Lagbygge/formationer 16/17

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
marre
Posts: 3193
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by marre »

Tycker backsidan ser hur underhållande och intressant ut som helst!! Vi saknar säkert några kilon men Cumiskey och Alm är ju grymma förvärv:-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
User avatar
Markman
Posts: 7855
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Markman »

Akerman2 wrote:Jimmies roll känns framförallt viktigare iår. Han har tagit flest tekningar i laget och förvånansvärt många tekningar i försvarszon. Vi fick se ett flertal gånger han blev inskickad i BP för att ta tek & sen byta direkt vid tillfälle. Ifjol hade vi Zacke och Forre som tog den biten. Nu är det Jimmie, Lindholm och i viss mån Emil P.

Lägg till övriga egenskaper hos #21 och hans betydelse för laget är enorm. Lite oroad över det med tanke på ålder/ljumskar och allt vad det heter.
Svarar på det här istället. Hade gärna sett en tekningsstark center in i laget, med en utlåning på t.ex. Linus Lindström, eller möjligen Olsson/Wingerli för att de ska få mer speltid. En spelare av Forssell/Lundberg-typ, med defensiv uppsida och riktigt bra tekare. (Nej, förespråkar inte att man skulle ha förlängt med Forre, men den spelartypen hade varit bra att ha)
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Akerman2
Posts: 815
Joined: 18 Jul 2012, 00:29

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Akerman2 »

Håller med, vi har en brist där. Hade hoppats (och hoppas fortfarande) att Emil P ska vara tekningsfantomen och vara förstaval vid defensiva tekningar med assistans av Lindholm och även Hetta. Sen kan Jimmie avlasta dom istället för tvärtom som det var i dubbelmötet. Fixar Emil P det så kanske behovet att värva inte är lika stort.

Reagerade också att Pontus P tog teken i det korta 3mot5 (då var Jimmie och Lindholm utvisade)..Hade ALDRIG hänt förra säsongen.

Att Jimmie ska leda laget i BP, PP och spela 5mot5 med Jocke (läs: förstakedja) känns inte hållbart i längden.
Blir intressant att följa den här biten nu när Jimmie är avstängd.
User avatar
haggloader
Posts: 708
Joined: 18 Jun 2011, 22:34

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by haggloader »

Förmodligen betydde Erik Forssell en hel del.

Efter säsongen skulle vi nog börja fundera på att skaffa en ny stjärna istället för Jimmie Eriksson.
Jag och en till forumit skrev det för ett år sedan, men vi blev som kölhalade. Kanske blir jag det nu också...?
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Lidlund »

Borde inte Calof spela mer med Jocke för att komma igång ordentligt?
Chippen
Posts: 14308
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Chippen »

Lidlund wrote:Borde inte Calof spela mer med Jocke för att komma igång ordentligt?
tanken har slagit med mig. För om jag inte såg helt fel, kan iofs ha varit mitt i byten oxå, så roterades det runt lite med olika spelare på den plats Söderlund har i kedjan med Jimmie-Jocke men inte Calof.

Om det beror på att båda spelar på samma kant vet jag inte, men nog tycker även jag att det kan vara läge att testa iaf för att försöka få fart på Calof. Det skulle ju hela laget vinna massor på.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Tobbe
Posts: 138
Joined: 15 Jun 2011, 21:08

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Tobbe »

Jesper Olofsson 10 Matcher: 25 skott på mål
Emil Pettersson 10 Matcher: 28 skott på mål
Andrew Calof 10 Matcher: 21 skott på mål
3 av 5 killar som skjuter mest spelar alltså i samma kedja..?
Kanske bara jag som fått för mig att dom oftast kommer in i zonen men blir oftast tidigt avslut sen av med pucken.
Bara Jocke Lindström som skjutit mer skott 40 och Sebastian Ohlsson 23 skott.
msoe
Posts: 1643
Joined: 10 Apr 2012, 14:52

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by msoe »

Håller med dig, den kedjan känns inte välkomponerad. Skulle gärna se att de testade att vaska om i kedjorna för att växk calof bland annat.
Fdskebo
Posts: 1116
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Fdskebo »

Någon som vet hur långt borta Axel är?
Grytan måste röras om, Emil P borde kanske nöta kant ett par matcher.

Kabanov, någon som hört något nytt om honom?

Möller - Jimmie - Jocke
Kabanov - Axel - Calof
Emil P - Lindholm - Olofsson
A Pettersson - Hetta - Petterström

Extra: L Lindström/Olsson/Wingerli

Cuminsky -Burström
Aho - Alm
Lindgren - Djuse
User avatar
smogz
Posts: 5701
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by smogz »

Oj, vi är grymt långt ifrån varandra i våra kedjor fds

Jag tänker mig typ:
Möller - Hetta -Jocke (tycker Jimmie ska lira på en kant
Calof - Emil - Jimmie ( Olofsson är för tunn, vill ha en med lite tyngd, skulle kunna tänka mig Petterström också, men vill ha lite bättre offensiv, Adam P om han var i form, men han är ju kass nu)
Jesper O - Lindholm - Adam P
Olsson - Wingerli - Tim/Linus
Zetterström (kan ersätta alla överallt)
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
ossian
Posts: 3700
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by ossian »

Här är mina kedjor med fullt lag:

Möller - Emil Petterson - Jocke Lindström

Emil är en lurig center med fina pass, skulle passa bra in som spelfördelare hos den givna toppduon. Spelskicklig förstafemma.

Hetta - Holmström - Ericsson

Uppdrag: sätt tryck emot kassen! Aho eller Cumisky borde spela back när denna formation är inne för att hjälpa till med att få upp pucken i offensiv zon.

Calof - Lindholm - Adam Pettersson

Hade ett väldigt fint samspel ifjol när de fick spela tillsammans.

Petterström - Wingerli/Linus Lindström - Olsson/Söderlund/Olofsson

Jaga livet ut motståndarnas backar.

13e: Från Wingerli/Linus Lindström/Olsson/Söderlund/Olofsson
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by nishog04 »

Just nu är Emil Pettersson långt ifrån ordinarie i min värld. Av alla nya spelare är han den som har allra mest hockey i sig, men han agerar i nuläget väldigt lojt. -3 igår och inte ens en vettig chans framåt. Han har inte hjärtat på rätta stället - i nuläget, bör tilläggas.
User avatar
ossian
Posts: 3700
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by ossian »

Emil Pettersson har spelat med Olofsson och Calof som inte har gjort någon glad. På försäsongen spelade E P med Möller/Lindström och då såg man hur bra han är på att fördela pucken. I egen zon har E P däremot vart helt värdelös.

Jag känner bara att han skulle passa bättre in i en mer spelskicklig femma. Calof passar bättre in som sniper i en skridskoskicklig högtempo give-and-go kedja, och Olofsson som sniper i en brunkarkedja. Så känner då jag.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by jokarfo »

Är inte helt enkelt att sätta ihop klockrena och balanserade kedjor i det här laget men kul är det. Är ju som alltid en lek med hur man tycker att det "borde" se ut när alla spelar på hyfsat normal nivå av sin kapacitet vägt mot dagsformen. Så man får väl se det som lek till störst del. Jag tänker såhär:

Första: Möller - Pär L - Jocke
Tycker Lindholm varit outstanding i sitt driv och med sin energi såhär långt. Han är som en skön mix mellan Mekke och SurMartin och skulle kunna bli en snuskigt lyckosam kombination med Omo och Jocke. Driver hårt, är inte rädd för hård trafik och har bra fart. Tar steg för varje säsong som går tycker jag. Han känns mer robust än Hetta som jag efter att ha sett honom i AIK:s spelsystem klart kan se hur han passar som en "ny Forre". Är väl lite som Jimmie att han funkar både som vinge och center vilket är mycket bra.

Andra: Hetta - Emil P - Jimmie
Emil har inte varit lysande men han är spelskicklig utav h-vete. Fin puckhantering och har bra blick för att fördela spelet. Med en speedig och rörlig kille som Hetta och ett stridsskepp som Jimmi som trampar runt och driver hårt framåt kan det bli riktigt roligt. Skulle Axel komma ur sin sophmore slump i år och blomma ut så skulle han mycket väl kunna ersätta Emil i en sån kedja. Med Hetta borta skulle Söderlund kunna ersätta och räjsa röven av sig. Den potentiella risken med den här kedjan är i mina ögon frånvaron av regelrätta sniper-egenskaper. Finns poäng att plocka ur alla tre men frågan är vilka mängder.

Tredje/Fjärde: Calof - Axel - Adam/Jesper O/Ponta
Det fantastiska med Calof, när han är i form, är hans förmåga att behålla pucken inom laget. Killen är en sjujävla skridskoåkare och tekniken är snudd på Jocke-klass i hans bästa stunder så en Andrew i form skulle helt klart kunna gå in i vilken toppkedja som helst. Vid skada på nån center så att Jimmi får kliva in från vingen känns ju Calof som en given ytter att kliva upp. Samtidigt har Calof en förmåga att vinna puck - när han är i form, inte nu - och ger ju en offensiv dimension till en intressant tvåvägskedja med Axel och Adam/Jesper. Känns spontant dock som den svåraste kedjan att balansera och blir lite av ett ingenmansland för de vars huvuduppgift inte solklart är att leda offensiven eller stänga ner.

Tredje/Fjärde: Ponta - Wingerli/LL - Olsson/Söderlund
Har bevisat sig som en riktigt duglig kedja trots att både Olsson och Wingerli är rätt små pjäser. Ponta är ju tryggheten själv och skulle kunna kliva in lite var som helst med tex alternera med Adam i tredje.

Kedjorna ska ju även vägas mot backparen och även om alla backpar kommer spela med alla kedjor så får man ju ändå tänka sig en grunduppställning.

Första: Nisse - Cumiskey
Andra: Aho - Alm
Tredje: Linkan - Djuse
Sjunde: MP/Berglund

Första PP:
Möller - Jimmi - Jocke
Cymiskey - Lindholm/Hetta

Trångt att få plats med all offensiv kompetens som finns men tror att det är fullt möjligt att pröva en uppställning med fyra forwards och en back. Cumiskey är ju här för att producera och känns som den givna PP-backen. Aho i all ära men han kan stå point i PP2 för grabben är ju begåvad så det heter duga. Vad de tre toppnamnen kan astadkomma i PP vet vi om men jag skulle vilja ha in nån som - utöver att Jimmi parkerar storarslet framför kassen - kan ta kamikazerollen och crasha nätet med fart utifrån. Nån som vore intressant att se i en sån roll vore även Söderlund men han känns lite som en Arvidssonsk jokertyp som borde matchas på ungefär samma vis under första A-lagssäsongen.

Andra PP:
Calof - Hetta/Lindholm - Axel
Aho - Djuse/Nisse

Avgörs delvis av hur PP1 formeras men kliver Hetta in här istf Lindholm kan han gå vinge och Axel center. Nisse är en kompetent tvåvägsback med ett riktigt bra skott och fin skridskoåkning som kan få agera lite livrem åt Aho som ändå får anses som något av en säkerhetsrisk på blå, om än betydligt mindre nu än ifjol. Djuse är ju även han skicklig med puck och har ett bra skott så han kan mycket väl kliva in här men det återstår att se hur han utvecklas kan jag tycka.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by nishog04 »

Det finns tre problem i andra kedjan, absolut! Jag blir dock inte klok på vem som ska flyttas och vart, för risken är att ingen kedja blir bättre i slutändan. Men Calof med Lindström borde provas. Olofsson tycker jag visar att han verkligen vill, men har inte nått dit man vill han ska vara. Pettersson har jag överlägset störst förhoppningar på (och han började säsongen starkt), men de senaste matcherna tycker jag faktiskt att det är han som dragit ner tempot i den kedjan. Men det kan ju förstås handla om att de andra två inte skapar sig själva utrymme för att kunna ta emot pucken.

Tydligt är dock att andrakedjan kan dominera i en innebandymatch, för orejälare spel får man leta efter!

Djuse gjorde förresten en riktigt bra match igår, och tydligt där, tycker jag, är att Marcus Pettersson har varit det backparets stora sänke. Hoppas Cuminsky petar Pettersson hädanefter!
Fdskebo
Posts: 1116
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Fdskebo »

Alla verkar överens om att Emil P har skills, men för mig är han alldeles för blöt (i dagsläget) för att gå som center. Grabben saknar kraft och grit, han känns lite som en löjligt spelskicklig älgkalv.

Han är ingen som stabiliserar upp en formation och då kan han, i mitt tycke, gå som vinge i några matcher och fokusera på det han är bra på.
User avatar
ossian
Posts: 3700
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by ossian »

Jag tycker att Djuse har vart bland de bättre backarna. Mycket stabilare än vad jag trodde. Visst blir han stressad ibland, men på det stora hela har han öppnat säsongen starkt och är en av få med ett bra plusminus. Marcus Pettersson kan bättre. Men framför allt har Fredrik Lindgren öppnat säsongen enormt svagt. Vad har hänt där?
shaquille
Posts: 1985
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by shaquille »

Underbart inte en enda av våra spelare som vart uttagen i tre kronor, då slipper man oroa sig för fler skador där.
Chippen
Posts: 14308
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Chippen »

Var inte så oväntat faktiskt.
Bara Jocke var nog aktuell, men valde ju att tacka nej.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by LeeGoren »

Chippen wrote:Var inte så oväntat faktiskt.
Bara Jocke var nog aktuell, men valde ju att tacka nej.
Han har aldrig blivit tillfrågad av Grönborg/Garpenlöv...
mellan 3 & 20 tecken
Posts: 272
Joined: 12 Dec 2014, 23:26
Location: Umeå

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by mellan 3 & 20 tecken »

LeeGoren wrote:
Chippen wrote:Var inte så oväntat faktiskt.
Bara Jocke var nog aktuell, men valde ju att tacka nej.
Han har aldrig blivit tillfrågad av Grönborg/Garpenlöv...
Han meddelade innan uttagningen att han inte tänkte tacka ja så det fanns väl ingen poäng att fråga.
User avatar
nr86
Posts: 5377
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by nr86 »

Hoppas vi får se någon förändring i 14,92 och 19 linan nu.
De har aldrig hittat den där kemin då jag håller med Arid i hans kommentar på norran att spelarna är för lika varandra.
En fysik center skulle in där. Adam P med Emil på kanten skulle jag prova.
Olofsson skulle jag spela med Lindholm och Olsson.
Hoppas det händer något i alla fall. Nu fungerar inget.
Rollie
Posts: 2055
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Rollie »

Och så var det dags för Alm att ta några veckor på rehab avdelningen, fattades bara det. Men det är lugnt: M Pettersson är ju tillbaka mot Frölunda och det känns ju genast mycket tryggare...
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by snorhyveln »

Jamen, tog inte skottet på foten? Syntes direkt att det inte träffade bra.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by bsa »

Nu får vi se vad hockeystaden Skellefteå går för. Upp i SHL med stigande resultat seriesegrar finalplatser så går det sämre ett år GNÄLL GNÄLL ska det gå upp som en sol ner som en pannkaka? Nu prövas fansen lite publik gnäll på media. Var det en dags slända?
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Skidrow »

bsa wrote:Nu får vi se vad hockeystaden Skellefteå går för. Upp i SHL med stigande resultat seriesegrar finalplatser så går det sämre ett år GNÄLL GNÄLL ska det gå upp som en sol ner som en pannkaka? Nu prövas fansen lite publik gnäll på media. Var det en dags slända?
Det är ju ett bevis at folk bryr sej.
msoe
Posts: 1643
Joined: 10 Apr 2012, 14:52

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by msoe »

Lite publik är väl knappast ett bevis på att folk bryr sig? Sen är det väl en jävla skillnad på att gnälla och att kritisera/ha åsikter. Det finns absolut fog för att kritisera den trupp vi har till förfogande. Men när folk sågar spelare och ledare till höger och vänster så undrar man ju ibland vad vad fan det är för fel på folk.
User avatar
Miklosoft
Posts: 295
Joined: 16 Jun 2011, 12:13

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Miklosoft »

Tim Söderlund blir bättre och bättre.. Lite misstag då och då men han går verkligen in i skiten och tar för sig.
Av Junisarna som spelar, känns han mest nära en riktig plats från smurfkedjan.
----Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.---
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by nishog04 »

Undrar när Krekula ska få spela en hel match? Han snurrade upp försvarare som bara den i vilken match det nu var.

Kommer bli väldigt bra om något år!
Skemeister
Posts: 1
Joined: 20 Nov 2016, 15:52

Re: Lagbygge/formationer 16/17

Post by Skemeister »

http://www.skellefteaaik.se/artikel/n6b ... ng-final-3" onclick="window.open(this.href);return false;

Hittade denna intressanta artikel om laguppställningen till finalmatch 3 säsong 2013/14, även om både ligan och AIK ändrats en hel del sedan dess så kan det ju vara intressant att se vilka som spelade med vilka och hur understödet såg ut till våra offensiva spelare kontra idag osv.

Målvakt
Markus Svensson (Stefan Steen)

Forwards Jimmie Ericsson - Erik Forssell - Oskar Sundqvist
Oscar Möller - Melker Karlsson - Joakim Lindström
Viktor Arvidsson - Pierre-Edouard Bellemare - Bud Holloway
Adam Pettersson - John norman - Martin Lundberg

Backpar
Fredrik Lindgren - Nicalas Burström
Johan Alm - Sebastian Aho
Anton Lindholm - Arvid Lundberg
Jonas Frögren
Locked