Tränarna

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Tränarna

Post by Chippen »

nishog04 wrote: Jo, men allt det där är ovidkommande då MP trots allt är DRAFTAD! :lol: :lol: :lol:
....och son till en legend inom AIK. Då verkar han vara förlåten för allt.
Måste ju vara därför den Allsvenska liraren Sam Marklund återfinns hos oss oxå. Hans blodsband, för hans hockeykunnande är det inte iaf
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Tränarna

Post by Larzon »

Visserligen fel tråd men jag tror att vi kommer kunna få lite nytta av Sam. Lite MarreLumba över honom.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tränarna

Post by p-play »

Chippen wrote:
nishog04 wrote: Jo, men allt det där är ovidkommande då MP trots allt är DRAFTAD! :lol: :lol: :lol:
....och son till en legend inom AIK. Då verkar han vara förlåten för allt.
Måste ju vara därför den Allsvenska liraren Sam Marklund återfinns hos oss oxå. Hans blodsband, för hans hockeykunnande är det inte iaf
Nej, Marklund håller inte riktigt i SHL, men det visste man ju innan om man sett honom i allsvenskan och i Växjö. Hans fart i skridskoåkningen och rörlighet är för dålig. Han får problem även i BP då han inte hinner ut i skottlinjen. Han fyller dock en roll i nuläget som utfyllnadsspelare i och med att truppen är extremt skadedrabbad och dessutom så fick man ju en möjlighet att utvärdera honom för framtiden för en billig penning. Hans blodsband är nog snarare en belastning för killen och jag tycker inte att varken han eller klubben har hanterat det här dåligt. Han borde fundera på en omskolning till back. Jag tror att han skulle kunna fungera som en defensivback.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Tränarna

Post by Hank »

Var det Marklunds blodsband som gav honom kontrakt med Växjö av almighty Evertsson för några månader sedan?
User avatar
smogz
Posts: 5694
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Tränarna

Post by smogz »

Öberg fick sparken.

Ska bli intressant att se om dom plockar in någon ersättare alls eller om man kör enligt norrans artikel.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
ante08
Posts: 2585
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Tränarna

Post by ante08 »

Ligger det någon sanning i Wernblom ryktet? Han avslutade sitt uppdrag i Övik hockey lite abrupt så kanske klart ett tag.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Tränarna

Post by Skidrow »

ÄR fortfarande frågan varför man inte avslutade med Klockare istället och tog in en match cotch och BErt stannar med backarna och Öberg Forward.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tränarna

Post by p-play »

Skidrow wrote:ÄR fortfarande frågan varför man inte avslutade med Klockare istället och tog in en match cotch och BErt stannar med backarna och Öberg Forward.
Bra fråga. Klockare hade ju en ytterst begränsad roll under matcherna och hans roll i stort verkar också ha varit begränsad och delad med andra.

Tidigare år beskrevs hans roll i Norran som:
"Hans roll i AIK är att jobba individuellt med spelarna.
- Jag jobbar en hel del med Stefan Thomson. Det är handlar om allt från spelarnas egen upplägg till spelare som ska tillbaka efter skada."
Till denna säsong ändrades rollen och hans beskrev den själv som följer:
"Att jag kommer att vara med på de flesta isträningarna och de individuella träningen som varit min uppgift kommer nu att fördelas mellan alla tre."
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tränarna

Post by p-play »

Det är tur att Norran inte ansvar för Uppdrag Granskning. :?
Man skickar Savonen som inte ens ställer frågan varför?
http://norran.se/tv?sportchefen-det-ar- ... 3716022ba3" onclick="window.open(this.href);return false;
shaquille
Posts: 1976
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Tränarna

Post by shaquille »

Min första tanke vad smart nu frigör man löneutrymme, men sen började jag fundera, hur mycket tjänar en tränare och sen så hade han ju ett år kvar på kontraktet å helt gratis blir det nog inte att lösa det så den stora frågan frigörs det egentligen nån lön att tala om ?
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Tränarna

Post by Skidrow »

shaquille wrote:Min första tanke vad smart nu frigör man löneutrymme, men sen började jag fundera, hur mycket tjänar en tränare och sen så hade han ju ett år kvar på kontraktet å helt gratis blir det nog inte att lösa det så den stora frågan frigörs det egentligen nån lön att tala om ?
Nej det tror jag inte iaf inte i någon större mängd.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tränarna

Post by p-play »

Det frigörs ingenting såvida inte Öberg får ett nytt arbete någon annanstans. Det är därför som det känns lite märkligt att man bara dumpar honom. Det måste finnas något annat bakom detta som gör att man inte vill ha kvar honom i tränarstaben. Det hade annars varit bättre att ha kvar honom och låta han ta Klockares roll inom spelarutveckling. Är det något som Öberg är bra på så är det den sociala delen.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1866
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Tränarna

Post by GroovyEd »

Jag får känslan att Öberg ville bort. Kanske att han kände att steget var för stort och han inte var bekväm i rollen. Känns inte heller som att han brunnit för det riktigt.
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Tränarna

Post by ossian »

Får passa på och tacka Öberg för det här året, och allting som han gjort för vår förening. Han har inte riktigt styrkan i det massmediala, men hockeykunskaperna kan då inte ifrågasättas. Hur han egentligen är som ledare bakom lykta dörrar kan jag inte uttala mig om, men det är det som räknas.

Resultaten höll inte måttet i år och laget kom egentligen inte igång förrän i slutspelet. Skador spelade såklart en stor roll då vi hade en lite tunn trupp, men jag hade förväntat mig mer sett till spelarmaterialet.

Svårt att säga om det var rätt beslut eller inte, men det är inte bara Öbergs fel att det gick sämre än förväntat i år.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tränarna

Post by p-play »

Jag håller med. Tabellplacering och utebliven framgång i slutspelet är ett resultat av ett kollektivt ansvar där brister i spelet som har varit synliga långt tidigare än den här säsongen inte har åtgärdats, ett ganska hastigt genomfört lagbygge som inte har känts helt genomtänkt och naturligtvis en icke tillfredsställande skadesituation. Tyvärr så fick han rollen lite för tidigt i karriären och det kändes som att han ännu inte var redo för uppgiften. Lindgren säger nu att man utvärderar alla dessa bitar, enligt artikeln i Norran: "Vi ser över allt från spelidé till manskapet på isen, ledarskap och hur vi arbetar med spelarnas fysiska status." Förhoppningsvis kommer det mycket gott ur detta.
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Tränarna

Post by Chippen »

Tycker det är märkligt att Öberg inte ska ersättas, för jag förutsätter att Holm även i fortsättningen bara kommer ha hand om målvakterna.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Markman
Posts: 7836
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Tränarna

Post by Markman »

Å andra sidan var det inte ens en månad sedan när Lindgren uttalade sig så här:
Bland annat så svarar AIK:s sportchef på Aftonbladets uppgifter att Fredrik Öberg skulle vara på väg bort från klubben.

– Men det stämmer inte, säger Lindgren bestämt och fortsätter:

– Fredrik har ett år kvar på sitt avtal med oss och kommer fortsätta.
/Norranbloggen fredag 31 mars
Så att Lindgren säger att det är så här tränarstaben kommer se ut nu är ju inte direkt att likställa med att den kommer att se ut så i september.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Tränarna

Post by Chippen »

http://norran.se/guld/sport/skelleftea- ... aik-808792

Inte mycket till "talar ut" men alltid nått
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Rollie
Posts: 2053
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Tränarna

Post by Rollie »

Ja det är ju ytterst märkligt att man inte bara omplacerar Öberg när han är under kontrakt, är ju en post ledig i j-20 bla nu när den där tjommen drog söderut. Bara betala lönen utan att nyttja honom känns ju helkonstigt och slöseri med pengar.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tränarna

Post by p-play »

Har man kört igång med barmarksträningen?
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: Silly Season 2018/19

Post by don_tomassso »

Finns det nån,sanning i det hela.Bert sägs ju va anledningen,till varför spelare flyr oss.Samt inte vill komma tillbaka heller.Bara en skröna,eller ligger de något i de hela?
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by nishog04 »

don_tomassso wrote: 27 Apr 2018, 13:23 Finns det nån,sanning i det hela.Bert sägs ju va anledningen,till varför spelare flyr oss.Samt inte vill komma tillbaka heller.Bara en skröna,eller ligger de något i de hela?
Ingen vet. Det har snackats mycket, men ingenting konkret har framkommit. Oskyldig tills dömd, alltså. Jag har själv svårt att tro att föreningen skulle mörka om Bert varit ett svin. Om Bert däremot ställer krav på sina spelare är det snarare ett problem hos spelarna, anser jag. AIK vill spela på ett visst sätt, take it or leave it.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Silly Season 2018/19

Post by svea_man »

don_tomassso wrote: 27 Apr 2018, 13:23 Finns det nån,sanning i det hela.Bert sägs ju va anledningen,till varför spelare flyr oss.Samt inte vill komma tillbaka heller.Bara en skröna,eller ligger de något i de hela?
Tror det är bara rykten kan inte tänka mig att folk i AIK så som pea ,Lasse Marklund mf skulle stå helt tyst o låta Bert bete sig som ett svin. Bert verka ha ett stort hjärta för AIK så jag tror inte på ryktena inte det minsta.
User avatar
smogz
Posts: 5694
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2018/19

Post by smogz »

Min känsla, utan att veta, men baserat på intervjuer och hans offentliga sågningar av Calof ifjol, är att han är en ganska oprofessionell omodern och till och med dålig ledare. Möjligen ställer han höga krav, möjligen beordrar han på ett tydligt sätt, möjligen driver han på. Men känslan är att det är "he's way or the highway".

Den, peka med hela handen, jag är chef-stilen, passar de nya, unga som inte varit med så länge men sämre med de lite äldre som mer behöver en ledare att diskutera med som stöttar snarare än beordrar. De som varit iväg en tid kanske trivdes med Bert då, innan de drog men har under frånvaron vant sig vid en annan ledarstil och känner att det inte känns roligt att gå tillbaka till den stilen.

Som sagt förut, bara mina spekulationer baserat på intervjuer, presskonferenser etc.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
king_louie
Posts: 589
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Silly Season 2018/19

Post by king_louie »

Det finns spelare som har haft "problem" med Bert.
Tim är en, Axel H en annan, enligt inside info.
Andra namn har nämnts här på forumet, jag har ingen aning om det stämmer eller vad problemet egentligen är.
Calof såg i alla fall ut att njuta av att tvåla till Bert i finalen...
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Jag håller med om att Berts uppträdande som ledare i media har varit högst oprofessionellt emellanåt: Hans humör verkar svänga något otroligt beroende på situation. Huruvida det finns någon substans i ryktena eller om de bara är en följd av hans offentliga uppträdanden har jag ingen aning om, men åtminstone Calof verkade inte road av att sågas offentligt i lokaltidningen. Bert är uppenbart en väldigt kompetent backcoach, men personligen har jag tröttnat på han alltid verkar hitta en väg att hamna i negativ publicitet. Alla parter skulle nog må bra av att han får en mer tillbakadragen roll där han jobba mer med individuell spelarutveckling och inte hamnar i dessa känslomässiga situationer där han uppenbart inte kan kontrollera sitt uppträdande.
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Tränarna

Post by krysset »

Wernblom i båset?
User avatar
Markman
Posts: 7836
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Tränarna

Post by Markman »

Jag har börjat fundera på om det skulle funka med Tommy Samuelsson, Jimmie, och sen en till ny tränare.
Tommy har erfarenheten, ansvar för matchcoachning, och helhetsbilden.
Jimmie ansvarar för forwards, power play och spelet med puck. Jimmie är en pådrivare som brinner för laget och att vinna, och är samtidigt otroligt bra på att hantera media på ett korrekt och professionellt sätt!
Nya tränaren ansvarar för backar, box play och spel utan puck. Förhoppningsvis kan han också vara en hyfsad "is tränare".
Holm som tidigare sköter målvakter och video.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tränarna

Post by p-play »

Jag tror inte att vi har ekonomi att byta ut båda tränarna. Gör man sådana förändringar så gör man det nog efter nästa säsong.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Silly Season 2018/19

Post by Skidrow »

nishog04 wrote: 27 Apr 2018, 13:27
don_tomassso wrote: 27 Apr 2018, 13:23 Finns det nån,sanning i det hela.Bert sägs ju va anledningen,till varför spelare flyr oss.Samt inte vill komma tillbaka heller.Bara en skröna,eller ligger de något i de hela?
Ingen vet. Det har snackats mycket, men ingenting konkret har framkommit. Oskyldig tills dömd, alltså. Jag har själv svårt att tro att föreningen skulle mörka om Bert varit ett svin. Om Bert däremot ställer krav på sina spelare är det snarare ett problem hos spelarna, anser jag. AIK vill spela på ett visst sätt, take it or leave it.
Att Bert kan vara hård mot spelarna det köper jag men det är också hans jobb och att sen en del har problem med det köper jag också, men kärring politik funkar sällan. Men att han ska ha gått för långt med många spelare det köper jag inte för då skulle AIK göra sej av med honom, sen är ju problemet för långt på en spelare är halvvägs på en annan och det gäller att hitta avvägningar.
Post Reply