Publiken

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
ossian
Posts: 3668
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Publiken

Post by ossian »

Chippen wrote:På vilket sätt skulle det bli bättre att minska ståplats ännu mera?
Det skulle kanske bli fullsatt? Det verkar svårast att sälja ståplatsbiljetterna.

Klart det är roligare med en stor ståplatspublik, det är väl upp till publiken att visa vad man vill ha.
User avatar
Poet
Posts: 2479
Joined: 04 Nov 2011, 22:46
Location: Gräddhyllan

Re: Publiken

Post by Poet »

Men vad ger det med en välfylld men död arena? Är väl bara pengar som det ger.
2012-05-19
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Publiken

Post by Lidlund »

Poet wrote:Men vad ger det med en välfylld men död arena? Är väl bara pengar som det ger.
I cirka 80% av seriens hemmamatcher är det ändå en död arena så...
User avatar
Poet
Posts: 2479
Joined: 04 Nov 2011, 22:46
Location: Gräddhyllan

Re: Publiken

Post by Poet »

Ja då är det bättre att göra det till 100%.
2012-05-19
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Publiken

Post by Lidlund »

Nej, men minska drastiskt och få in mer kapital=större chans att vara framgångsrika över tid..
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Publiken

Post by smogz »

Jag pratar inte om att bygga bort hela ståplats. Men lite till eftersom det sällan är fullt där. Sjunger verkligen alla som står på ståplats eller bara en hyfsad kärna? Åtminstone tror jag att det mest är kärnan baserat på allt gnäll på detta forum på den del av ståplats som inte sjunger. Jag räknar med att den kärnan ryms även efter en ombyggnad med fler sittplatser och mindre stå. Om kärnan är kvar blir inte stämningen sämre.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Publiken

Post by Trollet »

Fundera en stund över hur mycket kärna det blir kvar om man krymper övriga ståplats till ett minimum.
Fundera sedan på hur man säljer in livehockey i en arena utan en levande ståplats. Där om något kan det verkligen gå utför fort.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Publiken

Post by Lappmössan »

Ärligt talat känns det lite skamset att redan ha tagit bort södra delen, tar vi bort mer kan vi lika gärna skita i allt vad heter läktarkultur.

(På tal om det ser allt måljubel tragiskt ut på repriserna numera när man knappt kan se något av ståplats)
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Publiken

Post by Skidrow »

Som jag sa tidigare helt säker på att man kommer att ta bort kurvan på andra sidan och göra sittplats där och då minska till 5500 åskådare.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Publiken

Post by Chippen »

http://bloggar.expressen.se/mrmadhawk/2 ... iv-effekt/

300 kr för en Ståplats i kvarten?
Vi ska nog inte klaga så mycket på höga biljettpriser.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Publiken

Post by smogz »

Trollet wrote:Fundera en stund över hur mycket kärna det blir kvar om man krymper övriga ståplats till ett minimum.
Fundera sedan på hur man säljer in livehockey i en arena utan en levande ståplats. Där om något kan det verkligen gå utför fort.
Tycker du överdriver. Hur många ståplats behöver man för den kärnan? Baserat på info jag lyckats hitta, har inte sökt så mycket, så finns ca 12-1300 ståplatsbiljetter nu. Minska till 800 borde inte innebära så mycket för stämningen i arenan. Lär ju ändå inte vara mer än några hundra som sjunger, eller?
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
cechise
Posts: 471
Joined: 10 Aug 2011, 01:55

Re: Publiken

Post by cechise »

Chippen wrote:http://bloggar.expressen.se/mrmadhawk/2 ... iv-effekt/

300 kr för en Ståplats i kvarten?
Vi ska nog inte klaga så mycket på höga biljettpriser.
Det tycker jag visst vi ska göra. Ståplats (framförallt årskorten) är på tok för dyra, speciellt för de i yngre åldrar. Att Frölunda kör en match med för höga biljettpriser förändrar inget för oss.
Jmaarklund
Posts: 120
Joined: 15 Dec 2014, 20:23

Re: Publiken

Post by Jmaarklund »

Priset på våra årskort för ståplats har ett ganska bra pris tycker jag.. För vuxna är det väl ca 2-2500kr. Ungdomskorten kostar 895kr inkl. Slutspel, sen har du stå 79, 500kr och framtiden AIK:are 300kr
User avatar
cechise
Posts: 471
Joined: 10 Aug 2011, 01:55

Re: Publiken

Post by cechise »

Lidlund wrote:Nej, men minska drastiskt och få in mer kapital=större chans att vara framgångsrika över tid..
Om man antar att man tar bort andra kurvan, får dit 150 nya platser och lyckas sälja årskort på dessa så skulle man få in 975 000kr extra (ej inräknat ev bortfall från stå eller beläggning under 100%).

Det skulle innebära en ökning av omsättningen på 0,6%.
User avatar
cechise
Posts: 471
Joined: 10 Aug 2011, 01:55

Re: Publiken

Post by cechise »

Jmaarklund wrote:Priset på våra årskort för ståplats har ett ganska bra pris tycker jag.. För vuxna är det väl ca 2-2500kr. Ungdomskorten kostar 895kr inkl. Slutspel, sen har du stå 79, 500kr och framtiden AIK:are 300kr
[tog bort diagrammet, kunde inte källor på uppgifterna]

Jag tror inte det är för dyrt för "vuxna" om man syftar på 25+ med jobb, däremot tror jag många typ 18-24 (som statistiskt har avsevärt mindre pengar) kan tycka att det är dyrt. Tycker även man kan se över rabatten på årskort kontra ströbiljetter. Missar man 5 matcher på en säsong finns det ingen ekonomisk vinning i att köpa årskort.

Synen på ståplats bör inte vara att den ska vara en kassako utan något som driver stämningen i arenan och fungerar som en ingång för ungdomar och mindre bemedlade att odla och ta till vara på sitt hockeyintresse.

Ett enkelt grepp att prova skulle kunna vara att höja ungdomsåldern till 25 istället för 18 eller skapa ett nytt steg därimellan. Antalet årskortsinnehavare i det åldersspannet är antagligen så få att kostnaden skulle vara försumbar.
Jmaarklund
Posts: 120
Joined: 15 Dec 2014, 20:23

Re: Publiken

Post by Jmaarklund »

Okej då, för de kring 20-års åldern så är det ganska dyrt och kan också tycka man kan höja åldern för ungdomskorten lite, eller åtminstone göra någon ny slags kort som har ett lägre pris än det ordinarie och som skulle gälla kanske 18-25 elr något sånt
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Publiken

Post by Skidrow »

cechise får du gå på slutspelsmatcherna med dom andra lagens kort?
User avatar
cechise
Posts: 471
Joined: 10 Aug 2011, 01:55

Re: Publiken

Post by cechise »

En annan grej som jag funderat på gällande publiken är om AIK gjort några undersökningar bland åskådare och årskortsinnehavare. Varför man går/inte går, vad som är bra/dåligt etc. Nån som deltagit in nåt sådant nån gång?
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Publiken

Post by Skidrow »

Jo kom någon då och då där dom ställer frågor runt matcher osv.
User avatar
cechise
Posts: 471
Joined: 10 Aug 2011, 01:55

Re: Publiken

Post by cechise »

Skidrow wrote:cechise får du gå på slutspelsmatcherna med dom andra lagens kort?
Hade för mig att det var så men blir lite osäker nu. Kanske bara är grundseriekort (som hos oss kostar 2400). Får kolla upp det, ta den med en nypa salt så länge.
doc.Holiday
Posts: 163
Joined: 25 Sep 2011, 20:18

Re: Publiken

Post by doc.Holiday »

Lule som i praktiken skänker bort ståplatskortet gäller även slutspel, jag tror dom tog 1495 och då ingick alla träningsmatcher CHL SHL och slutspel
User avatar
cechise
Posts: 471
Joined: 10 Aug 2011, 01:55

Re: Publiken

Post by cechise »

Tog bort diagrammet, kunde inte hitta källorna nu. Sammanställningen gjordes i början av säsongen och de flesta lag har plockat bort erbjudanden som de hade då.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Publiken

Post by Lidlund »

cechise wrote:
Lidlund wrote:Nej, men minska drastiskt och få in mer kapital=större chans att vara framgångsrika över tid..
Om man antar att man tar bort andra kurvan, får dit 150 nya platser och lyckas sälja årskort på dessa så skulle man få in 975 000kr extra (ej inräknat ev bortfall från stå eller beläggning under 100%).

Det skulle innebära en ökning av omsättningen på 0,6%.
Vi tappar ca 352 stå och vinner 152 sitt.

Ifrågasätter inte din matte utan jag skulle nog säga att dom flesta klubbar/föreningar/företag skulle tacka ja till en omsättningsökning på typ 750 000 till 800 000 kronors ökning i omsättning.

Att räkna i procent mot fjolåret känns knepigt med tanke på allt yttre som påverkade...
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Publiken

Post by p-play »

cechise wrote:En annan grej som jag funderat på gällande publiken är om AIK gjort några undersökningar bland åskådare och årskortsinnehavare. Varför man går/inte går, vad som är bra/dåligt etc. Nån som deltagit in nåt sådant nån gång?
Jag tror att det kan vara svårt att få bra svar. De flesta skulle antagligen svara att det är för dyrt, utan att det är den egentliga orsaken. Jag håller dock med om att man skulle skapa en ny ungdomsålder ("ung vuxen"), 18-24 för ståplats. Det är få unga vuxna som har en stabil ekonomi i den åldern.
User avatar
cechise
Posts: 471
Joined: 10 Aug 2011, 01:55

Re: Publiken

Post by cechise »

Lidlund wrote:
cechise wrote:
Lidlund wrote:Nej, men minska drastiskt och få in mer kapital=större chans att vara framgångsrika över tid..
Om man antar att man tar bort andra kurvan, får dit 150 nya platser och lyckas sälja årskort på dessa så skulle man få in 975 000kr extra (ej inräknat ev bortfall från stå eller beläggning under 100%).

Det skulle innebära en ökning av omsättningen på 0,6%.
Vi tappar ca 352 stå och vinner 152 sitt.

Ifrågasätter inte din matte utan jag skulle nog säga att dom flesta klubbar/föreningar/företag skulle tacka ja till en omsättningsökning på typ 750 000 till 800 000 kronors ökning i omsättning.

Att räkna i procent mot fjolåret känns knepigt med tanke på allt yttre som påverkade...
De allra flesta skulle säkert vilja öka sin omsättning och vinst. Men min poäng var att man kanske måste höja blicken ibland och inte bara jaga marginaler på biljettpriserna.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Publiken

Post by Skidrow »

Dumma tider i Semi ser jag, 18.30 lr 19.30 och sen 15.00 helger.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Publiken

Post by Chippen »

Så blir det väl tyvärr då de trycker in sport på en kanal som inte visar det normalt
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
mellan 3 & 20 tecken
Posts: 272
Joined: 12 Dec 2014, 23:26
Location: Umeå

Re: Publiken

Post by mellan 3 & 20 tecken »

15:00 är väl den enda som jag tycker är dålig, 18:30 eller 19:30 gör väl ingen större skillnad mot 19:00?
User avatar
PackSwede
Posts: 1014
Joined: 21 Jun 2011, 20:36
Location: Umeå

Re: Publiken

Post by PackSwede »

Beror på hur nära man bor, lite stressigt att hinna från Umeå till en 18:30 match beroende på hur man jobbar
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3061
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Publiken

Post by Foppas skridskocoach »

Om man har småbarn som har ett ishockeyanpassat läggningsschema är det rätt irriterande om matchen plötsligt startar 30 minuter tidigare än normalt.
Tigerränderna går aldrig ur.
Post Reply