Publiken

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Empress
Posts: 7165
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Publiken

Post by Empress »

Vad säger ni, har vi samma "problem" som Modo? Vad är lösningen?

http://www.modohockey.se/artikel/70660/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Publiken

Post by Skidrow »

Empress wrote:Vad säger ni, har vi samma "problem" som Modo? Vad är lösningen?

http://www.modohockey.se/artikel/70660/" onclick="window.open(this.href);return false;
Både ja och nej, vi har tappande publiksiffror men vår ekonomi är stabil, den klarar minskningen i intäkter på biljetter. Dock behöver man hitta något som får folk att lämna tv soffan.

Jag funderade på den här kampanjen dom gjorde på Karlskrona matchen att dom borde göra något liknande på säsongskorten för nästa säsong, säg 8-12 företag får sponsra säsongskorten och ha sin logga på baksidan av säsongskorten få sitt namn och info med skickat med säsongskortet osv och dom då sponsra Stå med 100kr/kort och sitt 200kr/kort det skulle göra Ståplatskorten 800-1200kr billigare och sittplats 1600-2400kr billigare.
User avatar
Talbot25
Posts: 1077
Joined: 16 Jun 2011, 12:05

Re: Publiken

Post by Talbot25 »

Är det en schimpans som har rekryterat MoDos nya VD? För det första det patetiska gnället på den blonderade kommentatorn och nu denna krishantering. Publiken och företagen lär ju inte bli mer sugna att investera i ett lag som hotar med sin egen undergång.
Ser att hon kommer från ett jobb som VD på ett ghanianskt TV-kanal, där hon startade frukost-TV. Känns lite Sofia OO och "Tar du hand om mig så tar jag hand om dig" över detta.
lobo
Posts: 1592
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Publiken

Post by lobo »

Det är ju fortfarande så att säsongskort (sitt) i praktiken inte ger något mer än en bestämd plats varje match.. Missar man 2 matcher, vilket de flesta gör av en eller annan anledning, så är man looser! Jag tycker det är alldeles för dåligt, och vet ganska många trogna som gett upp säsongs, blivit sofftittare, och är nöjda med det. kan köpa nån enstaka ibland men..
Man måste får mervärde, lite premium, nåt extra för säsongs. Aningen billigare. VIP parkering? Kaffe, kaka. Möjlighet att kränga biljetten om man missar en match (ref Premier League). Tänk om investeingen på 6.500:- eller vad det nu är var riskfri, alltså att man kunde sälja av den eller de matcher man missar, då skulle ju försäljningen av säsngs gå upp med 15-20% Eller? Dessutom hade man VIP parkering med snabb utfart, kaffe och kaka i valfri paus.
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
Trollet
Posts: 8489
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Publiken

Post by Trollet »

Break even går snarare vid 4 missade matcher. Tittade på H vänster rad 5 plats 4 nu, 295 kr för biljett och 6700 för säsongskort.

Man betalar ju inte för mängdrabatten i första hand, enligt mig, utan för att slippa köpa biljett till varje match, att ha sin bestämda plats (som man förhoppningsvis gillar) och att inte bli utan biljett till hetare matcher.

Det jag verkligen saknar, och som jag tryckt på i flera år till AIK, är möjligheten att sälja sin plats vidare som i NHL, de matcher man inte kan gå själv.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: Publiken

Post by freddus »

Trollet wrote:Break even går snarare vid 4 missade matcher. Tittade på H vänster rad 5 plats 4 nu, 295 kr för biljett och 6700 för säsongskort.

Man betalar ju inte för mängdrabatten i första hand, enligt mig, utan för att slippa köpa biljett till varje match, att ha sin bestämda plats (som man förhoppningsvis gillar) och att inte bli utan biljett till hetare matcher.

Det jag verkligen saknar, och som jag tryckt på i flera år till AIK, är möjligheten att sälja sin plats vidare som i NHL, de matcher man inte kan gå själv.
Fanns det inte, ett tag, möjlighet att sälja vidare sin plats?
Chippen
Posts: 14315
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Publiken

Post by Chippen »

Har oxå för mig att det var möjligt att göra det.
Kommer inte ihåg vad kortet kallades, men det kan ha varit föregångaren till det Flexkort som finns idag.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Trollet
Posts: 8489
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Publiken

Post by Trollet »

Det har åtminstone inte funnits de senaste 5-6 åren.

Ska sånt där funka måste det finnas en bra webbtjänst för det, lika enkel och överskådlig som Ticnet/Ebiljett.

Kortinnehavaren måste också få sätta priset själv. I NHL tar klubben 30 % av beloppet och det accepteras utan problem där.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
andy
Posts: 94
Joined: 16 Jun 2011, 21:41

Re: Publiken

Post by andy »

Ursäkta mig men att printa ut platsbiljett på mitt årskort o ge/sälja biljetten om jag inte kan gå själv, det fanns då redan förra säsongen. Jag har gjort så även i år. Om det nu är så ni tänker?
Trollet
Posts: 8489
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Publiken

Post by Trollet »

Nej, verkligen inte. Som jag sa:

Ska sånt där funka måste det finnas en bra webbtjänst för det, lika enkel och överskådlig som Ticnet/Ebiljett.

Kortinnehavaren måste också få sätta priset själv. I NHL tar klubben 30 % av beloppet och det accepteras utan problem där.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Publiken

Post by Lidlund »

Finns ingen anledning för kortinnehavaren att sätta priset.. Då blir det svarta marknadspriser..

Köper däremot att kortinnehavaren får sälja sin plats för "inköpspris" (årskort/antal matcher som det gäller inkl. CHL och ev. slutspel) och sen får klubben och kortinnehavaren dela på den summan.

PROBLEMET med detta är att klubben skulle ha väldigt svårt att sälja rad från 4 och neråt vilket skulle leda till ungefärligt samma prissiffra.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Publiken

Post by Hank »

Lidlund wrote:Finns ingen anledning för kortinnehavaren att sätta priset.. Då blir det svarta marknadspriser..

Köper däremot att kortinnehavaren får sälja sin plats för "inköpspris" (årskort/antal matcher som det gäller inkl. CHL och ev. slutspel) och sen får klubben och kortinnehavaren dela på den summan.

PROBLEMET med detta är att klubben skulle ha väldigt svårt att sälja rad från 4 och neråt vilket skulle leda till ungefärligt samma prissiffra.
Var ligger det svarta i det hela och varför vore detta ett problem?
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Publiken

Post by Lidlund »

Inte svarta, sorry
Trollet
Posts: 8489
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Publiken

Post by Trollet »

Det blir marknadspriser och det innebär i 24 fall av 26 billigare biljetter än de kostar genom AIK.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Publiken

Post by Hank »

Trollet wrote:Det blir marknadspriser och det innebär i 24 fall av 26 billigare biljetter än de kostar genom AIK.
menar du att vi inte har fullsatt varje match!?
User avatar
Special Brew
Posts: 10081
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Publiken

Post by Special Brew »

Örebro är publikmässigt en större hockeystad än Skellefteå. Det är inte ok.
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: Publiken

Post by freddus »

Special Brew wrote:Örebro är publikmässigt en större hockeystad än Skellefteå. Det är inte ok.
De hade högre snitt förra säsongen också.
User avatar
Special Brew
Posts: 10081
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Publiken

Post by Special Brew »

Och i Örebro är det fest varenda hemmamatch. Folk vill verkligen dit. Dom ser det som världens förfest. I alla fall på helgerna.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3094
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Publiken

Post by Foppas skridskocoach »

Lidlund wrote:Finns ingen anledning för kortinnehavaren att sätta priset.. Då blir det svarta marknadspriser..

Köper däremot att kortinnehavaren får sälja sin plats för "inköpspris" (årskort/antal matcher som det gäller inkl. CHL och ev. slutspel) och sen får klubben och kortinnehavaren dela på den summan.

PROBLEMET med detta är att klubben skulle ha väldigt svårt att sälja rad från 4 och neråt vilket skulle leda till ungefärligt samma prissiffra.

Tror ändå att det ger mer publik totalt sett. Själv hade jag mycket hellre betalat hundra spänn extra för en plats på rad 10 än en på rad tre. Sikten på de nedersta raderna är så dålig att man knappt uppfattar vad som sker.
Tigerränderna går aldrig ur.
dj_tobias
Posts: 230
Joined: 12 Aug 2011, 10:46

Re: Publiken

Post by dj_tobias »

Special Brew wrote:Örebro är publikmässigt en större hockeystad än Skellefteå. Det är inte ok.
Örebro kommun har dubbelt så många invånare som Skellefteå kommun. Örebro tätort har TRE gånger så många invånare som Skellefteå tätort (det är faktiskt Sveriges 6-7 största tätort).

Det vore med andra ord ytterst pinsamt om de inte hade högre publiksnitt än Skellefteå AIK.
User avatar
Poet
Posts: 2481
Joined: 04 Nov 2011, 22:46
Location: Gräddhyllan

Re: Publiken

Post by Poet »

Vad spelar det för roll? Idiotiskt att tänka så.
Tror verkligen inte det är omöjligt att få ett publiksnitt på 5500-5600 för oss men det känns som att AIK inte gör någonting åt saken.
2012-05-19
p-play
Posts: 6833
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Publiken

Post by p-play »

Poet wrote:Vad spelar det för roll? Idiotiskt att tänka så.
Tror verkligen inte det är omöjligt att få ett publiksnitt på 5500-5600 för oss men det känns som att AIK inte gör någonting åt saken.
Att marknadssidan är lam är ingen nyhet. Dock så har de ett jätteproblem i att matcherna visas inte bara på sportbarer med rättigheter utan i brf:ar, företagslokaler och föreningslokaler där inga rättigheter föreligger. När kärnåskådarna samlas i stora skaror i klubblokalerna ute i byarna och ser matcherna istället för att ta sig till arenan så är det självklart att det blir problem.
User avatar
Poet
Posts: 2481
Joined: 04 Nov 2011, 22:46
Location: Gräddhyllan

Re: Publiken

Post by Poet »

Skulle det hända någonting om man golade ner dom? Antar att det inte är tillåtet?
2012-05-19
Trollet
Posts: 8489
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Publiken

Post by Trollet »

Poet wrote:Skulle det hända någonting om man golade ner dom? Antar att det inte är tillåtet?
Det här är de i stan och Hamn som har tillstånd:

New GR krog och Pub
Allstar Skellefteå "Ringbaren i skellefteå ab"
TexMex i Skellefteå AB
O'Learys Skellefteå/Sportbaren
Restaurang Tatung "Restaurang Kinacentrum AB"
Yxan Brf
Folkets hus Skelleftehamn


Yxan är den enda som inte är öppen för allmänheten. Irnas i Hamn kör ju utan tillstånd t.ex.
Byastugorna överallt betalar aldrig.

Här är prislistan: https://www.canaldigital.se/Global/docu ... isning.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
p-play
Posts: 6833
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Publiken

Post by p-play »

Poet wrote:Skulle det hända någonting om man golade ner dom? Antar att det inte är tillåtet?
Det är klart att det inte är tillåtet men man skulle nog inte bli så populär om man anmälde. Jag tror att det här är den främsta orsaken till publikkrisen och det är bara början. Det verkar bli värre och värre för varje år. Det enda sättet är nog att stoppa klubbar och företag som inte är inom restaurangbranschen från att teckna vanliga abonnemang, men C-More har nog inga planer på det.
Trollet
Posts: 8489
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Publiken

Post by Trollet »

p-play wrote:
Poet wrote:Skulle det hända någonting om man golade ner dom? Antar att det inte är tillåtet?
Det är klart att det inte är tillåtet men man skulle nog inte bli så populär om man anmälde. Jag tror att det här är den främsta orsaken till publikkrisen och det är bara början. Det verkar bli värre och värre för varje år. Det enda sättet är nog att stoppa klubbar och företag som inte är inom restaurangbranschen från att teckna vanliga abonnemang, men C-More har nog inga planer på det.
Skulle räcka långt att de krävdes på betalning som det är, få eller inga byastugor skulle betala tror jag.

Tycker det är fullständigt skit samma om man "inte blir populär". I andra vågskålen ligger att hockeyn dör som publiksport och det väger tyngre än att folk i Ljusvattnet ska se hemmamatcherna tillsammans gratis på byagården.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Publiken

Post by 374 »

De skulle ha byggt en större arena. Jag tycker alltid det känns trångt i Skellefteå Kraft Arena när det är mycket folk, det känns mycket luftigare i exempelvis Scandinavium, Gavlerinken eller Löfbergs Arena.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Publiken

Post by Skidrow »

Ett annat problem är nu måste folk betala upp mot 1000kr för hockey hemma i månaden (när dreambox dött) och då far man inte till hallen och där betalar 600kr för 2personer eftersom man redan lagt ut närmare 1000kr.
lobo
Posts: 1592
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Publiken

Post by lobo »

Skidrow wrote:Ett annat problem är nu måste folk betala upp mot 1000kr för hockey hemma i månaden (när dreambox dött) och då far man inte till hallen och där betalar 600kr för 2personer eftersom man redan lagt ut närmare 1000kr.
Dreambox har inte dött. Comhem kanske men inte satelit.. Det enda som hänt är att CMORE pairat CMORE Hockey och CMORE Fotboll vilket innebär att om, och bara om, AIK matchen går på just CMORE Hockey så kan man inte se den. Oftast går ju den ändå på nån av Live kanalerna också, och de funkar fortfarande tror jag
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
Trollet
Posts: 8489
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Publiken

Post by Trollet »

Skidrow wrote:Ett annat problem är nu måste folk betala upp mot 1000kr för hockey hemma i månaden (när dreambox dött) och då far man inte till hallen och där betalar 600kr för 2personer eftersom man redan lagt ut närmare 1000kr.
1000 kr? Hockeypaketet kostar 299 kr. Går fint att köra från alla möjliga enheter som iPad, Chromecast, dator, digitalbox osv.

Dra inte in abonnemangsavgifter osv för det är inte vad hockeyn kostar. Det är vad se-på-tv kostar.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Post Reply