Silly Season 2015/2016

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
User avatar
nr86
Posts: 5355
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2015/2016

Post by nr86 »

Matt D'agostini ser ju ut som Jimmie så varför inte:)
Nä allvarligt talat så skulle jag inte tacka nej till Mueller. Bra ålder och har storleken. Har han bara speeden för AIKs spel är han intressant.
Kul att det verkar vara en hel del spelare på marknaden just nu. :)
kurin
Posts: 111
Joined: 19 Jun 2011, 19:49

Re: Silly Season 2015/2016

Post by kurin »

Jimmie borde ha bestämt sig var han spelar nästa säsong ska vara klart till 95 % har jag hört
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2015/2016

Post by p-play »

Malmö fiskar efter TJ Galiardi. På SHL-nivå torde det vara en mycket vass värvning. Han är en snabbskrinnare och har en del säsonger snittat uppemot en halv poäng per match i NHL. Han är dessutom fortfarande i en bra ålder för att kunna utvecklas. Han har för övrigt spelat med Jocke Lindström. Det verkar finnas riktigt bra med spelare ute på marknaden. Det skall bli intressant att se vilka prioriteringar LJ gör.
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly Season 2015/2016

Post by kopitar »

Jag gissar LJ fiskar efter en ny "widing" en avdankad spelare med litte potential men ändå dyr
alioooop
Posts: 35
Joined: 15 Jan 2014, 14:22

Re: Silly Season 2015/2016

Post by alioooop »

kopitar wrote:Jag gissar LJ fiskar efter en ny "widing" en avdankad spelare med litte potential men ändå dyr
Som jag förstått det så var Widing inte speciellt dyr :)
Fetisov
Posts: 131
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: Silly Season 2015/2016

Post by Fetisov »

Sedan är det ju inte säkert att de fiskar som Lasse försöker fånga nappar på hans bete. De kanske inte ens trivs i norrländskt vatten
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 2015/2016

Post by marre »

Jimmie presenteras nog snart 8-)
kurin
Posts: 111
Joined: 19 Jun 2011, 19:49

Re: Silly Season 2015/2016

Post by kurin »

Är nog klart
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Silly Season 2015/2016

Post by Lappmössan »

http://www.smp.se/sport/nej-tack-fran-d ... Q1UUE9In0=" onclick="window.open(this.href);return false;
Efter ett år i Nordamerika i AHL-laget Rockford sonderar Dennis Rasmussen åter SHL-terrängen. Växjö Lakers har försökt locka honom till en återkomst, men det har misslyckats.

– Som vår situation är kan vi inte konkurrera med alla som är ute på marknaden. Det finns de som har en situation där de kan erbjuda Dennis kontrakt som inte vi klarar av, säger Henrik Evertsson.

Med Rasmussens nej tack finns en budget kvar för en eller två spelare till. En svensk landslagscenter hade kostat.

– Säger man att vi tar två nordamerikaner skulle vi nog med lite tur kunna få det på samma kostnad. Sedan får vi se om vi hittar det, säger Henrik Evertsson.
Tycker som sagt att han inte är värt det.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2015/2016

Post by p-play »

Han är en bra spelare som det finns utveckling i och som påminner lite om Jimmie i spelstilen, men jag håller med. Jag tar mycket hellre Galiardi plus en AHL-stjärna för samma peng som Rasmussen begär. Evertsson tänker helt rätt och det är inte för inte som han lyckas. Sedan vet vi att LJ försöker undvika alltför mycket utlänningar och svenska spelare är generellt sett mycket, mycket dyrare. Vi hade fått en väldigt, väldigt bra utländsk spelare för samma kostnad som Ritola.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Silly Season 2015/2016

Post by Hank »

Gillar Rasmussen och tycker generellt att det kan vara värt att betala premium i såna fall, men just här vet jag inte. Vem flyttar ut på kanten om Rasmussen kommer?
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2015/2016

Post by p-play »

Hank wrote:Gillar Rasmussen och tycker generellt att det kan vara värt att betala premium i såna fall, men just här vet jag inte. Vem flyttar ut på kanten om Rasmussen kommer?
Jag tror att Rasmussen kommer mer till sin rätt på kanten. Jag tycker att han påminner väldigt mycket om Jimmie i spelstilen.
krysset
Posts: 2005
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 2015/2016

Post by krysset »

Tycker LJ tänker rätt om han har förkärlek till svenska spelare. Utländska från andra sidan kan ibland vara chansning även om Holloway var lyckat och som sagt även Calof. Skulle vara skoj och se statistiskt hur utländska spelare lyckats rent generellt i shl och då spelare utanför Europa.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Silly Season 2015/2016

Post by Lappmössan »

En övervägande del av de utländska värvningarna blir lyckade. Enklare att scouta spelare numera.
krysset
Posts: 2005
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 2015/2016

Post by krysset »

Lappmössan wrote:En övervägande del av de utländska värvningarna blir lyckade. Enklare att scouta spelare numera.
Är det verkligen så? Kolla in Modo exempelvis. Om vi ser de vi har haft senare år så...

Lyckade: Holloway, Calof
Bra: Goren
Sådär: Moran, McDonell
Misslyckade: Vesce, Schremp (Ändå hade de ju lirat på stor rink tidigare och även testat svensk hockey)
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2015/2016

Post by p-play »

Det är klart att man helst tar svenska spelare, men frågan är dock om spelare som Zackrisson och Rasmussen är värda 300k plus eventuell signingbonus när man kan få en likvärdig AHL-amerikan för lite drygt hälften. För övrigt så föredrar jag Rasmussen före Zackrisson om jag måste välja. Skall man hosta upp de summorna för en svensk så anser jag att de måste ha bevisat lite mer offensivt som t ex Möller hade gjort innan han kom. Rasmussen floppade i AHL och har bara en bra grundsäsong bakom sig i SHL, där han för övrigt var sisådär i slutspelet.
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Silly Season 2015/2016

Post by Chippen »

krysset wrote:
Lappmössan wrote:En övervägande del av de utländska värvningarna blir lyckade. Enklare att scouta spelare numera.
Är det verkligen så? Kolla in Modo exempelvis. Om vi ser de vi har haft senare år så...

Lyckade: Holloway, Calof
Bra: Goren
Sådär: Moran, McDonell
Misslyckade: Vesce, Schremp (Ändå hade de ju lirat på stor rink tidigare och även testat svensk hockey)
Visst fan har vi haft fler än så där?
Koistinen, Marttinen, Sevc, Skrebk, Majesky, Kabanov, Tenkrat, Surovy, Dimitrakos
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2015/2016

Post by p-play »

krysset wrote:
Lappmössan wrote:En övervägande del av de utländska värvningarna blir lyckade. Enklare att scouta spelare numera.
Är det verkligen så? Kolla in Modo exempelvis. Om vi ser de vi har haft senare år så...

Lyckade: Holloway, Calof
Bra: Goren
Sådär: Moran, McDonell
Misslyckade: Vesce, Schremp (Ändå hade de ju lirat på stor rink tidigare och även testat svensk hockey)
Du pekar väl på något som Växjö och Linköping gjort bättre än oss: scouting av etablerade AHL-spelare. Det borde vara för övrigt vara ganska lätt att scouta AHL-stjärnorna med tanke på möjligheten att streama matcher. Både Vesce och Schremp var helt obegripliga värvningar som inte såg ut att passa in i spelsystemet.
krysset
Posts: 2005
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Sv: Silly Season 2015/2016

Post by krysset »

Chippen wrote:
krysset wrote:
Lappmössan wrote:En övervägande del av de utländska värvningarna blir lyckade. Enklare att scouta spelare numera.
Är det verkligen så? Kolla in Modo exempelvis. Om vi ser de vi har haft senare år så...

Lyckade: Holloway, Calof
Bra: Goren
Sådär: Moran, McDonell
Misslyckade: Vesce, Schremp (Ändå hade de ju lirat på stor rink tidigare och även testat svensk hockey)
Visst fan har vi haft fler än så där?
Koistinen, Marttinen, Sevc, Skrebk, Majesky, Kabanov, Tenkrat, Surovy, Dimitrakos
Svär på du men jag syftar på spelare från andra sidan atlanten men jag glömde Dimitrakos och han var bra. Jag skrev tidigare "Skulle vara skoj och se statistiskt hur utländska spelare lyckats rent generellt i shl och då spelare utanför Europa".
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Silly Season 2015/2016

Post by Chippen »

Ok. Det framgick inte så bra, eller så slarvläste jag :)
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
krysset
Posts: 2005
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Sv: Silly Season 2015/2016

Post by krysset »

Chippen wrote:Ok. Det framgick inte så bra, eller så slarvläste jag :)
Ingen fara. Skrev det i inlägget jag skrev innan det du läste.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Silly Season 2015/2016

Post by Lappmössan »

Ja ursäkta, när jag skrev utländska syftade jag också kanadicker och jänkare från andra sidan pölen. Tycker vi lyckats med de flesta där de senaste åren och öht verkar sådana floppar minska i SHL. När någon transatlant floppar har de oftast varit på vift i andra europiska klubbar innan.
krysset
Posts: 2005
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 2015/2016

Post by krysset »

Lappmössan wrote:Ja ursäkta, när jag skrev utländska syftade jag också kanadicker och jänkare från andra sidan pölen. Tycker vi lyckats med de flesta där de senaste åren och öht verkar sådana floppar minska i SHL. När någon transatlant floppar har de oftast varit på vift i andra europiska klubbar innan.
Skulle vara intressant att se statistik plåt säga transatlantiska senaste tre säsongerna i shl. Om man värvar spelare så ska de ju helst gå in i de två på pappret främsta formationerna. Calof var dock ett undantag. Man trodde han skulle få tufft men om vi summerar säsongen så blev det fågel. Han kan ju knappast varit dyr.
Jablonic
Posts: 749
Joined: 12 Jun 2011, 17:59

Re: Silly Season 2015/2016

Post by Jablonic »

Ja, hur högt på lönestegen tror ni att Ritola ligger? Känns inte som han är i positionen att begära så mycket egentligen. En spelare på den övre halvan av SHL-spelarna, men inte så mycket mer än så, ser jag honom som. Ska dock bli intressant att se om han kan ta ett steg till här, men tror inte han kostar så värst mycket ändå.

Förstår om Lasse är sugen på Dennis. Känns som vi skulle behöva storlek, folk som kan buffla runt lite. Det var lite där det brast mot Växjö, tycker jag. Vi höll oss bara på utsidan av deras box. Jimmie var rejält saknad i det avseendet också.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2015/2016

Post by p-play »

Jablonic wrote:Ja, hur högt på lönestegen tror ni att Ritola ligger? Känns inte som han är i positionen att begära så mycket egentligen. En spelare på den övre halvan av SHL-spelarna, men inte så mycket mer än så, ser jag honom som. Ska dock bli intressant att se om han kan ta ett steg till här, men tror inte han kostar så värst mycket ändå.

Förstår om Lasse är sugen på Dennis. Känns som vi skulle behöva storlek, folk som kan buffla runt lite. Det var lite där det brast mot Växjö, tycker jag. Vi höll oss bara på utsidan av deras box. Jimmie var rejält saknad i det avseendet också.
En habil svensk landslagsspelare som tas ut till de mindre turneringarna och som inte är väldigt ung, egen produkt eller stjärna i SHL ligger i spannet 150-200k. Yngre spelare eller egna produkter kan tjäna lite mindre medan offensiva toppspelare som Rödin ligger på ca 100k mer. Ritola kom från NHL/AHL och hade ganska bra stats säsongen innan han kom till Modo (10/11). Han torde rimligtvis ha legat ganska mycket över 200k när han kom. Han har säkert fått gå ned lite i lön eftersom han inte levererat efter förväntningarna de senaste säsongerna, men han ligger säkerligen relativt högt fortfarande. Det är ändå en kille med bra meritlista som gjorde 36 p senaste säsongen. Han tillhör säkerligen höginkomsttagarna i laget.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2015/2016

Post by p-play »

Thuresson och Galiardi till Malmö. Kul för SHL. Galiardi hade passat in perfekt hos oss: ganska ung, snabb, stor och med bra attityd. I samma ålder som Patrik Berglund och har vissa år snittat i nivå med honom. Jag hade bra mycket hellre tagit honom än Ritola. Och för en gångs skull kan kvällspressen skriva NHL-spelare för det stämmer verkligen i det här fallet.
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: Silly Season 2015/2016

Post by Colton »

p-play wrote:
Jablonic wrote:Ja, hur högt på lönestegen tror ni att Ritola ligger? Känns inte som han är i positionen att begära så mycket egentligen. En spelare på den övre halvan av SHL-spelarna, men inte så mycket mer än så, ser jag honom som. Ska dock bli intressant att se om han kan ta ett steg till här, men tror inte han kostar så värst mycket ändå.

Förstår om Lasse är sugen på Dennis. Känns som vi skulle behöva storlek, folk som kan buffla runt lite. Det var lite där det brast mot Växjö, tycker jag. Vi höll oss bara på utsidan av deras box. Jimmie var rejält saknad i det avseendet också.
En habil svensk landslagsspelare som tas ut till de mindre turneringarna och som inte är väldigt ung, egen produkt eller stjärna i SHL ligger i spannet 150-200k. Yngre spelare eller egna produkter kan tjäna lite mindre medan offensiva toppspelare som Rödin ligger på ca 100k mer. Ritola kom från NHL/AHL och hade ganska bra stats säsongen innan han kom till Modo (10/11). Han torde rimligtvis ha legat ganska mycket över 200k när han kom. Han har säkert fått gå ned lite i lön eftersom han inte levererat efter förväntningarna de senaste säsongerna, men han ligger säkerligen relativt högt fortfarande. Det är ändå en kille med bra meritlista som gjorde 36 p senaste säsongen. Han tillhör säkerligen höginkomsttagarna i laget.
Helt omöjligt att chansa sig fram sådär. Vi har egentligen ingen aning. Utan öppna löner går det inte veta. Vem trodde till exempel att Calof/P.Lindholm tjänade 20 k/ mån förra året?
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2015/2016

Post by p-play »

Det är ingen chansning utan hur marknaden ser ut på ett ungefär. Sedan kan enskilda spelare avvika. Ritolas exakta lön kan man inte veta om man inte har inside så det stämmer att man får spekulera lite. Däremot är det ganska säkert att han inte är någon billig spelare.
http://www.idrottensaffarer.se/kronikor ... uella-igen" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: Silly Season 2015/2016

Post by Colton »

p-play wrote:Det är ingen chansning utan hur marknaden ser ut på ett ungefär. Sedan kan enskilda spelare avvika. Ritolas exakta lön kan man inte veta om man inte har inside så det stämmer att man får spekulera lite. Däremot är det ganska säkert att han inte är någon billig spelare.
http://www.idrottensaffarer.se/kronikor ... uella-igen" onclick="window.open(this.href);return false;
Klart det är en chansning. Du måste ju beakta aspekter som egen utveckling, där spelaren tror att de kommer främjas så mycket av att få spela i AIK att de är beredda att gå ner ganska rejält i lön. Dessutom så är han skadad i dagsläget, vilket avskräcker lag som till exempel Rögle som behöver att deras toppspelare kan leverera från dag 1.

Många intressanta spelare som är påväg till SHL. Själv hade jag helt klart föredragit TJ Galiardi än tex Rasmussen. DR kommer säkert vara en stabil spelare men TJ har chansen att vinna hela SHLs poängliga.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2015/2016

Post by p-play »

Colton wrote:
p-play wrote:Det är ingen chansning utan hur marknaden ser ut på ett ungefär. Sedan kan enskilda spelare avvika. Ritolas exakta lön kan man inte veta om man inte har inside så det stämmer att man får spekulera lite. Däremot är det ganska säkert att han inte är någon billig spelare.
http://www.idrottensaffarer.se/kronikor ... uella-igen" onclick="window.open(this.href);return false;
Klart det är en chansning. Du måste ju beakta aspekter som egen utveckling, där spelaren tror att de kommer främmjs så mycket av att få spela i AIK att de är beredda att gå ner ganska rejält i lön. Dessutom så är han skadad i dagsläget, vilket avskräcker lag som till exempel Rögle som behöver att deras toppspelare kan leverera från dag 1.

Många intressanta spelare som är påväg till SHL. Själv hade jag helt klart föredragit TJ Galiardi än tex Rasmussen. DR kommer säkert vara en stabil spelare men TJ har chansen att vinna hela SHLs poängliga.
Det är många saker som påverkar val och lönekrav precis som du skriver: lagets lokalisering, topp- eller bottenlag, ordning i ekonomin, roll i laget, vilja att bo i just den staden etc. Det där om att spelare skulle gå ned extremt mycket i lön bara för att spela i just AIK stämmer oftast inte. Alla lag brukar hävda det och det är oftast endast applicerbart på spelare som värdesätter att få bo i just den staden, d v s egna produkter eller spelare som spelat länge i klubben och har ett ordnat familjeliv där. Vi förlorade t ex budgivningen på Janmark ifjol trots att vi enligt media lade ett högre bud än Frölunda. Vi fick betala otroliga summor för Zackrisson etc. AIK är nog ett bra val för de flesta spelarna, men vi måste ändå betala i nivå med konkurrenterna.
Locked