S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

User avatar
Poet
Posts: 2481
Joined: 04 Nov 2011, 22:46
Location: Gräddhyllan

Re: S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by Poet »

Herregud så oförtjänt vinst och jag älskar det!
2012-05-19
lurch
Posts: 406
Joined: 06 Jan 2013, 11:39

Re: S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by lurch »

Poet wrote:Herregud så oförtjänt vinst och jag älskar det!
Men jåååååå
User avatar
ossian
Posts: 3706
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by ossian »

Plan B: ta röd och dumpa, ligg på, kasta allt på mål och var där och grisa! Det funkade!

Mentalt skön orgasmseger. Helt utspelade i två perioder där alla är toksämst, inte en passning till rätt adress. Sen går vi ut i tredje och oförtjänt krigar hem vinsten.

Tippar att Växjö kommer att ligga på hårt nu på Måndag, så vi måste spela betydligt bättre än ikväll. Ifall gameplanen inte funkar så vet vi att vi kan forcera som ikväll och ändå vinna. Skönt!
User avatar
Markman
Posts: 7857
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by Markman »

nishog04 wrote:
freddus wrote:
Wikiz47 wrote:Läs gärna igenom alla inläggen i den här matchtråden. Medgångssupportrar är bara förnamnet.
Medgångssupportrar syns väl bara när det går bra?
Tydligen inte, enligt den som verkar sitta på medgångssupporterstämpeln. :)

Jag håller dock med dig, s.k. "medgångssupportrar" är ju inte ens intresserade av hockey när det går dåligt. Dessutom tenderar de bara gå på match när det är semifinal och uppåt.
Motgångssupportrar är väl mer korrekt benämning! Forumet lever aldrig upp så mycket som när det går dåligt! :P
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Poet
Posts: 2481
Joined: 04 Nov 2011, 22:46
Location: Gräddhyllan

Re: S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by Poet »

Lappmössan wrote:Image
Älskar klubben mer efter det här!
Hoppas Luleå tar efter nu på Måndag mot Frölunda.
2012-05-19
nishog04
Posts: 6221
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by nishog04 »

Markman wrote: Motgångssupportrar är väl mer korrekt benämning! Forumet lever aldrig upp så mycket som när det går dåligt! :P
Haha! :lol: Alla är vi experter.
nishog04
Posts: 6221
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by nishog04 »

ossian wrote:Plan B: ta röd och dumpa, ligg på, kasta allt på mål och var där och grisa! Det funkade!

Mentalt skön orgasmseger. Helt utspelade i två perioder där alla är toksämst, inte en passning till rätt adress. Sen går vi ut i tredje och oförtjänt krigar hem vinsten.

Tippar att Växjö kommer att ligga på hårt nu på Måndag, så vi måste spela betydligt bättre än ikväll. Ifall gameplanen inte funkar så vet vi att vi kan forcera som ikväll och ändå vinna. Skönt!
Det som slagit mig sedan någon match tillbaka är att det plötsligt finns utrymme för puckföraren att gå hela vägen från försvarszon in i offensiv zon. Kanske det bara är en slump att det sort of lyckades idag, men direkt AIK får pucken har Växjöspelarna jävulskt bråttom att hitta "sin" gubbe. Lyckas då puckföraren dra sin kille är det ju bara att spurta framåt. Någon måste ju släppa sin markering för att kunna förhindra uppåkningen och då finns ju både läge att passa eller dumpa. Ahos mål (som förvisso startade redan i offensiv zon) börjar ju med att han vinner kampen mot sin gubbe och sedan bara brakar iväg. En stund efter det målet gör Burström samma sak, fast från egen zon. Det blev ett bra läge av det också.

Tankar kring det? Kanske jag bara svamlar nu...
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by jokarfo »

nishog04 wrote:
ossian wrote:Plan B: ta röd och dumpa, ligg på, kasta allt på mål och var där och grisa! Det funkade!

Mentalt skön orgasmseger. Helt utspelade i två perioder där alla är toksämst, inte en passning till rätt adress. Sen går vi ut i tredje och oförtjänt krigar hem vinsten.

Tippar att Växjö kommer att ligga på hårt nu på Måndag, så vi måste spela betydligt bättre än ikväll. Ifall gameplanen inte funkar så vet vi att vi kan forcera som ikväll och ändå vinna. Skönt!
Det som slagit mig sedan någon match tillbaka är att det plötsligt finns utrymme för puckföraren att gå hela vägen från försvarszon in i offensiv zon. Kanske det bara är en slump att det sort of lyckades idag, men direkt AIK får pucken har Växjöspelarna jävulskt bråttom att hitta "sin" gubbe. Lyckas då puckföraren dra sin kille är det ju bara att spurta framåt. Någon måste ju släppa sin markering för att kunna förhindra uppåkningen och då finns ju både läge att passa eller dumpa. Ahos mål (som förvisso startade redan i offensiv zon) börjar ju med att han vinner kampen mot sin gubbe och sedan bara brakar iväg. En stund efter det målet gör Burström samma sak, fast från egen zon. Det blev ett bra läge av det också.

Tankar kring det? Kanske jag bara svamlar nu...
Du har en poäng. Kan det ha med trötthet att göra? Iofs så tycker jag att Växjö ändå håller hyfsat jämna steg med oss fysiskt men kan det vara så att det är i slutet av matcherna långt in i serien man börjar kunna se skillnaden mellan AIK:s uthållighet och de andra lagens? Det var ju iaf vad som vann många matcher ifjol när spelet inte stämde, att AIK hade ork att forcera i sista när motståndet redan var tröttkört. Sen är väl det du beskriver också skillnaden mellan mer renodlat styrspel och presspelet som Växjö lyckats med så bra tidigare? Alltså att EN gubbe går upp och pressar istället för 1 + 2 som täcker av sarg och passningsalternativet i mitten? Eller tänker jag fel?

Tycker också att det visar på nåt lite mönsterbrytande när en sån som Heed ändå lyckas ta pucken ända från egen zon, går in mot slottet för att dra på sig bevakning och sen skicka ut pucken på hög medspelare i fart för att sen fullfölja mot mål. Det såg vi knappt alls i första och andra men det kanske är lite av vad du syftar på?
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by p-play »

Om man bortser från sista perioden måst jag erkänna hur imponerad jag är av Växjö som nästan alltid verkar ligga rätt i banan. De har verkligen läst sönder vårt spel. Det är först när det blir kaos och vi tokkör som de får problem.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3098
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by Foppas skridskocoach »

nishog04 wrote:
ossian wrote:Plan B: ta röd och dumpa, ligg på, kasta allt på mål och var där och grisa! Det funkade!

Mentalt skön orgasmseger. Helt utspelade i två perioder där alla är toksämst, inte en passning till rätt adress. Sen går vi ut i tredje och oförtjänt krigar hem vinsten.

Tippar att Växjö kommer att ligga på hårt nu på Måndag, så vi måste spela betydligt bättre än ikväll. Ifall gameplanen inte funkar så vet vi att vi kan forcera som ikväll och ändå vinna. Skönt!
Det som slagit mig sedan någon match tillbaka är att det plötsligt finns utrymme för puckföraren att gå hela vägen från försvarszon in i offensiv zon. Kanske det bara är en slump att det sort of lyckades idag, men direkt AIK får pucken har Växjöspelarna jävulskt bråttom att hitta "sin" gubbe. Lyckas då puckföraren dra sin kille är det ju bara att spurta framåt. Någon måste ju släppa sin markering för att kunna förhindra uppåkningen och då finns ju både läge att passa eller dumpa. Ahos mål (som förvisso startade redan i offensiv zon) börjar ju med att han vinner kampen mot sin gubbe och sedan bara brakar iväg. En stund efter det målet gör Burström samma sak, fast från egen zon. Det blev ett bra läge av det också.

Tankar kring det? Kanske jag bara svamlar nu...
Det ligger mycket i det. Jag tror ungefär så här: Växjö har läst av våra uppspel och vårt statiska spel i anfallszon och anpassar sin defensiv efter detta. Därför får vi problem när vi spelar vårt vanliga spel. När någon bryter mönstret (Aho) och gör sin kille uppstår det plötsligt luckor i försvaret.

Det är ganska tydligt att Växjö vill styra uppspelen mot våra ytterforwards och sedan ner i sarghörnen. Där kan de antingen checka fast oss eller tvinga oss att spela upp på närmaste back - där de alltid har en lirare som snabbt möter upp och lägger sig i skottlinjen och tvingar vå är back att ta ett snabbt beslut, antingen ett chansskott som sannolikt täcks undan eller spela tillbaka den i sarghörnet. Upprepa fram till dess att de vinner en närkamp eller vi spelar bort pucken. Funkar prima till dess att någon av oss bryter mönstret, vilket i princip ingen gjort fram till Ahos aktion.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by Bilderberg »

Foppas skridskocoach wrote: Det ligger mycket i det. Jag tror ungefär så här: Växjö har läst av våra uppspel och vårt statiska spel i anfallszon och anpassar sin defensiv efter detta. Därför får vi problem när vi spelar vårt vanliga spel. När någon bryter mönstret (Aho) och gör sin kille uppstår det plötsligt luckor i försvaret.

Det är ganska tydligt att Växjö vill styra uppspelen mot våra ytterforwards och sedan ner i sarghörnen. Där kan de antingen checka fast oss eller tvinga oss att spela upp på närmaste back - där de alltid har en lirare som snabbt möter upp och lägger sig i skottlinjen och tvingar vå är back att ta ett snabbt beslut, antingen ett chansskott som sannolikt täcks undan eller spela tillbaka den i sarghörnet. Upprepa fram till dess att de vinner en närkamp eller vi spelar bort pucken. Funkar prima till dess att någon av oss bryter mönstret, vilket i princip ingen gjort fram till Ahos aktion.
Än viktigare: Tar Wallson och Bert notis om det?
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by snorhyveln »

Bert ja.
TobleroneWallson nej.
User avatar
schteffe
Posts: 1925
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by schteffe »

p-play wrote:Om man bortser från sista perioden måst jag erkänna hur imponerad jag är av Växjö som nästan alltid verkar ligga rätt i banan. De har verkligen läst sönder vårt spel. Det är först när det blir kaos och vi tokkör som de får problem.
Är det så eller spelar Växjö alltid såhär? Nån som sett ett antal VLH-matcher mot annat motstånd?

Tänk att mästertaktikern Hallam ännu en gång fick stå handfallen inför skeendena på isen. Inte mycket till taktiker enligt mig, eller för den delen någon som kan påverka matchens händelser mer än nån annan SHL-tränare. Däremot bra på att få en heterogen grupp att jobba stenhårt och disciplinerat utan puck med ett vanligtvis bra grundspel som passar oss särdeles dåligt med slutspelsnivå på domarbedömningarna.
nishog04
Posts: 6221
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by nishog04 »

Skellefteå vill gärna spela crosspassningar som uppspelsform. zick-zack ända fram till offensiv blå, där mottagaren sedan försöker etablera pucken (ofta/gärna i sarghörnet). I tredje perioden uppstod några udda situationer, varav Martins mål var det mest talande.

Vad man gjorde var en crosspassning tll Forre som gjorde ett litet instick in i banan till en Martin i hög fart, som sedan något turligt lyckades få in pucken i mål med ett handlesskott strax innanför blå. Det är sällan det blir mål på sådana skott, men det blir däremot blir det väldigt ofta blockeringar av målvakten. Puck etablerad i zon.

Det andra är det vi tidigare pratade om, alltså att puckföraren (oftast en back?) sköter hela uppspelet själv. Växjö spelar ett jättetydligt 2+1+2 över hela banan, som oftast fungerar p.g.a. att spelarna ligger på rätt sida om sina motståndare. Det jag tänker är att om puckföraren lyckas dra sin gubbe har han ju kommit in emellan motståndets spelare, varpå man kan säga att det t.ex. är 1+1+2 (då en Växjöspelare redan hamnat på efterkälken). Nu måste resterande motståndare räkna jävligt rätt för att inte tappa någon AIK:are. Som det visade sig idag släppte de aldrig "sin" gubbe, utan lät istället puckföraren åka ostört. Det torde ge utrymme för oss att etablera eller att hitta avslut (med eventuella returer vid behov).

Åter till AIK:s zick-zackande (som idealsikt ska innehålla två passningar): problemet (enligt mig med en icke-hockeybakgrund, så rätta mig om jag har fel) med AIK:s uppspel är Växjöspelaren i mitten av diamanten. Att spela bort forecheckarna går att lösa på många sätt, men att samtidigt lyckas bibehålla speeden gör att en passning uppåt måste komma omgående efter att forecheckarna är borta. Där täcker diamantgubben bort det mesta. Men spelar AIK med uppåkningar eller med t.ex. instick i hög fart måste diamanten hela tiden överväga "Ska jag släppa spelare A för att istället ta spelare B? Där säger sannolikhetsläran att det förr eller senare brister för Växjö. Rinner då AIK igenom (och dessutom börjar få fason på effektiviteten) är Växjö kaputt! Samtidigt gäller det förstås för de andra AIK:arna att se till att man drar isär de kvarvarande motståndarna i diamanten, för att ge kortare tid för avvägning för motståndare att byta gubbe att markera (jämför behovet av rörlighet i PP för att dra isär boxen).

Så tror jag, i alla fall.
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by Bilderberg »

Dock är inte alla spelare kapabla att "dra sin gubbe" - på en konstant basis.

Snabbhet, räckvidd, tyngd och puckkontroll - kombinerat - är oerhört viktigt.

Lindgren faller på puckkontroll.

Norman faller på tyngd.

Pesonen faller på speed.

osv... osv...

David Rundblad skulle varit guld värd i det avseendet.
hillbilly
Posts: 858
Joined: 15 Jun 2011, 20:28

Re: S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by hillbilly »

Länk till Växjö lakers forum? Skulle vilja läsa lite där ;) ;)
p-play
Posts: 6835
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by p-play »

schteffe wrote:
p-play wrote:Om man bortser från sista perioden måst jag erkänna hur imponerad jag är av Växjö som nästan alltid verkar ligga rätt i banan. De har verkligen läst sönder vårt spel. Det är först när det blir kaos och vi tokkör som de får problem.
Är det så eller spelar Växjö alltid såhär? Nån som sett ett antal VLH-matcher mot annat motstånd?

Tänk att mästertaktikern Hallam ännu en gång fick stå handfallen inför skeendena på isen. Inte mycket till taktiker enligt mig, eller för den delen någon som kan påverka matchens händelser mer än nån annan SHL-tränare. Däremot bra på att få en heterogen grupp att jobba stenhårt och disciplinerat utan puck med ett vanligtvis bra grundspel som passar oss särdeles dåligt med slutspelsnivå på domarbedömningarna.
De spelar mycket kompaktare mittzon i slutspelet än i grundserien, men så var det även ifjol. Jag tycker nog att Hallam är en skicklig taktiker. Växjö har en förmåga att äta sig in i matchserier, vilket antagligen beror att tränarstaben klarar av att analysera motståndet. Det konstiga idag var att han inte tog timeout när man såg åt vilket håll det lutade. Tränarna verkar till nästan varje pris vilja spara timeouten till i slutet. Den enda tränare som nästan alltid utnyttjar den tidigare i matcherna är Roger Melin.
User avatar
schteffe
Posts: 1925
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by schteffe »

Melin, som vunnit ett SM-guld på 14 försök ;)
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by jokarfo »

schteffe wrote:Melin, som vunnit ett SM-guld på 14 försök ;)
Betyder ju dock inte att han är en dålig taktiker, om det nu var vad du var ute efter.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
nishog04
Posts: 6221
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by nishog04 »

Någon som tänkte på att Janne var på isen vid tre av fyra mål framåt? Bra om han kommer in i hetluften nu. Och härligt att han fick valla in GWG dessutom!
User avatar
Biocellatus
Posts: 356
Joined: 12 Jan 2012, 20:26
Location: Skellefte

Re: S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by Biocellatus »

Återskapade årtiondets syrligaste bitchslap. Så jävla klockren


Image
nishog04
Posts: 6221
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by nishog04 »

Snyggt!
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by jokarfo »

nishog04 wrote:Någon som tänkte på att Janne var på isen vid tre av fyra mål framåt? Bra om han kommer in i hetluften nu. Och härligt att han fick valla in GWG dessutom!
Fruktansvärt bra! Han har ju varit lite osynlig till och från i slutspel så hoppas det får honom att växa och växla upp lite.

Tror och hoppas förresten att den här karaktärssegern gör en hel del för att ta udden av de hjärnspöken Växjö lyckats ingjuta i AIK:arnas bakhuvuden sen ett antal säsonger tillbaka och främst ifjol. Törs vi hoppas att man helt enkelt kan slappna av mer från start i nästa match och hitta rytmen i det egna spelet enklare? Och kan man anta att det smyger in sig en viss osäkerhet how Växjö när de inte kan lita till 100% på sin tidigare så lyckade defensiv?

AIK har TONVIS med saker att förbättra och den enda matchen hittills det här slutspelet som speletstämt under större delen av matchen var semi 3 men det är väl samtidigt det som gör att man tror att det finns en vettig chans trots motståndet; att det finns mer att hämta av snart sagt halva laget och steppar två eller tre killar upp och kommer in i zonen så finns ju alla förutsättningar i världen.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
suneli
Posts: 2
Joined: 05 Mar 2012, 09:25

Re: S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by suneli »

hillbilly wrote:Länk till Växjö lakers forum? Skulle vilja läsa lite där ;) ;)
http://www.lakerslakejer.se/forum/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dock består typ 90% av inläggen av att Ritola är djävulen själv som gjorde sitt yttersta för att döda Nilsthorp och att de kräver hämnd, resten av inläggen är att domaren är dum i huvudet som dömer till Skellefteås fördel :roll:
User avatar
Biocellatus
Posts: 356
Joined: 12 Jan 2012, 20:26
Location: Skellefte

Re: S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by Biocellatus »

Roligast är ju att de menar på att en Älvsby-domare skulle döma till fördel för AIK eftersom det bara är 1,5-2h från Skellefteå.... Skulle säga att om nu domarn vore partisk så är det hellre tvärt om, det är absolut ingen fördel att ha en domare som är från Luleområden.

Tänk förresten om man resonerade så i matcherna i mellansverige. Domarna får inte vara födda inom en radie på 2h från något av de spelande lagens hemstäder. ok.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1882
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by GroovyEd »

Läs alla kommentarer med gnällig småländska så blir det hysteriskt roligt :lol:
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by jokarfo »

Biocellatus wrote:Roligast är ju att de menar på att en Älvsby-domare skulle döma till fördel för AIK eftersom det bara är 1,5-2h från Skellefteå.... Skulle säga att om nu domarn vore partisk så är det hellre tvärt om, det är absolut ingen fördel att ha en domare som är från Luleområden.

Tänk förresten om man resonerade så i matcherna i mellansverige. Domarna får inte vara födda inom en radie på 2h från något av de spelande lagens hemstäder. ok.
Nä alltså, Linus är ju dessutom öppen med att han håller på LHF och att det är orsaken till varför han inte dömer så ofta - om nåt alls - i Coop Arena. Om Lakejerna haft ett uns av hockeykunnande så hade de åtminstone haft grepp om att är det nåt lulefansen älskar mer än att se sitt eget lag vinna så är det att se när det går dåligt för Skellefteå AIK. Men vi ska väl inte vänta oss för mycket av fans från en stad utan hockeykultur antar jag.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by Lidlund »

Jag missade tyvärr matchen, nån som vet var man kan få tag i den?
User avatar
Biocellatus
Posts: 356
Joined: 12 Jan 2012, 20:26
Location: Skellefte

Re: S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by Biocellatus »

Den går att se i Cmores arkiv om man har hockeypaketet på datorn
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by smogz »

Hittade den inte där men däremot på TV4
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Locked