S3 - Skellefteå AIK-Växjö Lakers 5/4 kl 18:30

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Tobbe
Posts: 138
Joined: 15 Jun 2011, 21:08

Re: S3 - Skellefteå AIK-Växjö Lakers 5/4 kl 18:30

Post by Tobbe »

Piggare spelare idag. Hoppas vi får se det nästa match också.
User avatar
ossian
Posts: 3668
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: S3 - Skellefteå AIK-Växjö Lakers 5/4 kl 18:30

Post by ossian »

Bra spelare den där Laakso? Växjö är inte lika bra när de inte ostraffat får åka omkring och crossa ner folk utanför spelet.

Äntligen sitter passen på bladet, och äntligen har vi ordentligt med energi och tryck i benen. Kunde lika gärna ha slutat 8-0.
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: S3 - Skellefteå AIK-Växjö Lakers 5/4 kl 18:30

Post by nishog04 »

ossian wrote:Bra spelare den där Laakso? Växjö är inte lika bra när de inte ostraffat får åka omkring och crossa ner folk utanför spelet.

Äntligen sitter passen på bladet, och äntligen har vi ordentligt med energi och tryck i benen. Kunde lika gärna ha slutat 8-0.
Domarna borde få titta på en liten inspelning från denna match för att se vilka spelare man bör hålla stenkoll på i fortsättningen.

Håller med dig i övrigt också, Torpet har redan skådats nere vid Statoil. Han har tydligen köpt en helvetes massa trisslotter.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: S3 - Skellefteå AIK-Växjö Lakers 5/4 kl 18:30

Post by p-play »

Otroligt bra kämpainsats. Grabbarna jobbar ner dem!
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: S3 - Skellefteå AIK-Växjö Lakers 5/4 kl 18:30

Post by snorhyveln »

Nu är det andra tongångar.
2 dagar sedan hela laget hörde hemma på Dovamyran.
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: S3 - Skellefteå AIK-Växjö Lakers 5/4 kl 18:30

Post by Rampa »

Bra kämpat, som sagts. Bra fart och nu äntligen har spelarna förstått detta med kroppsarbete.
Jag avstår från spelarbetyg, då hela laget skötte sig ikväll. Växjö ska inte ens nämnas.
Sämst på plan....återigen, domarna.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3063
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: S3 - Skellefteå AIK-Växjö Lakers 5/4 kl 18:30

Post by Foppas skridskocoach »

Själv tyckte jag att domarna gjorde en hyfsat bra match.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: S3 - Skellefteå AIK-Växjö Lakers 5/4 kl 18:30

Post by Lappmössan »

Snyggt att den i laget som var med vid återkomsten fick måla på 10-års jubiléet. 8-)


Edit: Jag valde samma vinkel som Roger Lindström... flopp :cry:
päran
Posts: 536
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: S3 - Skellefteå AIK-Växjö Lakers 5/4 kl 18:30

Post by päran »

Foppas skridskocoach wrote:Själv tyckte jag att domarna gjorde en hyfsat bra match.
Medhåll. Linus Öhlund är Sveriges bästa domare just nu
mellan 3 & 20 tecken
Posts: 272
Joined: 12 Dec 2014, 23:26
Location: Umeå

Re: S3 - Skellefteå AIK-Växjö Lakers 5/4 kl 18:30

Post by mellan 3 & 20 tecken »

Lappmössan wrote:Edit: Jag valde samma vinkel som Roger Lindström... flopp :cry:
1 av 5 NV-Bollar
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: S3 - Skellefteå AIK-Växjö Lakers 5/4 kl 18:30

Post by BubbelVe »

Ett stort steg framåt som gläder till skillnad från de första två matcherna. Håller dock med Sam att Växjö var rätt usla egentligen större delen av matchen så AiK såg kanske lite bättre ut än vad de var. Men vi lyfter det goda och hoppas på lite av farten i övermorgon och lite mer noggrannhet då Växjö INTE kommer vara lika dåliga på hemmaplan.

Växjö nr två behöver en stjärtlapp.............så han kan halka åt helvete
Filmande spelare som dök då Ritola jobbade vid sarg ska stängas av en match och få böter
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: S3 - Skellefteå AIK-Växjö Lakers 5/4 kl 18:30

Post by Chippen »

Riktigt skön seger och en knäpp på näsan åt oss som tyckte att AIK inte förändrar sitt spel. Idag var det rakare pass i uppspelen och även djupare puckar i anfallszonen.

Urbom var återigen bra och Petterström jobbade riktigt hårt.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
lh=1
Posts: 543
Joined: 16 Jun 2011, 08:33
Location: Stöckhölm

Re: S3 - Skellefteå AIK-Växjö Lakers 5/4 kl 18:30

Post by lh=1 »

Helt klart! Satt o berömde Petterströms slit....några sekunder senare gör han mål!!! Kul som fn
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: S3 - Skellefteå AIK-Växjö Lakers 5/4 kl 18:30

Post by Rampa »

päran wrote:
Foppas skridskocoach wrote:Själv tyckte jag att domarna gjorde en hyfsat bra match.
Medhåll. Linus Öhlund är Sveriges bästa domare just nu
I första perioden blåste dom knappt något. I tredje började dom döma efter regelboken och blåste plötsligt för saker som var godkända i första.
Det tycker inte jag hör hemma hos bra domare. Fegheten hos domarna skiner dessutom igenom i många matcher. Då vi spelade pp efter crosscheckingen på Martin, åkte Norman på en likadan utan att domaren tre meter ifrån vågar lyfta fingret ens.
Jag tycker inte det ska behöva ta en halv match innan domarna börjar ta tag i saker och ting.
jag vill se ett lag som AIK till exempel, få utrymmet att spela det fartfyllda spel de kan, utan att hela tiden hållas fast, interfeeras, klubbas bakifrån, få klubban fasthållen o.s.v. Vilket det fanns gott om i denna match.
msoe
Posts: 1630
Joined: 10 Apr 2012, 14:52

Re: S3 - Skellefteå AIK-Växjö Lakers 5/4 kl 18:30

Post by msoe »

Håller helt med dig Rampa. Jag kan absolut köpa att de tillåter mer fysiskt spel, men hakningar, fasthållningar, cross checkingar osv. har inget med fysik att göra. då handlar det bara om spelförstörande och fega tilltag och sådant ska domarna stävja.

för övrigt tycker jag att #52 förtjänar lite extra beröm ikväll, som vanligt riktigt stabil, hoppas att vi förlänger med honom.
User avatar
PackSwede
Posts: 1014
Joined: 21 Jun 2011, 20:36
Location: Umeå

Re: S3 - Skellefteå AIK-Växjö Lakers 5/4 kl 18:30

Post by PackSwede »

Från en VLH Blogg;
Sen är det givetvis så som Sanny Lindström säger, att Skellefteå har otroligt lätt för att få utvisningar med sig hemma i sin borg, men det får absolut inte påverka på detta sättet.
Eh, är jag otroligt hemmablind som inte ser några "lätta utvisningar" utan snarare tycker att det verkar som om någon AIK spelare ska extremt uppenbart trippas eller rivas ner för att vi ska få en utvisning med oss ikväll (förutom möjligtvis på slutet när vi får med oss ett par utvisningar, korrekta men inte billiga)
Vill Jimmie Ericsson kör över Torpet, ja låt han göra det då. Till slut kommer en situation där han åker för det. För jag tror nog att det hänt så pass många gånger nu under dessa 3 första matcher att domarna utan tvekan har koll på det.
Missade jag några överkörningar av "Torpet"?, jag kan bara komma ihåg den där han blev crosscheckad rakt över honom och sedan rejält överfallen där han låg? Om domarna nu "har koll" på saker mellan matcher kanske Laksuu ska få någon fler Crosschecking och Torpet någon för sitt eviga flyttande av målet (nej, jag tror inte det var avsiktligt då han blev groggy av Urboms skott men det har varit ett par andra under matchserien hittils)
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: S3 - Skellefteå AIK-Växjö Lakers 5/4 kl 18:30

Post by Chippen »

Jimmie hade en incident med Torpet i början av matchen då faktiskt Torpet borde åkt ut 2 min tripping då han fäller Jimmie.
Det är Lundberg som blir crosscheckad över Torpet, och sedan kommer stolpskottet Lundh och ska spela Allan-Ballan, varför förblir en gåta.

Kan faktiskt köpa lite grann att Jimmie medvetet ska ha kört på Torpet i förra matchen, även om han är uppvaktad i ryggen så gör han inte så mycket för att undvika kollision
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
nathrakh
Posts: 119
Joined: 16 Jun 2011, 19:04

Re: S3 - Skellefteå AIK-Växjö Lakers 5/4 kl 18:30

Post by nathrakh »

päran wrote:
Foppas skridskocoach wrote:Själv tyckte jag att domarna gjorde en hyfsat bra match.
Medhåll. Linus Öhlund är Sveriges bästa domare just nu
Givetvis kan man gå igenom situation för situation från en match och tycka att det enligt regelboken skulle ha varit fler utvisningar än vad som togs. Men hur hade då matchbilden utvecklats? Behövdes de utvisningarna verkligen för ledandet av matchen? Sannolikt nej. Och jämför vi domarnas insatser i semifinalerna, och i synnerhet de matcher som Öhlund har dömt, med insatserna från Persson och Sjökvist i kvartsfinalerna så ser iaf jag en gigantisk skillnad i konsekvens och game management. Domarinsatsen igår var i alla fall enligt min uppfattning slutspelets hittills bästa.
päran
Posts: 536
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: S3 - Skellefteå AIK-Växjö Lakers 5/4 kl 18:30

Post by päran »

nathrakh wrote:
päran wrote:
Foppas skridskocoach wrote:Själv tyckte jag att domarna gjorde en hyfsat bra match.
Medhåll. Linus Öhlund är Sveriges bästa domare just nu
Givetvis kan man gå igenom situation för situation från en match och tycka att det enligt regelboken skulle ha varit fler utvisningar än vad som togs. Men hur hade då matchbilden utvecklats? Behövdes de utvisningarna verkligen för ledandet av matchen? Sannolikt nej. Och jämför vi domarnas insatser i semifinalerna, och i synnerhet de matcher som Öhlund har dömt, med insatserna från Persson och Sjökvist i kvartsfinalerna så ser iaf jag en gigantisk skillnad i konsekvens och game management. Domarinsatsen igår var i alla fall enligt min uppfattning slutspelets hittills bästa.
Det är bara att acceptera att den utvisningsförseelse som det är största skillnaden slutspel vs grundserie är hakningar. De enda hakningar som döms för i slutspel är vid direkta målchanser eller s.k. monsterhakningar. Detta gäller alla domare och det är bara att svälja.

Enögda supportrar ser alla hakningar åt ett håll men blundar åt det andra. Därför får vi en situation att i nästan alla matcher är båda lagens supportrar missnöjda med domarna.

Min uppfattning är att den domartrio som dömer just nu är de som, bortsett från det ovannämnda, gör de bästa bedömningarna, står för bästa kommunikationen, har det bästa kroppsspråket.

Vi har tur att slippa Persson och Sjöberg, vi har tur att Sjökvist dömt färdigt.

Jag har inte tyckt att domarna avgjort några matcher hittills i semifinalen, inte ens varit nära. Jag är nöjd.

Bara min åsikt.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: S3 - Skellefteå AIK-Växjö Lakers 5/4 kl 18:30

Post by p-play »

En som förtjänar att lyftas fram är Arvid L. Han är otroligt stabil och väljer bra lösningar, samt tar inga utvisningar. Han är inte lika fysisk och spektakulär i det defensiva spelet som Lindholm, men gör färre misstag. Jag har också noterat att klagomålen på Urbom har försvunnit nästan helt. Han var också otroligt bra. Den enda utvisningen han tog var till stora delar en filmning. Hans bästa tid är (som väntat) slutspelstid när domarna fimpar regelboken. Heed studsade också tillbaka och vågade sig in i närkamper. Hela backsidan var för övrigt bra och spelade mycket enklare.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: S3 - Skellefteå AIK-Växjö Lakers 5/4 kl 18:30

Post by p-play »

Det man kan ifrågasätta är om det skall vara olika regler för grundspel och slutspel. Personligen tycker jag att det är märkligt. Alla hakningar och fasthållningar tillför ingenting. Det tar bara ned farten. Persson och Sjökvist är nog det sämsta paret i serien.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: S3 - Skellefteå AIK-Växjö Lakers 5/4 kl 18:30

Post by Hank »

Håller med om att domarna håller en rätt ok nivå "neutralitetsmässigt", dvs. att inget lag gynnas/missgynnas direkt i någon nämnvärd utsträckning. Däremot leder den högre ribban givetvis till att AIK missgynnas indirekt, då vår modell bygger på fart, och Växjös modell bygger på att ta ner vår fart.
päran
Posts: 536
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: S3 - Skellefteå AIK-Växjö Lakers 5/4 kl 18:30

Post by päran »

Hank wrote:Håller med om att domarna håller en rätt ok nivå "neutralitetsmässigt", dvs. att inget lag gynnas/missgynnas direkt i någon nämnvärd utsträckning. Däremot leder den högre ribban givetvis till att AIK missgynnas indirekt, då vår modell bygger på fart, och Växjös modell bygger på att ta ner vår fart.
Håller fullständigt med. Spelförande lag missgynnas rejält i slutspel. Det är därför som lag som Frölunda anses "mjuka". Det är därför spelare som Lasch, Little, Rosén, har lättare i grundserie än i slutspel.

Men ska vi uppröras över det match efter match blir det jobbigt. Det är egentligen bara att konstatera och spela efter nya regelboken.

Utifrån detta har vi Sveriges bästa domare på vår slutspelshalva. Jag hoppas de får döma finalerna också om vi går dit.
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: S3 - Skellefteå AIK-Växjö Lakers 5/4 kl 18:30

Post by Rampa »

msoe wrote: för övrigt tycker jag att #52 förtjänar lite extra beröm ikväll, som vanligt riktigt stabil, hoppas att vi förlänger med honom.
Absolut. Där har vi en som sedan ifjol lärt sig hantera ett tuffare spel, likt slutspelshockey. Han gjorde väl kanske något fler, men jag såg bara ett vanskligt misstag igår, som han därefter reparerade själv.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: S3 - Skellefteå AIK-Växjö Lakers 5/4 kl 18:30

Post by Skidrow »

Nog var Jimmie och irriterade målvakten en del men det ska han vara :twisted:

En grej som jag iritterar mej på med Urbom är att han kommer aldrig förbi en motspelare vid sargen, det blir tvärstopp för honom, medans en som Aho han slinker ofta förbi med pucken.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: S3 - Skellefteå AIK-Växjö Lakers 5/4 kl 18:30

Post by Lidlund »

Lite skillnad i kroppsmassa och uppgift på Aho och Urbom :D
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: S3 - Skellefteå AIK-Växjö Lakers 5/4 kl 18:30

Post by Skidrow »

Aho han glider undan, men Urbom borde kunna knuffa bort dom med sin kroppsmassa.
Locked