Tränarna

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tränarna

Post by p-play »

Chippen wrote:http://www.hockeysverige.se/uffe-bodin/ ... -ryssland/

Hm...85 mille till Lasse, för två år, och 8.5 mille till AIK, om nu det hockeysverige.se fått ta del av stämmer.
Ja, då förstår man att han är ivrig att lämna. De skulle utan problem kunna få mig för halva summan. :D
Det är dock en ganska usel affär för AIK om de bara får 8,5 mille för en nyckelperson som sitter fast på långt kontrakt. 8,5 miljoner är småpotatis i de här sammanhangen. Jag hade nog tippat på runt 20, men även det är om man skall vara ärlig i minsta laget.
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: Tränarna

Post by BigGuyJohan »

känner oxå att 8,5 mille för att köpa ut honom känns väldigt lite...
User avatar
snokia
Posts: 715
Joined: 29 Mar 2012, 15:35

Re: Tränarna

Post by snokia »

Alldeles för lite, 20 millar och vi kan börja snacka iaf! ;)
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tränarna

Post by p-play »

En "hyra" på drygt 4 miljoner per år täcker inte ens Zackrissons lön, inte för att han har med saken att göra, men det säger något om nivån. Det är småpotatis när man vet vilka belopp som är i omlopp i KHL. Det här känns nästan som en brittisk kolonisatör som försöker lura vasskjolen av någon stamhövding. Plundring är väl rätta ordet.
User avatar
nr86
Posts: 5355
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Tränarna

Post by nr86 »

Ingen som har plus artikeln om Rönnqvist i norran?
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Tränarna

Post by Chippen »

Fast låt mig gissa lite, så handlar det om att Lasse ska avsluta denna säsong med AIK och sedan kliva över till Ryssland och då är det väl bara ett år kvar på hans kontrakt och då blir det ju mera rimligt.
Sedan tror jag att AIK skulle kunna få ut mera, men vågar inte "bråka" med Ryssarna för att förstöra något i affären.

Det som även borde tala för att det blir något av detta är att jag tror inte att Lasse kommer att behöva flytta över till Ryssland, utan kan jobba stora delar av tiden från Sverige.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Tränarna

Post by Chippen »

nr86 wrote:Ingen som har plus artikeln om Rönnqvist i norran?
Säger inte så mycket egentligen:
Potentiella ersättaren
Publicerad för 17 minuter sedan (uppdaterad för 14 minuter sedan)

Skellefteås general manager Lars Johansson är aktuell för en roll i det ryska landslaget. Och ersättaren kan handplockas från ärkerivalen Luleå Hockey. ”Jag känner mycket folk där”, säger Jonas Rönnqvist till Norrbottens-Kuriren.

Jonas Rönnqvist tränade Almtuna tillsammans med Bert Robertsson 2008–2010. De förde klubben till ett sensationellt elitseriekval under andra säsongen.

2010 tog Jonas Rönnvist över som huvudtränare i Luleå Hockey fram till 2014.

I dag har 42-åringen inget tränaruppdrag förutom i Luleå Hockeys ungdomslag födda 2004 där sonen spelar.

Robertsson är backansvarig i Skellefteå AIK och var med under klubbens SM-guld 2013 och 2014.

Om Skellefteås general manager Lars Johansson tackar ja till uppdraget inom den ryska landslagshockeyn är Rönnqvist ett högaktuellt namn, som ersättare.

Dessutom spelade han själv med klubbens J18-tränare Fredrik Öberg under Bodens IK:s storhetstid när klubben bland annat var en straff från elitserien 1993/1994.

– Det är många norrbottningar i Skellefteå. Jag känner mycket folk där, säger Rönnqvist.

Hur hade du ställt dig till en konkret förfrågan från Skellefteå AIK?
– Jag vet inte. Jag har inte ens tänkt tanken.

Hade du vågat tacka ja med tanke på din Luleå Hockey-koppling?
– Ärligt talat är jag personligen en Luleå Hockey-kille och det hade känts konstigt att ta ett GM-jobb i Skellefteå. Man vet aldrig, men för mig är det Luleå som gäller.

Hur ser du på Skellefteå som organisation?

– De har gjort mycket rätt. Jag vet inte så mycket om deras organisation, men den är säkert riktigt bra och det har resultaten visat också.

Har du varit i någon dialog med Luleå Hockey om framtiden?
– Nej. Ingenting.

Ser du dig själv i någon roll i Luleå Hockey i framtiden?
– Jag spekulerar ingenting. Det får framtiden utvisa. Jag tar dagen som den kommer och trivs bra med tillvaron just nu, säger Jonas Rönnqvist som tränar klubbens -04-lag

JIMMY LANDSTRÖM/NORRBOTTENS-KURIREN
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Tränarna

Post by Lappmössan »

^ lol
p-play wrote:
Chippen wrote:http://www.hockeysverige.se/uffe-bodin/ ... -ryssland/

Hm...85 mille till Lasse, för två år, och 8.5 mille till AIK, om nu det hockeysverige.se fått ta del av stämmer.
Ja, då förstår man att han är ivrig att lämna. De skulle utan problem kunna få mig för halva summan. :D
Det är dock en ganska usel affär för AIK om de bara får 8,5 mille för en nyckelperson som sitter fast på långt kontrakt. 8,5 miljoner är småpotatis i de här sammanhangen. Jag hade nog tippat på runt 20, men även det är om man skall vara ärlig i minsta laget.
Vi fick ju knappt 10 för Jimmie mfl, varför skulle vi få mer för Lasse?
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tränarna

Post by p-play »

Chippen wrote:Fast låt mig gissa lite, så handlar det om att Lasse ska avsluta denna säsong med AIK och sedan kliva över till Ryssland och då är det väl bara ett år kvar på hans kontrakt och då blir det ju mera rimligt.
Sedan tror jag att AIK skulle kunna få ut mera, men vågar inte "bråka" med Ryssarna för att förstöra något i affären.

Det som även borde tala för att det blir något av detta är att jag tror inte att Lasse kommer att behöva flytta över till Ryssland, utan kan jobba stora delar av tiden från Sverige.
Ryssar gillar inte veka män och de får större respekt om du "bråkar" som du uttrycker det. Det är bara svenskar som har den inställningen. Att ratta ett GM-jobb i Ryssland från Sverige är helt omöjligt. Han kommer att behöva vara ständigt närvarande för att ha full koll på verksamheten och sin maktbas. Dessutom tillkommer en hel del scoutande av spelare.
Den enda intressanta Silly Season vi får numera är när någon är på väg att lämna. En del saker var åtminstone bättre på Peos tid. :D
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Tränarna

Post by Chippen »

p-play wrote: Ryssar gillar inte veka män och de får större respekt om du "bråkar" som du uttrycker det. Det är bara svenskar som har den inställningen. Att ratta ett GM-jobb i Ryssland från Sverige är helt omöjligt. Han kommer att behöva vara ständigt närvarande för att ha full koll på verksamheten och sin maktbas. Dessutom tillkommer en hel del scoutande av spelare.
Den enda intressanta Silly Season vi får numera är när någon är på väg att lämna. En del saker var åtminstone bättre på Peos tid. :D
Nu syftade jag ju naturligtvis på att AIK skulle kräva för mycket betalat. Inte Lasse, för honom lär det inte spela någon roll vad han säger, för om Ryssarna kontaktat honom lär han kunna använda sedlar som Ostskivor på mackorna för en lång tid framöver :)
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
mellan 3 & 20 tecken
Posts: 272
Joined: 12 Dec 2014, 23:26
Location: Umeå

Re: Tränarna

Post by mellan 3 & 20 tecken »

Om Lasse drar tror jag Micael Engström kliver in som GM.
Hedman
Posts: 286
Joined: 17 Jun 2011, 10:25

Re: Tränarna

Post by Hedman »

Spontant känns Engström som ett bra alternativ åtminstone på kort sikt! Vill han?

Rönnqvist känns som ett långskott, vill själv inte ha hit honom pga. Fuleåkoplingen!
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Tränarna

Post by 374 »

Engström kan inte ta på sig sig några officiella uppdrag inom AIK.
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Tränarna

Post by Chippen »

374 wrote:Engström kan inte ta på sig sig några officiella uppdrag inom AIK.
Varför inte?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Tränarna

Post by 374 »

Han arbetar på PWC.
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Tränarna

Post by smogz »

Han har väl uppsägningstid som Alla andra
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Tränarna

Post by jokarfo »

Eller tar bara tjänstledigt som alla andra dödliga som får möjlighet att med kort varsel ta på sig uppdrag...
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Tränarna

Post by Chippen »

374 wrote:Han arbetar på PWC.
Jaha, syftar du bara på den bagatellen? Hört talas om tjänstledighet, att man säger upp sig?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tränarna

Post by p-play »

Jag tror inte att han är rätt person då han har en bra civil karriär med minst lika bra om inte bättre lön. Dessutom har han säkert en bättre balans mellan liv och arbete än han skulle få som sportchef. För att klara den här rollen behöver man någon verkligen brinner för att bevisa sig. Det krävs en enorm drivkraft. Niklas Johansson i Västerås kanske skulle kunna vara aktuell. Han har haft både framgångar och motgångar och börjar vara tillräckligt rutinerad. Gozzi i Sålna lyckas för det mesta bra i en omgivning med enorm press. Sålna spelar också en likartad ishockey. Jag gissar på att det antingen blir någon internrekrytering eller någon lite mer anonym person med rätt drivkraft.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Tränarna

Post by 374 »

Tror inte Engström är villig att ge upp sitt delägarskap i EY( inte PWC, skrev fel förut).
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Tränarna

Post by Rampa »

jag är lite tveksam till Engström. Har inget konkret att gå på och visst, han känner Lasse J väl, har arbetat med honom några år, så insyn i jobbet har han säkert.
En sak är dock säker. Klubben går inte under med ett GM-byte. Fast lite ledsamt om han skulle lämna.
Och att hitta en värdig ersättare kanske inte är det lättaste heller. Det är nämligen en jädra "kaliber" på den mannens hockeykunskaper om spelare runt om i världen.
Vi får hur som helst vänta och se vad som händer.
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Sv: Tränarna

Post by smogz »

374 wrote:Tror inte Engström är villig att ge upp sitt delägarskap i EY( inte PWC, skrev fel förut).
Varför skulle han vara tvungen att ge upp ett delägarskap för det. Jag tror inte att det blir han heller. Men tycker du snackar skit kring varför, som vanligt för att ha en avvikande åsikt eller. Men visst är EY bara ett par tre personer så lär han ju prioritera det över en kortsiktig tjänst som GM i AIK.
En GM är ju dessutom mycket mer än en inköpare sm spelare så han är troligen inte aktuell heller. Wallson är min gissning efter säsongen och en tillfällig lösning under.
Last edited by smogz on 28 Oct 2015, 20:36, edited 1 time in total.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Tränarna

Post by Chippen »

374 wrote:Tror inte Engström är villig att ge upp sitt delägarskap i EY( inte PWC, skrev fel förut).
Va? Varför i hela friden skulle han vara tvungen att ge upp ett delägarskap om han skulle bli sportchef?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Sv: Tränarna

Post by 374 »

smogz wrote:
374 wrote:Tror inte Engström är villig att ge upp sitt delägarskap i EY( inte PWC, skrev fel förut).
Varför skulle han vara tvungen att ge upp ett delägarskap för det. Jag tror inte att det blir han heller. Men tycker du snackar skit kring varför, som vanligt för att ha en avvikande åsikt eller. Men visst är EY bara ett par tre personer så lär han ju prioritera det över en kortsiktig tjänst som GM i AIK.
En GM är ju dessutom mycket mer än en inköpare sm spelare så han är troligen inte aktuell heller. Wallson är min gissning efter säsongen och en tillfällig lösning under.
Man kan inte säga upp sig och fortfarande vara delägare, är man inte delägare får man inte del av de 700 miljoner som delas ut till de ca. 130 delägarna.
Jmaarklund
Posts: 120
Joined: 15 Dec 2014, 20:23

Re: Tränarna

Post by Jmaarklund »

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 1664967.ab" onclick="window.open(this.href);return false; LJ, Thomson, Bert och Jonas Rönnqvist till Ryssland?..
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tränarna

Post by p-play »

Chippen wrote:
374 wrote:Tror inte Engström är villig att ge upp sitt delägarskap i EY( inte PWC, skrev fel förut).
Va? Varför i hela friden skulle han vara tvungen att ge upp ett delägarskap om han skulle bli sportchef?
Det här firmorna har en tydlig trappkonstruktion där du får mer och mer ägarandel ju längre upp du kommer, och därigenom tjänar mer pengar, men antingen är du med eller inte alls. Det är ytterst tveksamt om man kan vara tjänstledig. Det kanske är möjligt i teorin, men knappast i praktiken. Jag tror inte att någon vill äventyra sina framtida karriärmöjligheter i en sådan firma vilket han gör om han skulle ta tjänstledigt för ett annat jobb. Ofta räcker det med att ens nämna något sådant här för att man skall bli sidosteppad eller t o m kickad på studs. Har man jobbat sig upp under tiotalet år som Engström så vill man knappast lämna när det är dags att skörda frukterna av det tidigare arbetet.
Om jag kommer ihåg rätt så har de dessutom revisionen hos AIK, d v s det finns problem med oberoendet om en person har kvar sin anställning och samtidigt tar en operativ anställning hos kunden.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tränarna

Post by p-play »

Jmaarklund wrote:http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 1664967.ab LJ, Thomson, Bert och Jonas Rönnqvist till Ryssland?..
Och Wallson. Om det stämmer kan man lugnt säga att de har haft tankarna på andra saker under hösten. :D
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Tränarna

Post by Lidlund »

Snacka om fri spekulation som enbart bygger på att dom har utgående kontrakt.
burgundy
Posts: 84
Joined: 21 Jun 2011, 23:01

Re: Tränarna

Post by burgundy »

Samtidigt inte helt osannolikt att LJ skulle vilja ta med sig väl beprövade spelkort om han tar sig an ett sådant uppdrag. En fystränare t.ex. Kanske Bert? Jag hade vilja haft två bra pocket-cards innan floppen om jag fortsätter pokerliknelsen.
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Tränarna

Post by Chippen »

Jag är intresserad av veta exakt vi haft/har för samarbete med SKA på junior- och ledaresidan som Expressen skriver om i intervjun med Norlund.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Post Reply