Växjö lakers - Skellefteå AIK kl 19:00 30/12

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

lobo
Posts: 1576
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Växjö lakers - Skellefteå AIK kl 19:00 30/12

Post by lobo »

Men Larzon, jo vi är typ bland de 4 och vi är Ok, men det är väl inte det vi vill vara.. När slutspelet kommer och vi har detta att sätta emot, ja då kommer det tyvärr att bli lite jobbigt.. För lätta, för lätt att ta bort våra stjärnor, för lite stake att kriga i 7 matcher. Jag skiter uppriktigt i grundserien bara vi har ett jävligt svårt lag att slå i slutspelet, och det har vi definitivt inte. Putta bort oss och haka lite (vilket alltid är tillåtet i slutspel) så har dom manövrerat ut oss. Guldåren var vi egentligen inte hemskare att möta men så överlägsna som vi var då kommer ingen att vara på väldigt lång tid.

Skickat från min F5121 via Tapatalk
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Växjö lakers - Skellefteå AIK kl 19:00 30/12

Post by Larzon »

Rätt stor skillnad på att snacka kris och att anse att man är bland de fyra.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
User avatar
smogz
Posts: 5694
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Växjö lakers - Skellefteå AIK kl 19:00 30/12

Post by smogz »

För mig är det kris. Spelidén har gått från attraktiv, fartfylld, aggressiv hockey med hög press och snabba spelvändningar till Leffe Boork-hockey. Det är stor kris.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3065
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Växjö lakers - Skellefteå AIK kl 19:00 30/12

Post by Foppas skridskocoach »

Det är väl snarare så att vårt realistiska normalläge på längre sikt är i mitten/nedre halvan av tabellen. Guldåren var en frukt av att vi fick upp helt överjävligt bra årskullar ur juniorleden med mängder av spelare som kunde gå in och lira hockey på landslagsnivå för juniorlöner vilket frigjorde utrymme i lönebudgeten till stjärnvärvningarna. Nu tvingas vi lägga relativt dyra pengar på breddspelare och då får vi inte ihop en trupp som är avsevärt bättre än oppositionens. Jag tvivlar på att det hade sett särskilt mycket annorlunda ut med det gamla spelsystemet. Utan ett dominant spelarmaterial hade vi inte tagit guld då heller.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
smogz
Posts: 5694
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Växjö lakers - Skellefteå AIK kl 19:00 30/12

Post by smogz »

Tror också det är som du säger, att 4-7e plats är vårt normalläge Men önskar att man hade ambitionen att spela attraktiv hockey. Nu är ju AIK bland de tråkigaste lagen i SHL att titta på med burskydd och styrspelsförsvar som standard.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Växjö lakers - Skellefteå AIK kl 19:00 30/12

Post by p-play »

Jag påpekade redan innan säsongen att det kunde bli en lite tyngre säsong. Problemet verkar vara att det är ingen som tar helhetsdrag. Jag kan köpa att den ansvarige säger att man skall spela styrspelshockey och sedan värvar man en trupp för att göra det optimalt i enlighet med sina resurser, ungefär som Karlskrona. Gillar man inte det får man rikta kritik mot den ansvarige. Nu sitter man på en trupp med diminutiva spelare som inte är speciellt lämpade för en sådan spelmodell. Den första frågan man bör ställa är vem som är ansvarig? Det finns ingen huvudansvarig tränare. Möjligtvis kan det vara Klockare då han sade i en intervju att det skulle bli mer styrspel i år, men i enlighet med tidigare år borde det vara GM, men någon GM har vi ju inte längre. Lindgren är "bara" sportchef" vilket antagligen innebär att han inte har befogenhet att sätta spelmodell. Att torska mot Växjö med 5-2 är ingen skam när vi har borta så många spelare, men sättet man gjorde det på är just det: att spela de första två perioderna utan någon som helst ambition att anfalla. Och det var likadant i Örebro-matchen, dvs vi ställde bara upp i mittzonen och hoppades på att misstag och "special teams" skulle kunna ro hem det.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Växjö lakers - Skellefteå AIK kl 19:00 30/12

Post by p-play »

Foppas skridskocoach wrote:Det är väl snarare så att vårt realistiska normalläge på längre sikt är i mitten/nedre halvan av tabellen. Guldåren var en frukt av att vi fick upp helt överjävligt bra årskullar ur juniorleden med mängder av spelare som kunde gå in och lira hockey på landslagsnivå för juniorlöner vilket frigjorde utrymme i lönebudgeten till stjärnvärvningarna. Nu tvingas vi lägga relativt dyra pengar på breddspelare och då får vi inte ihop en trupp som är avsevärt bättre än oppositionens. Jag tvivlar på att det hade sett särskilt mycket annorlunda ut med det gamla spelsystemet. Utan ett dominant spelarmaterial hade vi inte tagit guld då heller.
Ja, men man kan välja vilka "breddspelare" man skall satsa på. Vi har fortfarande väldigt många billiga spelare i truppen. Knattarna kanske inte producerar speciellt mycket framåt, men å andra sidan släpper de inte heller till speciellt mycket bakåt. Om de spelar 0-0 mot de andra lagens inköpta breddspelare så ligger vi ändå på rejält ekonomiskt plus. Sanningen är att värvningsarbetet inte varit helt bra i år. Hetta hyllades som en toppspelare, men han är i själva verket i nivå med en yngre Pontus P offensivt, vilket undertecknad varnade för. Jesper Olofsson var en överraskande värvning. Han har definitivt potential, men är mer av en projektspelare för nästa år då han har enorma svagheter i vissa delar av spelet. Att värva Cumiskey var som att köpa en lott och som bekant vinner man sällan på lotteri. Kanske kan han ändå komma tillbaka innan slutspelet, men det känns ändå tveksamt. Det som ändå varit sämst med värvningarna är att man inte verkar värva vad man behöver strategiskt i fråga om balans utan laget känns ihopplockat utan tanke. Jag kan köpa att man vill ta tillbaka Holloway, men då borde man ha skickat Jesper O och inte Emil P. Nu sitter man istället med många ytterforwards som är svaga i egen zon (Olofsson, Bud. Lindström, Möller och Calof). Men jag antar att Calof snart är ett minne blott i vår dress med tanke på Berts skarpa uttalande och att han numera får logga tid i fjärdekedjan. Han var å väg uppåt efter en trög höst, men nu får man känslan att han kan vara på väg bort, vilket är synd. Han var en av få spelare som kunde bryta mönstret och skapa från ingenting i slutpelet ifjol. Han borde också vara en spelare som man bygger laget på för framtiden. Han är en absolut toppspelare offensivt i SHL, men kommer knappast att ta sig till NHL. Jag tror inte heller att han är så intresserad av att spela i Ryssland med tanke på hans allergiproblem och de problem som kan uppstå.
king_louie
Posts: 589
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Växjö lakers - Skellefteå AIK kl 19:00 30/12

Post by king_louie »

smogz wrote:Tror också det är som du säger, att 4-7e plats är vårt normalläge Men önskar att man hade ambitionen att spela attraktiv hockey. Nu är ju AIK bland de tråkigaste lagen i SHL att titta på med burskydd och styrspelsförsvar som standard.
+1 på den. Det är stor skillnad i år som jag ser det med styrspel och kedjor som inte funkar men som ändå ska spela ihop ett antal matcher "för att lära sig varandra", vilket jag inte tror alls på. Spelar ingen större roll vilka vi har på skadelistan, vilka vi ev värvar eller vem som spelar med vem så länge vi ska spela på det här sättet. Vi kommer att gneta ihop tillräckligt med poäng för play-in eftersom vi har spets i form av Ortio, Möller o Jocke. Men det fartfyllda skönspelet som har karakteriserat AIK ett antal säsonger nu kan ni glömma.

Förresten är vi inte särskilt bra på styrspel heller, trots att vi ställer upp verkar det ofta vara ganska lätt för motståndarna att spela sig igenom och komma in i vår zon med pucken i behåll. I motsats till när vi själva ska gå till anfall när det plötsligt blir väldigt trångt genom mittzon och det finns inga vettiga spelvägar.
Locked