Lagbygge och formationer 15/16

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

User avatar
smogz
Posts: 5694
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygge och formationer 15/16

Post by smogz »

Vi tar hem Jocke Lindström istället
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Lagbygge och formationer 15/16

Post by schteffe »

Chippen wrote:Fick han inte 12 000 kr i böter, vilket då tyder på 35001-50000 kr
Ganska bra smäll-för-pengarna-faktor där :)
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygge och formationer 15/16

Post by Chippen »

Verkligen måste jag säga. :)
På ett sätt så känns det faktiskt lågt, speciellt då han nu spelar det första av två år på sitt förlängda kontrakt. Man kan ju undra vad han hade första året.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Fetisov
Posts: 131
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: Lagbygge och formationer 15/16

Post by Fetisov »

Chippen wrote:Verkligen måste jag säga. :)
På ett sätt så känns det faktiskt lågt, speciellt då han nu spelar det första av två år på sitt förlängda kontrakt. Man kan ju undra vad han hade första året.
Visst är det väl sista året på hans nuvarande kontrakt? Har då iaf hört rykten om att förhandlingar pågår om ett nytt kontrakt
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Lagbygge och formationer 15/16

Post by Trollet »

http://www.skellefteaaik.se/artikel/50551/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kontraktet gäller t o m säsongen 2015/2016
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: Lagbygge och formationer 15/16

Post by freddus »

Fetisov wrote:
Chippen wrote:Verkligen måste jag säga. :)
På ett sätt så känns det faktiskt lågt, speciellt då han nu spelar det första av två år på sitt förlängda kontrakt. Man kan ju undra vad han hade första året.
Visst är det väl sista året på hans nuvarande kontrakt? Har då iaf hört rykten om att förhandlingar pågår om ett nytt kontrakt
Jo kontraktet går ut i vår.
Edit Trollet vann
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygge och formationer 15/16

Post by Chippen »

Ja, naturligtvis. Jag som räknade fel på säsongerna :)
Men det frångår ju inte faktumet att han borde ha varit snuskigt billig på sitt första kontrakt.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5694
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygge och formationer 15/16

Post by smogz »

Känns som topp två kedjorna börjar utkristalisera sig.
Jimmie-Forsell-Norman känns rätt given med tanke på hur de spelat förut (även om den är hyfsat rumphuggen just nu)
Calof-Zacke-Pesonen känns också som de igår visade att dom ska få många fler chanser.

Men tredjekedjan känns rätt klurig att få ihop. Speciellt när Ritola är tillbaka, när nu det blir. Jag tror att Broadhurst kommer att bli bra, man behöver mer tid än en månad att anpassa sig till stor rink. Man ser tendenser men inte riktigt resultat, än hoppas jag. Axel Holmström bevisar inte heller mycket just nu. Adam Pettersson ser rätt bra ut emellanåt liksom Per Lindholm och även Lundberg.

Ritola - Holmström - Broadhurst känns rätt vass på papperet. Och kanske blir det längre fram.

Ritola - Lindholm - Holmström känns också som en möjliget.

Ritola - Lindholm - Pettersson känns också som en möjlig kombination

Ritola - Lindholm - Lundberg - men då saknas en målskytt.

Eller så byter man ut Lindholm mot Lundberg - eller Pettersson som också kan spela center så har vi ännu fler kombinationer. I vilket fall som helst så blir de tre som blir över en jävligt stark fjärdekedja. Om min översta tanke skulle vara ett alternativ skulle fjärdekedjan vara Lundberg - Lindholm - Pettersson, hyfsad fjärdelina.

Äh, vetefan
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygge och formationer 15/16

Post by Chippen »

Tycker inte att du ska förkasta Ritola som center mellan Jimmie-Norman heller.

Då kan man sätta Holmström-Forre-Terry

Sedan blir inte sista linan, PP-Lindholm-Lundberg-Pettersson så pjåkig heller.
Vilka 3 som lirar vette tusan. Låt dagsform avgöra.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5694
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygge och formationer 15/16

Post by smogz »

Så länge kedjan med Forre levererar så tycker jag det verkar lite dumt att byta men det är klart. Ritola måste också testas.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Lagbygge och formationer 15/16

Post by Bilderberg »

Gillar det jag sett av Broadhurst med Lindholm-Pettersson. Potentiellt fartfylld och kreativ kedja med bra rollfördelning då Terry är svag men snabb och giftig.
Last edited by Bilderberg on 15 Oct 2015, 22:39, edited 1 time in total.
User avatar
smogz
Posts: 5694
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygge och formationer 15/16

Post by smogz »

Ok Bilderberg

Jimmie - Forre - Norman
Calof - Zacke - Pesonen
Holmström - Ritola - Lundberg
Broadhurst-Lindholm-Pettersson
Petterström

Känns som ett vasst lag.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
lobo
Posts: 1576
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Lagbygge och formationer 15/16

Post by lobo »

Skulle gärna ha några backar också innan man konstaterar att det är ett vasst lag ;-)
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Lagbygge och formationer 15/16

Post by Bilderberg »

smogz wrote:Ok Bilderberg

Jimmie - Forre - Norman
Calof - Zacke - Pesonen
Holmström - Ritola - Lundberg
Broadhurst-Lindholm-Pettersson
Petterström

Känns som ett vasst lag.
Ser rätt ut. Holmström-Lundberg såg dessutom bra ut tillsammans tidigare, täcker upp för varandras brister och kompletterar varann bra. Axel kommer mest till sin rätt i spelet med puck, och Martin när han checkar över hela banan.
User avatar
vonschnauser
Posts: 988
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: Lagbygge och formationer 15/16

Post by vonschnauser »

Inför slutspel
Forwards:

Pesonen - Zacke - Norman
Oprövad? Pesonen/Zacke har haft bra kemi + Normans Speed. +++++

Calof - Lundberg - Pettersson
Tycker Calof/Petterson haft bra kemi & bör hålla ihop + Lundberg som puckvinnare/tyngd

Jimmie - Holmström - Ritola
Slutspels Jimmie grisar fram puckar & bökar framför mål & banar väg för Ritola/Holmström

Petterström - Forre - Lindholm
Grym 4e lina som blir jobbig som fan att möta. De kan dessutom hota offensivt.

Ohlsson, Wingerli som extra.

:)
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygge och formationer 15/16

Post by Chippen »

Tycker att Wallsson och CO ska testa Lundberg-Zacke-Norman när de kommer hem oxå.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Lagbygge och formationer 15/16

Post by schteffe »

Nån mer än jag som är skeptisk till att lira Jimmie och Forre i samma lina? Hur framgångsrikt har det varit att köra dessa två tillsammans den här säsongen?

Tycker båda dessa två har sina största förtjänster framför mål. Jimmie kan ju böka rätt bra vid sargen också, men vill ju gärna in framför kassen och skymma. Forre är ju ganska dålig i närkampsspelet vid sargen, och är mest nyttig framför mål för att styra eller göra enkla mål på returer, men han kommer ju sällan till när kapten E redan parkerat där.

Med tanke på Forres risiga form så skulle jag överväga att degradera honom till en fjärdelina som är en ren shut-down-line, medan Jimmie får centra i första. Hur tänker ni övriga kring Jimmie som C/FW? Han körde väl C i SKA med gott resultat?

För slutspelet:

Pesonen-Jimmie-Norman
Ritola-Zackrisson-Calof
Pettersson-Holmström-Lindholm
Lundberg-Forssell-Petterström
Ohlsson
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Lagbygge och formationer 15/16

Post by schteffe »

schteffe wrote:Nån mer än jag som är skeptisk till att lira Jimmie och Forre i samma lina? Hur framgångsrikt har det varit att köra dessa två tillsammans den här säsongen?

Tycker båda dessa två har sina största förtjänster framför mål. Jimmie kan ju böka rätt bra vid sargen också, men vill ju gärna in framför kassen och skymma. Forre är ju ganska dålig i närkampsspelet vid sargen, och är mest nyttig framför mål för att styra eller göra enkla mål på returer, men han kommer ju sällan till när kapten E redan parkerat där.

Med tanke på Forres risiga form så skulle jag överväga att degradera honom till en fjärdelina som är en ren shut-down-line, medan Jimmie får centra i första. Hur tänker ni övriga kring Jimmie som C/FW? Han körde väl C i SKA med gott resultat? Han tekar ju väldigt bra.

För slutspelet:

Pesonen-Jimmie-Norman
Ritola-Zackrisson-Calof
Pettersson-Holmström-Lindholm
Lundberg-Forssell-Petterström
Ohlsson
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygge och formationer 15/16

Post by Chippen »

Håller med i mycket, men jag skulle vilja byta plats på Norman och Calof.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
päran
Posts: 538
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: Lagbygge och formationer 15/16

Post by päran »

Jimmie står still. Visserligen ringrostig, men jag tycker ändå att det är dags att han testar centerrollen.
19 - 9 - 13
22 - 21 - 37
12 - 17 - 27
25 - 20 - 18
33
päran
Posts: 538
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: Lagbygge och formationer 15/16

Post by päran »

Mot Växjö tycker jag att man konstant ska spela 12-27-37 mot Gynge-linan. Ge dem inte en lugn stund! Tror det blir bra det här.
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Lagbygge och formationer 15/16

Post by Rampa »

päran wrote:Mot Växjö tycker jag att man konstant ska spela 12-27-37 mot Gynge-linan. Ge dem inte en lugn stund! Tror det blir bra det här.
Varför Norman? Jag tycker han behövs bättre i en offensiv roll. De övriga håller jag med om, spetsat med Pontus.
Dom tre skulle inte ge Växjös förstakedja mycket spelutrymme. Och med förhoppning att Martin hittar sina fina "bröstvärmare" från tidigare år.
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge och formationer 15/16

Post by ossian »

Så här skulle jag ställa upp:

1sta:

Ritola - Zacke - Calof

Vår genomgående bästa kedja under säsongen. Mackläggaren Ritola, två rightare.

2a:

Lundberg - Lindholm - Norman

Tre intensiva hårdjobbare som nöter ned motståndarna.

3e:

Pesonen - Holmström - Ericsson

Har alla ingredienser för att lyckas, målskytte, passningar, fysik.

4e:

Petterström - Forssell - A Pettersson

Urstabil fjärdefemma som bör matchas mot Växjös förstafemma i egen zon.

13e:

Ohlsson.

Ut och jaga livet ur backarna.
päran
Posts: 538
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: Lagbygge och formationer 15/16

Post by päran »

Rampa wrote:
päran wrote:Mot Växjö tycker jag att man konstant ska spela 12-27-37 mot Gynge-linan. Ge dem inte en lugn stund! Tror det blir bra det här.
Varför Norman? Jag tycker han behövs bättre i en offensiv roll. De övriga håller jag med om, spetsat med Pontus.
Dom tre skulle inte ge Växjös förstakedja mycket spelutrymme. Och med förhoppning att Martin hittar sina fina "bröstvärmare" från tidigare år.
Norman är en juvel på att vinna puck i anfallszon när tröga motståndare ska bygga upp sitt spel. Vi skulle få en offensiv dimension även där. Jag kan nästan lova att ovanstående lina skulle kunna gå plus mot Växjös enda (?) producerande line.
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygge och formationer 15/16

Post by Chippen »

Ossian: dina kedjor ser riktigt bra ut så varför inte. Det enda lilla svaga är 3:e kedjan om det blir mycket åkning. Tänker att ingen av de tre är någon raket på isen, fast jag vette fan hur man skulle stuva om för att få in en sådan i den kedjan för att den skulle bli bättre som helhet.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5694
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygge och formationer 15/16

Post by smogz »

Jag förstår inte vad Wallson och co. håller på med riktigt. Lite skrämmande är det allt att vi efter semifinal två sitter här på ett forum och diskuterar kedjor. Kedjorna borde vara klara och cementerade nu. Det borde inte vara något att diskutera. Skellefteå AIK har förstått det mesta, de tränar bra och hårt, de har ett spelsätt som dom är trygga med och som fungerar (jag tycker personligen att det blivit mycket tråkigare och kräver mindre skicklighet, det är lite löpande band över det). Men när det gäller grundläggande psykologi känns det som att man inte har en plan. Att dribbla med kedjor i varje match fortfarande i semifinal två kan omöjligt vara bra psykologi. Nu har jag bara läst 40 poäng psykologi på universitetet så jag kan ha missat några undantagsteorier i kommande kurser. Men jag är övertygad om att spelare presterar bättre i en miljö dom är trygga i och där man känner sina medspelare utan och innan. Visst kan man argumentera att när man dribblar i varje match i 52 omgångar så bör spelarna känna alla spelare och vara trygga var man än spelar. Men jag tror inte på det. Jag tror alla spelare är lite otrygga i vilken roll de har i laget idag. Ena sekunden är man ytter i förstakedjan och nästa är man checkingspelare i fjärde. Måste vara en fruktansvärt frustrerande situation. Norman som kanske varit den bästa spelaren i laget. Hur många kedjor har han spelat i under säsongen.

Warder. Är jag ute och cyklar?
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygge och formationer 15/16

Post by Chippen »

Ett stort frågetecken är väl varför man i grundserien kör med ganska samma kedjor, men i slutspelet så ska det ändras till varje match. Varför?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge och formationer 15/16

Post by p-play »

Jag tror inte att man behöver vara psykolog för att förstå att om man har ett spelsystem som bygger på precisa passningar och små marginaler så blir det problem i en ny omgivning i matcher där pressen är större. Domarna tillåter dessutom mycket mer hakningar och fasthållningar vilket gör att farten går ned och det blir svårare att hitta ledigt blad.
Även om Wallson blandade lite grann i sista perioden är det också svårt att förstå just kompositionen av kedjorna. Han hade satt samman just dem som passar sämst ihop och vissa av dem hade inte kamperat ihop under hela säsongen. Fysdelen är också ett frågetecken. Vi har sett pigga ut nästan hela säsongen, men nu har det i 5 av 6 matcher sett siraptrögt ut. Uppehåll och nervösitet kan inte vara hela sanningen då det bara blev sämre i matchserien mot HV och nu ser liknande ut.
User avatar
smogz
Posts: 5694
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygge och formationer 15/16

Post by smogz »

Jag håller med det p-play. Men varför i helveta har inte tränartrojkan och Lasse förstått det? Jag har svårt att se att man kör med samma uppställning imorron hemma och sen om det är något som inte funkar så byter man igen till torsdag borta. Det känns så panikartat när AIK bör vara det lag som är coolast. De vann serien och kvarten mot HV med 4-0. Chilla och lite på de kedjor som spelat ihop mest. Jag har fan svårt att säga vilka kedjor som är våra "mest startande kedjor". Det känns som ett underbetyg mot ledarna. Nu tror jag vi spöar Växjö ändå.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygge och formationer 15/16

Post by Chippen »

En liten fråga för er med minne, men var det inte likadant förra slutspelet? Att det dribblades runt med kedjorna i slutspelet efter att ha varit ganska likadana kedjor i grundserien.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Locked