Überstatistiktråden

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Überstatistiktråden

Post by Bilderberg »

På wikipedia står det att klubben gick i konkurs, såg nu även på hockeyligan.se att det var "Örebro IK" man avsåg i maratontabellen och alltså inte "Örebro HK"

Men varför använder hockeyligan.se sig då av Örebro HK:s logga i såna fall? Eller hade ÖIK samma logga som ÖHK?
Slapphet från hockeyligan tycker jag.
Last edited by Bilderberg on 27 Sep 2013, 10:53, edited 1 time in total.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Überstatistiktråden

Post by 374 »

Örebro HK som är i SHL nu är en helt annan klubb än Örebro IK som spelade i Elitserien 76/77 0ch 78/79. Örebro IK gick i konkurs 1999 och finns såvitt jag vet inte längre.

Örebro HK bildades 1990 under namnet HC Örebro 90. När sedan Örebro IK gick i konkurs gick många av spelarna över till HC Örebro 90 samtidigt som HC Örebro 90 tog över ÖIKs juniorverksamhet.
Lubbe
Posts: 1315
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Überstatistiktråden

Post by Lubbe »

Inget lag har vunnit mot Skellefteå under ordinarie matchtid, de senaste 25 matcherna :)

Senaste 33 matcherna, om man räknar in försäsongsmatcherna.
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Überstatistiktråden

Post by Chippen »

Hur ser stat ut i SD/Straffläggningen i de matcher, av de 25 st, som slutat oavgjort efter 3 perioder?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Lubbe
Posts: 1315
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Sv: Überstatistiktråden

Post by Lubbe »

Chippen wrote:Hur ser stat ut i SD/Straffläggningen i de matcher, av de 25 st, som slutat oavgjort efter 3 perioder?
suddenvinst: 5st
suddenförlust: 2st
straffvinst : 2st
straffförlust: 1st

Notera att i slutspelet finns ju inte straffar, så några suddenavgöranden kom där, efter längre tid än 5min.
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Überstatistiktråden

Post by Chippen »

Men det visar ju att vi är rätt starka i SD iaf.
Straffar tycker jag är ett jävla lotteri så det lägger jag inte så stor vikt vid.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
dovienya
Posts: 2169
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Überstatistiktråden

Post by dovienya »

18/7-2014 skrev jag såhär i ett annat forum:
[..] Skellefteås tappade spelare har - om Viktor Arvidsson smiter över till Nashville i höst - tillsammans (mål+assist) skrapat ihop 292 grundseriepoäng och 106 slutspelspoäng; eventuellt 6+16 till om Oscar Sundqvist drar över.. blir intressant att ersätta...
125 grundseriemål (plus eventuellt 6 av Sundqvist) (av 179), samt 45 (+4?) av 57 slutspelsmål...
Det är ju faktiskt helt sjukt [..]
Ovanstående citat är alltså om jag räknade rätt i juli..

Resultatet då?
Ifjol vid denna tidpunkt: 1 Skellefteå AIK 41 24 8 9 127 : 87 (40) 83
I år vid denna tidpunkt: 1 Skellefteå AIK 41 26 6 9 125 : 80 (45) 86
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Überstatistiktråden

Post by jokarfo »

Helt jävla sjukt, Dovienya. Fantastisk och snudd på osannolik läsning.
AIK är så jävla bra.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
dovienya
Posts: 2169
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Überstatistiktråden

Post by dovienya »

Ska man jämföra med året innan också så såg det ut såhär ;)
2012/2013: 1 Skellefteå AIK 41 26 4 11 130 : 81 (49) 84
msoe
Posts: 1581
Joined: 10 Apr 2012, 14:52

Re: Überstatistiktråden

Post by msoe »

Man glömmer lätt bort hur sanslöst det faktiskt är. Fatta om nån hade sagt det här för bara 10 år sedan när vi fortfarande var kvar i allsvenskan och det skojades frisk om gummiarmar och sämst när det gäller.. Otroligt!
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Überstatistiktråden

Post by Markman »

AIK snittar alltså 2.02 poäng och +0,96 mål per match över grundserien, man gör flest mål i serien (169), och släpper in minst (116). Detta med spelartappen inför säsongen, helt jävla galet!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
barrskog
Posts: 1102
Joined: 15 Jun 2011, 23:52

Re: Überstatistiktråden

Post by barrskog »

Hatten av.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Überstatistiktråden

Post by jokarfo »

Markman wrote:AIK snittar alltså 2.02 poäng och +0,96 mål per match över grundserien, man gör flest mål i serien (169), och släpper in minst (116). Detta med spelartappen inför säsongen, helt jävla galet!
Det är bragdguldsnivå på den a säsongs bedrift och borde rent objektivt vara en självklar vinnare i det fallet klubben bärgar det tredje raka SM-tecknet. Kommer naturligtvis aldrig hända men nivån på bedrifte är likafullt så hög.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Überstatistiktråden

Post by Lidlund »

"årets främsta svenska idrottsbragd"

:D
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Überstatistiktråden

Post by Bilderberg »

Statistik är grymt intressant att nörda in sig i. Hockeyligan är bra men kan bli mycket bättre på det. Men för oss AIK-nördar borde det vara intressant att föra ytterligare statistik för AIK under säsongen. Corsi, puckinnehav, passnings % osv osv, finns hur mycket som helst av värde att lyfta fram under en hel säsong. Grymt jobbigt att göra det själv bara, men tillammans skulle man kanske orka gå in för det? Och på samma gång skulle det även generera mer material till intressanta diskussioner...
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Überstatistiktråden

Post by Chippen »

Vet att Hockeyligan ska inför på prov, i vissa klubbar, statistik över hur pucken för in och ut ur zonerna och av vem.

Detta efter önskemål från klubbhåll
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Überstatistiktråden

Post by Bilderberg »

Enkla grejer såsom genererade utvisningar skulle vara intressant att se i längre perspektiv - typ per säsong.

Vet i alla fall att systemet man använder sig av i Hockeyallsvenskan för att logga puckinnehav är ganska simpelt.
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Überstatistiktråden

Post by Chippen »

Genererade utv? Hur tänkte du då?
Varför man drar på sig utv?

Jo, det är enkelt i HA men det är inget som Hockeyligan vill ha.
Det är ju olika system i HA och SHL.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Überstatistiktråden

Post by Larzon »

Starta en ny tråd om det vetja, folk kan ju försöka lägga på minnet vad som händer innan varje utvisningssituation och skriva in det i tråden :geek:
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Überstatistiktråden

Post by 374 »

Jag tror AIK ligger i framkant vad gäller användandet av avancerad statistik och att det är en stor anledning till de senaste årens framgångar.
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Überstatistiktråden

Post by Chippen »

Så kan det vara, men vad jag vet så finns ingen inom AIK som tar fram annan stat än det som levereras via Hockeyligan.

Eller det förs annan stat av Holm, men den avser endast målvakterna.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Überstatistiktråden

Post by Bilderberg »

Chippen wrote:Genererade utv? Hur tänkte du då?
Varför man drar på sig utv?
Tänkte att skridskostarka spelare lär få med sig fler haknings-utvisningar, medan retstickor får med sig fler roughing-utvisningar än osv.



Hockeynörden som kartlade Färjestad förra säsongen kom fram till att Tollefsen var sämre än Grundell osv. Har för mig att han sa att det tog honom 6 timmar per match att föra statistiken.
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Überstatistiktråden

Post by Chippen »

Ah, du tänkte så. Då är jag med.
Låter intressant måste jag säga.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Bob Probert
Posts: 255
Joined: 15 Jun 2011, 22:59

Re: Überstatistiktråden

Post by Bob Probert »

374 wrote:Jag tror AIK ligger i framkant vad gäller användandet av avancerad statistik och att det är en stor anledning till de senaste årens framgångar.
Gissning eller nått du hört? Har funderat ifall lagen (soeciellt aik såklart) kör fancystats. Är väl ingen som gör det "öppet" vad jag vet.
mellan 3 & 20 tecken
Posts: 272
Joined: 12 Dec 2014, 23:26
Location: Umeå

Re: Überstatistiktråden

Post by mellan 3 & 20 tecken »

Bob Probert wrote:
374 wrote:Jag tror AIK ligger i framkant vad gäller användandet av avancerad statistik och att det är en stor anledning till de senaste årens framgångar.
Gissning eller nått du hört? Har funderat ifall lagen (soeciellt aik såklart) kör fancystats. Är väl ingen som gör det "öppet" vad jag vet.
Frölunda har en kille anställd som bara gör såna grejer.
https://twitter.com/numerartovertag" onclick="window.open(this.href);return false;
Bob Probert
Posts: 255
Joined: 15 Jun 2011, 22:59

Re: Überstatistiktråden

Post by Bob Probert »

Visst fan, hade jag glömt. Petter var väl typ den som drog igång detta i Sverige har jag för mig. Iaf "öppet".
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: Überstatistiktråden

Post by freddus »

Men ändrade inte han fokus nu och skulle inte längre arbeta åt en enskild klubb?
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Überstatistiktråden

Post by 374 »

Bob Probert wrote:
374 wrote:Jag tror AIK ligger i framkant vad gäller användandet av avancerad statistik och att det är en stor anledning till de senaste årens framgångar.
Gissning eller nått du hört? Har funderat ifall lagen (soeciellt aik såklart) kör fancystats. Är väl ingen som gör det "öppet" vad jag vet.
Ett antagande.
Lubbe
Posts: 1315
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Überstatistiktråden

Post by Lubbe »

Vi närmar oss gnaget. 8p bakom i SHLs maratontabell.
Vore kul om det gick illustrera på storbildsskärmen, i nån grafik, där vi hoppar upp ett snäpp i tabellen. När det sker. Och om det sker på hemmaplan. Eller ja, sker det på bortaplan kan man illustrera det ändå, eller åtminstone nämna det i högtalarna, på nästa hemmamatch.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Überstatistiktråden

Post by Lappmössan »

Vilken maratontabell? https://sv.wikipedia.org/wiki/Maratonta ... i_ishockey" onclick="window.open(this.href);return false; ?
Post Reply