Frölunda HC

Andra lag, serier och spelare

Moderator: Styrelsen

p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Frölunda HC

Post by p-play »

ossian wrote:Jag håller riktigt inte med. Tycker vi spelar en bra hockey anpassat efter materialet. En enormt hög lägstanivå, och tränarna har fått in ett väldigt bra försvarsspel, högt tempo och en otrolig arbetsmoral. BP har sett bra ut på sistone. Backsidan är otroligt stabil och bra. Vi sprider ut istiden på fyra femmor och nöter ned de flesta motståndare, och vi har alltid ork mot slutet av matcherna. Systemet är kanonbra, och tränarna gör ett fantastiskt jobb.

Det som skiljer mot Frölunda är kreativiteten på forwards. Rent spelmässigt är det jämnt. Vi har ett par stycken som kan göra skillnad, stå för något oväntat, stå för en individuell prestation. Zackrisson, Calof, Ritola och Norman. Sen är det ett gäng hårdjobbande killar. Två tredjedelar av Frölundas forwards är av ovan kvalitet kreativitetsmässigt. Jag skulle gärna se en forward till som kan göra det oväntade i offensiv zon nu när Pesonen är borta.
Jag har tjatat om det i ganska många trådar, men jag tycker att den stora skillnaden ligger i presspelet där Frölunda (och Växjö) är bättre än oss. Det är detta som gör att vi hamnar i problem i dessa matcher. Vi spelar i ett hyggligt tempo, men klart lägre än för två år sedan. Försvarsspelet i egen zon är dock bättre än det var då. Jag håller med om att backsidan är bra och näst bäst eller bäst i serien. Endast Frölunda kan matcha (Frölundas kanske är snäppet bättre defensivt). Jag tycker att vår forwardssidan är helt jämn, jämfört med Frölunda. Vi har enligt min mening mer kreativa forwards, men de är betydligt mer puckkära än Frölundas som går rakare på mål och spelar i högre tempo.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Frölunda HC

Post by p-play »

ossian wrote:Utöver detta tycker jag inte att centerspelet har hållt den klass man hade hoppats på. Zackrisson har vart grym, klart bästa forward, men de andra tre har underpresterat sett efter mina personliga förväntningar. Forssell går inte riktigt att känna igen, har han tappat stinget? Holmström har spelat upp sig efter en svag inledning, men hade ändå hoppats på en positivare utveckling hos en så ung spelare. P Lindholm var bra igår, men allt för ofta soloåker han med pucken tills han tappar den. Ingen av dessa tre har klivit fram som en playmaker som man kan lita på fullt ut.

Jämför då med Frölunda som har Lundqvist i sitt livs form, Sundström som är en av seriens största positiva överaskningar, speediga Patrik Carlsson som tredjecenter och den oerhört underskattade slitvargen Lasu som fjärdecenter. Där är det stor skillnad mellan lagen.
Att Forsell och Holmström har stora problem håller jag med om. De uppträder som om de inte har slipat på skridskorna på ett år. Det är svårt att avgöra om det realtid eller slow-motion när man ser dem. Så långsamt går det. Dock så har vi Ritola som i grunden är en centertyp, men som inte kan placeras där pga halvdålig fys och därav svag skridskoåkning. Jag påpekade tidigt att Ritola är en skicklig spelare, men inte direkt vad laget behövde.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Frölunda HC

Post by Skidrow »

Går inte att jämföra så, tränarna måste spela ett spel efter laget du har.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Frölunda HC

Post by Skidrow »

För om ni tror att Karlskrona skulle spela som Frölunda bara Roger tränade Karlskrona tror fel och den enkla svaret varför inte är för Karlskrona har inte en trupp för det.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Frölunda HC

Post by p-play »

Det är inte Karlskrona vi talar om utan två rätt så likvärdiga lag beträffande budget, spelmaterial och spelstil.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Frölunda HC

Post by Skidrow »

p-play wrote:Det är inte Karlskrona vi talar om utan två rätt så likvärdiga lag beträffande budget, spelmaterial och spelstil.
Nej vi har ingen Möller, ingen Jocke, Bud går möjligtvis jämföra med Pesonen, vi har inte Arvidsson som kan åka sönder motståndarna själv, vi saknar Bellemare osv. Ändrar mej på Bellemare där är Zackrisson en fullgod ersättare.
Last edited by Skidrow on 29 Dec 2015, 14:16, edited 1 time in total.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Frölunda HC

Post by p-play »

Frölunda har inte heller dessa toppspelare, men klarar uppenbart ändå av att spela på ett sådant sätt.
LJ kunde mycket väl ha värvat andra spelartyper. Han kunde t ex ha värvat en intensiv spelare som Sallinen men han valde att istället gå på en långsam puckkontrollerande spelare som Ritola. Sålunda har man medvetet valt väg.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Frölunda HC

Post by Skidrow »

Återigen man måste spela laget efter dom spelare du har.
User avatar
ossian
Posts: 3668
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Frölunda HC

Post by ossian »

Skidrow wrote:
p-play wrote:Det är inte Karlskrona vi talar om utan två rätt så likvärdiga lag beträffande budget, spelmaterial och spelstil.
Nej vi har ingen Möller, ingen Jocke, Bud går möjligtvis jämföra med Pesonen, vi har inte Arvidsson som kan åka sönder motståndarna själv, vi saknar Bellemare osv. Ändrar mej på Bellemare där är Zackrisson en fullgod ersättare.
Du snodde mitt svar!

Jämfört med då allt var frid och fröjd och sprudlande offensivt, så har vi tappat Jocke Lindström, Möller, Arvidsson, Holloway, Oscar Lindberg och Kabanov som alla var kreativa forwards och kunde avgöra en match på egen hand. Hur många forwards av det snittet har vi i årets trupp?

Även Bellemare, Melker Karlsson, Sundqvist etc är tunga tapp, men i dessa roller tycker jag att spelare som Adam Pettersson, Martin Lundberg och John Norman har utvecklats enormt och axlar ansvaret på ett lika bra sätt som företrädarna. Där är jag nöjd.
User avatar
ossian
Posts: 3668
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Frölunda HC

Post by ossian »

p-play wrote:Frölunda har inte heller dessa toppspelare, men klarar uppenbart ändå av att spela på ett sådant sätt.
LJ kunde mycket väl ha värvat andra spelartyper. Han kunde t ex ha värvat en intensiv spelare som Sallinen men han valde att istället gå på en långsam puckkontrollerande spelare som Ritola. Sålunda har man medvetet valt väg.
Rosseli Olsen - Lundqvist - Lasch
Johnsson - Sundström - Abbot
Lehkonen-Carlsson-Figren

Där har du Frölunda första tre kedjor igår. De håller en väldigt hög klass rakt igenom. Vi har just nu en kedja som kan mäta sig med dessa tre.
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Frölunda HC

Post by schteffe »

+1 på ossians inlägg sen igår, bara kolla SHL:s poängliga, vilket gör nuvarande prestation av AIK än mer imponerande.
User avatar
ossian
Posts: 3668
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Frölunda HC

Post by ossian »

Nu säger jag inte att poängen är allt, men poängsnittet på Frölundas topp nio forwards ligger på 25 poäng. Plats nummer nio har alltså gjort 17 poäng.

Topp 9 snittet på oss är ungefär 15 poäng, och på nionde plats är det 9 poäng.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3063
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Frölunda HC

Post by Foppas skridskocoach »

Samtidigt kan ni ju kolla upp vårt målsnitt nu jämfört med perioden 2011-2014. Spoilervarning; det skiljer inte mycket.

Jag rekommenderar även att ni letar rätt på gamla matchtrådar, förslagsvis från januari 2013. Det var inte så att vi satt och cirkelrunkade över hur fantastiskt vi spelade. Det gnälldes en hel del även då. Nog för att jag håller med om att vi givetvis hade ett bättre lag då än nu, men skillnaden är inte så stor som den allmänna perceptionen indikerar.

Jag tror att den största skillnaden faktiskt är att det inte fanns något motståndarlag av Frölundas kaliber, samt att vi faktiskt hade en del flyt med motståndet i slutspelet 2014. Färjestad var absolut inte ett finalvärdigt lag och vi hade inte utklassat alla lag på samma sätt som vi gjorde med dem.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
ossian
Posts: 3668
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Frölunda HC

Post by ossian »

Det jag menar, är att fjolårets final mot Växjö var väldigt jämn spelmässigt. Hade vi haft en Kabanov i storslag, eller en Jocke Lindström i normal form, en Arvidsson, en joker som hängt någon kasse på egen hand eller lagt en macka, då tror jag att vi hade vunnit finalen.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Frölunda HC

Post by smogz »

Hade ribbskottet i förlängningen i 6e matchen gått in och vi fått en 7e hemma hade det lika gärna kunnat bli guld. Då nära var det. Och personligen, med en hel Pesonen tycker jag laget är bättre i år än i fjol.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
msoe
Posts: 1630
Joined: 10 Apr 2012, 14:52

Re: Frölunda HC

Post by msoe »

Frölunda har också tränat hårt under uppehållet, om det nu var någon som trodde annat..

http://www.expressen.se/gt/sport/frolun ... forlusten/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Frölunda HC

Post by Bilderberg »

Bättre det än att träningstoppa mellan finalmatcherna i alla fall...
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Frölunda HC

Post by p-play »

Ha, ha. +1. Med lite distans till det hela så kommer man nog om några år att se tillbaka på den här stenhårda träning mellan finalmatcherna på samma sätt som Rob Barnes satsning på 4 forwards och Abris scoutning ( i fyllan?) av Gaber Glavic.
Post Reply