Tränarna

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tränarna

Post by p-play »

Hallam har väl kontrakt fram till 17/18 och dessutom lär han bli för dyr för oss som inte gör distinktion mellan huvudtränare och assisterande.
User avatar
StigVig
Posts: 1577
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: Tränarna

Post by StigVig »

p-play wrote:Hallam har väl kontrakt fram till 17/18 och dessutom lär han bli för dyr för oss som inte gör distinktion mellan huvudtränare och assisterande.
Kontrakt är till för att brytas ;)
Krossa Skiten!!!!!
Chippen
Posts: 14292
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Tränarna

Post by Chippen »

http://norran.se/hockeybloggen/uppgifte ... son-573281

Öbba som ersättare till Wallsson?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Tränarna

Post by Lappmössan »

...känns spontant inte bra.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tränarna

Post by p-play »

Frågan är om han är den nytänkare som vi delvis behöver för utveckla delar av spelet och ta det till nästa nivå? Han känns inte spontant som den hockeyfilosof som vi skulle behöva.
Jocko Homo
Posts: 484
Joined: 15 Jun 2011, 23:21

Re: Tränarna

Post by Jocko Homo »

Hallam är väl då ändå den största jävla hockeymördaren som öht finns. Plus, tror jag, oerhört beräknande person som gör allt "rätt". Helt tillrättalagd och inte alls vad åtminstone vill att AIK ska vara. Det är då jävligt långt från där vi varit i varje fall.

Jag är oerhört positiv till Öbba och gillar även rekryteringen av Mikael Lindgren. AIK:are ska se ut som dom, inte som några jävla handelsstudenter!
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tränarna

Post by p-play »

Jag bryr mig inte hur personer ser ut utan vad de uträttar. Man kan knappast kalla honom för "hockeymördare" bara för att han hittat ett sätt att checka på backarna och täppa till mittzonen så att vi inte kan komma med fart. Till skillnad mot Wallson så ställde han i alla fall inte upp i styrspel. Hallam är en av de få som lyckats att tänka utanför hockeyförbundets utbildningsmaterial eller traditionellt 1-3-1.
Jocko Homo
Posts: 484
Joined: 15 Jun 2011, 23:21

Re: Tränarna

Post by Jocko Homo »

Fint av dig att inte bry dig om utseende.

Hallam är säkert superkompetent och jättesmart. Inga tvivel om att han kommer att gå långt. Kan nog bli coach i
Nordamerika vad det lider.

Men hamnar han i AIK så går jag ur föreningen. Känns lika fel som om vi skulle plocka in Christian Lechtaler eller Jesper Jäger på nån position.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Tränarna

Post by Skidrow »

Hallam är riktigt duktig om han sen passar i AIK vet jag inte.

Känns som blir det Öberg är ju frågan om inte Bert ska ta huvudansvaret och Öberg ass.
msoe
Posts: 1636
Joined: 10 Apr 2012, 14:52

Re: Tränarna

Post by msoe »

Som sagt var spelade ju nästan Växjö roligare hockey än oss under semifinalen. Hallam har väl ingen uttalad filosofi att spela tråkhockey, utan optimerar helt enkelt lagets chanser att vinna genom att anpassa spelet efter spelarmaterial, motståndare osv. Denna flexibilitet skulle man ju även vilja se mer av från AIK:s sida ibland.
Är det nån som har någon koll på hur Öbba har fungerat som tränare i Juniorerna?
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Tränarna

Post by snorhyveln »

Tar Öbba över?
Tja, varför inte?
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tränarna

Post by p-play »

Ett problem som jag ser det är att han inte varit tränare så länge. Nu vet vi inte vilken roll han får. Bert tar kanske över och vi får en renodlad huvudtränare medan Öberg coachar backar i matcherna och därimellan mest plockar koner.
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Tränarna

Post by smogz »

Tycker mig läst att det inte finns någon renodlad tränare nu heller. Men att Wallson har rollen att möta pressen och ha namnet längst upp. Det jag vill säga är att i en tränartrojka i Sverige funkar det inte att inte samarbeta och diskutera fram lösningar.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
nr86
Posts: 5356
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Tränarna

Post by nr86 »

Tror Öbba kan bli bra! Han kan AIKs tänk och var en konstruktiv spelare framåt när han var aktiv. Inte att förringa tror jag. Sedan är det säkert så att taktik/träningar mm samkörs med Robertsson/Klockare så ensam headcoach tror jag inte han blir.
Blir spännande att se hur AIK ser ut på isen till hösten!
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tränarna

Post by p-play »

Vi kommer säkert att göra en bra säsong nästa år och även året därefter, men jag hoppas verkligen inte att vi blir ett nytt Färjestad på sikt där inavel är en förutsättning, förändring är något som alla motverkar och verkligheten har sprungit ifrån spelide'n.
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Tränarna

Post by Markman »

Lite influenser utifrån då och då skulle nog inte skada, även om huvudidén och den röda tråden ska komma från föreningen! Att bygga en egen spelidé är bra, men det måste in lite nytt blod här och var för att det inte ska bli helt sönderavlat!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
krysset
Posts: 2005
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Tränarna

Post by krysset »

Tränare borde väl presenteras snart, eller? Vore öberg klar skulle han presenteras redan eller är det någon annan man försöker med?
User avatar
groenahulken
Posts: 241
Joined: 15 Jun 2011, 22:10

Re: Tränarna

Post by groenahulken »

AIK verkar vara för lata för att presentera nya spelare och ledare som är klara, man drar gärna ut på det i några veckor...
krysset
Posts: 2005
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Tränarna

Post by krysset »

VArför är folk så negativa mot klubben?
Chippen
Posts: 14292
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Tränarna

Post by Chippen »

Kanske för att Föreningen inte kör med ärliga kort utåt och på ett sätt tar för lättvindigt på oss supportrar.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
krysset
Posts: 2005
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Tränarna

Post by krysset »

klubben kan inte presentera saker som inte är 100 % klart ju!
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tränarna

Post by p-play »

groenahulken wrote:AIK verkar vara för lata för att presentera nya spelare och ledare som är klara, man drar gärna ut på det i några veckor...
De vill nog gärna göra sportsligt bokslut först och hinna prata med spelarna i nuvarande trupp och höra hur deras planer ser ut. Jag har för mig att man brukar viga de första dagarna åt det innan spelarna drar på semester. Hitintills har säkert kontakten huvudsakligen varit med agenterna och de kan ibland ha en lite andra tankar än spelarna själva. Jag skulle tro att det kommer att börja presenteras spelare i slutet av veckan eller i början av nästa.
User avatar
groenahulken
Posts: 241
Joined: 15 Jun 2011, 22:10

Re: Tränarna

Post by groenahulken »

Så kan det vara men Lasse har väl sagt att spelare ÄR klara? Varför väntar man då med att presentera vem det är?
Sen var mitt inlägg lite mer riktat mot hur det varit tidigare och inte nuvarande situation.
krysset
Posts: 2005
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Tränarna

Post by krysset »

Jo men denna tråden är ju om tränare. Tränare är inte klart för då hade man ju gått ut med detta. Wallson kanske stannar?
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tränarna

Post by p-play »

krysset wrote:Jo men denna tråden är ju om tränare. Tränare är inte klart för då hade man ju gått ut med detta. Wallson kanske stannar?
Om Skellefteås egen Bagdad Bob stannar så kommer jag att ha ångest hela sommaren och förmodligen hela grundserien därtill. :D
Vi har investerat och skall bara ta betalt. ;)
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3067
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Tränarna

Post by Foppas skridskocoach »

Chippen wrote:Kanske för att Föreningen inte kör med ärliga kort utåt och på ett sätt tar för lättvindigt på oss supportrar.
Det finns väl ingen klubb som går ut och berättar detaljerna i kontrakten? Jag tycker att denna diskussion är lite överdriven. Jag skulle till och med säga att jag tvivlar på att raka kontrakt på fler än en säsong ens existerar för toppspelare i SHL. De är för dyra för att klubben inte ska vilja ha en klausul att bryta i förtid om prestationerna inte motsvarar förväntningarna och spelarna är för attraktiva för andra mer penningstinna ligor för att de inte själva ska insistera på rätten att bli uthyrd eller åtminstone utköpt för en viss summa. Om man offentliggör detaljerna i villkoren ökar nog risken att spelaren köps ut för den summa som utköpsklausulen ligger på. Bättre då att hålla korten för sig själv och det har knappast med någon illvilja mot supportrar att göra.

Att ha en spelare under kontrakt garanterar att man antingen har hans tjänster (om man vill behålla honom) eller får tillräckligt betalt för att hjälpligt kunna ersätta honom om någon rikare klubb är och rycker i honom. Inget konstigt med det och det fungerar likadant i ex-vis fotboll. Att föredra att föreningen skriver korttidskontrakt som ligger och rullar i stället för långtidskontrakt med klausuler bara för att man som supporter inte ska bli negativt överraskad då och då är att missa skogen för alla träd. Via långtidskontrakten har vi haft möjlighet att åtminstone del is ersätta Möller, Jimmie och Jocke, vilket vi aldrig hade kunnat göra om vi skrivit ett år i taget och de sedan dragit utan ersättning.

Man kan väl möjligtvis tycks att nordameikansk idrott är ett föredöme där både lönenivå och klausuler är offentliga. Å andra sidan beror det i sig sannolikt främst på att man har lönetak och att det därmed finns vissa krav på transparens. De kraven saknas i svensk hockey.

Men återigen; vilka föreningar tycker ni agerar på ett bättre sätt än AIK i de här frågorna?

Edit: det här inlägget kanske hamnade i fel tråd? :)
Tigerränderna går aldrig ur.
Chippen
Posts: 14292
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Tränarna

Post by Chippen »

Har inte koll på andra föreningar så där jag inte jag uttala med iaf.

Däremot så är det inte detaljer i själva kontraktet jag är ute efter. Det känns som om det aldrig behöver komma ut, men kan du inte hålla med om att en kontraktslängd bör överensstämma oberoende av vilken tidpunkt det kommuniceras ut?

I just Möllerfallet nu har vi tre aktörer som säger olika, och det är inte rak och tydlig kommunikation. Nu är det väldigt off-topic i denna tråd, så admin kan gärna flytta inlägg till där de tycker de hör hemma alt radera.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Tränarna

Post by Lidlund »

http://www.hockeysverige.se/robert-pett ... sanningen/" onclick="window.open(this.href);return false;
Chippen
Posts: 14292
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Tränarna

Post by Chippen »

http://www.swisshockeynews.ch/index.php ... -zsc-lions

Då behöver vi inte fundera mera över det
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1866
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Tränarna

Post by GroovyEd »

Lite förvånad över att Lasse är assisterande och inte vice versa. Kanske en parentes bara, iofs!
Post Reply