Tränarna

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tränarna

Post by p-play »

Rampa wrote:Inte riktigt rätt tråd, men jag tar detta här.
Någon som hört detta rykte som jag fått ta del av i Piteå, att en person i klubben med viktig funktion i direkt anslutning till laget, ska vara på väg till liga i annat land?
Då får du nog nämna vem det gäller. Det har väl ryktats tidigare och gör fortfarande att olika personer skall lämna. Det är väl ganska naturligt att personer har olika anbud. Med tanke på ditt inlägg så verkar det som om du antyder att det är LJ det är frågan om.
Last edited by p-play on 28 Oct 2015, 12:23, edited 2 times in total.
krysset
Posts: 2005
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Tränarna

Post by krysset »

p-play wrote:
Rampa wrote:Inte riktigt rätt tråd, men jag tar detta här.
Någon som hört detta rykte som jag fått ta del av i Piteå, att en person i klubben med viktig funktion i direkt anslutning till laget, ska vara på väg till liga i annat land?
Då får du nog nämna vem det gäller. Det har väl ryktats tidigare och gör fortfarande att olika personer skall lämna. Det är väl ganska naturligt att personer har olika anbud. Med tanke på ditt inlägg så verkar det som om du antyder att det är LJ det är frågan om.
Thomson...................
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Tränarna

Post by smogz »

Som tur var är ju AIK ett lag som spelar AIK-hockey oavsett i vilket lag. Därför är det inte hela världen om en tränare lämnar. Det är bara att flytta upp Marklund eller Erixon och ändå få kontinuitet. Gällande Thomson vet jag inte. AIK bör rimligtvis kunna träningsmetoderna och äga spelarnas träningsvärden. Utan Thomson kanske inte metoderna utvecklas dock.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Tränarna

Post by Rampa »

Så här. Fick detta av en bekant. Denne påstår att till 100% är en med nära kontakt med spelarna redo att lämna för utlandet. Ingen av tränarna, mer kunde han inte avslöja. (som det ofta heter)
Kan vara Thomson, eller Lasse J eller massör, läkare eller någon.
Jag tror ju det är ett igångsatt rykte av en avundsjuk Groko-hjärna. Men tänkte bara stämma av här ifall det hade nått Skellefteå.
Musslan
Posts: 367
Joined: 20 Jun 2011, 22:10

Re: Tränarna

Post by Musslan »

Lasse till ruskia?
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3066
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Tränarna

Post by Foppas skridskocoach »

Bara att hoppas att det inte stämmer. Alternativt att vi får exceptionellt bra betalt.
Tigerränderna går aldrig ur.
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Tränarna

Post by Chippen »

http://norran.se/sport/skelleftea-aik/b ... rer-475981

Nu har ryktena nått Norran, men det handlar inte om KHL utan Ryska landslaget.
Sedan vet vi ju hur AIK agerat mot spelare under kontrakt.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Tränarna

Post by smogz »

Det är såna här gånger AIKs sätt att jobba, kontinuitet i föreningen och förmåga att jobba mot ett mål oavsett vad ställs på prov. Lasse har gjort ett grymt jobb, frågan är om det finns en plan för om nått sånt hör skulle hända. Spännande tider.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Tränarna

Post by 374 »

Bara han inte tar med sig Broadhurst.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3066
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Tränarna

Post by Foppas skridskocoach »

Lämnar han vill jag att hans kavaj med tillhörande AIK-pin pensioneras och hissas upp i taket.
Tigerränderna går aldrig ur.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tränarna

Post by p-play »

Helst skulle man vilja att LJ själv hissas upp så att ryssarna inte kommer åt honom. ;) Det jobb han gjort med att bygga upp juniorverksamheten och få till ett sätt att kunna skola in juniorer i A-laget är otroligt och unikt. Likså bör man berömma de förbättringar som gjorts med fys och att man klarat av att sätt en spelmodell i hela föreningen oavhängigt av tränare. Hatten av. Det var bara en tidsfråga innan det skulle hända. För rika klubbbar och förbund är vi som en afrikansk koloni som kan plundras med lite cash. Jag får verkligen hoppas att prislappen är skyhög. Ryska förbundet badar i pengar och fattas det pengar brukar de ansvariga slå en signal till någon av oligarkerna. Prislappen borde vara 50-100 mille då de uppenbart inte vill en person utan en viss person. Skall man vara balanserad och inte bara hylla måste man tillägga att laget emellanåt har haft lite för många lirare och lite för få slutspelskaraktärer under vissa år. Taktiskt sett är det väl smart att hoppa av då många andra lag börjar komma ikapp oss på alla plan. Det kommer att bli ett tufft jobb för efterträdaren då han alltid kommer att jämföras med resultaten under dessa gyllene år.
Efterträdaren till LJ kommer att vara den absolut viktigaste rekryteringen de kommer att göra de närmaste åren.
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Tränarna

Post by smogz »

Håller med om mycket du skriver p-play men vill tillägga att jag hoppas på en intern rekrytering.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Tränarna

Post by Hank »

På sikt kan det stärka organisationen AIK, även om det givetvis är en jätteutmaning.
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Tränarna

Post by Chippen »

p-play wrote:Helst skulle man vilja att LJ själv hissas upp så att ryssarna inte kommer åt honom. ;) Det jobb han gjort med att bygga upp juniorverksamheten och få till ett sätt att kunna skola in juniorer i A-laget är otroligt och unikt. Likså bör man berömma de förbättringar som gjorts med fys och att man klarat av att sätt en spelmodell i hela föreningen oavhängigt av tränare. Hatten av. Det var bara en tidsfråga innan det skulle hända. För rika klubbbar och förbund är vi som en afrikansk koloni som kan plundras med lite cash. Jag får verkligen hoppas att prislappen är skyhög. Ryska förbundet badar i pengar och fattas det pengar brukar de ansvariga slå en signal till någon av oligarkerna. Prislappen borde vara 50-100 mille då de uppenbart inte vill en person utan en viss person. Skall man vara balanserad och inte bara hylla måste man tillägga att laget emellanåt har haft lite för många lirare och lite för få slutspelskaraktärer under vissa år. Taktiskt sett är det väl smart att hoppa av då många andra lag börjar komma ikapp oss på alla plan. Det kommer att bli ett tufft jobb för efterträdaren då han alltid kommer att jämföras med resultaten under dessa gyllene år.
Efterträdaren till LJ kommer att vara den absolut viktigaste rekryteringen de kommer att göra de närmaste åren.
Jag håller med, och det är väl som du säger inte helt oväntat att Lasse blir attraktiv på marknaden. Sedan vet vi ju hur AIK verkar resonera när det gäller kontrakt, så det lär väl inte vara någon skillnad i detta fall.

Men visst var det Lasse M och X-et som byggde upp juniorverksamheten i AIK, till vad den är idag? Lasse kom väl inte lite senare, eller minns jag helt fel?

I vilket fall har han gjort, och gör fortfarande, ett riktigt bra jobb. Visst han får en del skit för värvningar som inte slår väl ut etc, men det är en del av jobbet det med.

Men ärligt så vet jag inte riktigt om Lasse känns som en person som ska jobba med ett Landslag. Det går ju väl inte att jobba på riktigt samma sätt där som i ett klubblag, så att det är ju Ryska Landslaget är jag lite förvånad över, och jag hade sett det mera naturligt om det varit ett KHL-lag som ryckt i honom.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
burk
Posts: 668
Joined: 18 Mar 2012, 18:58

Re: Tränarna

Post by burk »

Om vi nu ska spekulera vem känns som bäst lämpad för att bli general manager i AIK om Lasse försvinner?
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tränarna

Post by p-play »

Chippen wrote:
p-play wrote:Helst skulle man vilja att LJ själv hissas upp så att ryssarna inte kommer åt honom. ;) Det jobb han gjort med att bygga upp juniorverksamheten och få till ett sätt att kunna skola in juniorer i A-laget är otroligt och unikt. Likså bör man berömma de förbättringar som gjorts med fys och att man klarat av att sätt en spelmodell i hela föreningen oavhängigt av tränare. Hatten av. Det var bara en tidsfråga innan det skulle hända. För rika klubbbar och förbund är vi som en afrikansk koloni som kan plundras med lite cash. Jag får verkligen hoppas att prislappen är skyhög. Ryska förbundet badar i pengar och fattas det pengar brukar de ansvariga slå en signal till någon av oligarkerna. Prislappen borde vara 50-100 mille då de uppenbart inte vill en person utan en viss person. Skall man vara balanserad och inte bara hylla måste man tillägga att laget emellanåt har haft lite för många lirare och lite för få slutspelskaraktärer under vissa år. Taktiskt sett är det väl smart att hoppa av då många andra lag börjar komma ikapp oss på alla plan. Det kommer att bli ett tufft jobb för efterträdaren då han alltid kommer att jämföras med resultaten under dessa gyllene år.
Efterträdaren till LJ kommer att vara den absolut viktigaste rekryteringen de kommer att göra de närmaste åren.
Jag håller med, och det är väl som du säger inte helt oväntat att Lasse blir attraktiv på marknaden. Sedan vet vi ju hur AIK verkar resonera när det gäller kontrakt, så det lär väl inte vara någon skillnad i detta fall.

Men visst var det Lasse M och X-et som byggde upp juniorverksamheten i AIK, till vad den är idag? Lasse kom väl inte lite senare, eller minns jag helt fel?

I vilket fall har han gjort, och gör fortfarande, ett riktigt bra jobb. Visst han får en del skit för värvningar som inte slår väl ut etc, men det är en del av jobbet det med.

Men ärligt så vet jag inte riktigt om Lasse känns som en person som ska jobba med ett Landslag. Det går ju väl inte att jobba på riktigt samma sätt där som i ett klubblag, så att det är ju Ryska Landslaget är jag lite förvånad över, och jag hade sett det mera naturligt om det varit ett KHL-lag som ryckt i honom.
Det var Lasse M och X-et som startade upp det om jag inte missminner mig. LJ kom in som juniortränare. Han har dock varit instrumental i att implementera allt. Det finns ingen sportchef som lyckas med alla värvningar och alla får alltid kritik. Det är en del av jobbet. Tyvärr har allt ett slut och på den här positionen måste man ha någon som brinner för uppdraget och inte vill vara någon annanstans. Jag håller med dig i om att han känns lite malplacerad på det ryska förbundet. Tålamodet brukar inte vara långt och blir det inte ögonblicklig framgång så blir det kicken. Dock så lär han bli rik på kuppen.
De bästa sportcheferna i SHL förutom LJ är Evertsson, Bengtze'n, Pontus Gustafsson och Fredrik Emwall, och kanske i den ordningen. Jag tror dock att vi får se någon oväntad, kanske t o m intern värvning. Om man skall gissa på någon extern så kanske Jonas Rönnqvist skulle kunna vara ett namn. Han har visat att han även besitter en affärsmässig sida.
Last edited by p-play on 28 Oct 2015, 11:04, edited 3 times in total.
mellan 3 & 20 tecken
Posts: 272
Joined: 12 Dec 2014, 23:26
Location: Umeå

Re: Tränarna

Post by mellan 3 & 20 tecken »

Pär Nordlund bekräftar

http://norran.se/sport/skelleftea-aik/a ... sse-476291" onclick="window.open(this.href);return false;
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Tränarna

Post by Chippen »

p-play wrote: Jag håller med dig i om att han känns lite malplacerad på det ryska förbundet. Tålamodet brukar inte vara långt och blir det inte ögonblicklig framgång så blir det kicken. Dock så lär han bli rik på kuppen.
De bästa sportcheferna i SHL förutom LJ är Evertsson, Bengtze'n, Pontus Gustafsson och Fredrik Emwall, och kanske i den ordningen. Jag tror dock att vi får se någon oväntad, kanske t o m intern värvning. Om man skall gissa på någon extern så kanske Jonas Rönnqvist skulle kunna vara ett namn. Han har visat att han även besitter en affärsmässig sida.
Det är väl just det med tålamodet som jag tycker är konstigast i intresset. Nu vet vi ju iofs inte till vilken roll han är tänkt, men det vore ju korkat av dem att inte erbjuda en liknande roll som han har i AIK och då vette fan vad de egentligen tänkt. Att applicera klubblagstänkt i Landslag tror jag blir svårt.

Ersättare, tja..där vet man ju aldrig hur AIK tänker. För när Lasse själv kom in så var han ju en doldis. Det är väl lite så att alla som suttit på den stol Lasse sitter på har en tränarbakgrund, så Rönken låter ju inte otroligt. Mats Lindgren kanske är ett annat namn eller kanske tom X:et.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tränarna

Post by p-play »

Att vara sportchef är få förunnat, men det krävs en speciell person för att klara av det. Du jobbar 24-seven och är aldrig avkopplad. Du måste i princip vara besatt av hockey och av att bygga lag/organisationer för att lyckas. Både två som du nämner har kompetens, men jag tror inte att de är rätt typ av personer. Man måste vara beredd att offra mycket av privatlivet för att lyckas. Det gör i och för sig även Rönnqvist till en tveksam kandidat. Jag tror att det är viktigare att hitta en person med hunger än ett etablerat namn med nätverk om man ser lite långsiktigt på det hela. Personen måste även ha ett affärsmässigt tänk och vara en bra förhandlare. De flesta av sportcheferna är urusla på den affärsmässiga biten. Det är en otroligt viktigt värvning och det är betydligt svårare att hitta en bra sportchef än en bra tränare. Det är synd att Brynäs hann före och plockade upp Bentze'n. Han hade varit ett bra namn.
p.north
Posts: 259
Joined: 26 Sep 2011, 20:01

Re: Tränarna

Post by p.north »

Dags att plocka hem http://www.eliteprospects.com/staff.php?staff=247" onclick="window.open(this.href);return false; 8-)
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Tränarna

Post by Rampa »

Jag tror herr p.north behagar skämta. :lol:

Angående min förfrågan om ryktet tidigare, så tränar min uppgiftslämnare på Star-gymmet och är även kompis med Thomson, så möjligt att det kom därifrån.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Tränarna

Post by 374 »

Lasse till ryska landslaget, AIK till KHL.
User avatar
StigVig
Posts: 1577
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: Tränarna

Post by StigVig »

LJ till Ryska landslaget, är det April redan :roll:
Stämmer det så undrar man naturligtvis vilken roll han kommer att få.
Vad kan en gammal sportchef tillföra ett ryskt landslag :?

Ersättare ser jag gärna 2 stycken (Skansen har väl 2 stycken)
En ekonomiskt driven människa & en duktig lagbyggare.
kan X:et eller Lasse Marklund vara den ena?
Krossa Skiten!!!!!
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tränarna

Post by p-play »

p-play wrote:
Rampa wrote:Inte riktigt rätt tråd, men jag tar detta här.
Någon som hört detta rykte som jag fått ta del av i Piteå, att en person i klubben med viktig funktion i direkt anslutning till laget, ska vara på väg till liga i annat land?
Då får du nog nämna vem det gäller. Det har väl ryktats tidigare och gör fortfarande att olika personer skall lämna. Det är väl ganska naturligt att personer har olika anbud. Med tanke på ditt inlägg så verkar det som om du antyder att det är LJ det är frågan om.
Orsaken till att jag "gissade" på LJ var att jag stötte på honom på honom på flygplatsen en udda dag på en udda flight för ett litet tag sedan. Min första tanke vara att han skulle ansluta till någon utrikesflight. Han såg lite lite sliten ut och tanken slog mig faktiskt hur länge han skulle orka. Jag trodde dock att han var på väg för att fylla den sista forwardspositionen. Jag spekulerade lite grann för mig själv om han skulle ta ett flyg över Atlanten eller om det skulle bära iväg österut. När du skrev detta så kopplade det direkt.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Tränarna

Post by Lidlund »

StigVig wrote:LJ till Ryska landslaget, är det April redan :roll:
Stämmer det så undrar man naturligtvis vilken roll han kommer att få.
Vad kan en gammal sportchef tillföra ett ryskt landslag :?
Förstår inte jag heller. Lasse är bra på hitta ledare att sammarbeta med för att gemensamt utveckla individen. I ett landslag ska man inte utveckla, bara prestera.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Tränarna

Post by Lidlund »

374 wrote:Lasse till ryska landslaget, AIK till KHL.
Bra eller dåligt isf?
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Tränarna

Post by Lappmössan »

Brukade hata tanken på KHL men numera är jag så less på svensk ishockey att jag skulle tacka ja direkt...
burk wrote:Om vi nu ska spekulera vem känns som bäst lämpad för att bli general manager i AIK om Lasse försvinner?
Engström kanske vågar kliva in i rampljuset?
User avatar
groenahulken
Posts: 241
Joined: 15 Jun 2011, 22:10

Re: Tränarna

Post by groenahulken »

Goren tyckte ju att vi skulle ringa han om platsen blev ledig :lol:
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Tränarna

Post by Chippen »

http://www.hockeysverige.se/uffe-bodin/ ... -ryssland/

Hm...85 mille till Lasse, för två år, och 8.5 mille till AIK, om nu det hockeysverige.se fått ta del av stämmer.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Tränarna

Post by Lidlund »

Ersättare lär bli Wallson eller Marklund om intresse finns
Post Reply