Silly Season 2016/2017

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Silly Season 2016/2017

Post by nishog04 »

nr86 wrote:Tydligen var vi på Linbäck.
Jag är glad att det blev Ortio!

http://bloggar.expressen.se/sjoberg/201 ... an-pa-usa/" onclick="window.open(this.href);return false;
Haha, I knew it! Håller med dig, tur vi fick Ortio istället.
User avatar
Miklosoft
Posts: 294
Joined: 16 Jun 2011, 12:13

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Miklosoft »

Skidrow wrote:Valet mellan Zakke och Kabanov är enkelt, alla dar i veckan väljer jag Zakke, vi behöver någon som är duktig att teka.

Men som sagt var en back är det jag vill helst ha in.
Håller med till 100%.. Tekningar och Spelet framför eget mål tycker jag just nu är dom svagaste punkterna.
Förrutom Alm och Möjligen Linkan så har vi inte så många som kan rensa framför eget mål.
Hur många returer har inte motståndarna kunnat sätta för att dom kunnat/fått stå kvar framför vårat mål.
----Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.---
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2016/2017

Post by p-play »

smogz wrote:Håller med Marre om p-play, möjligen är du realist. Men jag uppfattat dig som oerhört negativ.

Håller med phx70. Tycker forwardssidan ser riktigt stark ut och jag tror mycket på nyförvärven. Gillar den lokala förankringen och åldern på dom också. Borgar för bättre långsiktighet än när man tar in Stockholmare och andra mellansvenskar. Möller undantaget.

Baksidan behöver förstås stärkas upp. Varför inte med Tim Erixon.
Målvakterna är ett visst orosmoment. Hoppas de kliver upp.
Okej, vad säger ni nu? Jag var negativ (och rätt ute), men i jämförelse med hur inläggen sett ut de senaste veckorna här så var jag rena rama optimistkonsulten. Laget har presterat i nivå med vad man kan förvänta sig, med tanke på alla spelare som var/är i rehabfas (även Möller kom skadad), otränade nyförvärv och vad man tappat i form av fysiskt starkare spelare. Faktum är att jag tycker att man fått ut mer av de yngre killarna än vad man vågat hoppas på. Jocke L är inte lika bra som förut (men det visste man ju om man tittat på NHL och KHL), men ändå fruktansvärt dominant. Att laget skulle vara svagt i närkamper (framför kassarna och i sargspelet) var ju rätt så givet, likaså att det skulle bli mer styrspel än forechecking, samt kontrollspel i ytterzoner med alibiskott och få mål.
Vad hade ni väntat er? Att en kille som Jesper Olofsson som varit ganska anonym i viktiga matcher i Karlskrona plötsligt skulle gå in och bära en andrakedja eller att Emil P skulle få ordning på fysen över sommaren, när det tog Patrik Zackrisson mer än en halv säsong och John Norman mer än en säsong att nå en acceptabel status. Dessa spelare kan säkert bidra så småningom, om inte efter jul så senast nästa år. Eller att Henrik Hetta som gjorde 10 p i Malmö ifjol plötsligt skulle komma in och vara en ledande förstacenter. Vi får sannolikt stå för en del av lönen i fallen Urbom och Hanses också, vilket också påverkar lagbygget. Dessutom fanns ju en uppenbar risk att en del äldre spelare som Jimmie, Fredrik Lindgren och Pontus P skulle ha gått över kullen, vilket verkar ha skett i fallet Lindgren.
Med en riktig stark powerforward med lite sinne för smutsiga mål, en stark defensiv back och kanske en center skulle det är laget vara oerhört starkt när alla är friska och hela. Kanske man kan trada bort någon för att få pengar och göra laget lite mer balanserat.
Vad hade ni väntat er? Jag är faktiskt ganska nöjd med utfallet så här långt givet förutsättningarna. Speciellt nöjd är jag med att Lindgren agerade och tog in Ortio.
Last edited by p-play on 25 Oct 2016, 23:32, edited 1 time in total.
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Silly Season 2016/2017

Post by nishog04 »

En bra defensiv back står inte att finna för tillfället. Men just nu vore en man som Martin Sevc planens bäste spelare, helt klart.

Ska vi prata klassiska powerforwards håller jag fortfarande Tuomo Ruutu högst av dem alla (lediga). Snabb på rören, totalt orädd och kan välta Lyftet på mindre än en kvart. Men han lär knappast vara gratis...
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2016/2017

Post by smogz »

Ser tufft ut nu. Men med Möller tillbaka och Cumiskey helt igång. Olofsson, E Pettersson och Heta med bättre fysisk status tror jag ändå det kan bli bra. Poängen kommer inte lika lätt i år. Men jag tror laget blir vasst innan slutspelet.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2016/2017

Post by smogz »

Om tränarna lyckas få till uppspelen och målskyttarna kommer igång.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Silly Season 2016/2017

Post by bsa »

De flesta lag är bättre i år förutom Leksand, och AIK har skador och dålig form på rätt många ojämn målvaktsbesättning. Mellanår, men att en majoritet av nyförvärv ska lyckas år efter år, att alla ska utvecklas varje årär en utopi. Med lite flyt kan de ha fått till det till slutspelet. Men att vi bara skall segla genom serien år efter år i en lämplig medvind, hur kul är det. :roll:
Balotelli
Posts: 327
Joined: 08 Mar 2012, 11:37

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Balotelli »

suger stenhårt att se Forre dominera i malmö, ett malmö som är resor bättre än oss. Hans rutin hade inte skadat
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Silly Season 2016/2017

Post by nishog04 »

Vilken jävla katastrof att det inte finns en enda vettig back på marknaden! Det är där behovet är störst just nu.

Anfallare finns det ett antal av, men fråga är: ska vi ha en power forward, en playmaker eller en målskytt? Målskyttar är dock även det en bristvara, om inte Pesonen eller någon liknande blir ledig.
User avatar
Larstage
Posts: 685
Joined: 15 Jun 2011, 22:41

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Larstage »

Balotelli wrote:suger stenhårt att se Forre dominera i malmö, ett malmö som är resor bättre än oss. Hans rutin hade inte skadat
Det är alltid lätt att vara efterklok. Men visst måste ledningen för AIK ha drabbats av högmod efter alla framgångar. Att inte erbjuda Forre nytt kontrakt är smått ofattbart. Det är otroligt hur ledningen kan ha trott att laget kan dräneras på spelare i år efter år och ändå fortsätta fungera som ett självspelande piano. Det tar många år att bygga upp en bra verksamhet i en förening. Men det går mycket snabbare att ödelägga.
I en tid av universellt bedrägeri är sanningen en revolutionär handling - George Orwell
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: Silly Season 2016/2017

Post by LeeGoren »

Larstage wrote:
Balotelli wrote:suger stenhårt att se Forre dominera i malmö, ett malmö som är resor bättre än oss. Hans rutin hade inte skadat
Det är alltid lätt att vara efterklok. Men visst måste ledningen för AIK ha drabbats av högmod efter alla framgångar. Att inte erbjuda Forre nytt kontrakt är smått ofattbart. Det är otroligt hur ledningen kan ha trott att laget kan dräneras på spelare i år efter år och ändå fortsätta fungera som ett självspelande piano. Det tar många år att bygga upp en bra verksamhet i en förening. Men det går mycket snabbare att ödelägga.
Svårt för ledningen. De har Jimmie, gammal som kostar pengar och som är väldigt skadebenägen. Ska de då signa Forte som också är rätt dyr och som har STORA problem med både höft och axlar? Jag tror att de gjorde rätt. Skulle en sån som Zacche eller liknande bli tillgänglig är det dock bara att slå till. Mycket mer vad laget behöver just nu.
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Silly Season 2016/2017

Post by nishog04 »

Lär bli huggsexa om nästa spelskickliga backnamn som dyker upp på marknaden. Linköping har väl i princip utropat behovet av en sådan i megafon rätt nyligen, och AIK lär inte ta in någon "Tjock-Lennart", som tack vare sin enorma räckvidd städar framför kassen. Känner man AIK rätt är klubben inriktad på den där 10% backar som både kan spela och tackla - vilket naturligtvis är helt rätt taktik också!

Så vad man än väntar på ska dyka upp, lär det inte bli gratis.

Har någon hört något namn som ryktas röra på sig inom kort? Ahnelöv vore bra, men han sitter nog väldigt tryggt i sin KHL-båt.
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 2016/2017

Post by marre »

Forre vart erbjuden samma lön som tidigare,men Malmö erbjöd 170 000...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Silly Season 2016/2017

Post by nishog04 »

marre wrote:Forre vart erbjuden samma lön som tidigare,men Malmö erbjöd 170 000...
Vad hade han i AIK?
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Skidrow »

nishog04 wrote:
marre wrote:Forre vart erbjuden samma lön som tidigare,men Malmö erbjöd 170 000...
Vad hade han i AIK?
Mer, men AIK ville inte ge honom ett "skam" bud så man valde att avbryta med honom. Förstår valet att släppa Forsell men Arvid L förstår jag inte.
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Silly Season 2016/2017

Post by nishog04 »

Skidrow wrote:
nishog04 wrote:
marre wrote:Forre vart erbjuden samma lön som tidigare,men Malmö erbjöd 170 000...
Vad hade han i AIK?
Mer, men AIK ville inte ge honom ett "skam" bud så man valde att avbryta med honom. Förstår valet att släppa Forsell men Arvid L förstår jag inte.
Vänta nu, nu hänger jag inte med. Han blev erbjuden samma lön som tidigare. Men när Malmö sedan erbjöd 170k drog sig AIK ur förhandlingarna, för att man inte ville skambuda? :lol:
shaquille
Posts: 1977
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Silly Season 2016/2017

Post by shaquille »

Ha ha ha å hur kan ni veta detta sitter nån av er med vid förhandlingarna, rena Krösa Maja fasoner skulle jag säga. :lol:
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 2016/2017

Post by marre »

Betydligt lägre....


Skickat från min iPhone med Tapatalk
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Markman »

Larstage wrote:Det är alltid lätt att vara efterklok. Men visst måste ledningen för AIK ha drabbats av högmod efter alla framgångar. Att inte erbjuda Forre nytt kontrakt är smått ofattbart.
Inte alls ofattbart. Forre hängde inte med i AIKs spelsystem längre, han var ofta efter i spelet sista säsongen. Jag har inte sett Malmö spela i år, men uppenbarligen passar det honom bättre. I AIK hade han fyllt funktion som defensiv center. Det jag ser som ofattbart är att man inte ersatte Forre (eller någon av de andra flyktande) med en ny center... Det säger ju sig självt att om fyra centrar (Zacke, Norman, Lundberg, Forssell) försvinner och man tar in en och en halv (E Pettersson och Hetta (där Hetta är "en halv" då han är mer ytter än center i mina ögon) så kommer man att få en tunn centersida!

Bara sedan i fjol har vi tappat ca. 2 procentenheter i tekning som lag. Med Lindholm borta ett par veckor har vi två centrar (inklusive Jimmie som är bättre som ytter i mina ögon) som konsekvent vinner mer än hälften av tekningarna, vilket är på tok för lite!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
persson82
Posts: 660
Joined: 30 Jun 2011, 11:44

Re: Silly Season 2016/2017

Post by persson82 »

Det känns som om det dimper ner någon ny lirare i början på veckan.....om inte så måste Skellefteå bestämt sig för att ligga långt ber i tabellen
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2016/2017

Post by smogz »

Måste ju finnas intressanta spelare tillgängliga också
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Silly Season 2016/2017

Post by svea_man »

Tror inte att det kommer nått nyförvärv fast vi skulle behöva de!!
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2016/2017

Post by smogz »

Eftersom jag inte ska äta lunch idag så gjorde jag en snabb Eliteprospects-free agent-scouting på lediga lite större backar som alla tycks tycka vi behöver.

Det finns ju inte skitmånga utan kontrakt. Men några finns allt.

Från Finska Liiga
Kieth Aulie 27år, 198cm, 101 kg http://www.eliteprospects.com/player.php?player=12561" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aulie is a defenseman with terrific size and reach. Plays a steady, stay-at-home game. Is a very good skater, too. Lacking in offensive ability and instincts, though. Could stand to be more punishing physical presence, given his imposing frame."


Från NHL
Dylan Olsen 25 år, 188 cm, 101 kg. http://www.eliteprospects.com/player.php?player=19294" onclick="window.open(this.href);return false;
Hittar ingen ytterligare info. Rätt storlek, men har han fart på rören och klarar av ett förstapass?

Jared Cowen 25 år, 196 cm, 108 kg. http://www.eliteprospects.com/player.php?player=12107" onclick="window.open(this.href);return false;
"möjligen skadad"

Jacob Trouba 22år, 189 cm, 92 kg http://www.eliteprospects.com/player.php?player=90349" onclick="window.open(this.href);return false;
A smooth skating two-way defenseman with a big body. Trouba is a smart player and does most things really well. One stand-out skill is his heavy shot. He also has good timing in his physical play and is a real competitor. Can set up and finish plays on the man advantage, as well as being a very valuable in shorthanded situations.
Draftades i första rundan som 9a. Vekrar ligga i nån sorts bråk med Jets, kanske ett lån? Vill spela på höger sida. Tror AIK kan ordna det.


Kanske finns några till. Men ok Trouba känns bra, men inte sannolik. Om Olsen är tillräckligt bra kan han väl få hänka.. ;)
Last edited by smogz on 01 Nov 2016, 17:04, edited 1 time in total.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
vonschnauser
Posts: 989
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: Silly Season 2016/2017

Post by vonschnauser »

Jacob Trouba är alldeles för bra för SHL.. :roll:
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3067
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Foppas skridskocoach »

Att vi skulle landa Jacob Trouba vore ungefär som om IFK Norrköping skulle landa Raheem Sterling. Det håller jag för helt uteslutet. Men han vore absolut en bra värvning. :)
Tigerränderna går aldrig ur.
Chippen
Posts: 14291
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Chippen »

Tambellini är ju ledig nu, iofs ytter.
Galiardi verkar ju oxå vara på väg till SHL.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2016/2017

Post by smogz »

Ja som ni förstår har jag usel koll på NHL eftersom jag aldrig hört talas om Trouba. Men han har iallafall inget kontrakt enligt EP
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
nr86
Posts: 5356
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2016/2017

Post by nr86 »

Undrar hur de tänker nu när vår bäste center blir borta till jul?
Visserligen kommer Holmström tillbaka men där får vi räkna med några matcher innan han är i full form.
Blir tufft för AIK att klättra i tabellen utan att förstärka laget.
Musslan
Posts: 367
Joined: 20 Jun 2011, 22:10

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Musslan »

Vore rent av tjänstefel att inge stärka upp med minst 2 pjäser , finns ingen anledning att ha 70 millar på banken i allsvenskan ...
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Larzon »

Säg det till trottoarkanten i Leksand ;)
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
Locked