Publiken

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Publiken

Post by Empress »

AIK-Frölunda 6/2


Sittplats: 159 st
Ståplats: 744 st
Rullstolsplats: 0 st
Uppdaterad 2016-02-01
Sed
Posts: 1612
Joined: 15 Jun 2011, 22:42

Re: Publiken

Post by Sed »

Rullstolisarna kan man lita på.

Kom igen nu ståfolket!
shaquille
Posts: 1971
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Publiken

Post by shaquille »

Chockspecial :shock: ser ut att bli en fin publiksiffra på lördag kul.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Publiken

Post by Lappmössan »

Kommer ett flyglass med frölundafans dessutom.
shaquille
Posts: 1971
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Publiken

Post by shaquille »

Lär bli fullsatt på lördag,skynda köp om ni tänkt dit.
Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Publiken

Post by Empress »

8 sittplatser kvar till lördag nu. Är det 6001 som gäller även på lördag eller är kapaciteten reducerad nu?
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Publiken

Post by Trollet »

6001

Hoppas ingen har missat att man köper ståplats för 50 kr på Coop. Finns 500 biljett där.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
ante08
Posts: 2585
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Publiken

Post by ante08 »

I lördags var sista gången Skellefteå AIK spelade inför 6001 åskådare.
http://blogg.folkbladet.nu/elithockeybl ... -mer-6001/" onclick="window.open(this.href);return false;
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Publiken

Post by Trollet »

"Drygt 500 ståplatser har försvunnit och blivit till sittplatser vilket betyder att den nya kapaciteten kommer att landa någonstans kring 5500."

Vilket resonemang. Man ska inte skruva dit ett par hundra stolar då?
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Publiken

Post by Chippen »

Vad kommer den nya kapaciteten att landa, för jag betvivlar ju att 500 ståplatser kommer att ersättas rakt av med 500 sittplatser.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Publiken

Post by Trollet »

Enligt länken i inlägget (som inte fanns där från början) hamnar den på 5500. Men jag vet att ståplats idag är godkänd för mer än 1600 personer brandmässigt så de kan nog trycka in 5600-5700 efteråt.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Publiken

Post by Chippen »

Ja, oki. Det var det jag tänkte.
Men visst var det något krav på över 6000 platser för att få ha en Landskamp i A-klass, eller något sådant?
Kanske är slopat nu, eller så är jag helt ute och cyklar
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: Publiken

Post by freddus »

"I dag tar arenan in drygt 6000 personer varav drygt 1500 är ståplatsutrymmen. Efter ombyggnaden blir det 150 nya sittplatser men ståplatsutrymmet minskar till cirka 1000 personer.
Det innebär att den totala arenakapaciteten minskar till 5500 personer."
6000-500+150=5650, i dom krokarna. Även på aiks hemsida framgår det att det handlar om 150 nya sittplatser.

Vad som är intressant i citatet är dock att det ska vara omkring 1000 ståplatser nu, men biljettstatusen säger "Ståplats: 928 st". Antar att det är några hundra säsongskort på stå? Har de inte uppdaterat uträkningen, när de anger lediga platser (står dock att ombyggnaden påbörjats) eller har de ökat personer/kvm?

Med tanke på att det svimmar några personer i slutspelet så kanske det inte är så klokt att pressa in fler per kvm (nä, det är inte trängseln som är grundproblemet).
mellan 3 & 20 tecken
Posts: 272
Joined: 12 Dec 2014, 23:26
Location: Umeå

Re: Publiken

Post by mellan 3 & 20 tecken »

– Vi är lite osäkra. Vi kommer att sälja på till matchen mot Luleå, en match som vi vet säljer bra, och sedan får vi se hur många som ryms. Vi vet att det blir 152 ytterligare sittplatser, men hur många ståplatser försvinner? Det har vi ett svar på först efter matchen mot Luleå.
http://norran.se/sport/skelleftea-aik/n ... ena-531252" onclick="window.open(this.href);return false;


Låter inte helt säkert, eller?
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Publiken

Post by Chippen »

Låter märkligt att de inte vet.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Publiken

Post by bsa »

Det blir tungt att rimma på.5800 du. ;)
User avatar
Erwynn
Posts: 2418
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Publiken

Post by Erwynn »

Krystat att köra 5801 bara för att kunna använda samma slogan.
Hata allt.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Publiken

Post by Trollet »

Erwynn wrote:Krystat att köra 5801 bara för att kunna använda samma slogan.
Hur ska den ens köras?

"Fem å åtta å du"
"Femtusenåttahundra å du"

Fruktansvärt styltigt vad de än vänder.

Bonusfråga: Byter de text i hymnen nu? :)
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
lobo
Posts: 1575
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Publiken

Post by lobo »

Varför vill inte AIK?
..
..
jag blir så jävla ledsen när jag tänker på detta med biljetter och fullsatt och locka folk till arenan.

- Det ÄR dyrt att gå på match 250 - 315
- De allra flesta är sällanbesökare. Baserar det på att man sålde knappt 2000 säsomgs + några hundra stå säsongs
- Man hinner / kan inte se alla live så det lönar sig EJ med årskort / säsongs
- AIK mjölkar publiken, allt från biljettpriser, avsaknad av erbjudanden, årskort som knappt lönar sig, till restaurang till kiosk. Höja när vi möter Luleå mm mm Det svider i ett AIK hjärta och hela grundinställningen BLIR FEL! Man misstror föreningen, istället för att älska vad den gör för mig som besökare.
- De allra flesta väljer ett fåtal matcher att se live. och då väljer man inte första kvartsfinalen..
- Jag fattar att allt inte sitter i biljettpriset heller, men lite erbjudanden, mängdrabbat, frequent flyer, vad -som-fucking-helst hade ju hjälpt. Hype, marknadsföring, profilering..
- Och sen Norran... Reklambilagan. Varför i h-vete konstaterar bara Arvid att "publiken sviker" när den riktiga frågan är: Varför är det inte fullsatt? och.. Vad gör ni i AIK åt detta?

Tänk om AIK kunde ta reda på varför inte publiken kommer, och ändra förutsättningarna så att fler väljer att komma, så att vi slipper förhandssnack om detta istället för fokus på matchen. Det finns så sjukt mycket att förbättra, JAG FATTAR BARA INTE VARFÖR MAN INTE FÖRSÖKER...........

Det är ju för faaaaan bara att fråga 1000 pers VARFÖR dom inte är på varenda match! Svaren finns där, men jag sätter 1000:- på att AIK inte vill fråga. Och då återkommer jag till det tragiska med det hela: om AIK vill vara sveriges bästa förening, på alla plan, varför inte göra allt i sin makt för att få fullsatt (eller nära) i varje match, SÅ ATT LAGET KÄNNER ATT VI STÖTTAR DEM!!

Sjukt jävla trött på den här frågan, och jag har ,mailbombat och varit på möten och snackat med kanslipersonal genom åren.. men ingen verkar ta tag i det, eller ens vilja...

KROSSA HV71!!!
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Publiken

Post by smogz »

Allt handlar om pengar. Att hitta rätt nivå på priserna för att maximera inkomsten. Att minska priset med 20% innebär att man måste ta in 25% mer folk för att gå plus minus noll.

Självklart skulle AIK kunna ha fullsatt varje match om priset är närmare noll.

Jag tror maximerad inkomst har högre prio än maximerat antal besökare tyvärr. Tråkigt men jag kan inte heller säga att jag tycker att klubben gör fel.

Det är ingen enkel nöt att knäcka.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
lobo
Posts: 1575
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Publiken

Post by lobo »

Mmm jag förstår matematiken, det jag INTE förstår är prioriteringsordningen, att varenda krona går före intresset att få fullsatt = HJÄLPA LAGET! Skapa POSITIVA vibbar. Locka MER folk. Skapa DRAG.

Sjukt många beslut och antydan till aktivitet hos en individ baseras på magkänsla: om man redan tror det är dyrt, inget drag, ingen hype, att man blir flådd.. Ja då har man den grundinställningen att "Äh, varför ska jag.." "He ä int värt det" Om man instället kände att "Fan jag kan nog hitat bra biljetter till bra pris, måste skynda innan de är slut, vill dit och svettas med 5799 andra", ja dår kankse man försöker skaffabiljett. Grundinställningen hos folk har påverkats för länge i fel riktning! Det går fixa om man vill, men då måste man hitta andra värderingar än PeAs pengapåse. Jag menar inte att man ska ge bort biljetter, men ska göra VAD MAN KAN för att erbjuda fiolk en bra möjlighet att komma på matchen.

Jag tror man kväver ihjäl sig själv och det gör mig så ledsen..
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
Perli
Posts: 143
Joined: 16 Jun 2011, 13:58

Re: Publiken

Post by Perli »

Lite orsak och verkan, vet folk att biljetterna snabbt tar slut så skyndar man sig att köpa och man kommer gå på matchen, vet man att det "alltid" kommer finnas biljetter kvar så dröjer man med beslutet och "orkar" inte ta sig dit utan kollar matchen på tv istället eftersom man är trött när dagen kommer.

Priset är i det här fallet ganska sekundärt, biljetterna till vasaloppet t.ex. tar slut på några minuter. Folk som egentligen inte har en aning om de ska åka köper för att sedan bestämma sig. Folk köper biljett direkt, inte för att de vet om de vill utan för att de annars inte har någon chans.

Kan det vara så att det kan vara värt att tillfälligt sänka biljettpriserna för att skapa hype, sen när det alltid är slutsålt och biljetterna blir svåra att komma över så höjer man successivt, kanske till och med högre än dagens nivåer och tar igen en kort förlustperiod mer råge?

Sen hade kanske ett paket med Cmore varit bra där årskort på plats paketeras med att kunna se enbart bortamatcher på tv (ska inte vara svårt att lösa för en streamtjänst)?
doc.Holiday
Posts: 163
Joined: 25 Sep 2011, 20:18

Re: Publiken

Post by doc.Holiday »

man blir fundersam på PEA som för 2 och 3 år sedan hade visioner om att inom en 3års period skulle vi spela match efter match inför fulla läktare och nu fyller vi inte en nerbantad arena till 75% i och för sig har väl aldrig första matchen i kvarten dragit någon jättepublik men vi har ialla fall passerat 5000.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Publiken

Post by Chippen »

Jag skulle vilja veta hur AIK har tänkt att nå visionen och vad de har för planer framåt. Hur arbetar de med sin vision, för jag kan inte tänka mig att de sänkt den visionen.
Tillsynes händer väldigt lite för att visionen ska uppnås, utan det känns mera som om Pea & CO övervärderar varumärket Skellefteå AIK just nu. Det är tyvärr inte självsäljande längre utan de måste även ge något för att vinna.

Visst så görs det evenemang etc, men det är ju ganska ofta samma säsong efter säsong, som även har en tendens att minska i dragningskraft och bör man komma fram med nyheter. Det går inte att leva på gamla meriter.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Publiken

Post by smogz »

Vad kostar en biljett till matchen ikväll och vad tror ni skulle krävas för pris för att få fullsatt?

Om medelpriset är 300 kr för en biljett och man säljer 5000 biljetter så blir intäkten 1,5 millar. För att få in 1,5 millar med 5800 på läktarna skulle biljettpriset behöva vara 258 kr. En sänkning på 42 kronor. Det är alldeles för låg sänkning för att det skulle bli fullsatt tror jag. Där tror jag problemet ligger. Jag tror man ligger så högt man vågar i biljettpris utan att för den skull riskera att förlora stämningen på läktarna helt. Sen är det ju så att det är inte de extra 800 som ger stämning. Det är de som alltid är där och sjunger.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
lobo
Posts: 1575
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Publiken

Post by lobo »

Nä precis, AIK räknar ju på kronan och inte på upplevelsen, hur mycket det hjälper laget, hur vi som är där känner det. Är ju faan bedrövligt att man ska må illa och skämmas i Skellefteå när det är kvartsfinal. Ska vara 5801, punkt!

AIK måste vara aktiva, laborera, informera. Varför inte bara erkänna att vi räknar med misnt semi, många avvaktar och hoppar över en kvartsfinal, och därför erbjuda Kvartsfinalpaket som FBK http://fbk.ebiljett.nu/PackageList" onclick="window.open(this.href);return false;

Säger det igen, problemet är inte VAD AIK ska göra åt problemet. Det går hitta på varianter och saker att göra om man VILL försöka fylla arenan. Problemet är att dom sitter på händerna och inte agerar. Och det sorgliga med det, menar jag, är att dom pissar på laget och ignorerar (den potentiela) publikens känslor och åsikter.
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: Publiken

Post by don_tomassso »

Bara sänka priset till nästa säsong.Visst kan vi få sämre lag.Men folket lyser ju med sin frånvaro.Kommer bara då de delas ut biljetter.Eller första ispasset.
Sed
Posts: 1612
Joined: 15 Jun 2011, 22:42

Re: Publiken

Post by Sed »

Visst höjde de priserna ganska rejält inför kvartsfinalerna? 315:- för en hörnplats är lite väl.
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Publiken

Post by Rampa »

Sed wrote:Visst höjde de priserna ganska rejält inför kvartsfinalerna? 315:- för en hörnplats är lite väl.
Det är bara på västra hörnplatserna kostar 315. LIksom sektionerna H och D är dyrare än B och J. På östra, A vänster till exempel, 255:-
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Publiken

Post by Rampa »

Där hade jag tydligen fel. Samma pris på långsidorna oavsett. Har då inte varit så tidigare.
Post Reply