Skellefteå AIK i media

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
smogz
Posts: 5694
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Sv: Skellefteå AIK i media

Post by smogz »

don_tomassso wrote:
smogz wrote:Som sagt, ätt det inte värt det för mer än 3500 så är produkten för dålig.
Alltså är AIK för dåliga då?
Eller att summan av vad jag får ut av att köpa produkten "gå och se AIK på SKA" inte är värt det jag måste betala.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Jmaarklund
Posts: 120
Joined: 15 Dec 2014, 20:23

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Jmaarklund »

Annars kan man ju tänka: AIK är mitt lag och därför ska jag gå och se dem och stötta dem.
Tråkigt att inte fler känner så..
User avatar
smogz
Posts: 5694
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Skellefteå AIK i media

Post by smogz »

Det är förstås en fråga om att prioritera vad man gör för sina pengar. Vissa kanske inte ens kan prioritera för de har inte råd att gå särskilt ofta. Så visst skulle det komma mer folk om det var lägre priser. Nu är ju det inte målet med prissättningen. Det är antagligen att maximera intäkten. Visst men i det tänket Jmmarklund då ingår ju en prioritering och en värdering att det är värt pengarna.
Last edited by smogz on 16 Sep 2015, 21:24, edited 1 time in total.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Lappmössan »

Jmaarklund wrote:Annars kan man ju tänka: AIK är mitt lag och därför ska jag gå och se dem och stötta dem.
Tråkigt att inte fler känner så..
De flesta som går till templet gör det för att stötta AIK, inte direkt för att se dem. (Det gör man billigare/lättare på TV)

Edit: Angående publiksiffran är det knappast någon överraskning, var knappt 5000 ifjol och det var ändå en lördag. 3 års prenumeration på förstaplatsen gör att grundseriematcher är ointressanta för många.
andy
Posts: 94
Joined: 16 Jun 2011, 21:41

Re: Skellefteå AIK i media

Post by andy »

5016 personer mot Modo i hemmapremiären ifjor. Hade förträngt att det var så illa!
dovienya
Posts: 2222
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Skellefteå AIK i media

Post by dovienya »

Brukar gå på 6-8 matcher per år, bor i Umeå. Har nästan alltid tagit sittplatser eftersom barnen hängt med. Då drar det iväg prismässigt, 1200-1600 kronor i biljetter, 250 spänn soppa, 4-8 snabbmatsmål. Per gång. Familjebiljetterna är ju värdelösa rent känslomässigt. Nuförtiden är det dock aktuellt med ståplats, så det blir lite billigare i år.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Skellefteå AIK i media

Post by p-play »

Scandic24 wrote:http://norran.se/hockeybloggen/manga-to ... iar-454005

Kommentaren från signaturen Ray-Ray är inne på rätt spår. Den tid då det räckte med bara hockeyn finns inte längre, det är naivt att tro något annat. Konkurrensen om publiken är stenhård och jag tycker nog att klubben glömt bort sina kunder en aning under den grymma hockeyresa som klubben varit inne i sedan återkomsten. Årskortsinnehavarna har tagits för givna, man får in runt 2 600 årskort varje säsong och tycks vara nöjda med det... "Enligt plan" var det nån som sa. I mina ögon är det stagnation, inte utveckling.
Man måste hitta nya sätt att göra upplevelsen på plats BÄTTRE än TV-tittandet och man måste se över HELA upplevelsen, från resan till arenan till då man åker därifrån; Tillgänglighet - både till och inne i arenan, utbud, periodpauserna, lojalitetsprogram, information under match mm. Hockeyn är ju redan perfekt!
Sen tycker jag att man ska sluta gnälla på "soffsupportrarna". De är inte orsaken, de är resultatet!
Vi hade en hel tråd om detta om vad som skulle kunna förbättras i och runt arenan för att locka mer folk, men tyvärr verkar det inte hända så mycket förutom mediakub och restaurangutbyggnad. Det känns fortfarande som om vi är kvar i forntiden, d v s varmkorv och dagens lott.
dovienya
Posts: 2222
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Skellefteå AIK i media

Post by dovienya »

Akustiken fixad än?
lobo
Posts: 1576
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Skellefteå AIK i media

Post by lobo »

p-play wrote:Vi hade en hel tråd om detta om vad som skulle kunna förbättras i och runt arenan för att locka mer folk, men tyvärr verkar det inte hända så mycket förutom mediakub och restaurangutbyggnad. Det känns fortfarande som om vi är kvar i forntiden, d v s varmkorv och dagens lott.
Tycker det var synd att Robzon slutade, vet att han försökte driva en hel del olika saker för att förbättra upplevelsen. MERVÄRDE som sagt. Det måste vara lite mer ståhej runt matcherna... Bygg upp förväntningarna, rivaliteten, kännedom om varje match! Enkelt för oss som jämt är där att känna stämning mot HV hemma, men många sällanbesökare vet inte att vi hatar Thörnberg, att det ska bli askul att snurra upp deras backar, att vi ska sätta nya tränarstaben i påplats :twisted: Jag förstår fortfarande inte varför inte AIK har montrar i butiker eller på stan, (eller varför inte SHL) som vevar highlights och info om kommande motstånd. Tänk om man går förbi turistbyrån och ser Thörnbergs knätackling på Dimitrakos, några gnällbilder på Petrasek, och snygga AIK mål på Wesslau. Sen att det är många som känner det som pain in the ass att försöka se en match och ha en grym upplevelse på plats gör det ju inte enklare att vinna över en välproducerad CMORE sändning (med studio, analayser, repriser, intervjuer) Allt från parkering, logistik in ut från läktare, taoletter, kiosker, bar/pub, wifi, pausunderhållning, event utanför måste ju förbättras. Under all kritik om du frågar mig. Inte ens 3 av 10 i betyg. Och så jävla enkelt också.. Var är problemen, ok men bra, lös dem då. (undantaget P kanske..).
Nä, tyvärr tar AIK inte dessa problem på allvar (läs: inte värt investeringen) och då blir det inte heller någon särksild vilja till förbättring. Har tjatat på vissa personer att om vi nu är sveriges ledande hockeyförening sportsligt, ska vi inte ta det till nästa nivå och bli det publikmässigt!? Hockeytown Sweden!!
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Skellefteå AIK i media

Post by p-play »

Många av sakerna handlar inte om speciellt stora pengar, bara hårt arbete. Ingen förväntar sig en förändring över en natt, men just nu verkar man inte ens se problemen. Upplevelsen i arenan skiljer sig inte nämnvärt från en klubb i division ett och för en biljett som kostar ett par hundra så räcker det tyvärr inte bara med bra hockey för icke hockeynördar. Bara en sådan sak som att göra entre'n mer cool med flaggor, målade väggar med bilder från viktiga historiska moment och ljussättning skulle lyfta upplevelsen. Idag är nästan som att gå in i en källarlokal. Kanske medlemmarna i North Power skulle kunna göra något åt det då ingen i klubben tar tag i det. Marknadssidan i AIK är verkligen svag för övrigt.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Trollet »

Ett bekymmer där är att AIK inte äger hallen (vilket vi i stort ska vara glada för - egenägda hallar har varit en katastrof på många håll i landet). Vi har pratat med AIK om det här tidigare, jag tycker t.ex. att korridorerna är för bedrövligt tråkiga.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Skellefteå AIK i media

Post by p-play »

Trollet wrote:Ett bekymmer där är att AIK inte äger hallen (vilket vi i stort ska vara glada för - egenägda hallar har varit en katastrof på många håll i landet). Vi har pratat med AIK om det här tidigare, jag tycker t.ex. att korridorerna är för bedrövligt tråkiga.
Visst är det så, och kommunen har säkert inget intresse av att förbättra hallen då de inte bedriver kommersiell verksamhet. Med med tanke på att man projekterar för en miljonutbyggnad och tvingas betala för det så borde man kunna lägga några tiotal tusen på lite färg för att göra stället trevligare. Bara en sådan sak som att måla betongväggarna gula med lite tigerränder skulle förbättra upplevelsen. Det är inte några stora summor vi pratar om.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Trollet »

Tror inte det sitter i pengarna i det här fallet, problemet är snarare att det inte är AIK:s hall och då kan man inte göra om den till en AIK-hall rakt av. Även om AIK är totaldominerande så är det ju ganska många andra som också nyttjar hallen. Det är väl därför nån konstnär har målat väggarna i trappuppgångarna "neutralt" istället för något snyggt AIK-motiv.

Men jag håller med om att det skulle göra det väldigt mycket snyggare.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Skellefteå AIK i media

Post by p-play »

Man skulle mycket väl kunna ägna en vägg åt de andra klubbarna där man målar deras klubbemblem. Men tanke på att souvenirshopen är det första man ser när man går in och att man redan har en Wall of fame, så är hallen redan delvis AIK-fierad.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Trollet »

Jo, fast souvenirshoppen hyr ju Intersport av kommunen. Sen har de valt att i stort sett bara sälja AIK-grejer där.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Trollet »

Nån som har vk plus och kan klistra in artikeln om publiksiffran?
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
haggloader
Posts: 706
Joined: 18 Jun 2011, 22:34

Re: Skellefteå AIK i media

Post by haggloader »

Varför slutade robzon, jag ställde frågan för länge sedan och väntar fortfarande på svar!
Hokky
Posts: 3
Joined: 13 Aug 2014, 23:56

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Hokky »

Trollet wrote:Tror inte det sitter i pengarna i det här fallet, problemet är snarare att det inte är AIK:s hall och då kan man inte göra om den till en AIK-hall rakt av. Även om AIK är totaldominerande så är det ju ganska många andra som också nyttjar hallen. Det är väl därför nån konstnär har målat väggarna i trappuppgångarna "neutralt" istället för något snyggt AIK-motiv.

Men jag håller med om att det skulle göra det väldigt mycket snyggare.
Kan man inte hänga upp delar av gamla tifon på väggarna när det är matchdags och låta några ur NP ta hand utsmyckningen?
User avatar
smogz
Posts: 5694
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Skellefteå AIK i media

Post by smogz »

Trollet wrote:Jo, fast souvenirshoppen hyr ju Intersport av kommunen. Sen har de valt att i stort sett bara sälja AIK-grejer där.

Tycker fortfarande att det är korkat att de inte säljer några bortalagsgrejer i Shoppen varje match. Jag som bor i SUndsvall hade garanterat köpt nån AIK pryl om shoppen haft när jag var på matcher här (på den tiden det var Elitseriehockey i Timrå alltså)
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Hank »

haggloader wrote:Varför slutade robzon, jag ställde frågan för länge sedan och väntar fortfarande på svar!
Du får väl pma honom? Vi behöver kanske inte diskutera enskilda tjänstemän på forumet.
User avatar
haggloader
Posts: 706
Joined: 18 Jun 2011, 22:34

Re: Skellefteå AIK i media

Post by haggloader »

Hank wrote:
haggloader wrote:Varför slutade robzon, jag ställde frågan för länge sedan och väntar fortfarande på svar!
Du får väl pma honom? Vi behöver kanske inte diskutera enskilda tjänstemän på forumet.
Det var en fin tanke.
Under mina år på forumet har Nordlund, pea, marknadskvinnorna vad dom nu heter, enskilda föräldrar, enskilda föräldrar som är tränare, enskilda juniorer, enskilda agenter, enskilda skribenter på norra, roger lindström, privat svar från enskilda journalister, agenter som är föräldrar, hockeyspelare som är barn osv, mm, granskats utan att det har ansets konstigt...
Som svar menade jag, han har fått ett bättre arbete, skars sig med ledningen, han blev för dyr och drog inte in sin lön mm.
Jag menar har man valt ett publikt arbete och dessutom aik bör man ju kunna granskas i rimlig omfattning?
User avatar
cechise
Posts: 471
Joined: 10 Aug 2011, 01:55

Re: Skellefteå AIK i media

Post by cechise »

Han finns väl på forumet och får svara för sig själv, men jag gissar att Robzon helt enkelt ville göra något annat.

Här kan du läsa en intervju med honom: https://sskbloggen.wordpress.com/2015/0 ... -kansliet/" onclick="window.open(this.href);return false;
Här är AIKs pressmeddelande: http://www.skellefteaaik.se/artikel/63957/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
haggloader
Posts: 706
Joined: 18 Jun 2011, 22:34

Re: Skellefteå AIK i media

Post by haggloader »

Cechice, tack det var precis det där jag sökte!

Jag störde mig på att jag inte fick något svar eller att jag inte lyckades läsa om det på forumet.

Edit: Jag hade inte heller koll på vad han heter, jag orkade inte heller försöka finna det.
medli
Posts: 268
Joined: 04 Aug 2011, 20:54

Re: Skellefteå AIK i media

Post by medli »

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/k ... easer=true" onclick="window.open(this.href);return false;

Ingen som kan länka vad det står här? :)
rejkmaister
Posts: 14
Joined: 15 Jun 2011, 14:01

Re: Skellefteå AIK i media

Post by rejkmaister »

medli wrote:http://www.aftonbladet.se/sportbladet/k ... easer=true

Ingen som kan länka vad det står här? :)
Det är i de stora matcherna som de stora spelarna kliver fram.
Skellefteås Jimmie Ericsson dominerade derbyt mot Luleå och förstörde festen i Coop Norrbotten Arena.
Jag är inte ett dugg förvånad.
Jimmie är SHL:s bäste svensk och känns nästan som en garanti för att det blir ett nytt guld till Skellefteå framåt vårkanten.

Jag ska inte fara iväg för mycket nu, men inför den här säsongen såg jag Skellefteå som klar guldfavorit och av en stor anledning.
Att Jimmie Ericsson vände hem från ett år i St Petersburg, då han var med och tog laget till sitt första KHL-mästerskap.
Det går inte att överdriva hans påverkan som vinnare.
Han är vad Jörgen Jönsson var för Färjestad under guldåren. Vad Johan Davidsson var i HV71.
En naturlig ledare, pådrivare och skoningslöst trogen klubbmärket.
Det är en utdöende art i svensk hockey.

Tog tag i karriären

Men det mest intressanta med Jimmie Ericsson är att han inte alltid varit den spelare och ledare han är idag. Nej, det var precis tvärtom långt upp i senioråldern.
Han ansågs ganska bekväm av sig. Ja, jag har hört dåvarande lagkamrater beskriva honom som rent av slö och med både fyra, fem överviktskilon.
En kille som inte brydde sig mer än om lönechecken varje månad än träningarna.
Han var 25 år när han värvades till Leksand från Skellefteå säsongen 2005/06, då Skellefteå gjort ett nytt misslyckat försök att nå dåvarande elitserien.
Och han var en katastrof den där första SHL-säsongen i Dalarna. Han gjorde nio poäng (3+6) på 40 matcher och hade –14 i plus/minus-statistiken. Han bidrog starkt till att Leksand blev sist i SHL den säsongen och åkte ner i allsvenskan efter en femteplats i Kvalserien.
Jag var med hela den här epoken och följde Leksand den säsongen. Och jag höll med alla dem som kallade Jimmie Ericsson för en av Leksands största fiaskovärvningar i historien. Så dålig var han sett till förväntningarna.
Och det var den säsong som Jimmie höll sig borta, som Skellefteå äntligen lyckades ta sig tillbaka till högsta serien.
Det slutade med att Jimmie nästan grät sig ur det gällande kontraktet med Leksand för att kunna återvända hem till Skellefteå.
Resten är historia.
Härlig med sådan utveckling

Jag tycker det är så makalöst härligt att den sådan totalsågad och misslyckad individ plötsligt inser vad som krävs och utvecklas till SHL:s bästa spelare. Och idag klassad som en av de största ledare ett lag haft.
Som jag nämnde här i början. I samma klass som Jörgen Jönsson i Färjestad och Johan Davidsson i HV71. De två största SHL-stjärnor och "franchise players" Sverige haft.
Nu förstörde Jimmie Ericsson den här kvällen i Luleå i förtid, där jag sett fram tre stenhårda perioder mellan de två lag jag tror möts i en SM-final framåt vårkanten.
Nu var det slut efter en och en halv, då Jimmie Ericsson styrde in 3-1 efter 9.05 i andra perioden och Arvid Lundberg gjorde 4-1 knappa två minuter senare.
Det var det enda tråkiga med en här matchen som fyllt Coop Norrbotten Arena till sista plats och maximala 6300 åskådare.

Nu kan jag skriva nästan samma sak om Jimmie Ericssons kedjekompis John Norman som också gjorde tre poäng i den här matchen (1+2). En spelare jag följde redan under pojkåren i Stocksund utanför Stockholm. Han var en betydligt större talang än Jimmie Ericsson i unga år, gick till Djurgården men var med och åkte ur SHL med stockholmarna 2012. Efter en tung säsong i finska Kärpät plockade Skellefteå upp skärvorna och såg talangen.
Nu är han på väg att bli den stjärna jag alltid trodde han skulle bli.
Nej, det är något speciellt med Skellefteå.
Alla blir bättre i den klubben - utan undantag.
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Lubbe »

rejkmaister wrote:Alla blir bättre i den klubben - utan undantag.
Detta omdöme, som klubben fått i media, är så sjukt vackert. Det måste vara värt miljoner under silly season.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3065
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Foppas skridskocoach »

Utan undantag är väl dock en sanning med modifikation?
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Skellefteå AIK i media

Post by schteffe »

Vesce var nog inte så dålig när man tänker efter.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Skellefteå AIK i media

Post by 374 »

Han blev då knappast sämre av sin tid i AIK.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Lidlund »

Novak? :D
Post Reply