mycket snack och lite verkstad i dom som är pro-damhockey i den här staden, om man ser på hur intressant det verkar vara på sociala medier och norran.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
User avatar
smogz
Posts: 5694
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Skellefteå AIK i media

Post by smogz »

Skellefteå kommun borde se till att hälften av deras bidrag går till damverksamhet
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
haggloader
Posts: 706
Joined: 18 Jun 2011, 22:34

Re: Skellefteå AIK i media

Post by haggloader »

Var hittar jag vilka matchdagar det är i det kommande slutspelet??
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Chippen »

Shl.se har slutspelsschemat?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Skidrow »

Det alla missar är vi hade ett dam-lag för några år sen, ingen sponsor ville betala till dom, ingen ville gå och se på när dom spelade, men nu skulle helt plötsligt alla ha ändrat sig. Tror inte på det för fem öre, första året ja då skulle nog sponsorer finnas men sen mindre och mindre för dom har 20-50 åskådare.
Akerman2
Posts: 815
Joined: 18 Jul 2012, 00:29

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Akerman2 »

Prideveckan närmar sig i Skellefteå. Nu är det också klart att Skellefteå AIK kommer att dra sitt strå till stacken för att uppmärksamma detta.

När Skellefteå AIK tar sig an Djurgården den 18 februari så kommer man spela i regnbågsfärgade tröjor. Dessa tröjor kommer sedan att auktioneras ut.


Kommentarer?
Post Reply