Silly Season 2015/2016

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
Akerman2
Posts: 815
Joined: 18 Jul 2012, 00:29

Re: Silly Season 2015/2016

Post by Akerman2 »

Inte en chans att vi kommer att ha 13 ordinarie forwards + Elias Edström att tillgå 17/9 när SHL drar igång för vår del.
En till forward kommer garanterat inom dessa 7 veckor.. Får hoppas att det är spets bara och inte något projekt alá Brunnström..
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Silly Season 2015/2016

Post by Lappmössan »

Speedkulan Ohlsson och backbjässen Söderberg kör ju också med a-laget, de har bara inte (officiellt) kontrakt än.
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: Silly Season 2015/2016

Post by BigGuyJohan »

Akerman2 wrote:Inte en chans att vi kommer att ha 13 ordinarie forwards + Elias Edström att tillgå 17/9 när SHL drar igång för vår del.
En till forward kommer garanterat inom dessa 7 veckor.. Får hoppas att det är spets bara och inte något projekt alá Brunnström..

förstår dock inte det där resonemanget. forwardssidan ser väldigt bra ut. och överlag så har våra värvningar varit förbättringar mot för vad vi släppt iväg. Visst är det fullt möjligt att man värvar en till forward, men det känns föga troligt i mina ögon. Vi har en väldigt bra forwardstrupp och om vi plockar in en till utifrån minskar chanserna för Elias och Ohlsson att få spela. kan mycket väl bli nåt under säsongen men vore dumt att slösa innan man vet Om det behövs och Vad som behövs.

Ser det som mer troligt att en back med rutin kan vara på ingående..
Akerman2
Posts: 815
Joined: 18 Jul 2012, 00:29

Re: Silly Season 2015/2016

Post by Akerman2 »

Resonemanget är väldigt lätt. Vi har absolut en bra forwardsuppsättning, men inte tillräckligt bred som jag tror Lasse vill ha. Hur ofta kommer vi ha full uppställning tror du? Med vårat säkerhetstänk, som jag tycker är bra, så blir det väl mot slutspelet? Jimmie lär inte göra mer än 40 matcher osv..

Två skador, vilket kommer vara fallet i flertalet matcher, så är vi nere på 11+2.
Tre skador, vilket också kommer hända enstaka matcher, så är vi nere på 10+2. Vilken junis är på tur?

Vi får väl se, personligen tycker jag uppställningen är bra men jag saknar Kabanovs "ersättare". Tror absolut det kommer en forward innan SHL-premiären annars kommer det garanterat en innan fönstret stänger.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2015/2016

Post by smogz »

När det gäller behovet av en stark back som kan hålla rent framför mål är jag lite kluven. På papperet behövs det definitivt en. Men om man tittar på vår högprofilstorochstarktuffbackvärvning ifjol Sevc så var han ju kanske laget sämsta back över hela säsongen och inte mycket bättre i slutspelet. Frågan är då vad som går att hitta som är bättre än Sevc. Det måste ju vara en som passar in i AIKs spel också. Nån som kan slå en förstapass under press och klarar av att åka skridskor både rakt och krokigt.

Finns det nån sån där ute eller är risken att vi får en dyr flopp.

Som sagt kluven. De som är tillräckligt bra spelare i kombination med skridskoåkning och styrka/tuffhet spelar antagligen inte i SHL. Är det värt att köpa in en stor stark tuff back som inte är något annat som orsakar att spelet mest spelas i egen zon när han är på isen pga att han är för långsam och dålig på att passa.

Jag vet inte riktigt, kluven. Kanske vänta och se om det behövs längre fram.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: Silly Season 2015/2016

Post by Colton »

Lämnat och ersättare:
Schremp- Ritola
Sundqvist-Jimmie
Widing-Broadhurst
Sörensen-Ohsson/Edström
Kabanov-

Övertygad om att de kommer komma en ersättare till Kabanov. Förra året saknade jag iallafall en Arvidsson/Möller som kunde hota till vänster i första powerplay. Hoppas Kabanovs ersättare blir en sådan spelare. Av de fem spelare som lämnat är fyra rightare, och alla ersättare leftare. Namedroppar några NHL/AHL lirare som skulle kunna vara något och som jag anser skulle kunna vara "hyfsat" realistiska och även ha den spetskompetens som behövs för att ta hem Le mat till torget.

Freddie Hamilton
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=31570" onclick="window.open(this.href);return false;

Scott Glennie
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=13799" onclick="window.open(this.href);return false;

David Moss
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=8959" onclick="window.open(this.href);return false;
(Långskott, för bra för SHL)

Devin Setuguchi
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=9360" onclick="window.open(this.href);return false;
(På dekis, inte sådana spelare som Lasse brukar värva)

Tyler kennedy
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=11535" onclick="window.open(this.href);return false;
(Borde få envägs? också för bra för SHL)

Peter Mueller
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=9220" onclick="window.open(this.href);return false;

Zach Hamill
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=11053" onclick="window.open(this.href);return false;

För övrigt tror jag inte att en back kommer komma i dagsläget, och kommer de en så blir det sent. Finns sån fantastisk talang på backsidan som kommer underifrån. Vi har tappat två st, men vi har Aho redo för större ansvar, spelskicklige Öhman, Jacke Andersson som är grymt underskattad, Andreas Söderberg som känns jättespännande med sin storlek, Marcus Pettersson redo för att ta kliv osv.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2015/2016

Post by p-play »

Om Cervenka inte får NHL-kontrakt så blir det Sverige, Finland eller Schweiz, d v s KHL är uteslutet. Personligen så skulle jag bli förvånad om han hamnar i NHL. Frågan är om vi har kvar tillräckligt mycket av budgeten för att vara med i racet? Det är sådana här gånger man önskar att LJ inte värvat Ritola och istället bunkrat i ladorna.
http://isport.blesk.cz/clanek/hokej/237 ... topie.html" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: Silly Season 2015/2016

Post by Colton »

p-play wrote:Om Cervenka inte får NHL-kontrakt så blir det Sverige, Finland eller Schweiz, d v s KHL är uteslutet. Personligen så skulle jag bli förvånad om han hamnar i NHL. Frågan är om vi har kvar tillräckligt mycket av budgeten för att vara med i racet? Det är sådana här gånger man önskar att LJ inte värvat Ritola och istället bunkrat i ladorna.
http://isport.blesk.cz/clanek/hokej/237 ... topie.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Blir det inte NHL känns NLA ganska givet,finns inte en chans att en SHL-klubb skulle ha råd med honom.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2015/2016

Post by p-play »

Colton wrote:
p-play wrote:Om Cervenka inte får NHL-kontrakt så blir det Sverige, Finland eller Schweiz, d v s KHL är uteslutet. Personligen så skulle jag bli förvånad om han hamnar i NHL. Frågan är om vi har kvar tillräckligt mycket av budgeten för att vara med i racet? Det är sådana här gånger man önskar att LJ inte värvat Ritola och istället bunkrat i ladorna.
http://isport.blesk.cz/clanek/hokej/237 ... topie.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Blir det inte NHL känns NLA ganska givet,finns inte en chans att en SHL-klubb skulle ha råd med honom.
NLA är väl det troliga då han ryktades till Bern tidigare i somras, men ett artistkontrakt eller ett ettårskontrakt där det mesta ligger i signingbonusen borde vara två möjliga alternativ för en SHL-klubb.
marre
Posts: 3180
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 2015/2016

Post by marre »

Med tvitterinläggen och Robins krönika trodde man nästan nåt skulle hända före den 1:a. Vart ju som heldött igen
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 2015/2016

Post by krysset »

marre wrote:Med tvitterinläggen och Robins krönika trodde man nästan nåt skulle hända före den 1:a. Vart ju som heldött igen
Skulle vara kul om man kunde släppa ett till förvärv till i morgon afton. Har väl aldrig hänt tidigare?
kurin
Posts: 111
Joined: 19 Jun 2011, 19:49

Re: Silly Season 2015/2016

Post by kurin »

Har hört ett rykte Kabanov men ett rykte
User avatar
ossian
Posts: 3668
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2015/2016

Post by ossian »

Jag skulle vilja ha en Wernblom-klon som är högerfattad.
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: Silly Season 2015/2016

Post by freddus »

krysset wrote:
marre wrote:Med tvitterinläggen och Robins krönika trodde man nästan nåt skulle hända före den 1:a. Vart ju som heldött igen
Skulle vara kul om man kunde släppa ett till förvärv till i morgon afton. Har väl aldrig hänt tidigare?
Vill man leta efter minsta lilla tecken så kan man ju läsa aiks instagram där det står "Håll ögon & öron öppna och bli en av dom som kan säga - "jag var där"..;)"
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Silly Season 2015/2016

Post by jokarfo »

ossian wrote:Jag skulle vilja ha en Wernblom-klon som är högerfattad.
Hahaha, vilken jävla dröm! Då hade man ju nästan kunnat hoppats på en repris av: https://youtube.com/watch?v=9kylgadIs-Q" onclick="window.open(this.href);return false; :D
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
MatzS
Posts: 4
Joined: 21 Mar 2012, 08:12
Location: Gävle

Re: Silly Season 2015/2016

Post by MatzS »

Är verkligen Kabanov och Schremp borta från laget? Märkvärdigt tyst i frågan från pressen :o
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: Silly Season 2015/2016

Post by Colton »

Okej riktigt långsökt här men vafan.

Darryl Wolski, agent, skrev på twitter för 30 min sen

"Darryl Wolski ‏@2112hockey · 29m29 minutes ago
Two NHL players leaving for Sweden and KHL details coming in a few days"

Under hans klientlista finns fem spelare listade som free agents under kategorin "NHL". det är

Peter Mueller
Scott Glennie
Vlad Kamenev
Dmitri Sergeyev
Arron Asham

Ryssarna och Asham känns ointressanta, de två andra däremot har jag spekulerat i tidigare som spelare som BORDE vara aktuella. Nån av dom klara?
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Silly Season 2015/2016

Post by Trollet »

MatzS wrote:Är verkligen Kabanov och Schremp borta från laget? Märkvärdigt tyst i frågan från pressen :o
Schremp är då bekräftat borta nästa år.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Markman
Posts: 7832
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Silly Season 2015/2016

Post by Markman »

Colton wrote:Okej riktigt långsökt här men vafan.

Darryl Wolski, agent, skrev på twitter för 30 min sen

"Darryl Wolski ‏@2112hockey · 29m29 minutes ago
Two NHL players leaving for Sweden and KHL details coming in a few days"

Under hans klientlista finns fem spelare listade som free agents under kategorin "NHL". det är

Peter Mueller
Scott Glennie
Vlad Kamenev
Dmitri Sergeyev
Arron Asham

Ryssarna och Asham känns ointressanta, de två andra däremot har jag spekulerat i tidigare som spelare som BORDE vara aktuella. Nån av dom klara?
Med tanke på att Kamenev precis har flyttat över Atlanten, Sergeyev spelar i OHL och Asham är pensionerad är det nog inget dåligt antagande.
Mueller vete fan om han borde kategoriseras som "NHL player", med tanke på att han spenderat de två senaste säsongerna i NLA.
Glennie har ju spontant lite so-so utsikter att få se NHL-tid, med tanke på hur Dallas roster ser ut, så det känns väl inte osannolikt att han letar efter en nytändning.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: Silly Season 2015/2016

Post by Colton »

Känns ju vanligtvis som att amerikanska agenter har en annan benämning på "NHL-spelare" än vad svensk media har.
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2015/2016

Post by nr86 »

Glennie ser intressant ut helt klart.
Känns som en typisk AIK värvning. Lite som calof och Broadhurst fast Glennie känns giftigare på papperet.
Men nog undrar man vad som kommer att hända med Kabanov.
bruno
Posts: 572
Joined: 15 Jun 2011, 19:23

Re: Silly Season 2015/2016

Post by bruno »

Colton wrote:Okej riktigt långsökt här men vafan.

Darryl Wolski, agent, skrev på twitter för 30 min sen

"Darryl Wolski ‏@2112hockey · 29m29 minutes ago
Two NHL players leaving for Sweden and KHL details coming in a few days"

Under hans klientlista finns fem spelare listade som free agents under kategorin "NHL". det är

Peter Mueller
Scott Glennie
Vlad Kamenev
Dmitri Sergeyev
Arron Asham

Ryssarna och Asham känns ointressanta, de två andra däremot har jag spekulerat i tidigare som spelare som BORDE vara aktuella. Nån av dom klara?
Hittade denna artikel om Glennie där det står om intresse från Sverige:

http://www.defendingbigd.com/2015/6/26/ ... -rate-2008" onclick="window.open(this.href);return false;
Reports about the quality of his defensive game vary, but the improvement is there enough that there has been interest expressed in Glennie from the Czech Republic, Finland, Russia, and Sweden. He's going to be able to continue his career if he decides to do so.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2015/2016

Post by p-play »

Både Glennie och Mueller skulle nog vara bra värvningar för vilket SHL-lag som helst. Glennie verkar ha haft stora skadeproblem de senaste åren, vilket bromsat upp utvecklingen. Om jag inte missminner mig så var det även den huvudsakliga orsaken till att Mueller fick lämna NHL. Jag har inte sett Mueller på ett par år, men åtminstone då var han riktigt vass. Han är ännu bara 27.
Rollie
Posts: 2049
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Silly Season 2015/2016

Post by Rollie »

Tror (hoppas) det blir en back först, eller sist bara den kommer....
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: Silly Season 2015/2016

Post by Colton »

Rollie wrote:Tror (hoppas) det blir en back först, eller sist bara den kommer....
Kom ihåg att exakt samma tankar hade vi inför 2013-2014. Ansågs väll att vi saknade defensiva backar. I slutändan blev ändå den mest defensiva backen, Frögren, bänkad. Vi är lite i samma sits nu. Bättre att satsa på ungdomarna tycker jag. Däremot så är det bara att konstatera att det saknas offensiv spets i powerplay. Vi måste verkligen lägga krut på att hitta en sniper, annars blir det inget guld.
golf
Posts: 19
Joined: 15 Jun 2011, 21:18

Re: Silly Season 2015/2016

Post by golf »

Colton wrote:
Rollie wrote:Tror (hoppas) det blir en back först, eller sist bara den kommer....
Kom ihåg att exakt samma tankar hade vi inför 2013-2014. Ansågs väll att vi saknade defensiva backar. I slutändan blev ändå den mest defensiva backen, Frögren, bänkad. Vi är lite i samma sits nu. Bättre att satsa på ungdomarna tycker jag. Däremot så är det bara att konstatera att det saknas offensiv spets i powerplay. Vi måste verkligen lägga krut på att hitta en sniper, annars blir det inget guld.
Grovjobbaren Pesonen kanske går att skola om till sniper?? ;) ;)
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: Silly Season 2015/2016

Post by Colton »

haha Pesonen är väll bra, men det är framförallt en Möller/Arvidsson jag vill ha in. En uppgradering av Zacke helt enkelt
marre
Posts: 3180
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 2015/2016

Post by marre »

Är ju grymma talanger som kommer underifrån på backsidan! Eller som Bert sa "vi har tre Kylington på väg upp" :D Jag har ändrat mig och tycker AIK gör rätt som satsar på dessa unga killar! Särskilt Jacob Andersson kan nog blomma ut redan i år!
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 2015/2016

Post by krysset »

Colton wrote:
Rollie wrote:Tror (hoppas) det blir en back först, eller sist bara den kommer....
Kom ihåg att exakt samma tankar hade vi inför 2013-2014. Ansågs väll att vi saknade defensiva backar. I slutändan blev ändå den mest defensiva backen, Frögren, bänkad. Vi är lite i samma sits nu. Bättre att satsa på ungdomarna tycker jag. Däremot så är det bara att konstatera att det saknas offensiv spets i powerplay. Vi måste verkligen lägga krut på att hitta en sniper, annars blir det inget guld.
Calof har potential i ett PP faktiskt. Bra och snabbt skott, bra händer. Nr 73 kanske?
Rollie
Posts: 2049
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Silly Season 2015/2016

Post by Rollie »

Colton wrote:
Rollie wrote:Tror (hoppas) det blir en back först, eller sist bara den kommer....
Kom ihåg att exakt samma tankar hade vi inför 2013-2014. Ansågs väll att vi saknade defensiva backar. I slutändan blev ändå den mest defensiva backen, Frögren, bänkad. Vi är lite i samma sits nu. Bättre att satsa på ungdomarna tycker jag. Däremot så är det bara att konstatera att det saknas offensiv spets i powerplay. Vi måste verkligen lägga krut på att hitta en sniper, annars blir det inget guld.
Skillnaden var att vi då hade det här århundradets bästa fw uppsättning och det inte fanns ett lag som var i närheten att utmana oss, t o m du och jag hade kunnat samla upp småsmulorna som blev bakåt.
Locked