Publiken

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: Publiken

Post by don_tomassso »

svea_man wrote:Hur kan de vara så mycke biljetter kvar är det ingen som ska dit???
Ser väl hemma.Folk e så förbannat lata nuförtiden.
burgundy
Posts: 84
Joined: 21 Jun 2011, 23:01

Re: Publiken

Post by burgundy »

don_tomassso wrote:
svea_man wrote:Hur kan de vara så mycke biljetter kvar är det ingen som ska dit???
Ser väl hemma.Folk e så förbannat lata nuförtiden.
Pinsamt
Hetsig
Posts: 14
Joined: 22 Jun 2015, 21:30

Re: Publiken

Post by Hetsig »

burgundy wrote:
don_tomassso wrote:
svea_man wrote:Hur kan de vara så mycke biljetter kvar är det ingen som ska dit???
Ser väl hemma.Folk e så förbannat lata nuförtiden.
Pinsamt
Att CMore har frivisning av matcherna på torsdag och fredag kan ju ha något med det hela att göra.
dovienya
Posts: 2218
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Publiken

Post by dovienya »

Har de?

Slipper jag kaufa abonnemang förrän söndag

nice.
burgundy
Posts: 84
Joined: 21 Jun 2011, 23:01

Re: Publiken

Post by burgundy »

Kan redan nu höra studion beklaga sig över dåligt intresse och bortskämda supportrar ivrigt påhejade av trollen, skrivandes i sociala medier om första isträningen som det enda folket i schtaan bryr sig om... Trist men än finns möjlighet att köpa biljett och vara på plats!
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Publiken

Post by Trollet »

Tre saker som jag tror ligger bakom sviktande publiksiffror hos oss:

1. Mättnaden. Det går inte att komma ifrån, vi väntade i 35 år på ett guld och man får nog inse att de flesta blev lite mätta när bucklan hämtades hem för två år sedan. Det låg i luften i flera år, två förlorade finaler och en revanschlust i hela stan. Den känslan finns inte hos gemene man idag.

2. Att det rullade på av sig själv efter första guldet. Vi hade ett osannolikt bra lag 12/13, nästan alla spelare stannade till säsongen efter och man surfade på vågen ganska smidigt där. Alltihop var självspelande men man glömde nog bort att fortsätta hitta nya vägar inom marknadsföringen när allt gick så bra. Jag tror ju att publiksiffran 13/14 hade kunnat vara mycket, mycket större. Vi ökade med 28 personer/match från året före.

3. Att vi, trots framgången, hade ett grått lag förra året. Det saknades affischnamn och artister i laget, sportsligt gick det nästan hela vägen men det var inte i närheten av lika roligt att titta på.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: Publiken

Post by Colton »

Det är faktist skandalöst dåligt av Skellefteå AIK att ha kvar över 2000 biljetter första matchdagen. Det är tyvärr något väldigt fel på de som ansvarar för sälja biljetter och årskort. Med det fantastiska intresset som finns så är det totalt obegripligt. Vi har satt som mål att "varje match ska vara slutsåld", så man undrar ju vad det är som är fel.

Biljettpriset är det bara att konstatera är på tok för högt. Att sänka biljettpriset ser jag den enda åtgärden som går genomföra. Varför det inte görs är för mig obegripligt. Kan knappast vara ekonomiskt försvarbart, då billigare biljetter skulle garanteras kompenseras med högre beläggning.
Jmaarklund
Posts: 120
Joined: 15 Dec 2014, 20:23

Publiken

Post by Jmaarklund »

Att billigare biljetter skulle göra att AIK tjänar mer pengar är inte alls säkert, tror att det blir tvärtom. AIK har nog övervägt det men frågan är ju hur mycket måste man sänka för att fler ska komma och hur mycket kan man sänka och ändå tjäna tillräckligt med pengar
shaquille
Posts: 1970
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Publiken

Post by shaquille »

Tror inte heller att sänka priserna är rätt väg, hur mycket måste man sänka för att det ska komma 1000 pers till varje match ? Tror knappast det räcker att sänka 50 kr per biljett för att Marklund ska masa sig dit. Tror att det är marknadsföringen det är fel på,den är ju under all kritik.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Publiken

Post by Trollet »

Ska man gå från 4000 till 5000 pers (25 % ökning) kan man alltså inte sänka priserna mer än 20 %. Jag är väldigt tveksam till om det hjälper.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
shaquille
Posts: 1970
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Publiken

Post by shaquille »

Jimmie hoppas på fullsatt arena, han lär bli besviken.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Publiken

Post by Trollet »

Nedanstående är de enda inom kommunen som har tillstånd att visa matcherna offentligt (bostadsrättsföreningar, byaföreningar osv räknas också in där). Tycker man ska gå betydligt hårdare på det där, väldigt många har börjat med det de senaste åren och folk är jävligt bekväma som det är.

Folkets hus Skelleftehamn
Allstar Skellefteå "Ringbaren i skellefteå ab"
O'Learys Skellefteå/Sportbaren
Restaurang Kriti och Pub Mr Greek
Restaurang Tatung "Restaurang Kinacentrum AB"
Yxan Brf
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Markman
Posts: 7832
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Publiken

Post by Markman »

Colton wrote:Det är faktist skandalöst dåligt av Skellefteå AIK att ha kvar över 2000 biljetter första matchdagen. Det är tyvärr något väldigt fel på de som ansvarar för sälja biljetter och årskort. Med det fantastiska intresset som finns så är det totalt obegripligt. Vi har satt som mål att "varje match ska vara slutsåld", så man undrar ju vad det är som är fel.

Biljettpriset är det bara att konstatera är på tok för högt. Att sänka biljettpriset ser jag den enda åtgärden som går genomföra. Varför det inte görs är för mig obegripligt. Kan knappast vara ekonomiskt försvarbart, då billigare biljetter skulle garanteras kompenseras med högre beläggning.
Hur mycket måste man sänka för att få en reell ökning i plånboken?
Om vi tittar på fjolårets snitt på 5030 pers per hemmamatch, en sänkning med 10 kr per biljett (oavsett plats) kräver alltså att man säljer 503 ståplatser till för att få in samma summa (50300 genom 100). 20 kr per biljett motsvarar alltså en publikökning på 1118 ståplatser för att gå plus/minus noll (100 600 delat med nya ståplatspriset 90 kr). Det motsvarar 366 sittplatser (räknat på dyraste platserna, nytt pris således 275 kr). Tror du själv att det skulle gå så många fler för en sänkning med 20 kr per biljett?
Resonemanget går inte ihop.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Perli
Posts: 143
Joined: 16 Jun 2011, 13:58

Re: Publiken

Post by Perli »

De borde endast ha rätt att sända matchen när det är slutsålt

Dessutom borde man kunna ha ett abonnemang hos cmore på enbart sitt lags bortamatcher, kanske som ett tillägg till säsongskortet?
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Publiken

Post by Trollet »

Markman wrote: Hur mycket måste man sänka för att få en reell ökning i plånboken?
Om vi tittar på fjolårets snitt på 5030 pers per hemmamatch, en sänkning med 10 kr per biljett (oavsett plats) kräver alltså att man säljer 503 ståplatser till för att få in samma summa (50300 genom 100). 20 kr per biljett motsvarar alltså en publikökning på 1118 ståplatser för att gå plus/minus noll (100 600 delat med nya ståplatspriset 90 kr). Det motsvarar 366 sittplatser (räknat på dyraste platserna, nytt pris således 275 kr). Tror du själv att det skulle gå så många fler för en sänkning med 20 kr per biljett?
Resonemanget går inte ihop.
Lite krångligt sätt att räkna ändå. Man räknar knappast med att en sänkning av priset i hela hallen bara ska betalas på ståplats.

Sänker man priset med 10 % måste man sälja 11 % fler biljetter helt enkelt.
Ska man fylla hallen måste man öka med en femtedel, 20 %. Då kan man bara sänka priset en sjättedel, ~17 %, sen går man back.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Publiken

Post by p-play »

Trollet wrote:Nedanstående är de enda inom kommunen som har tillstånd att visa matcherna offentligt (bostadsrättsföreningar, byaföreningar osv räknas också in där). Tycker man ska gå betydligt hårdare på det där, väldigt många har börjat med det de senaste åren och folk är jävligt bekväma som det är.

Folkets hus Skelleftehamn
Allstar Skellefteå "Ringbaren i skellefteå ab"
O'Learys Skellefteå/Sportbaren
Restaurang Kriti och Pub Mr Greek
Restaurang Tatung "Restaurang Kinacentrum AB"
Yxan Brf
Detta är ett av de stora problemen. Att kommersiella företag har tillstånd är helt i sin ordning, men när Folkets Hus, byaföreningar, bostadsrättsföreningar och liknande börjar sända matcherna är man illa ute. Dessutom tillkommer alla som inte har tillstånd och de är många. Det är dessutom ganska vanligt att man har tillgång till matcherna hos sin arbetsgivare där man kan se matchen gratis samtidigt som man tar en firmasponsrad öl. Att sänka priset rent generellt är inte lösningen, även om man kanske borde ha en mer diversifierad prislista.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Publiken

Post by Trollet »

Ja de som betalar för sig säger jag inget om, så ser det ut och det är inte konstigare än att man kan ha Cmore hemma. Det är rätt dyrt också, eller rättare sagt VÄLDIGT dyrt att ha en sån "volymlicens".

Jag syftade på alla andra byagårdar och krogar som visar matcherna. Bara för att dra ett namn ur högen - hur kan Irnas i Ske-hamn köra på år efter år och visa alla matcher utan att någon reagerar? Om inte annat borde ju Folkets Hus i Hamn (som gör rätt för sig) reagera.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: Publiken

Post by Colton »

Markman: Nu räknar du alltså att det bara ska bli ståplats som ökas? lite skillnad om du räknar med sitt tex.

Ni glömmer dock den stora inkomstkällan, försäljning inne på arenan. Har för mig att jag nångång läst hur stor procent av inkomsterna som kommer från försäljning inne på arenan jämfört med själva biljettpriset.

Det borde dock vara värt på andra plan att få in fler människor på arenan. Fler människor som skulle få gå på en match för första gången, fler supportrar som vill köpa sovunirer. Dessutom måste ju AIK känna en stor drivkraft av att få många på matcherna.

För övrigt håller jag med, långsiktigt är kanske inte sänka priserna den enda lösningen. Oavsett måste det dock till något drastiskt och det är nu. Hur kommer det gå om två tre år när vi kanske slåss på nedre halvan? är det ens 2000 där?
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Publiken

Post by Lappmössan »

Colton wrote:Hur kommer det gå om två tre år när vi kanske slåss på nedre halvan? är det ens 2000 där?
Kommer vara mer där då än vad det är nu. Om vi slåss på nedre halvan får vi tillbaka nerven i grundserien.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Publiken

Post by Chippen »

Trollet wrote:Nedanstående är de enda inom kommunen som har tillstånd att visa matcherna offentligt (bostadsrättsföreningar, byaföreningar osv räknas också in där). Tycker man ska gå betydligt hårdare på det där, väldigt många har börjat med det de senaste åren och folk är jävligt bekväma som det är.

Folkets hus Skelleftehamn
Allstar Skellefteå "Ringbaren i skellefteå ab"
O'Learys Skellefteå/Sportbaren
Restaurang Kriti och Pub Mr Greek
Restaurang Tatung "Restaurang Kinacentrum AB"
Yxan Brf
Antar att Old Williams går under Tatungs avtal, men på vilka andra restauranger inne i stan visas det utan giltigt tillstånd?
Don Vito?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
persson82
Posts: 660
Joined: 30 Jun 2011, 11:44

Re: Publiken

Post by persson82 »

kanske man ska göra som te.x Frölunda.....biljett från 60:- allt för att locka publik
User avatar
snokia
Posts: 715
Joined: 29 Mar 2012, 15:35

Re: Publiken

Post by snokia »

Chippen wrote:
Trollet wrote:Nedanstående är de enda inom kommunen som har tillstånd att visa matcherna offentligt (bostadsrättsföreningar, byaföreningar osv räknas också in där). Tycker man ska gå betydligt hårdare på det där, väldigt många har börjat med det de senaste åren och folk är jävligt bekväma som det är.

Folkets hus Skelleftehamn
Allstar Skellefteå "Ringbaren i skellefteå ab"
O'Learys Skellefteå/Sportbaren
Restaurang Kriti och Pub Mr Greek
Restaurang Tatung "Restaurang Kinacentrum AB"
Yxan Brf
Antar att Old Williams går under Tatungs avtal, men på vilka andra restauranger inne i stan visas det utan giltigt tillstånd?
Don Vito?
Pairats, sen skulle jag gissa på ett gäng pizzerior också. Vissa har ju fan till och med projje som dom antagligen visar på har jag noterat. Dreamboxarna får en jobbig vinter nu då Cmore Hockey bara finns i HD, den är nämligen pairad.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Publiken

Post by Skidrow »

persson82 wrote:kanske man ska göra som te.x Frölunda.....biljett från 60:- allt för att locka publik
Jo men problemet då är att AIK riskerar få in mindre pengar för att säsongskortsinnehavare osv väljer att vänta på 60kr biljetter. Gör det för studerande.
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: Publiken

Post by don_tomassso »

En vecka kvar innan löning.Kan de påverka dagens bleka publiksiffra?
persson82
Posts: 660
Joined: 30 Jun 2011, 11:44

Re: Publiken

Post by persson82 »

Skidrow wrote:
persson82 wrote:kanske man ska göra som te.x Frölunda.....biljett från 60:- allt för att locka publik
Jo men problemet då är att AIK riskerar få in mindre pengar för att säsongskortsinnehavare osv väljer att vänta på 60kr biljetter. Gör det för studerande.
Tror att 60:- var för ungdomar...Men det är ju publik det också
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Publiken

Post by Lubbe »

Det här var ju några snäpp värre än befarat.
Attachments
var_e_publiken.jpg
var_e_publiken.jpg (7.84 KiB) Viewed 3580 times
User avatar
eastman
Posts: 23
Joined: 15 Jun 2011, 16:54
Location: Skellefteå

Re: Publiken

Post by eastman »

Borde komma några fler personer till nästa hemmamatch.
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: Publiken

Post by BigGuyJohan »

snokia wrote:
Chippen wrote:
Trollet wrote:Nedanstående är de enda inom kommunen som har tillstånd att visa matcherna offentligt (bostadsrättsföreningar, byaföreningar osv räknas också in där). Tycker man ska gå betydligt hårdare på det där, väldigt många har börjat med det de senaste åren och folk är jävligt bekväma som det är.

Folkets hus Skelleftehamn
Allstar Skellefteå "Ringbaren i skellefteå ab"
O'Learys Skellefteå/Sportbaren
Restaurang Kriti och Pub Mr Greek
Restaurang Tatung "Restaurang Kinacentrum AB"
Yxan Brf
Antar att Old Williams går under Tatungs avtal, men på vilka andra restauranger inne i stan visas det utan giltigt tillstånd?
Don Vito?
Pairats, sen skulle jag gissa på ett gäng pizzerior också. Vissa har ju fan till och med projje som dom antagligen visar på har jag noterat. Dreamboxarna får en jobbig vinter nu då Cmore Hockey bara finns i HD, den är nämligen pairad.

Pairats kommer inte visa matcher denna säsong. men dom har gjort de tidigare. men dock har de inte varit någon direkt större hit plus att mig veterligen så har dom bara visat bortamatcherna. ägarna brukar då vara på hemmamatcherna rätt ofta och även ha me sig pairat vissa gånger.
User avatar
snokia
Posts: 715
Joined: 29 Mar 2012, 15:35

Re: Publiken

Post by snokia »

Där ser man :)
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: Publiken

Post by BigGuyJohan »

jag bryr mig iaf inte nämnvärt om de ställen som visar bortamatcherna bara. :P
Post Reply