Skellefteå AIK i media

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: Skellefteå AIK i media

Post by don_tomassso »

http://norran.se/sport/skelleftea-aik/s ... ken-460167" onclick="window.open(this.href);return false;


Varför ber AIK.Groko klacken om ursäkt???var ju dom som började detta bråk.Å hur är inte Deras fula ramsor kan man tycka??
User avatar
smogz
Posts: 5694
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Skellefteå AIK i media

Post by smogz »

AIK gör helt rätt, AIK ska vara professionella och det är dom med den gesten. Sen om Luleå gör lika rätt är mer osäkert med tanke på hur deras sportchef brukar låta på läktaren.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Jablonic
Posts: 749
Joined: 12 Jun 2011, 17:59

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Jablonic »

"För vid ställningen 3–0 till AIK var det flera som passade på att håna och häckla Luleklacken, och det är givetvis inte okej och gör ju inte saken bättre, säger Holmström."

Snacka om taskigt.
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: Skellefteå AIK i media

Post by don_tomassso »

Pinsamt av AIK å Janne...Luleås fina ordspråk vet vi ju om.Hatet mot Fahlman å hoten också för den delen.
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Special Brew »

Lättstötta grabbar och tjejer i Luleklacken minsann. Själva sjunger dom endast kärleksramsor. :D
User avatar
snokia
Posts: 715
Joined: 29 Mar 2012, 15:35

Re: Skellefteå AIK i media

Post by snokia »

Hahaha :D Pinsamt var ordet...
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Chippen »

Tycker det är rätt av AIK. Vi behöver vara som Luleå utan ska agera mer professionellt.

Sedan säger väl eventspeakern: "välkommen till Sveriges trevligaste mötesplats" och för att vi ska leva upp till det så krävs ju att vi gör vårt oavsett vad.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Skellefteå AIK i media

Post by jokarfo »

Helt rätt gjort i min bok. Vill vi ha Sveriges trevligaste mötesplats i vår arena så ska vi stå upp för det, i alla lägen. Att lulefansen reagerar som de gör är ju bara för komiskt och deras insatser för den positiva läktarkulturen är ju högst begränsade men det kan ju inte få styra hur föreningen förhåller sig till sin egen värdegrund.

on a side note: HERREJÄVLAGUD villa dramaqueens lulefansen är... Som de låter mot allt och alla vore det inte konstigt - alltså inte försvarbart - om folk runtom tappar fattningen. Det är ju alltjämt en annan fråga.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
cechise
Posts: 471
Joined: 10 Aug 2011, 01:55

Re: Skellefteå AIK i media

Post by cechise »

"Bad om ursäkt för folks kroppspråk och verbala påhopp", herregud.

Vet inte heller om det bör ligga på säkerhetsansvariges bord att rikta ursäkter till våra motståndare å klubbens vägnar. Om det är en uppriktig ursäkt från AIK bör den väl komma från ordförande eller klubbdirektör.
User avatar
cechise
Posts: 471
Joined: 10 Aug 2011, 01:55

Re: Skellefteå AIK i media

Post by cechise »

Alltså på riktigt. Vad fan håller dom på med.

Luleklacken kommer ner å lever jävel, skriker om inavel å allt vad de brukar göra. Nån från vår sittplats skriker nåt provocerande, grottmänniskorna i rött blir skogstokiga, stormar sittplats och ska slåss. Vår säkchef ber om ursäkt för att de blir provocerade.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Trollet »

jokarfo wrote:Helt rätt gjort i min bok. Vill vi ha Sveriges trevligaste mötesplats i vår arena så ska vi stå upp för det, i alla lägen. Att lulefansen reagerar som de gör är ju bara för komiskt och deras insatser för den positiva läktarkulturen är ju högst begränsade men det kan ju inte få styra hur föreningen förhåller sig till sin egen värdegrund.

on a side note: HERREJÄVLAGUD villa dramaqueens lulefansen är... Som de låter mot allt och alla vore det inte konstigt - alltså inte försvarbart - om folk runtom tappar fattningen. Det är ju alltjämt en annan fråga.
Det hade gått alldeles utmärkt att bara låta bli att be om ursäkt. Något liknande har jag aldrig varit med om. Inget som förväntas och inget som hade kunnat hållas emot AIK om det uteblivit.

Trevlig mötesplats? Ja, Luleåfans rankar nog upp SKA från -1000 till -999 i och med detta. Övriga besökare (inkl potentiella) sänker nog sitt betyg rätt rejält. Jag inbillar mig att den sistnämnda gruppen är viktigare.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Skellefteå AIK i media

Post by jokarfo »

Trollet wrote:
jokarfo wrote:Helt rätt gjort i min bok. Vill vi ha Sveriges trevligaste mötesplats i vår arena så ska vi stå upp för det, i alla lägen. Att lulefansen reagerar som de gör är ju bara för komiskt och deras insatser för den positiva läktarkulturen är ju högst begränsade men det kan ju inte få styra hur föreningen förhåller sig till sin egen värdegrund.

on a side note: HERREJÄVLAGUD villa dramaqueens lulefansen är... Som de låter mot allt och alla vore det inte konstigt - alltså inte försvarbart - om folk runtom tappar fattningen. Det är ju alltjämt en annan fråga.
Det hade gått alldeles utmärkt att bara låta bli att be om ursäkt. Något liknande har jag aldrig varit med om. Inget som förväntas och inget som hade kunnat hållas emot AIK om det uteblivit.

Trevlig mötesplats? Ja, Luleåfans rankar nog upp SKA från -1000 till -999 i och med detta. Övriga besökare (inkl potentiella) sänker nog sitt betyg rätt rejält. Jag inbillar mig att den sistnämnda gruppen är viktigare.
Fast nu handlar det här väl knappast om att SKA ska bli en trevligare mötesplats för lulefansen specifikt utan om att ifall AIK som förening ska vara trovärdiga i sättet man arbetar med sin värdegrund och målsättningen om att SKA ska vara Sveriges trevligaste mötesplats också kan behöva en sån här grej. Det tror jag alla - vid lite eftertanke - också förstår. Ska jag vara helt ärlig så tror jag dessutom att det sved betydligt mer för lulefansen på plats att en säkerhetsansvarig efter matchen kommer och säger "förlåt för att folk hånade er när ni blev totalförendrade" än att folk som satt på läktarna runtomkring under match får nog av deras enfaldigt korkade och hatiska brölande och skadeglatt pikar dem. Och ja, lulefansen är en hög egenkära narcissister utan minsta antydan till självinsikt som inte inser att det hån, spott och spe de eventuellt får utstå en match som denna, inte står ens i närheten av vad de faktiskt samlat ihop till under årens lopp men att det likafullt är välförtjänt.

Jag tycker AIK:s väg inom många områden är föredömlig. Även här tycker jag att man ger respekt i första läget för att kunna kräva respekt i framtiden. Den som inte återgäldar respekt med detsamma gör sitt tydliga val och det står för dem. Så låt lulefansen skämma ut sig. AIK har - än en gång - rent mjöl i påsen.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Lappmössan »

Isåfall bör väl AIK även be om ursäkt till alla som suttit nära Luleklacken för att AIK inte kunnat garantera deras säkerhet samt att dessa besökare tvingats lyssna till diverse okvädesord under deras besök till "Sveriges trevligaste mötesplats".
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Skellefteå AIK i media

Post by jokarfo »

Lappmössan wrote:Isåfall bör väl AIK även be om ursäkt till alla som suttit nära Luleklacken för att AIK inte kunnat garantera deras säkerhet samt att dessa besökare tvingats lyssna till diverse okvädesord under deras besök till "Sveriges trevligaste mötesplats".
Är väl snarare föreningen Luleå Hockey som ska be om ursäkt för att deras fans inte kan bete sig på läktarplats och inte respekterar AIK:s målsättning om vad SKA ska vara? Nu kommer det aldrig ske och det säger mer om dem än om oss. Särskilt när polisen gått ut med en dementi om att det inte var för att nån kastat nåt mot bortastå som mupparna som ville slåss började klättra ut...
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Trollet »

Lappmössan wrote:Isåfall bör väl AIK även be om ursäkt till alla som suttit nära Luleklacken för att AIK inte kunnat garantera deras säkerhet samt att dessa besökare tvingats lyssna till diverse okvädesord under deras besök till "Sveriges trevligaste mötesplats".
Exakt så. Jag tror inte någon AIK-are på sittplats i lördags tycker det blev en trevligare mötesplats för att de blir utsatta för det här, för att sedan läsa i tidningen att AIK ber om ursäkt å deras vägnar. De jag pratat med är vansinnigt förbannade och känner att skulden lagts på dem nu, dessutom genom media.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Skellefteå AIK i media

Post by kopitar »

Alla blir så lättkränkta i dagens samhälle, varför ska vi be om ursäkt ?
Varför får Luleå göra exakt som dom vill bara för att dom ligger under med 0-3? Tror ni osten eller någon annan ur deras förbannade kansli skulle be om ursäkt till oss ? Har luleåklacken rätt att storma läktaren där det sitter barnfamiljer och bete sig hur som helst bara för att någon stjärna skrikit något till luleåklacken? Nää tycker detta var lågt... tycker inte vi är skyldig luleå en ursäkt överhuvudtaget. Tycker bara att de är pinsamt att vi bad om ursäkt. Osten har ju för fan inte ens bett om ursäkt efter alla hans ord till spelare publik osv ( neger apa låt han dö osv ) tänk om gör rätt. Vi behöver inte vara någon jesus/frälsare.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Skellefteå AIK i media

Post by 374 »

Jag uppfattar det som en ironisk blinkning till Luleåfansens beteende.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Trollet »

Signalen man avser att sända är väl "vi är större, vi visar vägen hur man beter sig" tror jag. Men den blir bara "vi tar på oss skulden, förlåt, det här var vårt fel."

Det är som att en AIK-are och en luleit börjar slåss i korridoren, folk särar på dem och omedelbart dyker AIK upp med en ursäkt till luleiten att någon slog honom. Det om något är fel signaler.
Jag uppfattar det som en ironisk blinkning till Luleåfansens beteende.
Efter att ha pratat med inblandade kan jag försäkra dig att det inte är en ironisk blinkning.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Skellefteå AIK i media

Post by 374 »

Man kan ju givetvis inte säga att det är ironi, då är det ju inte ironi.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Trollet »

Du har rätt, det var nog ironi då.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Skellefteå AIK i media

Post by 374 »

För att tydliggöra så tror jag alltså att det var menat som en ironisk pik. Ironi bygger på ömsesidig förståelse dvs att båda parter förstår att det är ironi. Förstår den ena parten inte det så är det inte ironi även om det var det som var syftet. Då kan man heller inte säga att det var ironi. Kort sagt tror jag det var ett försök till ironi men det föll platt eftersom den andra parten inte uppfattade den.
User avatar
snokia
Posts: 715
Joined: 29 Mar 2012, 15:35

Re: Skellefteå AIK i media

Post by snokia »

Vi får hoppas på att Holmström gav alla ledsna och kränkta en AIK-tutte att suga på till hemresan. Ett tips till marknadsföringen är väl att satsa på en snuttefilt också! :D
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Chippen »

...med tillhörande nappflaska? :)
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
snokia
Posts: 715
Joined: 29 Mar 2012, 15:35

Re: Skellefteå AIK i media

Post by snokia »

Chippen wrote:...med tillhörande nappflaska? :)
De vet du! ;)
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Skellefteå AIK i media

Post by schteffe »

Trollet wrote:
Lappmössan wrote:Isåfall bör väl AIK även be om ursäkt till alla som suttit nära Luleklacken för att AIK inte kunnat garantera deras säkerhet samt att dessa besökare tvingats lyssna till diverse okvädesord under deras besök till "Sveriges trevligaste mötesplats".
Exakt så. Jag tror inte någon AIK-are på sittplats i lördags tycker det blev en trevligare mötesplats för att de blir utsatta för det här, för att sedan läsa i tidningen att AIK ber om ursäkt å deras vägnar. De jag pratat med är vansinnigt förbannade och känner att skulden lagts på dem nu, dessutom genom media.
Beskriver situationen perfekt. Först sitta nära Luleklacken hela matchen och bli trakasserad, sen läsa om hur AIK:s representant ursäktar å ens vägnar, bara för att vissa enstaka individer på sittplats intill ventilerade lite uppdämd frustration skapad av nämnda klack (som jag förstått det). Bra där! Säkert många som vill sitta på sektionerna J eller L hädanefter, eller återkomma till SKA öht.

Om det är något som AIK borde göra så är det att ta upp en dialog med Luleå om att bortaklackens beteende är oacceptabelt och leder till att många tycker att det är obehagligt att sitta nära bortaklacken. Detta leder om inte annat till mindre klirr i kassan och det borde väl åtminstone klubben bry sig om, snarare än att inte Luleåklacken kommer återvända och terrorisera sin omgivning.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Skellefteå AIK i media

Post by jokarfo »

Ja, lulefansen är extremt lättkränkta som ballar ur så fruktansvärt över nåt så litet som att folk hånar dem lite lätt när lule blir totalt utskåpade på isen efter att ha fått utstå åratal av den nåt av den mest hatiska skit som en klack kläckt ur sig i modern tid. Jag förstår dem. Jag har själv suttit nära LHF-klacken några såna här matcher och de är inget annat än rikssvin deluxe med extra allt och plusmeny. Så är det och så har det alltid varit. Och jag är inte den som moraliserar över att folk blir less på den skiten. Det blir jag också. Blir jag less för att jag tar åt mig? För att det är så "träffande" det de skriker? Nej, för att det förstör precis all glädje med att gå på hockey. De beter sig som svin och det står mig upp i halsen.

Men vi är inte dom.

Vi har en förening som har en klar målsättning med vad den vill med sin arena, sina evenemang och publikupplevelsen under de evenemangen. En förening som fokuserar på vad de kan påverka och sin egen värdegrund. Att Osten och LHF skiter fullständigt i att respektera det är inget AIK kan göra ett skit åt. Men genom att sätta exemplet nu kan man i framtiden kräva respekt från motparten. Det får vara en ironisk pik och hur ihåligt gjort som helst men de som faktiskt tycker att diskussionen borde tas upp om hur extremt sviniga lulefansen är VARENDA gång de kommer till SKA kan ju få förklara exakt på vilket sätt AIK skulle gå in i en sån diskussion med MER på fötterna om man låtit bli att göra som Holmström gjorde nu...

Ja, lulefansen ÄR idioter. Låt det stå för dem och sluta skämmas för att AIK är tvungna att vara konsekventa om man vill bli tagna på allvar med sin målsättning om vad publikupplevelsen ska vara i SKA.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Trollet »

Bättre att vår publik får skämmas för att klubben ber om ursäkt för dem?

Det blir en mycket besvärligare ingång för AIK att ta upp Luleås beteende nu, eftersom man tagit på sig skulden trots att det var bortastå som startade alltihop. Hela ursäkten är fullständigt onödig. Ingen förväntade sig den, den är inte motiverad sett till händelseförloppet och den gjorde att enormt många har surnat ihop totalt.

Det här kommer sluta i en publikupplevelse där ingen gör eller säger något som inte är noga genomtänkt, analyserat och oantastligt för samtliga som kan tänkas bli kränkta. Vad det gör med läktarkulturen och intresset för att gå på hockey har jag min bild väldigt klar över.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
smogz
Posts: 5694
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Skellefteå AIK i media

Post by smogz »

det är ju bara några enskilda fanatiker som skämms över det.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Skellefteå AIK i media

Post by jokarfo »

Trollet wrote:Bättre att vår publik får skämmas för att klubben ber om ursäkt för dem?

Det blir en mycket besvärligare ingång för AIK att ta upp Luleås beteende nu, eftersom man tagit på sig skulden trots att det var bortastå som startade alltihop. Hela ursäkten är fullständigt onödig. Ingen förväntade sig den, den är inte motiverad sett till händelseförloppet och den gjorde att enormt många har surnat ihop totalt.

Det här kommer sluta i en publikupplevelse där ingen gör eller säger något som inte är noga genomtänkt, analyserat och oantastligt för samtliga som kan tänkas bli kränkta. Vad det gör med läktarkulturen och intresset för att gå på hockey har jag min bild väldigt klar över.
Endast i de lättkränktas förlovade rike har AIK tagit på sig nån skuld. Man har sagt att från föreningens sida så står man inte för hån och annat tjabb - alldeles oavsett vem som började - eftersom det inte är förenligt med föreningens värdegrund. På vilket sätt omöljiggör DET att man tar upp det reella problemet med lulefansens svinerier med LHF? På intet vis.

Senare tillägg: Tvärtom måste det ju ses som en stor fördel att i ingången i en sån diskussion kunna peka på att AIK ansträngt sig till det yttersta för att värna sin värdegrund och respekten för varann - även om lulefansen inte förtjänat det det minsta. Särskilt när polisutredningen säger klart och tydligt att det var från bortastå det möjliga bråket initierades. Allt det krymper Ostens och LHF.s utrymme att slingra sig bort från det faktum att det är DERAS ansvar att se till att DERAS fans beter sig som folk även i SKA. Men vi kanske helt plötsligt ska sluta vara de som inte ser till den större bilden, värnar sportsmannaandan och sporten?
Last edited by jokarfo on 29 Sep 2015, 22:36, edited 1 time in total.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
Frittel
Posts: 41
Joined: 08 Apr 2012, 12:00

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Frittel »

Förstår verkligen inte varför det här blev en så stor grej. Att det blir lite tjafs mellan bortaklacken och hemmasupportrarna hör väl till. Att sen AIK ber om ursäkt är väl lite konstigt kanske, men förstår inte att folk blir upprörda för det. Att be om ursäkt betyder inte att man tar på sig skulden, det är väl bara ett sätt för AIK att markera att man inte står bakom det som hände. Att dom inte vill uppmuntra till bråk mellan supportrar är väl inte så konstigt? Dock så hade dom lika gärna kunnat ignorera hela grejen helt och hållet
Post Reply