Lagbygge/formationer 16/17

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Fdskebo
Posts: 1114
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Fdskebo »

Man kan inte jämföra PP med Melker!
Pontus lär INTE centra första line när Pär och Axel är tillbaka. Inte en chans.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Hank »

Varför kan man inte det då?

Två gnuggaryttrar som får hoppa in som center. Jag tycker det låter rätt jämförbart sett till spelstil etc.
User avatar
TigerShark
Posts: 3927
Joined: 24 Jan 2012, 20:47

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by TigerShark »

Hank wrote:Melker var inte heller offensiv spets. Behövs någon mellan Jocke och Möller som kan ta jobbet hemåt, driva på kassen och i övrigt hålla låg profil.
Melker var ändå snäppet mer av en offensiv spets än PP är. Jag gillar PP men offensivt så är han ganska ofarlig, bränner för många lägen av dom få han får.

Vill man ha någon som kan driva på kassen och håller låg profil så är väl Linus ett bra alternativ. Riktigt stark tekare också vilket är bra att ha mellan Möller och Lindström när vi har tekning i anfallszon.
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by schteffe »

Till saken hör att PP tekar grymt bra.
User avatar
ossian
Posts: 3690
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by ossian »

Hank wrote:Melker var inte heller offensiv spets. Behövs någon mellan Jocke och Möller som kan ta jobbet hemåt, driva på kassen och i övrigt hålla låg profil.
Håller inte med. Tycker PP har vart säsongens stora överraskning tillsammans med Aho och Djuse. Möller, Jocke etc räknade jag med att de skulle vara jäkligt bra.

PP sliter som vanligt hårdast i laget, men tycker han har sett ännu rappare ut än vanligt. Spelsinnet och bollsinnet har det aldrig vart något fel på. Tycker han passar utmärkt som riv och slit center som får gräva fram puckar och täcka is i defensiven.

En annan spelare som känns på G är Olofsson. Otroliga jävla avslut, och tar nu fler initiativ och känns mer delaktig i spelet framåt. Utvecklar han den bristfälliga defensiven och höjer lägstanivån kan han bli en väldigt bra spelare.
Rollie
Posts: 2053
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Rollie »

Äh, PP är inte rappare eller har något speciellt spel- eller bollsinne. Han fyller 35 men har varit skadefri i år vilket gjort att han varit stabil i sin roll, varken mer eller mindre. Är bara Jocke och Möller som visat något framåt av hög klass egentligen. Däremot är Söderlund och Olofsson spännande att följa om dom fortsätter utvecklas.
Last edited by Rollie on 17 Dec 2016, 09:21, edited 1 time in total.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Hank »

ossian wrote:
Hank wrote:Melker var inte heller offensiv spets. Behövs någon mellan Jocke och Möller som kan ta jobbet hemåt, driva på kassen och i övrigt hålla låg profil.
Håller inte med.
Förstår inte på vilket sätt du inte håller med.
User avatar
ossian
Posts: 3690
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by ossian »

Hank wrote:
ossian wrote:
Hank wrote:Melker var inte heller offensiv spets. Behövs någon mellan Jocke och Möller som kan ta jobbet hemåt, driva på kassen och i övrigt hålla låg profil.
Håller inte med.
Förstår inte på vilket sätt du inte håller med.
Jag råkade kvotera fel inlägg, håller med nog dig! :)
Fdskebo
Posts: 1114
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Fdskebo »

Jag är rätt övertygad om att Pär Lindholm lär centra mellan Möller och Lindström, även om jag själv skulle önska en split av våra två bästa spelare nu när Bud kommer in.

Skulle vilja se följande uppställning innan juniorerna är tillbaka från JVM (förutsatt att Axel snabbläker);

Calof - Lindholm - J Lindström
Bud - Holmström - Möller
Ericsson - L Lindström - Olofsson
A Pettersson - Hetta - Petterström
13e: S Marklund
Anti Allo
Posts: 648
Joined: 16 Jun 2011, 09:52

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Anti Allo »

Fdskebo wrote:Jag är rätt övertygad om att Pär Lindholm lär centra mellan Möller och Lindström, även om jag själv skulle önska en split av våra två bästa spelare nu när Bud kommer in.

Skulle vilja se följande uppställning innan juniorerna är tillbaka från JVM (förutsatt att Axel snabbläker);

Calof - Lindholm - J Lindström
Bud - Holmström - Möller
Ericsson - L Lindström - Olofsson
A Pettersson - Hetta - Petterström
13e: S Marklund
Tyvärr är ju Jimmie inte klar för spel. Blir väl Sam som kliver in på hans plats och Krekula får ta platsen som 13:e forward
Fdskebo
Posts: 1114
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Fdskebo »

Anti Allo wrote:
Fdskebo wrote:Jag är rätt övertygad om att Pär Lindholm lär centra mellan Möller och Lindström, även om jag själv skulle önska en split av våra två bästa spelare nu när Bud kommer in.

Skulle vilja se följande uppställning innan juniorerna är tillbaka från JVM (förutsatt att Axel snabbläker);

Calof - Lindholm - J Lindström
Bud - Holmström - Möller
Ericsson - L Lindström - Olofsson
A Pettersson - Hetta - Petterström
13e: S Marklund
Tyvärr är ju Jimmie inte klar för spel. Blir väl Sam som kliver in på hans plats och Krekula får ta platsen som 13:e forward
Jo, det har du ju helt rätt i. Jag hade förträngt Jimmies frånvaro...
Och om man ska vara ärlig så lär inte Holmström vara redo heller.

Lär nog landa någonstans här tror jag, om de nu inte fortsätter med Calof i 4e;

Möller - Lindholm - J Lindström
Bud - L Lindström - Olofsson
Calof - Hetta - A Pettersson
S Marklund - Petterström - Krekula
Chippen
Posts: 14295
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Chippen »

Dagens träning:
Alm, Berglund – Calof, Linfholm, Holloway

Öhman, H Danielsson – Linus Andersson, Pettersson, Hetta

Djuse, M Pettersson – Marklund, L Lindström, Olofsson

Aho, Lindgren – J Lindström, Petterström, Möller
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Chippen
Posts: 14295
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Chippen »

PP 1: Aho, Möller, Lindström, L Lindström, A Pettersson

PP 2: Berglund, Holloway – Olofsson, Calof, P Lindholm
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
persson82
Posts: 662
Joined: 30 Jun 2011, 11:44

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by persson82 »

Chippen wrote:PP 1: Aho, Möller, Lindström, L Lindström, A Pettersson

PP 2: Berglund, Holloway – Olofsson, Calof, P Lindholm

Hade velat byta plats med Holloway och pettersson, samt att Olofsson tar skott från blå å pettersson på sidan, typ så här:
PP 1: Aho, Möller, Lindström, L Lindström, Holloway

PP 2: Berglund, Olofsson- A Pettersson, Calof, P Lindholm[/quote]
Chippen
Posts: 14295
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Chippen »

persson82 wrote:
Hade velat byta plats med Holloway och pettersson, samt att Olofsson tar skott från blå å pettersson på sidan, typ så här:
PP 1: Aho, Möller, Lindström, L Lindström, Holloway

PP 2: Berglund, Olofsson- A Pettersson, Calof, P Lindholm
Fast vem av dem i PP1 ska stå inne på mål då? Av de fem så skulle det "tvingas" bli Linus Lindström och det känns inte riktigt som rätt plats för honom. Då är Pettersson en bättre spelare där, så jag tycker att man vinner något på att byta plats på Holloway-Pettersson.
För ett PP med bara en massa skottvilliga personer utan spelare framför mål är rätt olönsamt.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
persson82
Posts: 662
Joined: 30 Jun 2011, 11:44

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by persson82 »

Chippen wrote:
persson82 wrote:
Hade velat byta plats med Holloway och pettersson, samt att Olofsson tar skott från blå å pettersson på sidan, typ så här:
PP 1: Aho, Möller, Lindström, L Lindström, Holloway

PP 2: Berglund, Olofsson- A Pettersson, Calof, P Lindholm
Fast vem av dem i PP1 ska stå inne på mål då? Av de fem så skulle det "tvingas" bli Linus Lindström och det känns inte riktigt som rätt plats för honom. Då är Pettersson en bättre spelare där, så jag tycker att man vinner något på att byta plats på Holloway-Pettersson.
För ett PP med bara en massa skottvilliga personer utan spelare framför mål är rätt olönsamt.
Är helt övertygad om att Linus skulle göra ett kanon jobb framför kassen, men du har rätt kanske man ska köra så här tills axel eller jimmie är tillbaka
Chippen
Posts: 14295
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Chippen »

Jag betvivlar inte heller att Linus skulle göra ett bra jobb framför mål, men det känns som om det blir lite slöseri med hans kapacitet då. Känns som om Adam P kommer mera till sin rätt framför mål i PP1, och jag skulle tro att det är Lindholm som står på den platsen i PP2
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5701
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by smogz »

Efter ett mål och en täckning på Möllers andra framför mål på sista tycker jag Linus bevisade att han passade bra där.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14295
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Chippen »

smogz wrote:Efter ett mål och en täckning på Möllers andra framför mål på sista tycker jag Linus bevisade att han passade bra där.
Så är det, men samtidigt så tycker jag inte att det är hans naturliga position och att han var framför mål tycker jag är en liten frukt av att det var rörelse på alla spelare så de hade inte sina grundpositioner.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5701
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by smogz »

Jag har ingen åsikt om naturlig position, har sett alldeles för lite av honom.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Rollie
Posts: 2053
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Rollie »

Sökes: back 1,85-1,90 m och en vikt på 87-92 kg (typ). Övriga krav är att denne har en aggressiv spelstil och gillar att gå på kropp. En sån typ skulle inte bara vara en tillgång på match utan även på träning för vare sig AIK vill det eller ej så är hockey fortfarande en fysisk kamp där mycket handlar om att vinna sina man- man dueller mot motståndaren. Ska det vara omöjligt att hitta den typen? För jag förutsätter att man ser från ledarhåll att den typen saknas.
Chippen
Posts: 14295
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Chippen »

Vi har ju den blivande storbacken Marcus P
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Rollie
Posts: 2053
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Rollie »

Ja där behövs det många år i gymmet, för att inte tala om hans brist på placeringsförmåga och alla felbeslut han tar därute....
Chippen
Posts: 14295
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Chippen »

Men glöm inte att han är draftad och under NHL-kontrakt. Då har man överseende med brister och ger förtroende som fan oavsett hur det ser ut.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
ossian
Posts: 3690
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by ossian »

Om man ska börja spekulera om hur vi ska ställa upp i slutspelet har jag följande idéer.

Bland backarna behövs det 120 minuters istid per match. Här får Djuse, Aho och Burström dra tunga lass med 23:20 min var i snitt. Tre ganska småväxta backar som klarar att åka runt mer än nån bjässe. Då blir det 50 minuter kvar. Där får då Cumiskey, Alm och Lindgren dela på istiden, alltså ungefär 16:40 per match. Med en forward i PP blir det ett par minuter mindre, under 15 ifall vi har tre PP per match. Övriga tre får vara redo för inhopp vid skador och avstängning.

På forwards så får Söderlund och Olofsson spela 13e 14e. Nu menar jag inte reserv, utan i en sån där klassisk AIK-joker roll som Arvidsson och Holmström haft tidigare. Båda dessa herrar har enorm offensiv potential, och båda kan bli jokrar. Båda känns lite virriga i egen zon, men är perfekta att kasta in för att skapa oreda.

Förstafemman har väldigt bra kemi. Fjärdefemman ska vara defensivt urstark, Olsson-Wingerli-Petterström känns på papperet som en bra formation där. Holmström ska spela ytterforward och inte center.
User avatar
smogz
Posts: 5701
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by smogz »

När är Holmström tillbaka. Vad hände efter hans senaste comeback?
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Skidrow »

smogz wrote:När är Holmström tillbaka. Vad hände efter hans senaste comeback?
Han spelade 2 matcher med juniorerna i helgen.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by bsa »

Beräknad comeback på tisdag, om det har gett positiva svar
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by marre »

Tror banne mig Calof blir bänkad i morrn. Hoppas dock jag har fel!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
persson82
Posts: 662
Joined: 30 Jun 2011, 11:44

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by persson82 »

73,33,24 är väl dom som är närmast att sitta på läktarn
Locked