Lagbygge/formationer 16/17

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by Chippen »

Larzon wrote:
Chippen wrote:
Larzon wrote:Martin är en klasspelare. SHLs överlägset bästa defensiv.
Så kan det vara, men inget som ändå hade varit intressant för NHL för, låt säga, 5-6 år sedan.
Då tog NHL sådana spelare från USA/Kanada och importerade dem.
Nu hänger inte riktigt med vad du menar med andra meningen.
Oj, glömde ett "inte" men det trodde jag att du kanske kunde gissa dig till. För det är väl du som inte hänger med antar jag.

Nu missunnar jag inte Martin chansen till att spela i NHL men det blir ju ett jobbigt klimat i SHL när NHL börjar plocka över alla typer av spelare.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by p-play »

Stämmer det verkligen att vi inte får någonting för icke draftade spelare?
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by Larzon »

haha, touche! Det du säger stämmer väl rätt bra, men samtidigt har europeiska spelare utvecklats och kommit ikapp transatlantiska spelare nivåmässigt så det är väl där den stora skillnaden ligger om man jämför med ett par år sedan.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
User avatar
nr86
Posts: 5355
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by nr86 »

p-play wrote:Stämmer det verkligen att vi inte får någonting för icke draftade spelare?
Är ju utan kontrakt.
ante08
Posts: 2587
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by ante08 »

Snillen spekulerar.
http://blogg.folkbladet.nu/elithockeybl ... ch-rykten/" onclick="window.open(this.href);return false;
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by Chippen »

Larzon wrote:haha, touche! Det du säger stämmer väl rätt bra, men samtidigt har europeiska spelare utvecklats och kommit ikapp transatlantiska spelare nivåmässigt så det är väl där den stora skillnaden ligger om man jämför med ett par år sedan.
Jo, så är det ju också.
Tyvärr så innebär ju inte utvecklingen på de europiska spelarna att det blir ett spelarutbyte heller, att det trillar över kompetenta transatlanter till Europa. Eller gör det, inte till SHL iaf därifrån jag inbillar mig att flest lirare åker ifrån till NHL.

Men vad jag var ute efter är att det är värvingar/utvecklingen på spelare som Martin som gör att klubbar i SHL får sämre och sämre ekonomi.

Nu tror jag att Martin kommer skriva kontrakt med AIK i vilket fall för det inget som helst hinder till NHL iom det. Dessutom tror jag han är så loja mott AIK att han inte vill lämna AIK lottlösa.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
nr86
Posts: 5355
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by nr86 »

Intressant läsning helt klart.
Allt kommer inte att SL in men mycket av det han skriver låter realistiskt..
Martin tror jag drar vidare. Kanske även Arvid.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by p-play »

Det är väl att Guter skulle vara aktuell som är den stora nyheten. Han är en riktigt vass målskytt, men saknar mycket annat som LJ brukar titta efter. Jag är lite tveksam till att han är aktuell, men marknaden kanske är jättetunn eller så har vi dalat i picking order. Jag har svårt att se att vi får plats ekonomiskt med både Alm och Erixon. Jag skulle gissa på att Erixon drar till KHL om han inte blir kvar i NHL.
John
Posts: 257
Joined: 16 Jun 2011, 23:42

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by John »

Det spelar väl ingen roll om Martin har kontrakt. Övergångspengarna är standardiserade och tillfaller klubben/klubbarna där spelaren spelat de fyra senaste säsongerna.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by p-play »

Possler till Djurgården och Olofsson till Frölunda enligt Aftonblaskan.
Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by Empress »

Hur är det med Mustonen, har han kontrakt nästa år?
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by p-play »

Ja. Fint pass av honom dock. Vi får vänta ett år på att kunna värva tillbaka honom.
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by BigGuyJohan »

John wrote:Det spelar väl ingen roll om Martin har kontrakt. Övergångspengarna är standardiserade och tillfaller klubben/klubbarna där spelaren spelat de fyra senaste säsongerna.

första gången dom åker över ja.
John
Posts: 257
Joined: 16 Jun 2011, 23:42

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by John »

BigGuyJohan wrote:
John wrote:Det spelar väl ingen roll om Martin har kontrakt. Övergångspengarna är standardiserade och tillfaller klubben/klubbarna där spelaren spelat de fyra senaste säsongerna.

första gången dom åker över ja.
Vilket det här, i så fall, är?!
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by BigGuyJohan »

yes :) var menat som ett förtydligande bara :)
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by snorhyveln »

Kan det va så att målvaktsparet nästa säsong är Backe å Joacim med c? Joacims flamma går i skola i Umeå. Knappast optimalt förhållande.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by p-play »

Och Guter på glid till Djurgården.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 2299653.ab" onclick="window.open(this.href);return false;
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by Chippen »

Tror inte Guter går tillbaka till klubben som ratade honom
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by smogz »

Tror ingen hockeyspelare har råd att vara långsint. Nu vet jag inte mycket om Guters ursprung men är han stockholmare så är det väl självklart att han gärna rör sig hemåt.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by p-play »

Victor Olofsson är riktigt het för tillfället. Frölunda gör nog ett klipp där.
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by freddus »

http://bloggar.expressen.se/mrmadhawk/2 ... nta-i-shl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Madhawk skriver att Backlund slussas in som tränare efter säsongen och att Svensson inte alls är klar för Växjö (läs deras del också)... samt att det surrats lite om Viktor Fasth.
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by Chippen »

Fasth, varför inte om Svensson försvinner. Bra ersättare måste jag säga, och lite småliks i spelstil.

Backe som målvaktstränare till J20 och backup till Holm?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by Rampa »

Empress wrote:Hur är det med Mustonen, har han kontrakt nästa år?
Jag hittar inget om hans kontraktstid på Örebros rooster i EP.
Joel och två andra spelare har blankt i den kolumnen. Är han bunden till dem nästa säsong med?
burk
Posts: 668
Joined: 18 Mar 2012, 18:58

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by burk »

Rampa wrote:
Empress wrote:Hur är det med Mustonen, har han kontrakt nästa år?
Jag hittar inget om hans kontraktstid på Örebros rooster i EP.
Joel och två andra spelare har blankt i den kolumnen. Är han bunden till dem nästa säsong med?
Från PT.se i November:
Johanssons pojkvän Joel Mustonen spelar med Örebro i SHL.
Hur har kontakten med Kif Örebro varit?
– Vi har pratat lite, inget mer än så. Sen spelar ju min pojkvän med Örebro och har ett kontrakt på 2+1 år, så han stannar minst två säsonger.
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by marre »

Hoppas vi är med och hugger på Dahlens son!!
User avatar
nr86
Posts: 5355
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by nr86 »

Med de juniorer som knackar på dörren har jag svårt att se att spelare som Dahlén kan vara aktuella.
Ser hellre egna/yngre produkter än utsocknes spelare.
number 7
Posts: 778
Joined: 15 Jun 2011, 23:11

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by number 7 »

Dahlén ryktas till Frölunda. ( som nästan alla lovande talanger nu för tiden.. ) :?

http://bloggar.expressen.se/mrmadhawk/2 ... -frolunda/" onclick="window.open(this.href);return false;
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by p-play »

Det är ingen hemlighet att Rönnberg fullständigt dammsuger marknaden på unga killar som precis slagit igenom som seniorer. De är relativt billiga och levererar ganska mycket för pengarna.
phx70
Posts: 194
Joined: 15 Jun 2011, 14:10
Location: Toronto, Ontario

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by phx70 »

Frölunda har ju ingen egen juniorverksamhet liknande AIKs så man köper ju upp det dom kan tyvärr.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Nästa års lagbygge (16/17)

Post by p-play »

Frölunda har väl en ganska bra juniorverksamhet. Skillnaden är att de inte fokuserar lika mycket på det sista steget, d v s slussa in dem i A-laget. Att slussa in spelare tar tid, kraft och kostar även en del pengar under de 1-2 år när spelarna tillför mycket litet. De vet att de är belägna i en attraktiv stad och numera har ett stabilt, homogent lag och dessutom har en organisation som kan erbjuda mycket konkurrenskraftiga löner. De kan därför strunta i det och i princip välja vilka de vill ha när någon annan (ett allsvenskt lag eller ett lag i nedre regionen i SHL) redan har skött större delen av inslussningen.
Locked