Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by 374 »

Jag har väl i och för sig inte sagt att jag tycker straffet är korrekt. Det jag försöker göra är att sakligt dissekera fallet för att därmed försöka förstå Disciplinnmämdens resonemang.
Anti Allo
Posts: 650
Joined: 16 Jun 2011, 09:52

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by Anti Allo »

Säger som Lasse Johansson. Är förtillfället lite för upprörd för att kommentera straffet

hmmmmmmmmfrbmafddn
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by BigGuyJohan »

374 wrote:Jag har väl i och för sig inte sagt att jag tycker straffet är korrekt. Det jag försöker göra är att sakligt dissekera fallet för att därmed försöka förstå Disciplinnmämdens resonemang.

I så fall gör du det väldigt dåligt och på ett väldigt underligt sätt
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by 374 »

Hur hade du gjort det då?
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by BigGuyJohan »

du får det låta som att du håller med om straffet. Om du tycker att straffet är i högsta laget kanske du bör säga det. För att SEDAN börja diskutera eventuella anledningar till att dom dömt så.
ante08
Posts: 2601
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by ante08 »

Hammarbyspelaren stängs av i 30(!) matcher efter kollisionen med domaren. Åter i spel 2016-01-31. Händelsen ser ganska medveten ut, men att han stängs av i 30 matcher pga det där medans fula huvudtacklingar får 6-9 matcher? Situationen kan ses i följande klipp (ca 3 minuter in): https://www.youtube.com/watch?v=qdscw2a-wJg" onclick="window.open(this.href);return false;
Trollet
Posts: 8489
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by Trollet »

Lasse:

– Vi får acceptera domen, men håller kanske inte med om den. Så även om vi inte har samma åsikt som disciplinnämnden så får vi acceptera den och gå vidare. Nu fokuserar vi på att vinna hockeymatcher.

– Nej, det finns alltid detaljer som man kan vara irriterad över. Men vi har haft ett bra samtal med disciplinnämnden och fått en förklaring. Vi köper den även om vi som sagt inte har exakt samma uppfattning, säger Johansson till Norran och fortsätter:

– Att Norman skulle bli avstängd hade vi räknat med, kanske inte riktigt så här hårt. Men straffen kommer mest troligt att bli högre den här säsongen rent generellt, det är nog en trend som vi kommer att få se framöver.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Markman
Posts: 7857
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by Markman »

Det jag skickade till DNs ordförande härom dagen blir än mer relevant! Skulle JÄVLIGT gärna vilja se en ordentligt motivering till Normans avstängning!
Markman wrote:Det tror jag skulle öka förståelsen för ert arbete, och även för tolkningen av reglerna i vår kära sport. Både i fallen där det faktiskt blir avstängningar, och även då ni får in anmälningar som sedermera inte blir någonting med. Alla förstår ju att en anmäld situation som inte renderar i avstängning således är ok, men svaret på frågan "varför?" det blir den bedömningen är ju minst lika viktig!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by 374 »

BigGuyJohan wrote:du får det låta som att du håller med om straffet. Om du tycker att straffet är i högsta laget kanske du bör säga det. För att SEDAN börja diskutera eventuella anledningar till att dom dömt så.
Men det normala borde väl vara att först beakta händelsen och sedan dra slutsatser utifrån det?
User avatar
Special Brew
Posts: 10082
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by Special Brew »

374 wrote:
BigGuyJohan wrote:du får det låta som att du håller med om straffet. Om du tycker att straffet är i högsta laget kanske du bör säga det. För att SEDAN börja diskutera eventuella anledningar till att dom dömt så.
Men det normala borde väl vara att först beakta händelsen och sedan dra slutsatser utifrån det?
Och vad är dina slutsatser när det gäller det antal matcher han blev avstängd i förhållande till andra situationer som renderat avstängningar den här säsongen? För hårt, lagom eller för milt?
nishog04
Posts: 6221
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by nishog04 »

Om gårdagens CHL räknas in (vilket det torde) innebär det att Normans sista match som avstängd kommer vara... wait for it... FÄRJESTAD!
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by 374 »

Special Brew wrote:
374 wrote:
BigGuyJohan wrote:du får det låta som att du håller med om straffet. Om du tycker att straffet är i högsta laget kanske du bör säga det. För att SEDAN börja diskutera eventuella anledningar till att dom dömt så.
Men det normala borde väl vara att först beakta händelsen och sedan dra slutsatser utifrån det?
Och vad är dina slutsatser när det gäller det antal matcher han blev avstängd i förhållande till andra situationer som renderat avstängningar den här säsongen? För hårt, lagom eller för milt?
Min slutsats är att det alltid går att diskutera antalet matcher men om vi ser på det hela objektivt så är det en tackling från blind side på icke-puckförande spelare, en tackling som tar i huvudet. Om vi antar att den givit 3+2 förra säsongen så skulle man kunna dra slutsatsen att 5+2 är ett rimligt straff. Man skulle också kunna dra slutsatsen att det är för hårt.

Intressant förresten att Christoffer Norgren sitter i nämnden.
User avatar
Markman
Posts: 7857
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by Markman »

374 wrote:Intressant förresten att Christoffer Norgren sitter i nämnden.
På vilket sätt är det intressant?
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by 374 »

Tycker det är intressant bara.
User avatar
Markman
Posts: 7857
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by Markman »

Markman wrote:
374 wrote:Intressant förresten att Christoffer Norgren sitter i nämnden.
På vilket sätt är det intressant?
*edit* Ok, jag hade lite svårt att tro att man skulle kunna vara aktivt engagerad i ett lag, och ändå sitta med i DN, men jag ser att jag hade fel där.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by 374 »

Det är visst "vår" Christoffer Norgren.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by 374 »

Markman wrote:
Markman wrote:
374 wrote:Intressant förresten att Christoffer Norgren sitter i nämnden.
På vilket sätt är det intressant?
*edit* Ok, jag hade lite svårt att tro att man skulle kunna vara aktivt engagerad i ett lag, och ändå sitta med i DN, men jag ser att jag hade fel där.
Du får väl åka gummibåt i älven med en t-shirt som hyllar mig. ;)
User avatar
Markman
Posts: 7857
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by Markman »

Don't hold your breath... Oh, wait, yeah do that!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
ossian
Posts: 3703
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by ossian »

Varför blev inte Nygren och Brodin anmälda?
User avatar
TigerShark
Posts: 3940
Joined: 24 Jan 2012, 20:47

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by TigerShark »

ante08 wrote:Hammarbyspelaren stängs av i 30(!) matcher efter kollisionen med domaren. Åter i spel 2016-01-31. Händelsen ser ganska medveten ut, men att han stängs av i 30 matcher pga det där medans fula huvudtacklingar får 6-9 matcher? Situationen kan ses i följande klipp (ca 3 minuter in): https://www.youtube.com/watch?v=qdscw2a-wJg" onclick="window.open(this.href);return false;
HAHAHA det är ju inte ens en kollision, är ju en jävla tripping för fan. Våld mot tjänsteman? Borde ju få fängelse för det där :?

Apropå det, hur mycket skydd har domarna egentligen? Nästan varje gång dom är med om en kollision eller får en puck på sig så känns det som att det tar för jävla länge för dom att återhämta sig. Är dom bara mesiga eller har dom lite skydd?
User avatar
TigerShark
Posts: 3940
Joined: 24 Jan 2012, 20:47

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by TigerShark »

ossian wrote:Varför blev inte Nygren och Brodin anmälda?
Jävligt bra fråga. Tycker båda dom situationerna är klart värre då det är mycket tydligare att se att dom går in för att tackla.

Fan va less man blir. Det här tillsammans med cmores kassa sändningar gör ju att man tappar lusten att se hockeyn.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by 374 »

ossian wrote:Varför blev inte Nygren och Brodin anmälda?
Om du kollar på Nygrens tackling så ser du att den är mot puckförare, inte från blindside och hela kraften riktas inte mot huvudet.
Chippen
Posts: 14318
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by Chippen »

Fast om de granskade Sylvegård så borde de ha granskat Nygren iaf.

I vilket fall anser jag att ALLA spelare som åker på 2+10 för Cheacking to the head ska granskas, oavkortat.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Anti Allo
Posts: 650
Joined: 16 Jun 2011, 09:52

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by Anti Allo »

Nygren kommer in som tredje person i situationen. MoDo killen har ingen chans att försvara sig då han är i en kamp situation med en annan moståndare. Nygren kommer in från sidan o är inte i blickfånget för MoDo spelaren. Tuff eller vårdslös tackling som träffar i huvudet och ställt utan tvivel skulle ha anmälts till disciplinnämnden.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by 374 »

Att han kommer in som tredje person är irrelevant. Tacklingen är ganska rakt framifrån och han träffar som sagt axeln först.
Chippen
Posts: 14318
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by Chippen »

Att han kommer in som tredje kille är inte irrelevant, för det innebär att Lindgren inte kan göra sig beredd på tacklingen.

Det pratas om respekt och att komma in som tredje kille är inte att visa respekt.
Dessutom har Nygre tid att undvika tacklingen, då det är han som sitter i förarstolen om det ska smälla eller inte.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
groenahulken
Posts: 241
Joined: 15 Jun 2011, 22:10

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by groenahulken »

374 din tanke är bra med att du vill få igång en diskussion men du tar det till en väldigt onödig och irrelevant nivå.

Hur kan det vara irrelevant att Nygren kommer in som tredje kille mot en som är i kamp med en annan och därmed inte har en chans att försvara sig?

Don't feed the trolls folks. Även fast jag gjorde det nu :D

374 vilka bilder har du på Nygrens tackling som visar att kraften inte tar i huvudet?
För på den här ser man ju att armbågen tar raktk i huvudet och axeln är ju ovanför huvudet, som du säkert vet, och tar därmed ingenstans.
https://pbs.twimg.com/tweet_video/CQf9ReKWoAAQbQz.mp4
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by 374 »

Det finns ingen regel som säger att man inte får komma in som tredje person, från annan vinkel ( här till exempel http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/93026" onclick="window.open(this.href);return false;) ser man att han träffar axeln först och den är dessutom rakt framifrån.

Sen tycker jag också att alla huvudtacklingar ska anmälas med automatik.

För övrigt
Det är viktigt att vara medveten om att det medför en risk i sig att dra alltför stora växlar på begreppet troll. Det händer att internetanvändare falskeligen anklagas för "trollande", trots att de har ett seriöst uppsåt med positiva förtecken. Användare kan exempelvis anklagas för att vara "troll" antingen som ett uppsåtligt retoriskt knep, eller som en följd av missförstånd. En person med åsikter som skiljer sig från majoritetens upplevs lätt av andra debattörer som provokativ, och kan i förlängningen komma att beskrivas som ett "troll", trots att en mer neutral genomlysning av diskussionen kanske visar att det egentligen inte alls ligger till på det sättet.
Last edited by 374 on 07 Oct 2015, 21:45, edited 1 time in total.
User avatar
ossian
Posts: 3703
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by ossian »

Nygren sätter in armbågen rätt i plytet på en spelare som är upptagen med en annan närkamp och inte har uppsikt, dessutom hoppar han in i tacklingen. Brodin hoppar inte in i sin blindside armbågstackling i fejjan på Lindholm, men har hög fart och Lindholm är i närkamp med Thoresen sekunden innan. Normans tackling är en liten knuff med axeln i jämförelse, dessutom sätter Frölundaspelaren sig i en dålig situation när han en tiondel innan impact vrider runt på kroppen och skallen när han och Norman är de enda två spelarna inom 20 meter.

Det är bästa kompisarna Peter Andersson och vår gamle favorit Lärking som väljer att inte anmäla Brodin och Nygren till DP.

Sanny Lindström uttalar sig. Han förstår att folk blir upprörda över straffet. Det är alltså en kille som tvingats lägga av efter smällar emot huvudet, men han anser att det är värt 2-3 matcher, vilket säger det mesta.

http://bloggar.expressen.se/sannylindst ... 0/07/2425/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
groenahulken
Posts: 241
Joined: 15 Jun 2011, 22:10

Re: Säsongen 15/16 och Disciplinnämnden.

Post by groenahulken »

Det är inte irrelevant bara för att det inte står att man inte får komma in som tredje person i regelboken. Det är relevant att Nygren kommer in som tredje person iom att han tacklar en försvarslös spelare rakt i huvudet.

Jag frågar igen, kan du länka till bilderna där man ser att axeln träffar först?

För övrigt, alla vet att du är ett troll 374. 3 juli, efter att U21 landslaget vunnit EM-guld i fotboll, skrev du:
Hypad skitturnering, det är ju inte ens juniorer.
Last edited by groenahulken on 07 Oct 2015, 21:49, edited 1 time in total.
Locked