Jag pratar inte om att bygga bort hela ståplats. Men lite till eftersom det sällan är fullt där. Sjunger verkligen alla som står på ståplats eller bara en hyfsad kärna? Åtminstone tror jag att det mest är kärnan baserat på allt gnäll på detta forum på den del av ståplats som inte sjunger. Jag räknar med att den kärnan ryms även efter en ombyggnad med fler sittplatser och mindre stå. Om kärnan är kvar blir inte stämningen sämre.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Fundera en stund över hur mycket kärna det blir kvar om man krymper övriga ståplats till ett minimum.
Fundera sedan på hur man säljer in livehockey i en arena utan en levande ståplats. Där om något kan det verkligen gå utför fort.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Trollet wrote:Fundera en stund över hur mycket kärna det blir kvar om man krymper övriga ståplats till ett minimum.
Fundera sedan på hur man säljer in livehockey i en arena utan en levande ståplats. Där om något kan det verkligen gå utför fort.
Tycker du överdriver. Hur många ståplats behöver man för den kärnan? Baserat på info jag lyckats hitta, har inte sökt så mycket, så finns ca 12-1300 ståplatsbiljetter nu. Minska till 800 borde inte innebära så mycket för stämningen i arenan. Lär ju ändå inte vara mer än några hundra som sjunger, eller?
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
300 kr för en Ståplats i kvarten?
Vi ska nog inte klaga så mycket på höga biljettpriser.
Det tycker jag visst vi ska göra. Ståplats (framförallt årskorten) är på tok för dyra, speciellt för de i yngre åldrar. Att Frölunda kör en match med för höga biljettpriser förändrar inget för oss.
Priset på våra årskort för ståplats har ett ganska bra pris tycker jag.. För vuxna är det väl ca 2-2500kr. Ungdomskorten kostar 895kr inkl. Slutspel, sen har du stå 79, 500kr och framtiden AIK:are 300kr
Lidlund wrote:Nej, men minska drastiskt och få in mer kapital=större chans att vara framgångsrika över tid..
Om man antar att man tar bort andra kurvan, får dit 150 nya platser och lyckas sälja årskort på dessa så skulle man få in 975 000kr extra (ej inräknat ev bortfall från stå eller beläggning under 100%).
Det skulle innebära en ökning av omsättningen på 0,6%.
Jmaarklund wrote:Priset på våra årskort för ståplats har ett ganska bra pris tycker jag.. För vuxna är det väl ca 2-2500kr. Ungdomskorten kostar 895kr inkl. Slutspel, sen har du stå 79, 500kr och framtiden AIK:are 300kr
[tog bort diagrammet, kunde inte källor på uppgifterna]
Jag tror inte det är för dyrt för "vuxna" om man syftar på 25+ med jobb, däremot tror jag många typ 18-24 (som statistiskt har avsevärt mindre pengar) kan tycka att det är dyrt. Tycker även man kan se över rabatten på årskort kontra ströbiljetter. Missar man 5 matcher på en säsong finns det ingen ekonomisk vinning i att köpa årskort.
Synen på ståplats bör inte vara att den ska vara en kassako utan något som driver stämningen i arenan och fungerar som en ingång för ungdomar och mindre bemedlade att odla och ta till vara på sitt hockeyintresse.
Ett enkelt grepp att prova skulle kunna vara att höja ungdomsåldern till 25 istället för 18 eller skapa ett nytt steg därimellan. Antalet årskortsinnehavare i det åldersspannet är antagligen så få att kostnaden skulle vara försumbar.
Okej då, för de kring 20-års åldern så är det ganska dyrt och kan också tycka man kan höja åldern för ungdomskorten lite, eller åtminstone göra någon ny slags kort som har ett lägre pris än det ordinarie och som skulle gälla kanske 18-25 elr något sånt
En annan grej som jag funderat på gällande publiken är om AIK gjort några undersökningar bland åskådare och årskortsinnehavare. Varför man går/inte går, vad som är bra/dåligt etc. Nån som deltagit in nåt sådant nån gång?
Skidrow wrote:cechise får du gå på slutspelsmatcherna med dom andra lagens kort?
Hade för mig att det var så men blir lite osäker nu. Kanske bara är grundseriekort (som hos oss kostar 2400). Får kolla upp det, ta den med en nypa salt så länge.
Tog bort diagrammet, kunde inte hitta källorna nu. Sammanställningen gjordes i början av säsongen och de flesta lag har plockat bort erbjudanden som de hade då.
Lidlund wrote:Nej, men minska drastiskt och få in mer kapital=större chans att vara framgångsrika över tid..
Om man antar att man tar bort andra kurvan, får dit 150 nya platser och lyckas sälja årskort på dessa så skulle man få in 975 000kr extra (ej inräknat ev bortfall från stå eller beläggning under 100%).
Det skulle innebära en ökning av omsättningen på 0,6%.
Vi tappar ca 352 stå och vinner 152 sitt.
Ifrågasätter inte din matte utan jag skulle nog säga att dom flesta klubbar/föreningar/företag skulle tacka ja till en omsättningsökning på typ 750 000 till 800 000 kronors ökning i omsättning.
Att räkna i procent mot fjolåret känns knepigt med tanke på allt yttre som påverkade...
cechise wrote:En annan grej som jag funderat på gällande publiken är om AIK gjort några undersökningar bland åskådare och årskortsinnehavare. Varför man går/inte går, vad som är bra/dåligt etc. Nån som deltagit in nåt sådant nån gång?
Jag tror att det kan vara svårt att få bra svar. De flesta skulle antagligen svara att det är för dyrt, utan att det är den egentliga orsaken. Jag håller dock med om att man skulle skapa en ny ungdomsålder ("ung vuxen"), 18-24 för ståplats. Det är få unga vuxna som har en stabil ekonomi i den åldern.
Lidlund wrote:Nej, men minska drastiskt och få in mer kapital=större chans att vara framgångsrika över tid..
Om man antar att man tar bort andra kurvan, får dit 150 nya platser och lyckas sälja årskort på dessa så skulle man få in 975 000kr extra (ej inräknat ev bortfall från stå eller beläggning under 100%).
Det skulle innebära en ökning av omsättningen på 0,6%.
Vi tappar ca 352 stå och vinner 152 sitt.
Ifrågasätter inte din matte utan jag skulle nog säga att dom flesta klubbar/föreningar/företag skulle tacka ja till en omsättningsökning på typ 750 000 till 800 000 kronors ökning i omsättning.
Att räkna i procent mot fjolåret känns knepigt med tanke på allt yttre som påverkade...
De allra flesta skulle säkert vilja öka sin omsättning och vinst. Men min poäng var att man kanske måste höja blicken ibland och inte bara jaga marginaler på biljettpriserna.