Silly Season 2016/2017

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
Chippen
Posts: 14292
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Chippen »

Tror vi kommer snåla och inväntar Axel.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Sed
Posts: 1613
Joined: 15 Jun 2011, 22:42

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Sed »

Chippen wrote:Tror vi kommer snåla och inväntar Axel.
Vi kommer snåla och invänta Axel.
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Silly Season 2016/2017

Post by marre »

Går ju bli 10:a och vinna SM-Guld ;-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2016/2017

Post by p-play »

Musslan wrote:Vore rent av tjänstefel att inge stärka upp med minst 2 pjäser , finns ingen anledning att ha 70 millar på banken i allsvenskan ...
Det där stämmer nog inte riktigt. Bara för att man har tillgångar som är värda 70 miljoner mer än skulderna så har man inte 70 miljoner på banken för att shoppa loss med. Även om klubben säkert har kapacitet att skjuta till en del medel så har man investerat ganska mycket i träningshall, restaurang och jumbotron. Man skall också komma ihåg att den svenska valutan har tappat otroligt mycket i värde (mer än 25% mot dollarn) på sistone, vilket gör många utländska spelare riktigt dyra. Det bästa vore nog att rehabilitera Cumiskey och försöka sälja honom och få loss pengar. Vi har redan den spelartypen i överflöd i laget. Anton Öhman är en annan som skulle kunna avyttras (även om han inte har någon hög lön) eftersom han i dagsläget är på allsvensk nivå.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Trollet »

Musslan wrote:Vore rent av tjänstefel att inge stärka upp med minst 2 pjäser , finns ingen anledning att ha 70 millar på banken i allsvenskan ...
Varifrån får du uppgiften om "70 millar på banken"?
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
dj_tobias
Posts: 230
Joined: 12 Aug 2011, 10:46

Re: Silly Season 2016/2017

Post by dj_tobias »

Trollet wrote:
Musslan wrote:Vore rent av tjänstefel att inge stärka upp med minst 2 pjäser , finns ingen anledning att ha 70 millar på banken i allsvenskan ...
Varifrån får du uppgiften om "70 millar på banken"?
Tittar vi i årsredovisningen ser vi att likvida medel uppgår till ca 20 miljoner i föreningen.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Trollet »

Precis. Lite skillnad mot "70 millar på banken".
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3067
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Foppas skridskocoach »

Jag vet inte heller om mängden likvida medel bör tolkas som "värvningsutrymme".
Tigerränderna går aldrig ur.
Fdskebo
Posts: 1112
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Fdskebo »

Nog finns det pengar att värva för, men finns det något att värva för pengarna?

Det är ju inte så att det kryllar av spelare som per automatik går in på tänkt position och dominerar i SHL. Jag är helt övertygad om att Micke L är beredd att slanta en hel del så fort en "nyckelspelare" som matchar kravspecen finns tillgänglig.

Att värva avlastning till 3e femman är bara korkat. Ska det värvas så är det för att få in kompetens som saknas i dagsläget. Till 1a eller 2a formationerna.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Trollet »

En bra dialog mellan supportrar och klubbledning är oerhört viktigt, i motgång som medgång. Så på tisdag är det dags för möte med AIK. Ett tillfälle att få svar på frågor, funderingar och rensa luften en aning.

Närvarande från AIK kommer vara Pea Israelsson (klubbdirektör), Micke Lindgren (sportchef), Håkan Billing (marknadschef) samt Fredrik Öberg och Jimmie Ericsson.

Vi bjuder på fika.

Entré 1 plan 4 konferensrum 3

Länk till eventet: https://www.facebook.com/events/323515781337279/" onclick="window.open(this.href);return false;
Anmäl er gärna om ni tänkt komma!
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Fdskebo
Posts: 1112
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Fdskebo »

Små lätta spelare, och långa gängliga varianter av dito har vi tillräckligt gott om.

Fick jag önska så skulle det komma tre paket innan jul (men blir det bara en så är det okej).
* En powerforward som i alla lägen driver mot mål. (Han ska fan inte ens kunna frånvända mot sarg.)
* En poängstark center som kan teka, är oöm och har en djävla vinnarskalle.
* En fysisk stark defensiv back med ett bra förstapass.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3067
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Foppas skridskocoach »

Fdskebo wrote:Små lätta spelare, och långa gängliga varianter av dito har vi tillräckligt gott om.

Fick jag önska så skulle det komma tre paket innan jul (men blir det bara en så är det okej).
* En powerforward som i alla lägen driver mot mål. (Han ska fan inte ens kunna frånvända mot sarg.)
* En poängstark center som kan teka, är oöm och har en djävla vinnarskalle.
* En fysisk stark defensiv back med ett bra förstapass.
Så Lee Goren (anno 2008), Patrik Zackrisson och Petter Granberg?
Tigerränderna går aldrig ur.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Trollet »

Foppas skridskocoach wrote:
Fdskebo wrote:Små lätta spelare, och långa gängliga varianter av dito har vi tillräckligt gott om.

Fick jag önska så skulle det komma tre paket innan jul (men blir det bara en så är det okej).
* En powerforward som i alla lägen driver mot mål. (Han ska fan inte ens kunna frånvända mot sarg.)
* En poängstark center som kan teka, är oöm och har en djävla vinnarskalle.
* En fysisk stark defensiv back med ett bra förstapass.
Så Lee Goren (anno 2008), Patrik Zackrisson och Petter Granberg?
Eller Pär Lindholm, Pär Lindholm och Johan Alm.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
nr86
Posts: 5356
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2016/2017

Post by nr86 »

Nu letar även Groko centrar eftersom Kennedy floppat och man letar nytt.
Blir säkert häftiga budgivningar på de spelare som kommer ut på marknaden.
Tänk om z kom "hem" det vore mitt drömförvärv.
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Larzon »

Någon som har bra koll på hur skattereglerna ser ut för dom som spelar i Schweiziska ligan men vill återvända till SHL under pågående säsong?
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
User avatar
sju-t
Posts: 266
Joined: 18 Jun 2011, 15:37

Re: Silly Season 2016/2017

Post by sju-t »

Mason Raymond .......... Kan det va något att ha? eller är det bara ännu en ofysisk skridskoåkare?
45 poäng i Toronto är ju bara det en bedrift i sej ! (2013-14) ;)

verkar i alla fall vara ute på "marknaden"

http://nhl.nbcsports.com/2016/11/02/duc ... l-waivers/" onclick="window.open(this.href);return false;



http://www.eliteprospects.com/player.php?player=11354" onclick="window.open(this.href);return false;
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Silly Season 2016/2017

Post by nishog04 »

sju-t wrote:Mason Raymond .......... Kan det va något att ha? eller är det bara ännu en ofysisk skridskoåkare?
45 poäng i Toronto är ju bara det en bedrift i sej ! (2013-14) ;)

verkar i alla fall vara ute på "marknaden"

http://nhl.nbcsports.com/2016/11/02/duc ... l-waivers/" onclick="window.open(this.href);return false;



http://www.eliteprospects.com/player.php?player=11354" onclick="window.open(this.href);return false;
"Raymond did spend some time with Obreo of the Swedish League". Återvänder säkert till Obreo! :lol: :lol: :lol:
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Skidrow »

Trollet wrote:En bra dialog mellan supportrar och klubbledning är oerhört viktigt, i motgång som medgång. Så på tisdag är det dags för möte med AIK. Ett tillfälle att få svar på frågor, funderingar och rensa luften en aning.

Närvarande från AIK kommer vara Pea Israelsson (klubbdirektör), Micke Lindgren (sportchef), Håkan Billing (marknadschef) samt Fredrik Öberg och Jimmie Ericsson.

Vi bjuder på fika.

Entré 1 plan 4 konferensrum 3

Länk till eventet: https://www.facebook.com/events/323515781337279/" onclick="window.open(this.href);return false;
Anmäl er gärna om ni tänkt komma!

Så som i mailet missades även här relevant info som vilken tid?
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Larzon »

Skidrow wrote:
Trollet wrote:En bra dialog mellan supportrar och klubbledning är oerhört viktigt, i motgång som medgång. Så på tisdag är det dags för möte med AIK. Ett tillfälle att få svar på frågor, funderingar och rensa luften en aning.

Närvarande från AIK kommer vara Pea Israelsson (klubbdirektör), Micke Lindgren (sportchef), Håkan Billing (marknadschef) samt Fredrik Öberg och Jimmie Ericsson.

Vi bjuder på fika.

Entré 1 plan 4 konferensrum 3

Länk till eventet: https://www.facebook.com/events/323515781337279/" onclick="window.open(this.href);return false;
Anmäl er gärna om ni tänkt komma!
Så som i mailet missades även här relevant info som vilken tid?
Klickar du på länken så har du all info där.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
Fdskebo
Posts: 1112
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Fdskebo »

Trollet wrote:
Foppas skridskocoach wrote:
Fdskebo wrote:Små lätta spelare, och långa gängliga varianter av dito har vi tillräckligt gott om.

Fick jag önska så skulle det komma tre paket innan jul (men blir det bara en så är det okej).
* En powerforward som i alla lägen driver mot mål. (Han ska fan inte ens kunna frånvända mot sarg.)
* En poängstark center som kan teka, är oöm och har en djävla vinnarskalle.
* En fysisk stark defensiv back med ett bra förstapass.
Så Lee Goren (anno 2008), Patrik Zackrisson och Petter Granberg?
Eller Pär Lindholm, Pär Lindholm och Johan Alm.
Svårt att värva någon/några som vi redan har... Men visst, kan vi klona Pär Lindholm och Alm ett par gånger så absolut.
Lee Goren (anno 2008), Patrik Zackrisson och Petter Granberg skulle absolut funka.
Skulle gå bra med SurMartin, Ogge och Anton Lindholm också såklart.

Vi saknar helt enkelt vissa spelartyper, eller snarare så har vi för få av vissa spelartyper.

Alla måste vara friska och spelbara för att vi ska få det att funka i dagsläget. Så fort vi har ett par spelare borta så rasar allt. Det är inte speciellt svårt att matcha mot ett lag med en förstafemma, två tredjefemmor och en juniorkedja som fjärde.

När alla är spelbara så har vi ett (på papperet) bra lag. Men vi är löjligt känsliga mot skador och har få alternativ på vissa positioner.
User avatar
Talbot25
Posts: 1068
Joined: 16 Jun 2011, 12:05

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Talbot25 »

Micke Lindgren igår: Finns inga lediga spelare ute som platsar.
Frölunda idag: Värvar Sean Bergenheim http://www.eliteprospects.com/player.php?player=2708" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Oliman
Posts: 363
Joined: 15 Jun 2011, 23:06

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Oliman »

Jag tycker det är tydligt att vi saknar Sur-Martin, och det får vi nästan skylla oss själva för, då det känns som om det var länge sen vi odlade/uppmuntrade den typen av spelare.

Vad jag förstod så hade vi några med fin sur-potential i förra årets J20, en riktig grit-kedja som tacklade, gav järnet och var riktigt jobbig för motståndarna att möta. Dvs Pontus Vikström (kapten), Philip Härgestam och Simon Holmqvist.

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=107561" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=69274" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=212729" onclick="window.open(this.href);return false;

Vet inget om deras träningsvilja eller hur de agerat när/om de väl fått chansen.

Det hade varit intressant att lyfta upp forwards till A-laget som är annat än hackspettkopior eller andra poängsprutor 180. Eller kanske skulle vi instifta ett PerMikaelson/JimmyEricsson/MartinLundberg-pris till årets framtida fanbärare i junioleden..

Axel Holmström är väl den senaste lagd åt det hållet (läs: ej hackspett/poängmaskin under 180) om än han känns som mer Henrik Zetterberg-typ än Sur-Martin typ. .
User avatar
Oliman
Posts: 363
Joined: 15 Jun 2011, 23:06

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Oliman »

Talbot25 wrote:Micke Lindgren igår: Finns inga lediga spelare ute som platsar.
Frölunda idag: Värvar Sean Bergenheim http://www.eliteprospects.com/player.php?player=2708" onclick="window.open(this.href);return false;
Nej,

igår citerades vår sportchef i norran sägandes:
1) de spelare som agenter erbjutit oss har varit spelare som inte ens platsar.
2) vi söker spelare som kan göra skillnad i laget även om alla är friska. Gärna spelare som vill skriva flerårskontrakt med klubben.

idag säger uppgifter att Frölunda försöker värva Sean Bergenheim, en spelare som spelade i klubben för 10 år sen och som har ngn slags kult-status i föreningen.

Jag ser inte sammanhanget, eller nej, jag ser sammanhanget som du försöker påvisa. Men det finns inte annat än i din vinkling ovan.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2016/2017

Post by p-play »

Nu har jag inte sett Bergenheim på ett tag, men jag har faktiskt funderat på om han skulle kunna vara aktuell för oss. Han är ingen flashig spelare utan stark i sargdueller, driver rakt på mål och gör en del smutsiga mål, ungefär vad vi skulle behöva. Dessutom har han åtminstone varit en bra skridskoåkare. Han är nog så bra som en värvning kan bli just nu. Jag tror inte att han kommer att dominera på något sätt då han inte är den spelartypen, men han kommer att bli en viktig slutspelsspelare för Frölunda. Men jag antar att vi inte är ute efter den spelartypen. Det är väl ganska tydligt med tanke på hur lagbygget ser ut.
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: Silly Season 2016/2017

Post by don_tomassso »

skralt med poäng senaste åren.Är väl en bunkrade,sådana behöver vi ju inte i dagsläget.
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Silly Season 2016/2017

Post by nishog04 »

Sticker ut hakan och säger att Bergenheim inte presterar, sett till den lön han mest troligt får.

EDIT: Eller rättare sagt, Frölunda har ett tillräckligt bra lag för att kunna dryga ut tredjekedjan. Vi har ett stort antal tredjekedjor på isen och behöver någon för de två högre formationerna.
User avatar
Larstage
Posts: 685
Joined: 15 Jun 2011, 22:41

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Larstage »

nishog04 wrote:Sticker ut hakan och säger att Bergenheim inte presterar, sett till den lön han mest troligt får.

EDIT: Eller rättare sagt, Frölunda har ett tillräckligt bra lag för att kunna dryga ut tredjekedjan. Vi har ett stort antal tredjekedjor på isen och behöver någon för de två högre formationerna.
Ska det värvas ska det värvas kvalitet, spelare som verkligen tillför något. Annars får det faktiskt lov att vara, då får föreningen ta den här säsongen som ett mellanår. AIK kommer ju inte att åka ur SHL, så någon katastrof är det ju inte. Jag tänker på Modo som har värvat mycket och dyrt som floppat, den ene efter den andre. Nu är de i allsvenskan och har en urusel ekonomi.

Dyker den rätta spelaren/spelarna upp då väntar jag mig däremot att man slår till. Men inte bara för att det tjatas bland supportrarna.
I en tid av universellt bedrägeri är sanningen en revolutionär handling - George Orwell
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Silly Season 2016/2017

Post by nishog04 »

Larstage wrote:
nishog04 wrote:Sticker ut hakan och säger att Bergenheim inte presterar, sett till den lön han mest troligt får.

EDIT: Eller rättare sagt, Frölunda har ett tillräckligt bra lag för att kunna dryga ut tredjekedjan. Vi har ett stort antal tredjekedjor på isen och behöver någon för de två högre formationerna.
Ska det värvas ska det värvas kvalitet, spelare som verkligen tillför något. Annars får det faktiskt lov att vara, då får föreningen ta den här säsongen som ett mellanår. AIK kommer ju inte att åka ur SHL, så någon katastrof är det ju inte. Jag tänker på Modo som har värvat mycket och dyrt som floppat, den ene efter den andre. Nu är de i allsvenskan och har en urusel ekonomi.

Dyker den rätta spelaren/spelarna upp då väntar jag mig däremot att man slår till. Men inte bara för att det tjatas bland supportrarna.
Ja, man känner ju inte att Mason Raymond, Mitch Wahl och Sean Bergenheim pirrar så där otroligt mycket i magen. Det är mer nyhetens behag som retar sinnet. Dessutom börjar man ju tänka i banorna att det kanske är bra att AIK får bort favoritoket från axlarna. AIK har ju ändå inte varit bäst de senaste två åren (vilket många - utan att vara efterkloka - faktiskt uttryckte tankar om redan då).

Nu verkar förresten Mårtensson ryktas bort från Lugano. Man undrar ju hur det tänks där, ska Zacke eller Tony M bort?
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2016/2017

Post by p-play »

Larstage wrote:
nishog04 wrote:Sticker ut hakan och säger att Bergenheim inte presterar, sett till den lön han mest troligt får.

EDIT: Eller rättare sagt, Frölunda har ett tillräckligt bra lag för att kunna dryga ut tredjekedjan. Vi har ett stort antal tredjekedjor på isen och behöver någon för de två högre formationerna.
Ska det värvas ska det värvas kvalitet, spelare som verkligen tillför något. Annars får det faktiskt lov att vara, då får föreningen ta den här säsongen som ett mellanår. AIK kommer ju inte att åka ur SHL, så någon katastrof är det ju inte. Jag tänker på Modo som har värvat mycket och dyrt som floppat, den ene efter den andre. Nu är de i allsvenskan och har en urusel ekonomi.

Dyker den rätta spelaren/spelarna upp då väntar jag mig däremot att man slår till. Men inte bara för att det tjatas bland supportrarna.
Jag håller inte med. Problemet är inte att vi inte har spets. Lindström, Möller, Calof Jimmie och Cumiskey är spets så att det bara skriker om det när alla är friska. Det största problemet är att vi inte har ett välbalanserat lag (ur ett fysiskt perspektiv) och kanske till viss del att det saknar en bredd av producerande spelare. Om man har spelare som öppnar upp ytor så kommer man att få ut mycket mer av de små kreativa spelarna. Det skall naturligtvis vara kvalitativa spelare, men det vill jag påstå att Bergenheim är. Han är så nära en NHL-värvning det kan bli för en SHL-klubb. Han kommer inte att på något sätt att dominera, men kommer att bli viktig i ett slutspel. Jag skulle tro att han gör runt 0,5 p i snitt, men tillför så mycket mer. Frölunda har fattat det där med balanserade lag, något som vi hade när vi tog gulden. Ifjol plockade man in Joey Crabb som var en ytterst medioker spelare, t o m usel i grundserien, men likväl var det han som stod där och petade in puckarna och även skapade ytor i slutspelet när domarna slutade att döma. Nu har Bergenheim redan gjort sina pengar så han valde nog Göteborg snarare än Frölunda och var därför aldrig aktuell för någon annan klubb.
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Silly Season 2016/2017

Post by nishog04 »

Så är det förstås, men jag är övertygad om att Bergenheim inte spelar ens närapå "gratis". Den finns betydligt billigare spelare för en sådan roll du beskriver. Men i sak har du en poäng.
Locked