Årligt superderby mellan AIK-Löven inför uppdelad arena?

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
Jablonic
Posts: 749
Joined: 12 Jun 2011, 17:59

Årligt superderby mellan AIK-Löven inför uppdelad arena?

Post by Jablonic »

Jo, har tänkt på en grej. Dessa träningsderbyn mellan AIK och Löven har ju varit ganska trötta, även om vi har bjudit till ganska bra på båda läktarsidorna i slutändan ändå. Men folk pratar ju bl a om att det svider att betala in till Lövens biljettkassa och vice versa. Så, funderar på om man skulle kunna göra ett nytt annorlunda upplägg kring det.

Så här. Vi möts en gång varje säsong. Varannan i Skellefteå och varannan i Umeå. Säsongskorten gäller inte i dessa matcher, i stället delar vi upp arenorna mitt i tu. Den ena halvan är reserverad för oss och den andra halvan är reserverad för lövare (typ som det brukar se ut på FA-cupfinalerna på Wembley). Samma upplägg här som i Umeå. Biljettintäkterna från vår halva går till AIK och Löven får behålla intäkterna från sin halva. Oavsett om man spelar hemma eller borta alltså.

Hade vi mötts i en seriematch skulle det vara ett omöjligt upplägg med tanke på alla säsongskort som är uppbokade på sittplats, så därför skulle vi kunna vända det trista i en träningsmatch till möjligheten att göra något speciellt av det. Det skulle dessutom bli den största kraftmätningen någonsin mellan fansen för de båda lagen. Möjligheten att faktiskt tävla på lika villkor med lika många fans på varje sida. Nu vet jag inte hur möjligt det skulle vara för klubbarna att vallfärda med 3000 pers till den andra staden, men med ett års framförhållning och spelare som snackar upp matchen långt i förväg, och om man gör det till en tradition, så är det inte omöjligt att det kan bli ett givet inslag för varje AIK:are och lövare under året. Det skulle också vara ett kul och mer intressant sätt att hålla rivaliteten levande så länge klubbarna inte möts i tävlingssammanhang. Vinnande klubb skulle varje år kunna fira upp en banderoll med texten "Bäst i Västerbotten" i sin arena, och så kan man ha en pokal där årtalen graveras in för varje säsong som vi får en ny eller försvarande mästare. Matchen skulle kunna spelas en vecka innan seriestarten och bli ett perfekt sätt att kicka igång säsongen på.

Vad tror ni?
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Årligt superderby mellan AIK-Löven inför uppdelad arena?

Post by schteffe »

Genialt.
dovienya
Posts: 2222
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Årligt superderby mellan AIK-Löven inför uppdelad arena?

Post by dovienya »

Eller så får vinnaren av matchen alla biljettintäkter..... Så det inte riskerar bli en friendlification :)
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Årligt superderby mellan AIK-Löven inför uppdelad arena?

Post by krysset »

Jablonic wrote:Jo, har tänkt på en grej. Dessa träningsderbyn mellan AIK och Löven har ju varit ganska trötta, även om vi har bjudit till ganska bra på båda läktarsidorna i slutändan ändå. Men folk pratar ju bl a om att det svider att betala in till Lövens biljettkassa och vice versa. Så, funderar på om man skulle kunna göra ett nytt annorlunda upplägg kring det.

Så här. Vi möts en gång varje säsong. Varannan i Skellefteå och varannan i Umeå. Säsongskorten gäller inte i dessa matcher, i stället delar vi upp arenorna mitt i tu. Den ena halvan är reserverad för oss och den andra halvan är reserverad för lövare (typ som det brukar se ut på FA-cupfinalerna på Wembley). Samma upplägg här som i Umeå. Biljettintäkterna från vår halva går till AIK och Löven får behålla intäkterna från sin halva. Oavsett om man spelar hemma eller borta alltså.

Hade vi mötts i en seriematch skulle det vara ett omöjligt upplägg med tanke på alla säsongskort som är uppbokade på sittplats, så därför skulle vi kunna vända det trista i en träningsmatch till möjligheten att göra något speciellt av det. Det skulle dessutom bli den största kraftmätningen någonsin mellan fansen för de båda lagen. Möjligheten att faktiskt tävla på lika villkor med lika många fans på varje sida. Nu vet jag inte hur möjligt det skulle vara för klubbarna att vallfärda med 3000 pers till den andra staden, men med ett års framförhållning och spelare som snackar upp matchen långt i förväg, och om man gör det till en tradition, så är det inte omöjligt att det kan bli ett givet inslag för varje AIK:are och lövare under året. Det skulle också vara ett kul och mer intressant sätt att hålla rivaliteten levande så länge klubbarna inte möts i tävlingssammanhang. Vinnande klubb skulle varje år kunna fira upp en banderoll med texten "Bäst i Västerbotten" i sin arena, och så kan man ha en pokal där årtalen graveras in för varje säsong som vi får en ny eller försvarande mästare. Matchen skulle kunna spelas en vecka innan seriestarten och bli ett perfekt sätt att kicka igång säsongen på.

Vad tror ni?
Det var förbanne mig det bästa jag hört sedan jag konfirmerats. Kanske något att lyfta med AIK, kanske NP kan arrangera?
Hällgren
Posts: 206
Joined: 01 Oct 2013, 17:40

Re: Årligt superderby mellan AIK-Löven inför uppdelad arena?

Post by Hällgren »

Jag har spelar några såna derbyn i innebandy inför typ 1000 åskådare och det funkar verkligen. Det blir en helt sjuk stämning! Kör på det!! 8-)
User avatar
tazman
Posts: 2046
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Årligt superderby mellan AIK-Löven inför uppdelad arena?

Post by tazman »

Bra idé, skaderisken är för stor för att AIK skulle ville vara för stor.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
Locked