Silly Season 2016/2017

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Trollet »

Är det bara jag som känner att "en fet hög med pengar" utarmar hela hockeyintresset på sikt?

Det negativa vi sett i fjolårets och årets finalserie är en direkt följd av "en fet hög med pengar" - Jocke, Möller och Jimmie satt alla med gällande kontrakt utan KHL-klausul och såldes/hyrdes ut för att klubben skulle få mer cash.

NHL - fine, det vet vi om och det är öppet och tydligt vad som gäller där. Men den här optionshandeln som kontrakten har kommit att bli är enormt destruktiv.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
groenahulken
Posts: 241
Joined: 15 Jun 2011, 22:10

Re: Silly Season 2016/2017

Post by groenahulken »

Jag tror det är en vanesak. Man får helt enkelt ställa in sig på att kontrakt gäller inte längre, de fungerar snarare som spelkort. Visst är det jävligt tråkigt när man har räknat med en superspelare till kommande säsong men kan man lära av sig att ta ut truppen i förväg och istället ha tålamod så blir det inte lika farligt.
AIK gör ju helt rätt och tänker långsiktigt vilket innebär att man måste ha en stark ekonomi.

Ta det för vad det är, en ömsesidig överenskommelse mellan klubb och spelare där man tar år för år. Skriva på långtidskontrakt för att antingen spela för eller dra in pengar till föreningen visar ändå hjärta tycker jag. Jag förstår att de vill spela i Rysslandet nått/några år och göra sig ekonomiskt oberoende, eller glassa i Schweiz. Jag hade själv gjort likadant.

Jocke hade jag tyvärr räknat med så den där artikeln känns lite tråkig. Möller däremot ser jag bara som en stor jävla bonus om han spelar i AIK nästa år!
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3066
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Foppas skridskocoach »

Alternativet är nog inte att spelarna glatt hade fullföljt sina kontrakt hos oss. Alternativet är sannolikt att de inte skulle kritat på långtidskontrakt överhuvudtaget. Vi får nog se långtidskontrakt som ett sätt att ekonomiskt trygga "en förstekedjeforward" snarare än specifikt Oscar Möller eller specifikt Jocke Lindström.
Tigerränderna går aldrig ur.
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Chippen »

Fdskebo wrote:[
Eller så kan man välja att se det som fantastiskt att vi kan skriva kontrakt som genererar pengar istället för att kosta...

Klart är att Jocke spelar för oss, om han ska lira i SHL.
Det i sig är värt en hel del tycker jag (att han inte kan krita på för något annat SHL-lag alltså).

Sen hoppas jag givetvis (precis som alla andra) att han spelar för oss nästa säsong. Men second best är ju att vi cashar in om han inte gör det. Enda risken som finns är att han drar till NHL för då får vi inte en krona. Men den risken ser jag som väldigt liten.

SHL = Skellefteå AIK
KHL/Övriga Europa = En fet hög med pengar
Jag håller fan inte med. Vad ger en hög med pengar på banken och en fin anläggning att stoltsera med om vi hela tiden ska sitta säga: "tänka om XX ändå spelade här nu?", "XX skulle styrt upp vårt PP och vi hade vunnit matchen" etc.
Är det då inte bättre att vi har XX i laget så att XX faktiskt kan göra en skillnad på isen än att vi ska hyra ut XX?

Jag tycker att att det faktiskt är riktigt dåligt av både AIK och Jocke att hålla på så här, men att AIK gör det är inte så förvånande. De ser bara till pengar i det läget.
Det tråkiga med Jocke är att han säger att han har många alternativ, vilket säkerligen är sant, men han borde säga att AIK är första alternativet iom att han är under kontrakt men det gör han inte.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Trollet »

Det är ingen vana jag vill ta del av. Särskilt inte när klubbarna slår på stora trumman varje gång. "Vi är glada att ha säkrat xxxx yyyy i fyra år framåt, han blir en viktig stomme i det lag vi bygger på sikt".

Det man gör är att man säljer bort framgång och intresse. Pengar på banken är fint men med ett utarmat intresse (vilket det blir med allt gråare trupper) spelar det ingen roll, då tappar hockeyn som helhet.

Som spelare binder du upp dig i ett avtal där NHL-outen är reglerad tydligt och klart. Skriver man inte in en KHL-klausul ska man heller inte kunna kräva att få gå dit. Ett långtidskontrakt är dessutom inte bara gynnsamt för en part - klubben säkrar upp en spelare och spelaren säkrar upp sin lön över hela kontraktstiden. Allt som kan ske under kontraktstiden ska också regleras i kontraktet.

Ingen ska tycka synd om en spelare som skriver under ett kontrakt, det skrivs under gällande förutsättningar och i det ingår givetvis en utvecklingspotential (som gynnar klubben som får ut mycket för pengarna) men också totala misslyckanden (som gynnar spelaren som ändå får sin lön).

Självklart ska det fullföljas utan barnsligheter som att "inte glatt fullfölja", det är professionella människor vi pratar om. I annat fall kan ju en spelare tjura ur och kräva högre lön än kontraktet säger när det börjar gå bra, "annars vill jag inte fullfölja". Nånstans måste klubben sätta ner foten och säga ungefär "Nu är det så här. Vi har ett kontrakt som lovar dig 50.000 kr i månaden fram till maj 2018. Det skrev du på i fjol, vi står för pengarna och förutsättningarna och du står för insatsen i träning och på match."

Beträffande Jocke så är det inget mindre än en megaskandal om han hamnar någon annanstans än här eller i NHL (vilket knappast händer). Då har man en gång för alla sagt att man skiter i sportslig framgång och publiken, det är bara överlevnad på lång sikt som räknas.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Skidrow »

Jag tror mer Jocke säger sådär för att inte låsa sej men jag tror han spelar i AIK nästa säsong.
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Chippen »

Han är ju redan relativt låst till ett kontrakt, eller borde vara iaf.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Larzon »

Vi har ju alla sett hur mycket ett kontrakt betyder när KHL kommer och viftar med sina sedlar.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: Silly Season 2016/2017

Post by don_tomassso »

Pengar.Pengar.Pengar.Kan han gå till Lasses nya lag måntro? eller ev de nya Svenska KHL laget.
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Chippen »

...eller kors i taket, visa lite klubbkänsla och spela av det gällande kontraktet.
Fast var kanske en dum tanke....
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Larzon »

Jag tror Jocke visar klubbkänsla och spelar av det gällande kontraktet.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
Fdskebo
Posts: 1111
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Fdskebo »

Först och främst.
Jag tror också att han kommer att spela för oss nästa säsong.

Men det man bör betänka är att varken han, Möller, eller någon annan potentiell framtida stjärnspelare skulle krita på ett långtidskontrakt om det var omöjligt att förhandla eller iaf diskutera om någonting dyker upp i en framtid.

Hyr vi ut Jocke ytterligare en säsong för 100.000kr? 1.000.000kr? 10.000.000kr?
Allt har sitt pris, och så är det överallt. Frågan är ju bara vad priset är?

Om en uthyrning av en spelare gör att vi kan tävla om guldet nästa säsong och 5år framåt, är det då fel?

Spelare säljs och byts i NHL med gällande kontrakt, spelare som inte presterar köps ut eller lånas ut. Så kommer det alltid att vara.
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Chippen »

Larzon wrote:Jag tror Jocke visar klubbkänsla och spelar av det gällande kontraktet.
Jag hoppas du får rätt.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Markman »

Man får börja skriva in "icke uthyrningsbar" som klausul i kontrakten, istället för "out-klausuler" i fortsättningen!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Mkn
Posts: 29
Joined: 11 Jul 2012, 17:00

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Mkn »

Om AIK ska fortsätta vara en språngbräda ut till bättre ligor kan de inte förbjuda spelare att dra även om de sitter på kontrakt, då försvinner nog de ryktet rätt snabbt. Pengarna är en stor bonus om än det bästa givetvis vore att ha spelarna i laget.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3066
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Foppas skridskocoach »

Markman wrote:Man får börja skriva in "icke uthyrningsbar" som klausul i kontrakten, istället för "out-klausuler" i fortsättningen!
I vilket syfte? Spelaren kan ändå inte hyras ut utan klubbens godkännande.
Tigerränderna går aldrig ur.
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 2016/2017

Post by krysset »

Givetvis är det klausuler till spelarnas fördel i alla kontrakt speciellt då de har stjärnstatus. Et flerårskontrakt innebär ju at de åtminstånde kan spela för oss ifall det inte finns annat. Bra ju för tänk om spelaren vill spela för annan SHL klubb?!?!?!?! AIK gäller om det är shl eller något som inte aik accepterar i "uthyrning".
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Lidlund »

NHL och KHL kommer vi inte kunna konkurera med, iaf inte när pengarna är som dom är i KHL.
User avatar
vonschnauser
Posts: 988
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: Silly Season 2016/2017

Post by vonschnauser »

Foppas skridskocoach wrote:
Markman wrote:Man får börja skriva in "icke uthyrningsbar" som klausul i kontrakten, istället för "out-klausuler" i fortsättningen!
I vilket syfte? Spelaren kan ändå inte hyras ut utan klubbens godkännande.
Tänkte exakt samma. Det hade nog varit den mest onödiga klausulen på länge :lol:

Men tycker så här i frågan angående "uthyrningar". Långtidskontrakt med bra spelare kan aldrig vara dåligt. Någonstans så bygger ju allt på vilka spelare som VILL spela med AIK! Finns det någonstans de hellre spelar där de är välkomna så är det så klart synd för oss men det är inte mycket att göra åt. Då ska vi väl vara glada att spelaren ifråga har så mycket klubbhjärta att de valt att krita på ett fördelaktigt kontrakt med oss.

Förstår inte vad problemet är egentligen. Ska vi sluta skriva långtidskontrakt för att folk blir missnöjda när en spelare som uppenbarligen inte vill spela med oss inte spelar med oss?
Perli
Posts: 143
Joined: 16 Jun 2011, 13:58

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Perli »

Verkligheten är som den är, SHL är en farmarliga och ekonomin är såklart otroligt viktig att få ihop. Så, om alternativet är att skriva ettårskontrakt och garanterat inte få tillbaks något alls efter säsongen och att skriva ett långtidskontrakt och vara tydlig att vi släpper spelaren för rätt peng efter ett år eller två så är ju valet rätt så enkelt.. eller?

Såklart att vi fans blir besvikna om vi förlorar en favoritspelare som vi hoppats skulle stanna i laget länge men alternativet är ju att de inte skriver på lika långa kontrakt och ändå sticker.

Och hävda klubbkänsla? Tja, visst finns den där men även för spelarna så väger väl plånboken tyngre.. inte så konstigt heller va? Ett fint exempel är väl Filip Forsbergs reaktion när Leksand vann mot Modo i sista matchen. Nog känner han för laget alltid, men är det någon som anklagar honom för att han väljer att spela i NHL före Hockeyallsvenskan? Och som sagt, SHL är lika mycket farmarliga som HA..
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2016/2017

Post by p-play »

Norman är enligt Expressen aktuell för den blivande floppsatsningen "Crowns".
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Chippen »

Inte så förvånad.
Gissar många svenska spelare som rankas högt har Crowns som alternativ, typ Jocke L, Svensson och Nihlstorp
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
vonschnauser
Posts: 988
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: Silly Season 2016/2017

Post by vonschnauser »

Chippen wrote:Inte så förvånad.
Gissar många svenska spelare som rankas högt har Crowns som alternativ, typ Jocke L, Svensson och Nihlstorp
Ja, det stämmer säkert... Men kan inte annat än att känna en viss avsky för detta plastlag helt utan fans. Kan inte vara super kul att spela där. :roll:
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2016/2017

Post by p-play »

Det kommer definitivt att bli ett flopplag. Även om de har dubbla lönebudgeten så kommer man inte så långt med det i Sverige. Spelarna på nedre delen av löneskalan kommer att vilja ha mycket bättre betalt där än för i SHL för att motivera alla inrikesresor i Ryssland och för att det just är ett "plastlag". Frågan är om de ens kan matcha lönerna i Schweiz för toppspelarna. Skall man lyckas med ett sådant här kringresande cirkussällskap så måste man ha verkliga stjärnor som bjuder på något extra för publiken.
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Markman »

vonschnauser wrote:
Foppas skridskocoach wrote:
Markman wrote:Man får börja skriva in "icke uthyrningsbar" som klausul i kontrakten, istället för "out-klausuler" i fortsättningen!
I vilket syfte? Spelaren kan ändå inte hyras ut utan klubbens godkännande.
Tänkte exakt samma. Det hade nog varit den mest onödiga klausulen på länge :lol:
Min tanke med det är att spelaren inte börjar leta efter andra alternativ i samma utsträckning. Vet man redan från början att jag kommer att spela de kommande X åren i den här klubben, om jag inte bli upplockad av något NHL-lag. Vet man att man inte kan bli uthyrd lär man väl knappast sätta sig och "leta" efter såna alternativ. Men men, det var bara en spontan tanke, det lär ju inte hända alldeles oavsett.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Chippen »

Nu tror jag knappast att en spelare under kontrakt letar klubb att bli uthyrd till. Det är snarare den klubb som vill hyra som tar initiativet.

Så jag håller med andra: onödigt och meningslös klausul.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Hank »

Lite av vitsen med ryska pengar försvinner ju om man måste betala svenska skatter på det.
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2016/2017

Post by smogz »

Äh. Låt dom bränna pengar om dom vill. Tycker det är en kul satsning
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Silly Season 2016/2017

Post by Markman »

Markman wrote:Det försvinner lite spelare från Växjö som har lite intressanta egenskaper. Till exempel:
Ville Varakas - kan potentiellt ta Burströms plats, om än med en annan spelstil.
Niclas Lundgren - Tänker mig honom som "ersättare" till Anton Lindholm, ifall han sticker.
Alexander Johansson - Tänkbar ersättare till exempelvis Petterström eller Lundberg, om de lämnar. Kapabel i BP, men kan producera ett par poäng här och var också.
Patrik Lundh - Samma som Johansson.
Samtliga har redan klart med nytt lag för nästa år. Varakas och Lundh till DIF, Johansson till FBK och Lundgren till LHC. Tråkigt.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2016/2017

Post by p-play »

Du kanske inte skrattar lika mycket när de leasar Möller och Lindström och värvar Svensson och Norman. Om de skall dra igång redan i år så är de lite sent ut för att skaffa de stjärnspelare som krävs för att locka publik. Möller och Lindström är kanske det bästa som finns tillgängligt (plus kanske någon hemvändare från NHL). Kanske kan de även övertala ligan att Omark är något som behövs och få tillgång till honom.
Locked